معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۱/۰۱- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۸۸

بخش مواد شیمیایی؛ دومین بخش صادراتی ترکیه در سال 2020 میلادی

بر اساس گزارش انجمن صادرکنندگان مواد و محصولات شیمیایی استانبول (İKMİB)، صادرات صنایع شیمیایی در دسامبر سال 2020 میلادی با 1.25 درصد کاهش، یک میلیارد و 804 میلیون دلار بود. صنعت شیمیایی ترکیه توانست سال 2020 میلادی را با صادرات به ارزش 18 میلیارد و 313 میلیون دلار به عنوان دومین بخش بزرگ صادرکننده در کشور به پایان برساند.

علی‌رغم پاندمی‌ کرونا، صنعت تولید مواد و محصولات شیمیایی ترکیه به فعالیت خود ادامه داد و تولید محصولات مصرفی در مقابله با شیوع بیماری کووید 19 نظیر انواع ضدعفونی کننده‌ها، صابون، کیت‌های تشخیصی و دارویی توانست به رکورد جدیدی در این بخش دست یابد. 

ترکیه توانست در این دوران صادرات مواد پلاستیکی یکبار مصرف و مواد نایلونی مصرفی در صنعت بسته‌بندی را تا حد قابل توجهی افزایش دهد. صنعت مواد شیمیایی این کشور در دسامبر 2020 میلادی توانست محصولات تولیدی خود را به بیش از 208 کشور مختلف جهان صادر کند. بیشترین صادرات محصولات و مواد شیمیایی ترکیه به ترتیب به کشورهای عراق، آلمان، آمریکا، هلند، انگلستان، مصر، بلژیک، ایتالیا، رژیم صهیونیستی و لبنان بوده است. 

صادرات صنعت مواد شیمیایی در 7 کشور از 10 کشور نخست هدف صادراتی ترکیه روندی افزایشی داشته و بیشترین میزان افزایش صادرات این مواد به کشورهای هلند، بلژیک و آمریکا بوده است. 

در دسامبر سال گذشته میلادی افزایش صادرات مواد شیمیایی ترکیه به آمریکا 67.46 درصد و به انگلستان 60.37 درصد بود. بخش صنایع شیمیایی این کشور همانند سال 2019 میلادی توانست دومین بخش بزرگ صادراتی کشور در سال 2020 میلادی باشد. 

صادرات مواد و محصولات شیمیایی ترکیه به عراق در دسامبر 2020 میلادی با 106 میلیون و 570 هزار دلار شامل انواع پلاستیک، محصولات دارویی، روغن‎های فرار، مواد آرایشی و صابون، رنگ و ورنیک، مواد شوینده و جوهر مرکب بوده است.

در دسامبر سال 2020 میلادی گروه محصولات پلاستیکی در صنعت مواد شیمیایی ترکیه با 642 میلیون و 881 هزار دلار صادرات در جایگاه نخست بوده و پس از آن به ترتیب روغن‌ها و سوخت‌های معدنی با 291 میلیون و 529 هزار دلار و مواد شیمیایی غیر ارگانیک با 152 میلیون و 478 هزار دلار در رتبه‌های بعدی جای گرفتند. 

مواد شیمیایی ارگانیک در دسامبر 2020 میلادی با 81.99 درصد بیشترین افزایش، روغن‌ها و مواد سوختی معدنی نیز با 50.9 درصد بیشترین میزان کاهش را در صادرات بخش مواد شیمیایی ترکیه داشتند.

افزایش میزان تولید محصولات و مواد پلاستیکی در ترکیه موجب افزایش تقاضا از سوی بخش تولیدی صنعت شیمیایی این کشور به مواد خام از جمله انواع الکل‌ها، اسیدها و غیره شده که این مورد می‌تواند فرصت جدیدی در افزایش صادرات محصولات پایین‌دستی بخش شیمیایی کشورمان باشد.

افزایش میزان قیمت مواد خام در بازارهای بین‌المللی و نزدیکی جغرافیایی کشورمان به ترکیه موجب افزایش تمایل شرکت‌های تولیدی ترکیه در تأمین مواد خام مورد نیاز از کشورمان شده است که بایستی با ایجاد تسهیلات لازم از یک سو زمینه لازم را برای  ارزآفرینی در بخش شیمیایی کشور ایجاد کرد و از سوی دیگر نسبت به ایجاد بستر مناسب جهت معرفی محصولات با کیفیت صنعت شیمیایی کشور اقدام نمود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما