معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۱/۲۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۲۰

بررسی سیاست مالیاتی آفریقای جنوبی

خزانه داری ملی آفریقای جنوبی برای رعایت انصاف در سیستم مالیاتی، در میان مدت، اصلاحاتی را در سیاست مالیاتی پیش بینی می‌کند که ضمن تأمین نیازهای درآمد دولت خلاهای مالیاتی را کاهش دهد. در تلاش برای دستیابی به این هدف، خزانه داری تحقیقاتی راجع به طرح های مناسب مالیاتی برای تمام اصلاحات پیشنهادی انجام می دهد، اسناد بحث را تهیه می‌کند، کارگاه‌ها و جلساتی را با طرف های تحت تأثیر برگزار می‌کند و پیش از طرح هرگونه قانونی در پارلمان، پیش نویس قوانین مالیاتی را تهیه می‌کند. همچنین به وزیر دارایی در مورد اصلاح نرخ و آستانه‌های مالیاتی که هر ساله در بودجه سالانه اعلام می‌شود، مشاوره خواهد داد. پیشنهادهای اخیر برای اصلاح سیاست های مالیاتی شامل اجرای مالیات کربن از 1 ژوئن 2019 و تعدیل مالیات بر درآمد شخصی (PIT) و مالیات غیر مستقیم است.

در ژوئن 2020، هیئت وزیران آفریقای جنوبی لایحه اصلاحیه قوانین بخش مالی سال 2020 را در پارلمان تصویب کرد. این لایحه بخشی از اصلاحیه Twin Peaks در سیستم نظارتی مالی است که در بخش مالی اعمال می‌شود. این اقدام یک عنصر حیاتی را به سیستم نظارتی در مورد نحوه برخورد با یک بانک ورشکسته یا سایر موسسات مالی مهم از نظر سیستمی وارد می‌کند تا از ثبات مالی به گونه ای محافظت کند که اتکا به مالیات را کاهش دهد. هدف این لایحه تقویت و ثبات مالی قوی در آفریقای جنوبی است.

مدیریت مالیات

خزانه داری ملی وظیفه مشاوره دادن به وزیر دارایی در زمینه سیاست های مالیاتی را بر عهده دارد. به عنوان بخشی از این نقش، خزانه داری ملی باید ابزارهای مالیاتی را طراحی کند که بتواند عملکرد جمع آوری درآمد را به صورت بهینه انجام دهد. این ابزارهای مالیاتی باید با اهداف سیاست اقتصادی و اجتماعی دولت مطابقت داشته باشد. این ابزارها توسط SARS )South African Revenue Service) اداره می‌شوند.

یک چارچوب واحد و مدرن برای مقررات مشترک اداری مربوط به اعمال مختلف مالیاتی که توسط SARS اداره می‌شود، به استثنای گمرک، با قانون اداره مالیات 2011 که از 1 اکتبر 2012 آغاز شد، ایجاد گردید. این قانون انسجام بیشتری را در قانون اداره مالیات آفریقای جنوبی فراهم می‌کند. این کار تکرار را از بین می‌برد، الزامات زائد را برطرف می‌کند و الزامات متفاوتی را که قبلاً در قوانین مختلف مالیاتی اداره شده توسط SARS وجود داشت را تراز می‌کند.

این قانون روش های مشترکی را در قوانین مختلف مالیاتی پیش بینی کرده و برای ایجاد تعادل مناسب بین حقوق و تعهدات SARS و حقوق و تعهدات مودیان در یک رابطه شفاف تلاش می‌کند.

دفتر امور مالیاتی Ombud

هدف از تشکیل دفتر مالیاتی Ombud این است که مکانیزم بی طرفانه و کم هزینه ای را برای پرداختن به مشکلات خدماتی، اداری یا روندی که مودیان مالیاتی از طریق کانال های مدیریت شکایات SARS قادر به حل آن نبوده اند، به مودیان ارائه دهد.

سیستم مالیاتی آفریقای جنوبی

آفریقای جنوبی دارای سیستم مالیات بر درآمد اقامت است. ساکنان، منوط به استثنائات خاص، بدون در نظر گرفتن محل درآمدشان، از محل درآمد جهانی خود مالیات می‌پردازند. افراد غیر مقیم از محل درآمد خود از منبع آفریقای جنوبی مشمول مالیات می‌شوند، مشروط بر اینکه تحت توافق نامه‌های مالیات مضاعف کمک شوند. مالیات های خارجی در مقابل مالیات آفریقای جنوبی قابل پرداخت از درآمد خارجی است.

مالیات بر درآمد شخصی

PIT مالیاتی است که از درآمد مشمول مالیات افراد و اعتبارات گرفته می‌شود. برای یک سال خاص ارزیابی تعیین می‌شود. سود مشمول مالیات بخشی از درآمد مالیاتی است.

مشارکت کنندگان اصلی در PIT درآمد اشتغال از حقوق و دستمزد بگیران، حقوق بازنشستگی، درآمد حاصل از فعالیت های انفرادی و مشارکتی و سایر درآمدها مانند اجاره، سود بیشتر از یک محدوده و غیره است.

به عنوان وسیله ای برای جمع آوری PIT از حقوق، دستمزد و درآمد بازنشستگی، سازوکاری معروف به Pay-As-You-Earn در حال فعالیت است که کارفرمایان را قادر می سازد بدهی مالیاتی کارمندان را به صورت ماهیانه به SARS پرداخت و به صورت دوسالانه صلح کنند.

مالیات بر درآمد شرکت

CIT مالیاتی است که از درآمد مشمول مالیات شرکت ها، شرکت های سهامی و تعاونی‌ها گرفته می‌شود. پس از PIT و مالیات بر ارزش افزوده، CIT بزرگترین مشارکت کننده در کل درآمد مالیاتی طی دهه گذشته بوده است.

مالیات سود سهام (DT)

DT مالیات نهایی با نرخ 20٪ سود سهام پرداختی توسط شرکت های مقیم و شرکت های غیر مقیم در رابطه با سهام مندرج در JSE (بورس سهام ژوهانسبورگ) است. اگر صاحب سود یک شرکت آفریقای جنوبی، صندوق بازنشستگی یا شخص معاف دیگری باشد، سود سهام معاف از مالیات است.

صاحبان سود سهام غیر مقیم ممکن است در شرایط محدود از نرخ مالیات کاهش یافته بهره مند شوند. این مالیات باید توسط شرکت های پرداخت کننده سود مشمول مالیات یا واسطه‌های تحت نظارت در مورد سود سهام مشارکت پذیرفته شده نگهداری شود.

مالیات سود سهام غیرنقدی (غیر از پول نقد) قابل پرداخت است و به عهده شرکتی است که سود سهام را اعلام و پرداخت می‌کند.

وضع مالیات توسعه مهارت ها (SDL)

کارفرمایان مشمول این طرح به صندوق توسعه مهارت کمک می‌کنند که برای آموزش کارمندان و مهارت های آنها استفاده می‌شود. این SDL با نرخ 1٪ از کل حقوق و دستمزد پرداختی به کارمندان توسط کارفرمایان قابل پرداخت است.

کارفرمایانی که سالانه کمتر از 500.000 رند پاداش پرداخت می‌کنند از پرداخت این عوارض معاف هستند.

 مالیات بر حقوق و دستمزد و نیروی کار

مالیات حقوق و دستمزد و نیروی کار شامل کمک هزینه‌های توسعه مهارت (SDL) و صندوق بیمه بیکاری (UIF) است. SDL مالیات اجباری است که برای تأمین هزینه‌های آموزش کارگران تأمین می‌شود.

صندوق بیمه بیکاری

UIF کارمندان را در برابر از دست دادن درآمد ناشی از پایان کار، بیماری یا مرخصی زایمان بیمه می‌کند. مشارکت در UIF به طور مساوی توسط کارفرمایان و کارمندان آسیب دیده با نرخ 1٪ حقوق و دستمزد هر یک تقسیم می‌شود. سهم کارمندان 1٪ توسط کارفرما کسر می‌شود و ماهانه به همراه سهم کارفرمای ماهانه 1٪ به SARS پرداخت می‌شود.

مالیات بر دارایی

مالیات بر دارایی شامل مالیات هدایای مالی، عوارض املاک، مالیات انتقال اوراق بهادار (STT) و حقوق انتقال است.

مالیات هدایای مالی

مالیات اهدایی، بسته به ارزش واقعی کل املاک، در یک سال مالیاتی خاص با نرخ 20٪ یا 25٪ از ارزش اهدا دریافت می‌شود. معافیت سالانه 100.000 رند برای اشخاص حقیقی قابل استفاده است.

عوارض املاک

عوارض املاک با نرخ 20٪ و 25٪ از مبلغ قابل پرداخت املاک متوفی که بیش از 30 میلیون رند است از 1 مارس 2018 اخذ می‌شود. کسر و تخفیف ویژه از ارزش کل املاک مجاز است.

مالیات انتقال اوراق بهادار

STT جایگزین عوارض تمبر و مالیات بر اوراق بهادار فاقد اعتبار در اوراق بهادار قابل فروش شد. این مبلغ از هرگونه انتقال اوراق بهادار اعم از ذکر شده یا غیرمستقیم، بر اساس مبلغ مشمول مالیات، تأمین می‌شود.

"اوراق قرضه" به معنای هر سهم در یک شرکت است. سود عضو در یک شرکت سهامی، حق یا حق دریافت هرگونه سهم از یک شرکت یا شرکت سهامی.

عوارض انتقال

عوارض نقل و انتقال در مورد تحصیل املاک با نرخ های پیشرونده از 0٪ تا 13٪ برای کلیه افراد از جمله شرکت ها، شرکت های سهامی و تراست ها اعمال می‌شود. نرخ حاشیه ای 13٪ برای بخشی از ارزش املاک بیش از 11 میلیون رند از 1 مارس 2020 اعمال می‌شود.

مالیات بومی‌کالاها و خدمات

مالیات بومی‌کالاها و خدمات شامل مالیات بر ارزش افزوده، عوارض خاص، عوارض مالیات غیر مستقیم، عوارض سوخت، مالیات صندوق تصادفات جاده ای(RAF)، عوارض زیست محیطی و مالیات ترغیب بهداشت است.

مالیات بر ارزش افزوده

مالیات بر ارزش افزوده با نرخ 15٪ از کالاها و خدمات با برخی معافیت ها و رتبه بندی صفر، و همچنین از واردات کالا و خدمات به آفریقای جنوبی اخذ می‌شود. قیمت ذکر شده یا نمایش داده شده کالاها و خدمات باید شامل مالیات بر ارزش افزوده باشد. شخصی که کالاها یا خدمات را تأمین می‌کند، در صورتی که درآمد (عرضه مشمول مالیات) به دست آمده در یک دوره 12 ماهه بیش از 1 میلیون رند باشد، یا انتظار منطقی برای درآمد بیش از این مقدار، ملزم به ثبت مالیات بر ارزش افزوده است.

مالیات سوخت

عوارض کلی سوخت به بنزین و گازوئیل(از جمله بیودیزل) تولید شده یا وارداتی آفریقای جنوبی اعمال می‌شود.

از 1 آوریل 2020 میزان افزایش عوارض سوخت عمومی 3.7 رند در لیتر برای بنزین و 3.55 رند در هر لیتر برای دیزل خواهد بود. مالیات تصادفات جاده ای (RAF) به بنزین و گازوئیل تولید شده یا وارداتی آفریقای جنوبی اعمال می‌شود.

عوارض RAF طرح بیمه حادثه وسایل نقلیه موتوری RAF را تأمین می‌کند. افزایش مالیات RAF از 1 آوریل 2020 برای هر دو سوخت بنزین و دیزل 2.07 رند در لیتر است.

عوارض محیط زیست 

دولت آفریقای جنوبی با وضع مالیات های زیست محیطی متعددی که به منظور اصلاح رفتار شهروندان این کشور برای توسعه پایدار اقتصاد است، به چالش جدی جهانی آلودگی محیط زیست و تغییر آب و هوا پاسخ داده است.

مالیات ترک مسافر هوایی بین المللی

مالیات وضع شده برای سفرهای هوایی بین المللی در نوامبر 2000 وضع شد و آخرین بار در 1 اکتبر 2011 افزایش یافت. مسافرانی که در پروازهای خود به کشورهای بوتسوانا، لسوتو، نامیبیا و اسواتینی عزیمت می‌کنند برای هر مسافر مالیات خروج 100 رند و مسافران سایر پروازهای بین المللی به ازای هر مسافر 190 رند پرداخت می‌کنند.

مالیات کیسه پلاستیکی

مالیات کیسه پلاستیکی برای کاهش زباله و تشویق استفاده مجدد از کیسه‌های پلاستیکی معرفی شد. از اول آوریل 2020 برای هر کیسه 25 سنت شارژ تعیین شد.

عوارض تولید برق

هزینه تولید برق برای تشویق تولید و استفاده پایدار از برق معرفی شد. این مالیات برای برق تولید شده از منابع تجدید ناپذیر اعمال می‌شود و هزینه آن 3.5 سنت در هر کیلووات ساعت است.

مالیات انتشار گازهای گلخانه ای CO2

برای تشویق ساخت و خرید وسایل نقلیه موتوری با مصرف انرژی کارآمدتر، مالیات ناشی از انتشار CO2 برای وسایل نقلیه مسافری و دوکابین معرفی شد. برای هر گرم بالاتر از 95 گرم CO2 در کیلومتر برای وسایل نقلیه مسافری 120 رند و برای هر گرم بالای 175 گرم CO2 برای هر کیلومتر برای خودروهای دو کابین 160 رند شارژ تعیین می‌شود.

مالیات لامپ رشته ای

مالیات لامپ رشته ای الکتریکی برای ارتقای بهره وری انرژی و بازدارندگی استفاده از لامپ های رشته ای معرفی شد. از 1 آوریل 2020 این نوع لامپ 10 رند شارژ می‌شود.

مالیات لاستیک

مالیات لاستیک در تایرهای جدید پنوماتیک برای تشویق استفاده کارآمد از لاستیک معرفی شد. اگرچه دریافتی از تایر در نظر گرفته نشده است، اما به طور غیر مستقیم از بازیافت مسئولانه تایرهای منسوخ شده پشتیبانی می‌کند. این عوارض در سال 2017 اجرا شد و نرخ فعلی آن 2.3 رند در کیلوگرم است.

مالیات ترغیب سلامت

مالیات نوشابه‌های قندی از 1 آوریل 2018 اعمال شدند و میزان فعلی 2.21 سنت در گرم محتوای قند است که بیش از 4 گرم در 100 میلی لیتر است. این مالیات مربوط به نوشیدنی‌های شیرین و مواد غلیظی است که در تولید نوشیدنی‌های شیرین برای مقابله با چاقی و انتخاب سالم تر نوشیدنی‌های مصرف کننده استفاده می‌شود.

عوارض مالیات غیر مستقیم

از برخی کالاهای تولید داخل و معادل وارداتی آن عوارض مالیات غیر مستقیم دریافت می‌شود. عوارض مالیات ویژه از توتون و تنباکو و مشروبات الکلی دریافت می‌شود. عوارض مالیات غیر مستقیم از محصولاتی مانند وسایل نقلیه موتوری، تلفن‌های همراه، لوازم الکترونیکی و لوازم آرایشی دریافت می‌شود.

عوارض گمرکی

عوارض گمرکی توسط قانون گمرک و مالیات غیر مستقیم از سال 1964 وضع شده است. عوارض گمرکی عادی مالیاتی است که از کالاهای وارداتی گرفته می‌شود و بطور معمول بر اساس ارزش کالاهای وارداتی و جمع آوری شده توسط واحد گمرک در SARS محاسبه می‌شود.

مالیات صادرات الماس

عوارض صادراتی الماس برای الماس های بدون تراش از مبدا آفریقای جنوبی از تاریخ 1 نوامبر 2008 ارائه شد که با نرخ 5٪ ارزش این الماس ها اجرا می‌شود.

سایر مالیات ها

مالیات بر املاک(عوارض شهرداری)

مالیات های مربوط به املاک شامل نرخ های شهرداری و هزینه‌های مربوط به پساب و فاضلاب است که توسط شهرداری‌ها دریافت می‌شود.

کانال های پرداخت

اکنون اکثر مودیان از سیستم عامل های پرداخت الکترونیکی استفاده می‌کنند که زمان چرخش را به طور قابل توجهی بهبود می‌بخشد. مجموعه وجوه نقد در شعب کاهش یافته و خطرات مرتبط با آنها نیز کاهش یافته است. از 1 مه 2020 ، پرداخت های چک در آفریقای جنوبی از 50.000 رند بیشتر نمی‌باشد.

روش های پرداخت غیر از پرداخت شعبه عبارتند از:

eFiling: این امر به یک مودی مالیاتی نیاز دارد تا به عنوان مشتری eFiling ثبت نام نماید تا بتواند با استفاده از این کانال پرداخت های الکترونیکی انجام دهد.

پرداخت در بانک ها: مودیان مالیاتی می‌توانند انتقال بانکی اینترنتی یا سپرده در گیشه را انجام دهند.

برنامه افشای داوطلبانه (VDP)

VDP دائمی‌با توجه به قانون اداره مالیات 2011 ، از اول اکتبر 2012 معرفی شد. VDP دائمی‌بخشی از بسته اقدامات انطباق است که هدف آن تشویق  مالیات دهندگان غیرقابل انطباق ، برای منظم کردن امور مالیاتی خود می‌باشد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما