معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۱/۱۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۹۸

گزارش نخست‌وزیر پرتغال از اولویت‌های این کشور در دوره ریاست بر پارلمان اروپا

آنتونیو کوشتا نخست‌وزیر پرتغال روز چهارشنبه اول بهمن در جلسه علنی پارلمان اروپا اولویت‌ها و برنامه‌های پرتغال برای دوره شش ماهه ریاست خود بر شورای اروپا را به اعضای پارلمان اروپا ارائه کرد. وی در سخنرانی خود خلاصه راهبردهای پرتغال برای دوره ریاست را این گونه بیان کرد که " اکنون وقت اقدام در جهت انجام سریع واکسیناسیون است، زمان اقدام در جهت بازیابی اقتصادی و اجتماعی فرا رسیده است، زمان اقدام در جهت توسعه ستون اجتماعی اروپا است، زمان اقدام در جهت تقویت استقلال استراتژیک اتحادیه اروپایی است که درهای آن به روی جهان باز است."

 وی اظهار داشت که در دوره ریاست کشورش در اتحادیه اروپا (EU) اولویت را به بازیابی پساپاندمی‌با هدایت "محرک های تحولات اقلیمی و دیجیتال" می دهد، و خواستار تصویب سریع طرح‌های بازیابی ملی شد. کوشتا هفته گذشته در سخنرانی خود در پارلمان اروپا در بروکسل تأکید کرد که "اولین اولویت پرتغال، بازیابی اقتصادی و اجتماعی" از پاندمی‌کووید-19 با محرکهای "تحولات اقلیمی و دیجیتال است." کوشتا گفت: "ابتدا باید فرایندهای تصویب تصمیم هر کشور در خصوص منابع خودی هر یک از کشورهای عضو را نهایی کنیم، در این پارلمان به آیین‌نامه‌ای که توافق شده رأی دهیم و سرانجام 27 طرح ملی بازیابی و تاب‌آوری را تصویب کنیم."

کوشتا در 15 اکتبر در بروکسل اولین پیش‌نویس طرح بازیابی و تاب‌آوری را به اورسلا فون‌در‌لاین رئیس کمیسیون اتحادیه تحویل داد. هفته گذشته نیز دولت پرتغال قطعنامه‌ای را در خصوص استفاده از منابع خود اتحادیه ( European Union’s own resources ) تایید کرد و از پارلمان خواست تا به قید فوریت آنرا به تصویب رساند.

علاوه بر کمک مالی 750 میلیاردی طرح بازیابی، "بازوکا" نیز شامل بودجه ی مالی چند ساله‌ی اتحادیه برای سالهای 2021 الی 2027 به مبلغ 8 .1 تریلیون یورو می‌باشد.

 بسوی دیجیتالی‌تر شدن

نخست‌وزیر کوشتا در صحبتهای خود در جلسه علنی پارلمان اروپا اظهار داشت: "باید دقت داشت توجه بسیار زیادی که مبارزه پاندمی از ما می‌طلبد نباید باعث شود تا از چالش‌های استراتژیکی که هنوز هم پیش روی ما قرار دارد، غفلت کنیم". وی افزود: "بازیابی را نمی‌توان محدود به رفع نیازها با اصلاحات موقتی کرد، بلکه برای تحقق این امر نیاز به سرمایه‌گذاری و اصلاحاتی است که به ما این امکان را بدهد با مقاومت بیشتر، دیجیتالی‌تر و سبزتر از این بحران خارج شویم. "

انجام واکسیناسیون امری حیاتی برای دوره پساپاندمی است

نخست وزیر پرتغال در حالی که خواستار "همبستگی جهانی" با آفریقا شد، اظهار داشت "موفقیت در روند واکسیناسیون" "اولین شرط" بهبود اقتصادی و اجتماعی اتحادیه اروپا در دوره پسا-پاندمی است. وی تأکید کرد که پرتغال "در لحظه‌ای سرنوشت‌ساز برای آغاز، اجرا و عملی نمودن تصمیمات تاریخی" که در ماه‌های اخیر توسط اتحادیه اروپا به تصویب رسید، این پیشگامی را بر عهده گرفته است. وی همچنین گفت که ادامه "تلاش‌های هماهنگ" اتحادیه اروپا  برای تحقق اهداف خود ضروری است.

کوشتا گفت: "تنها با هم و در کنار هم بر این ویروس غلبه خواهیم کرد، آزادی کامل در رفت و آمدها و پتانسیل کامل بازار داخلی را باز خواهیم گرداند، و همچنین برای از بین بردن کامل پاندمی در سراسر جهان، چه در همسایگی ما و چه در آفریقا و یا در آمریکای لاتین نیاز به همبستگی جهانی وجود دارد".

زمان اقدام برای اروپا

آنتونیو کوشتا اظهار داشت که می‌خواهد انگیزه‌ای قوی برای کنفرانسی با عنوان "آینده اروپا" ایجاد کند، مکانیزمی‌که هدف آن اجازه صحبت کردن به اروپایی‌ها در خصوص اقدامات اتحادیه اروپا است. وی افزود که این کنفرانس می‌بایست بر نگرانی‌ها و اضطراب‌های شهروندان اتحادیه متمرکز شود. "در دوره ریاست ما بر شورای اروپا، همه تلاش خود را خواهیم کرد تا از تمهید مقدمات این کنفرانس اطمینان حاصل شود".

آنتونیو کوشتا با تأکید بر اینکه احترام به حاکمیت قانون شرط لازم برای عضویت در اتحادیه اروپا است، قول داد که "به کار خود در مورد فرآیندهای انجام شده در این زمینه ادامه دهد". وی گفت: "این ارزش‌هایی بود که پرتغال به خاطر آنها خواستار عضویت در اروپا شد. خواست ما این بود که دموکراسی را که پس از 48 سال دیکتاتوری در قرن بیستم مجددا بدست آوردیم را تحکیم کنیم تا بواسطه آن بتوانیم فضای مشترکی از آزادی، امنیت، صلح و رفاه را با دیگر کشورها به اشتراک بگذاریم.

نخست‌وزیر پرتغال در صحبتهای خود در پارلمان اروپا گفت: باید اجرای ابزارهای بازیابی اقتصادی و اجتماعی را آغاز کنیم.  وی افزود: ما باید اجرای برنامه‌های چارچوب جدید مالی چند ساله را آغاز کنیم، به ویژه برنامه‌هایی مانند Horizon Europe ، برنامه بلند پروازانه"بهداشت در اتحادیه اروپا "( EU4 Health ) یا برنامه اراسموس پلاس که به کمک تصمیمات پارلمان اروپا، روح اروپایی را تقویت می‌کنند.  وی تاکید کرد که علی‌رغم توجه زیادی که مبارزه با پاندمی می‌طلبد ، اتحادیه اروپا "نباید از چالش‌های استراتژیک خود غافل شود. به همین دلیل است که "بازیابی اروپا باید بر اساس محرک‌های تحولات اقلیمی و انتقال دیجیتال انجام شود."  وی افزود: "ما در شرایط اضطراری بهداشتی قرار داریم و هنوز هم در شرایط اضطراری آب و هوایی به سر می‌بریم." وی خواستار اجرای پیمان زیست‌محیطی اروپا برای مقابله با تغییرات آب و هوایی، به ویژه از طریق تصویب قانون جدید اقلیمی اروپا شد.

کوشتا گفت: "ما با یک دهه سرنوشت‌ساز روبرو هستیم که اگر خواستار دستیابی به خنثی سازی کربن تا سال 2050 هستیم، نیاز به تلاش و بلندهمتی بیشتری داریم. کوشتا ادامه داد ، "این دهه، دهه‌ی اروپای دیجیتال نیز هست" ، پرتغال در دوره ریاست خود "به بسته جدید خدمات دیجیتال، که اخیراً توسط کمیسیون اروپا به عنوان یک ابزار مهم قانونی برای حفاظت از حقوق افراد و حاکمیت دموکراتیک و ایجاد رقابت بیشتر در بازار دیجیتال پیشنهاد شده است، توجه ویژه‌ای اختصاص خواهد داد."

 امیدهای پرتغال

آنتونیو کوشتا نخست‌وزیر پرتغال در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با رئیس پارلمان اروپا و رئیس کمیسیون اروپا که پس از جلسه عمومی‌با نمایندگان پارلمان اروپا برگزار شد، افزود که امیدوار است در دوره ریاست پرتغال در زمینه توسعه ستون اجتماعی اروپا و ایجاد یک مشارکت جدید با هند که یک تعهد برای همه‌ی ماست " به نتیجه برسیم. کوشتا همچنین افزود که وی قصد دارد هر اقدامی در حد توان پرتغال در جهت تسریع در عملیات واکسیناسیون در 27 کشور عضو که بر انجام هر کار دیگری مقدم است، را انجام دهد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما