معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۱/۰۷- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۳۳۵

اخبار اقتصادی سریلانکا ( هفته اول بهمن 1399)

برخی از مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی سریلانکا که در هفته اول بهمن ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح زیر بوده است.

توافقات مالی جدید سریلانکا با هند و چین

مقامات ارشد بانک مرکزی سریلانکا گفتند که این کشور به ‌زودی تحت توافقنامه سوآپ ، به منظور تقویت ذخایر خارجی و اطمینان از ثبات مالی کشور، تسهیلات مالی از چین و هند دریافت خواهد کرد.

بر اساس این توافق، بانک خلق چین ظرف دو هفته تسهیلات مبادله‌ای بالغ بر 1.5 میلیارد دلار را نهایی خواهد کرد. از سوی دیگر وزارت دارایی هند نیز توافقنامه مبادله‌ای 1 میلیارد دلاری را تصویب می‌کند. البته در اوایل ژوئیه سال گذشته، هند تسهیلات سوآپ ارزی 400 میلیون دلاری تا نوامبر 2022 را برای سریلانکا در نظر گرفت. در همان زمان نیز وزارت خارجه هند در بیانیه‌ای گفت: «یک درخواست اضافی برای توافقنامه سوآپ ارزی دوجانبه به ارزش حدود 1 میلیارد دلار توسط سریلانکا همچنان در دست بررسی است.»

عدم تمایل سریلانکا به ادامه توافق 800 میلیون دلاری با صندوق بین‌المللی پول

طبق گفته رئیس بانک مرکزی؛ سریلانکا دیگر تمایلی برای استفاده از اعتبار سریع صندوق بین‌المللی پول به مبلغ 800 میلیون دلار برای مقابله با عواقب ناشی از بیماری کرونا ندارد. وی خاطرنشان کرد که سیاست دولت تأمین ثبات اقتصادی با اتخاذ تدابیر مالی پایدار خارجی و افزایش ورود ارز غیر وامی‌به کشور است.

وی اشاره کرد که سیاست نرخ بهره پایین با افزایش نقدینگی بازار ادامه خواهد یافت و این استراتژی کاملاً متفاوت با رویکرد مداخله‌جویانه‌ آژانس‌های مالی بین‌المللی است. همچنین سریلانکا با وجود مشکلات فراوان از جمله بیماری کرونا، قرار است از اقتصاد واردات ‌محور به سمت استراتژی تولیدمحور حرکت کند.

البته باید اشاره کرد که صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد در صورت درخواست مقامات سریلانکایی آماده بررسی همه گزینه‌های تعامل با این کشور از جمله پشتیبانی مالی است. هرچند واضح است که پشتیبانی مالی در قالب [1] RFI  شامل پیش‌شرط‌های متعددی از جمله سیاست‌هایی برای تضمین پایداری بدهی است که مقامات اقتصادی سریلانکا این مسائل را مداخله‌جویانه می‌دانند.

ماساهیرو نوازاکی، رئیس مأموریت صندوق بین‌المللی پول [2] در همین زمینه گفته بود که طیف وسیعی از گزینه‌ها را برای اطمینان از پایداری بدهی وجود دارد و صندوق بین‌المللی پول آماده است تا در مورد همه گزینه‌ها با مقامات سریلانکایی گفت‌وگو کند.

رئیس بانک مرکزی: دولت در مسیر موفقیت مالی است

پروفسور لانکشمن، رئیس بانک مرکزی سریلانکا، گفت: «دیگر نیازی به ابزار تأمین مالی سریع از صندوق بین‌المللی پول نیست. سیاست دولت آن است که تا جایی ممکن است تلاش کند تا مشکلات ارزی را با اتکا به خود حل کند.» بر اساس گفته ایشان، سریلانکا در صورت امکان، نیازهای ارزی خود را به گونه‌ای تأمین می‌کند که بدهی اضافی ایجاد نکند. پروفسور لاکشمن گفت: «ما در این روند نسبتاً موفق خواهیم بود. مذاکراتی که ما با چند کشور و چند آژانس در حال انجام هستیم احتمالا طی چند ماه آینده به نتیجه نهایی می‌رسد.»

اولویت‌بندی شرکت‌های کوچک و متوسط برای دریافت وام

بانک مرکزی سریلانکا اعلام کرد شرکت‌های کوچک و متوسط این کشور بر اساس اولویت از تسهیلات وام برخوردار خواهند شد. مقامات بانک مرکزی اعلام کردند، هیئت پولی این نهاد تصمیم گرفته است که اهداف وام برای بخش‌های اولویت‌دار را برای حمایت از احیای اقتصادی گسترده فراهم کند.

مدیر تحقیقات اقتصادی بانک مرکزی دکتر چاندرانات آماراسکارا[3] در کنفرانس رسانه‌ای بررسی سیاست‌های پولی که به‌صورت آنلاین برگزار شد، گفت که این طرح برای [4]MSME ها آغاز می‌شود زیرا پایه اصلی اقتصاد است. وی افزود: وام‌های مستقیم از طریق بانک‌ها در مسیرهای شناسایی‌شده اولویت‌دار در MSME ارائه می‌شوند. همچنین در راستای کمک به بخش شرکت‌ها مهلت قانونی برای بازپرداخت وام‌های اعطاشده به بنگاه‌های اقتصادی متضرر تا ماه مارس سال جاری تمدید شده است.

آمادگی بخش گردشگری سریلانکا برای استقبال از گردشگران

با آغاز فرایند بازگشایی کشور برای ورود گردشگران، بخش‌های مرتبط با صنعت جهانگردی سریلانکا اطمینان دادند که هرگونه اقدامات پیشگیرانه برای ایجاد هرچه بیشتر امنیت و آرامش برای بازدیدکنندگان در نظر گرفته ‌شده است.

در این راستا، سازمان جهانگردی سریلانکا اقدام به انتشار «پروتکل‌های ایمنی» مرتبط با کرونا کرد. این پروتکل‌ها پس از بررسی‌های دقیق وضعیت موجود و پس از مشاوره‌های متعدد با کلیه ذینفعان مربوطه و متخصصان بهداشت، برای اطمینان از شروع آرام فعالیت در شرایط جدید، توسط وزارت بهداشت صادر و توسط اداره گردشگری سریلانکا تصویب شد.

طبق پروتکل‌های ایمنی منتشرشده، برخلاف مصوبات قبلی حداقل زمانی اقامت در سریلانکا در نظر گرفته نشده است. یعنی بازدیدکنندگان از این کشور می‌توانند حتی 3 تا 4 روز اقامت داشته باشند. همچنین گردشگران مجاز به استفاده از تمام امکانات در هتل‌های خود از جمله استخرها ، سالن بدن‌سازی و غیره هستند.

اعتراضات به گردشگران اوکراینی یا به دلیل اهداف سیاسی بوده یا از روی ناآگاهی

پراسانا راناتونگه، وزیر گردشگری معتقد است که اعتراض به ورود گردشگران اوکراینی به سریلانکا یا با انگیزه سیاسی بوده یا از روی ناآگاهی انجام شده است. وی ادعا کرد که مخالفان تمام تلاش خود را برای ایجاد ترس‌های بی‌اساس در بین مردم انجام دادند. با این حال، وی گفت که دولت هر اقدامی انجام خواهد داد تا اطمینان حاصل کند که گردشگران از bio-bubble خارج نشوند و از دستورالعمل‌های بهداشتی پیروی کنند.

راناتونگه خاطرنشان کرد که تاکنون حدود 1200 گردشگر اوکراینی در قالب طرح آزمایشی از سریلانکا بازدید کرده‌اند، اما تنها دو نفر از آن‌ها به کرونا آلوده شده‌اند. وی همچنین اشاره کرد که همه اقدامات برای بازگشایی رسمی‌کشور برای گردشگران بین‌المللی از 21 ژانویه انجام شده است ، تا کاستی‌های شناسایی‌شده در پروژه آزمایشی اصلاح شود.

وزیر گردشگری با اشاره به ارتزاق 3 میلیون نفر از صنعت گردشگری گفت: «جهانگردی یکی از صنایع آسیب دیده به دلیل کرونا است. با این حال، مخالفان فقط منتظر یک فرصت هستند و آن‌ها به احساسات مردم اهمیتی نمی‌دهند. آن‌ها دوست دارند صنایع در حال فروپاشی باشد، زیرا می‌توانند برای انتخابات بعدی برنامه‌ریزی کنند. علیرغم همه تلاش‌های فریبکارانه آن‌ها، ما اطمینان خواهیم داد که همه اقدامات ممکن را برای بازیابی صنعت و بازسازی اقتصاد کشور انجام خواهیم داد.»

3 میلیون شغل با بازگشایی فرودگاه حفظ خواهد شد

انجمن تور گردانان سریلانکا ضمن استقبال از تصمیم دولت برای بازگشایی فرودگاه، ابراز خوشحالی کرد که 3 میلیون شغل اعم از فرصت‌های شغلی مستقیم و غیرمستقیم دوباره فعالیت خود را آغاز خواهند کرد.

رئیس این انجمن همچنین اضافه کرد که؛ «افتتاح گردشگری از طریق طرح آزمایشی در ماه‌های دسامبر-ژانویه یک تجربه یادگیری خوب برای همه‌ی ما بود. در طرح Bio Bubble ممکن است مشکلاتی وجود داشته باشد، اما باید با توجه به وضعیت جاری اصلاحاتی را اعمال کنیم. اما جهانگردی قطعاً مانند گذشته نخواهد بود.»

ایشان همچنین اشاره کرد که: «با باز شدن کشورمان به دلیل عوامل مختلف ، هجوم ناگهانی گردشگران به کشور رخ نخواهد داد. قرنطینه در اکثر کشورهای اروپایی به‌طور حتم ورود گردشگران را کاهش خواهد داد اما از طرف دیگر خبر خوب این است که واکسن کووید اکنون در بسیاری از کشورها در حال تزریق است. ما همچنین باید بازارهای جدیدی مانند اروپای شرقی ، کره و سایر کشورهای آسیایی را نیز در نظر بگیریم.»

ورود اولین گروه گردشگران به سریلانکا

بر اساس بیان مقامات سریلانکایی پس از بازگشایی فرودگاههای کلمبو و ماتالا از 21 ژانویه اولین گروه گردشگران از آلمان و دبی وارد سریلانکا شدند. بر اساس بررسی‌های صورت گرفته سقف روزانه 2500 گردشگر در نظر گرفته شده است که با این پیش‌بینی، احتمال جذب یک میلیون بازدید کننده در سال 2021 را امکان‌پذیر خواهد بود.

کیمارلی فرناندو، رئیس اداره گردشگری سریلانکا گفت ، اداره مهاجرت در چند ساعت اول 21 ژانویه 75 ویزا برای گردشگرانی از آمریکا، آلمان، خاورمیانه و چین صادر کرده است. از سوی دیگر بزودی شرکت‌های سریلانکا ایرلاین، قطر ، اتحاد ، امارات ، ترکیش ایرلاینز ، چین شرقی ، هواپیمایی عمان ، سنگاپور و شرکت هواپیمایی کویت ایرویز که قبل ازشیوع کرونا به سریلانکا پرواز داشتند، فعالیت خود را از سر می‌گیرد. همچنین خطوط هوایی مالدیو و اتیوپی نیز فعالیت خود را آغاز خواهند کرد. شرکت های هواپیمایی جدیدی از پاکستان و بنگلادش نیز درخواست خود را ثبت کرده‌اند.

اقداماتی نیز برای هتل‌ها در نظر گرفته شده است. آموزش‌هایی در مورد نحوه مدیریت گردشگران و رفتار با آنها به کارکنان هتل‌ها اعلام و حدود 150 هتل را به عنوان «امن و مطمئن» تأیید شده است. از سوی دیگر هتلی که گردشگران خارجی را پذیرش می‌کنند، نمی‌تواند مهمان محلی بگیرد و یا ضیافت داشته باشد.

لازم به ذکر است که 7500 روپیه بابت هزینه آزمایش کرونا در هتل‌های از گردشگران دریافت خواهد شد. گردشگران همچنین باید نسبت به پرداخت 12 دلار پوشش بیمه کرونا که هزینه آمبولانس، بستری شدن در بیمارستان یا در بدترین حالت هزینه‌های تشییع جنازه را پوشش می دهد، اقدام کننند.

حفظ سیاست نرخ بهره توسط بانک مرکزی

بانک مرکزی سریلانکا با انتشار گزارش بررسی سیاست پولی این کشور اشاره کرد که هیئت پولی تصمیم گرفته است که سیاست پولی فعلی ادامه یابد. بر این اساس، هیئت پول بانک مرکزی سریلانکا، در جلسه خود که در 18 ژانویه 2021 برگزار شد، تصمیم گرفت نرخ تسهیلات سپرده دائمی (SDFR) و نرخ تسهیلات وام‌دهی ثابت (SLFR) بانک مرکزی به ترتیب در سطح فعلی 4.50 و 5.50 درصد باقی بماند.

بانک در بررسی خود اعلام کرد ، هیئت‌مدیره پس از بررسی دقیق شرایط اقتصاد کلان و  پیش‌بینی آینده اقتصاد داخلی و جهانی، به این تصمیم رسیدند. از حیث داخلی در شرایط شیوع بیماری کرونا که چشم‌انداز رشد سریلانکا را در سال 2020 تحت تأثیر قرار داد، طبق پیش‌بینی بانک مرکزی، چشم‌انداز 2021 همچنان مثبت به نظر می‌رسد.

تولید ناخالص داخلی که در سه‌ماهه اول و دوم سال 2020 به ترتیب 1.7 و 16.3 درصد کوچک‌تر شده بود، در سه‌ماهه سوم سال 2020 احیا و رشد 1.5 درصدی را ثبت کرد. بااین‌حال، انتظار می‌رود که شروع موج دوم کرونا در سه‌ماهه چهارم سال 2020 روند رشد اقتصادی سریلانکا را کاهش دهد. بر این اساس، پیش‌بینی می‌شود اقتصاد این کشور در سال 2020 حدود 3.9 درصد منقبض شود.

با این ‌وجود بانک مرکزی در گزارش خود اشاره می‌کند که « اقتصاد در سال 2021 آماده احیاء است، با اقدامات انجام‌شده و سیاست‌های معرفی شده توسط دولت و بانک مرکزی به همراه با چشم‌اندازهای بهبودی اقتصاد جهانی، اقتصاد داخلی نیز بهبود خواهد یافت.»

همچنین پیش‌بینی می‌شود که با بهبود عرضه داخلی قیمت‌ها به صورت پایدار کاهش یابد و تورم کلی در کوتاه‌مدت کم شود و نهایتاً در بازه 4-6 درصد باقی بماند. بانک مرکزی اشاره کرد که به نظارت بر تحولات اقتصادی کلان در سطح داخلی و جهانی ادامه خواهد داد و اقدامات لازم را به منظور اطمینان از بازگشت سریع اقتصاد به پتانسیل واقعی خود را ادامه می‌دهد.

رشد اقتصادی سریلانکا در سال 2021

پروفسور لاکشمن ، رئیس بانک مرکزی معتقد است که اقتصاد سریلانکا می‌تواند در سال 2021 شاهد رشد 5 تا 6 درصدی باشد. از سوی دیگر دولت و بانک مرکزی این کشور گفتگو‌های اقتصادی دوجانبه و چندجانبه، با شرکای خود در سطح بین‌المللی و منطقه‌ای را آغاز کرده است.

رئیس بانک مرکزی سریلانکا چرخش در بازده اوراق قرضه سریلانکا و همچنین صعود قابل‌توجه شاخص‌های بورس را ناشی از اعتمادبه نفس سرمایه‌گذاران جهانی و داخلی نسبت به اقتصاد سریلانکا و چشم‌انداز آن می‌داند.

به گفته رئیس بانک مرکزی بخش خارجی اقتصاد در طول سال با وجود مشکلات توانست تحولات خوبی را تجربه کند. 7 میلیارد دلار حواله‌های ارسالی کارگران بیش از برآوردها بود. از سوی دیگر علی‌رغم برآورده ساختن تعهدات بدهی خارجی به میزان 4.5 میلیارد دلاری دولت، ذخایر رسمی‌به میزان 5.7 میلیارد دلار در پایان سال 2020 حفظ شد.

هدایت سریلانکا به سمت اقتصادی 150 میلیارد دلاری

افتتاحیه چهل‌ویکمین نشست حسابداران خبره سریلانکا که با حضور آجیث نیوارد کابرال[5]، وزیر مشاور در امور پولی، بازار سرمایه و اصلاحات اقتصادی برگزار شد. ایشان در این جلسه گفت؛ اجرای مقررات منع رفت‌وآمد درازمدت در کشور و مسدود شدن طولانی‌مدت مرزها به دلیل بیماری کرونا تأثیرات منفی شدیدی بر اقتصاد به‌جا گذاشت.

وی ادامه داد: «در حال معرفی چندین طرح بلندمدت برای جلب نظر سرمایه‌گذاران هستیم. علاوه بر این، مشابه دوره قبلی دولت راجاپاکسا، ما در توسعه زیرساخت‌ها نیز سرمایه‌گذاری خواهیم کرد. این‌ها همه با هدف تبدیل‌شدن اقتصاد کشور با کمک سرمایه‌گذاری به اقتصادی 150 میلیارد دلاری است. در این هدف‌گذاری دولت قصد دارد درآمد سرانه را به 7000 دلار آمریکا را افزایش دهد.»

بازدید سفیر فرانسه از منطقه Galle  و لنگرگاه کلمبو

اریک لاوتو[6]، سفیر فرانسه در سریلانکا، روز 19 ژانویه با مسئول امور منطقه Galle، دیدار کرد. در ابتدای این جلسه مسائل اقتصادی-اجتماعی در منطقه گال مورد بررسی قرار گرفت و همچنین سفیر فرانسه از اقدامات انجام شده در توسعه صنعت گردشگری در منطقه گال را قدردانی کرد. در این جلسه در مورد کشاورزی ، شیلات و فرصت‌های جدید سرمایه‌گذاری در منطقه سرمایه‌گذاری کوگگالا صحبت کرد. سفیر همچنین به توسعه ناحیه گال با توجه به محصولات صادراتی اشاره کرد و اظهار داشت که دولت فرانسه در آینده به توسعه منطقه کمک خواهد کرد.

سفیر فرانسه همچنین از کارخانه کشتی‌سازی کلمبو که قراردادی با شرکت فرانسوی Orange-Marine دارد نیز بازدید کرد. سفیر این دیدار را به عنوان بخشی از قرارداد اخیر منعقد شده بین کشتی‌سازی کلمبو و شرکت فرانسوی انجام داد. لازم به ذکر است که 51 درصد از سهام کشتی‌سازی کلمبو در اختیار شرکت ژاپنی Onomichi Dockyard Company است و 35 درصد آن نیز متعلق به دولت سریلانکا است.

دستور رئیس‌جمهور برای عدم ایجاد اختلال در کشاورزی سنتی

رئیس‌جمهور گوتابایا راجاپاکسا دستور داد که به کشاورزان اجازه داده شود که به‌طور مداوم و بدون هیچ‌گونه اختلالی تا زمان حل‌وفصل مسائل مربوطه، به فعالیت‌های کشت سنتی خود ادامه دهند. رئیس‌جمهور این خبر را پس از گوش دادن به موضوعات مطرح‌شده توسط کشاورزی که در ششمین دوره از برنامه "بحث با دهکده" حضور داشتند ، اعلام کرد.

از طرف رئیس‌جمهور به مقامات حیات‌وحش ، حفاظت از جنگل ، محیط‌زیست ، پلیس و سایر مؤسسات دستور داده شد که فعالیت‌های سنتی زراعی محترم بشمارند. بااین‌حال ، رئیس‌جمهور تأکید کرد که هیچ‌کس مجاز به پاک‌سازی جنگل‌ها برای کشت‌های جدید نیست.

تسهیلات دولت سریلانکا برای پرداخت قبوض آب و برق

دولت تصمیم گرفته است برای مصرف‌کنندگان برق در مناطق قرنطینه شده 6 ماه مهلت برای پرداخت قبوض برق در نظر بگیرد و اتصال برق این افراد قطع نخواهد شد. البته باید اشاره کرد که، این تصمیم فقط برای مصرف‌کنندگان برق خانگی، تجاری و صنعتی در مناطقی است که بیش از 14 روز در قرنطینه بوده‌اند.

علاوه بر این، هیئت‌وزیران همچنین موافقت کرده است که برای سینماهای ثبت‌شده در شرکت ملی فیلم این امتیاز را قائل شود که قبوض برق از مارس تا دسامبر سال 2020 را در 12 قسط پرداخت کنند.

در همین حال، اقامتگاه‌های ثبت‌شده در اداره توسعه گردشگری سریلانکا چنین فرصتی برای تسویه‌حساب قبوض برق و آب خود را که از 1 مارس 2020 ، تا 28 فوریه 2021 تسویه شده است ، در 12 قسط پرداخت کنند.

افزایش مخالفت‌ها با آموزش نظامی همگانی

پیشنهاد آموزش نظامی همگانی توسط وزیر امنیت عمومی‌با مخالفت‌های بسیاری همراه شد. علاوه بر مخالفت‌های سیاسی با این طرح که موضوعی متفاوت است، نگاه اقتصادی به این طرح بسیار حائز اهمیت است. ژنرال سارات فونسکا[7]، رئیس سابق ارتش این تصمیم را غیر واقعی دانست و عنوان کرد که در این طرح باید برای 3.5 میلیون نفر آموزش نظامی در نظر گرفته شود که این موضوع می‌تواند سالانه هزینه‌ای بالغ بر 75 میلیارد روپیه در پی‌ داشته باشد.

رکورد حواله‌های ارزی کارگران در ماه دسامبر 2020

حواله‌های خارجی سریلانکا در دسامبر سال 2020 با 22.2 درصد رشد نسبت به سال گذشته به 813 میلیون دلار رسید که یک رکورد تاریخی محسوب می‌شود. در ماه دسامبر بالاترین میزان حواله ماهانه در سال 2020 با رقم 813 میلیون دلار آمریکا ثبت شده است. این رقم نسبت نسبت به دسامبر 2019 رشد 22.2 درصدی را نشان می‌دهد.

به نظر می‌رسد این موضوع ناشی از آن باشد که کارگران شاغل در خارج از کشور به دلیل محدودیت‌های ناشی از ویروس کرونا، هزینه‌های سفر، تفریحات و خریدهای آنها به شدت کاهش یافته است و در واقع هزینه‌های آنها کاهش قابل توجهی یافته است و در نتیجه بیشتر پس انداز می‌کنند.

لازم به ذکر است که حواله‌های ارسالی در سال 2020 با 5.5 درصد رشد نسبت به سال 2019 به رقم 7.1 میلیارد دلار رسیده، در حالی که در سال 2019 ، برابر با 6.717 میلیارد دلار بود. همچنین در حال حاضر حدود 70000 سریلانکایی به کشور بازگشتند و  حدود 60000 نفر دیگر برای بازگشت ثبت نام کرده‌اند.

سرمایه‌گذاری برای تولید پوشاک

شرکت Mila Fashion که بخشی از گروه Design Studio ، برای راه‌اندازی کارخانه تولید پوشاک در منطقه Welioya با هیئت سرمایه‌گذاری سریلانکا (BOI) به توافق رسید. این توافق‌نامه توسط رئیس BOI ، و مدیر انتصابی Mila Fashion  امضا شد.

این پروژه در دو مرحله برنامه‌ریزی‌شده است و با سرمایه‌گذاری 3 میلیون دلاری قرار است تولید پوشاک با پیشرفته‌ترین ماشین‌آلات ، اتوماسیون و فناوری را در سریلانکا آغاز کند.

[1] . Rapid Financing Instrument

[2] . IMF mission chief

[3] . Dr. Chandranath Amarasekara

[4] . Micro, Small, Medium Enterprise

[5] . Ajith Nivard Cabraal

[6]. Eric Lovettu

[7] . Field Marshal Sarath Fonseka

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما