معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۰/۲۳- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۶۴

اخبار اقتصادی اتیوپی( هفته دوم دی ماه 1399)

برخی از مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی هفته دوم دی ماه 1399 کشور اتیوپی که در رسانه‌های این کشور منعکس شده است به شرح ذیل می‌باشد:

بازگشایی بخش معادن اتیوپی به روی سرمایه گذاران خارجی

وزارت معادن و نفت اتیوپی اعلام نمود 22 سایت معدنی و 5 سایت نفتی در کنار سه بخش خدمات به روی سرمایه‎گذاران خارجی گشوده شد. به گفته وزیر معادن و نفت اتیوپی تاکله اوما، مناطق بالقوه معدنی و نفتی مراحل اکتشاف را سپری نمودند. وی افزود: بخش آزمایشگاهی، حفاری و پالایش از پتانسیل‎های سرمایه‎گذاری است که به روی سرمایه گذاران خارجی باز شد. ذخایر معدنی همچون سنگ آهن، طلا، فسفات، پتاس، سنگ مرمر، ذعال سنگ، سنگ های قیمتی، سنگ آهک، کلر از جمله منابعی است که سرمایه گذاران می‌توانند اقدام به استخراج آن نمایند. همچنین پتانسیل‎های شناسایی شده ذخایر نفتی در منطقه اوگادن در دولت منطقه‎ای سومالی، گامبالا، اموی جنوبی و ریفت ولی، در مرحله مذاکره جهت واگذاری امتیاز اکتشاف است. شایان ذکر است اتیوپی طی 6 ماهه گذشته 340 میلیون دلار از صادرات مواد معدنی درآمد کسب نموده است.

گفتگوهای اتیوپی، کنیا و سومالی در خصوص امنیت کریدور جوبالند

اتیوپی، کنیا و سومالی در تاریخ 5 ژانویه 2021 خصوص امنیت کریدور جوبالند با یکدیگر به گفتگو پرداختند. طرفین در رابطه با حفظ صلح و ثبات در کریدور مذکور به بحث و تبادل نظر پرداختند. این سه کشور در خصوص توسعه این کریدور گفتگو و در خصوص ایجاد همبستگی در منطقه به توافق رسیدند. در این نشست آقای محمود سید سعید معاون رئیس منطقه جوبالند، بیان داشت: اتیوپی و کنیا از کشورهایی هستند که مردم این منطقه دارای پیوندهای برادرانه‎ای با آنها هستند و با یکدیگر هماهنگ می‎باشند. وی تاکید کرد باید همبستگی ایجاد کرد و با یکدیگر علیه گروه الشباب که در منطقه مرزی سه کشور مشغول خرابکاری است، مبارزه کنیم. معاون آمیسوم نیز در این نشست از ماموریت حفظ صلح مشترک اتیوپی و کنیا در جهت حفظ صلح در این منطقه تقدیر کرد. وی بار دیگر بر تعهد نیروهای امنیتی منطقه و مقامات عالی رتبه برای همبستگی با ماموریت مشترک حفظ صلح تاکید کرد.

پیش بینی کاهش واردات گندم اتیوپی به نصف

طبق برآوردهای صورت گرفته واردات گندم اتیوپی به بیش از نصف کاهش خواهد یافت. به گفته عمر حسین وزیر کشاورزی اتیوپی وضعیت خوب کشت گندم در سال جاری واردات این محصول را به بیش از نصف کاهش خواهد داد. وی بیان داشت: اتیوپی سالیانه 1.700.000 تن گندم وارد می‌کند و برداشت ها از 300.000 هکتار از زمین‎های زیر کشت در سال جاری موجب تولید یک میلیون تن گندم خواهد شد. وی افزود: تلاش هایی در حال انجام است تا طی 3 الی 5 سال آینده اتیوپی در تولید گندم خودکفا گردد. وی اضافه کرد: مبارزه علیه حمله ملخ ها در 18 منطقه دولت منطقه سومالی، ملل و مردم جنوب و اورومیا همچنان ادامه دارد.

امضای یادداشت تفاهم همکاری‌های ریلی بین اتیوپی و چین

در تاریخ 2 ژانویه 2021 شرکت راه آهن اتیوپی با شرکت مهندسی ساخت و ساز چین, یادداشت تفاهمی در خصوص توسعه زیرساخت‎هایی که باعث اتصال خط راه آهن ملی به مرکز ذخیره سوخت آواش می‌شود را به امضاء رساندند. طبق اعلام وزارت راه اتیوپی بر اساس این موافقت‎‏نامه راه آهن ملی به مرکز ذخیره سوخت آواش که ظرفیت نگهداری 130.000 متر مکعب سوخت را دارد، متصل می‎گردد که روند انتقال و توزیع سوخت را تسریع می نماید. این موافقت نامه همچنین شامل ساخت تسهیلات اساسی برای خدمات بارگیری و تخلیه نیز می‎گردد. موافقت نامه مذکور به اتصال خط راه آهن اتیوپی- جیبوتی به خط راه آهن آواش- کومبولجا، کمک خواهد کرد. شرکت چینی این پروژه  را ظرف یکسال به اتمام خواهد رساند.

برگزاری سمینار همکاری‌های تجاری اتیوپی و چین در گوانجو

سیمنار همکاری‌های تجاری اتیوپی و چین در تاریخ 31 دسامبر 2020 در گوانجو برگزار شد. هدف از این سیمنار که تحت عنوان: "اتیوپی- چین در 50 سالگی تمدنهای باستانی، شرکای جدید" برگزار شد، تقویت سرمایه‎گذاری، تجارت و همکاری‎های توریستی بین اتیوپی و استان گوانگ دونگ، عنوان گردید. این سیمنار  در راستای بزرگداشت پنجاهمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بین دو کشور، برگزار گردید. در سیمنار مذکور بیش از 150 تن از جمله مقامات عالی رتبه دولتی، دیپلماتها، جامعه اتیوپیایی‌های مقیم، انجمن‎های تجاری گوانگ دونگ، شرکت ها، دانشگاه‌ها و رسانه‌ها شرکت داشتند.

امضای قرارداد خرید قهوه بین دو شرکت چینی و اتیوپی

دو شرکت چینی لوکین کافه و لوییس دریفوس یک موافقت نامه چارچوب همکاری استراتژیک را به منظور خرید دانه‌های قهوه با اتیوپی به امضاء رساندند. این قرارداد در سفارت اتیوپی در پکن و در حضور سفیر اتیوپی در چین به امضاء رسید. طبق این قرارداد شرکت چینی لوکین کافه سالانه حداکثر 2000 تن دانه‌های باکیفیت قهوه اتیوپی را از سال 2021 تا 2023 خریداری خواهد کرد. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما