معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۰/۲۴- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۴۵۵

برنامه‌های توسعه ای استان های جنوبی چین در چارچوب چهاردهمین برنامه پنج ساله توسعه اقتصادی این کشور

نوزدهمین کمیته مرکزی حزب کمونیست چین، بر اساس تحولات داخلی و بین المللی، "پیشنهادات کلی در مورد تدوین چهاردهمین برنامه پنج ساله توسعه اقتصادی و اجتماعی ملی و اهداف بلند مدت برای سال 2035 " را در اواخر اکتبر سال 2020 منتشر نمود. توسعه باکیفیت بجای رشد کمی اقتصاد، با محوریت نوآوری و فناوری، رویکرد مردم محور در توسعه و تعمیق اصلاحات و سیاست درهای باز از ارکان اصلی این برنامه می باشند. بر اساس مفاد کلی این سند، دولت های مختلف استانی و شهری "چهاردهمین برنامه پنج ساله توسعه اقتصادی و اجتماعی و اهداف بلند مدت برای سال 2035" خود و برنامه های مفصلی را برای توسعه اقتصادی و اجتماعی در 5 سال آینده تدوین کرده اند. چهاردهمین برنامه پنج ساله برای تمامی استان ها اساساً بر توسعه سبز، بهبود کیفیت صنعت و اقتصاد، توسعه صنایع جدید، توسعه کشاورزی مدرن، ادامه آزادسازی اقتصاد، تقویت زیرساخت های جدید مانند 5G، اینترنت اشیاء، داده های بزرگ و گسترش همکاری های بین‌المللی تمرکز دارند. اهم سیاست ها و برنامه های استان های جنوب چین شامل: گوان دونگ، فوجیان، هاینان، هونان، گوانگشی، گوئیجو، یوننان و جیانگشی در چهارچوب چهاردهمین برنامه پنج ساله توسعه اقتصادی و اجتماعی چین (2021 الی 2025) در این مطلب آمده است :

استان گوانگ دونگ

طبق چهاردهمین برنامه پنج ساله توسعه استان گوانگ دونگ (2021-2025)، این استان بر ارتقاء توسعه "مناطق دوگانه (منطقه خلیج بزرگ و منطقه پیشگام شنجن)"، توسعه با کیفیت بالا در صنعت، تسریع ساخت استانی پیشرو در نوآوری، فناوری و تجارت و ارتقاء زیرساخت ها تمرکز خواهد کرد. اهم موارد مطرح شده در چهاردهمین برنامه 5 ساله گواندنگ به شرح زیر است:

الف- ارتقاء توسعه مناطق دوگانه:
ایجاد منطقه خلیج بزرگ (گوانگ دونگ-هنگ کنگ-ماکائو) و منطقه پیشگام شنجن استراتژی مهم ملی چین است. گواندونگ بر ارتقاء مناطق دوگانه، تعمیق همکاری‌های سطح بالا و برد - برد بین گواندونگ، هنگ کنگ و ماکائو و ایجاد "مناطق دوگانه" به عنوان رکن اصلی در نوسازی استان تمرکز خواهد کرد. اقدامات مرتبط با این هدف عبارتند از: ادغام قوانین و مکانیزم های اقتصادی بین گوانگ دونگ، هنگ کنگ و ماکائو و تسریع در شکل گیری چارچوب منطقه خلیج بزرگ؛ تلاش برای ارتقاء زیرساخت های متصل کننده گوانگ دونگ، هنگ کنگ و ماکائو و یکپارچه سازی کانال های دریایی، زمینی و هوایی در این منطقه؛ تسریع ساخت مناطقی مانند نانشا در گوانجو، چیانهای در شنجن و هنگچین به عنوان مراکز اصلی همکاری بین گوانگ دونگ، هنگ کنگ و ماکائو.

همچنین، در این طرح از گوانجو به عنوان یک کلانشهر بین المللی حمایت شده و تقویت عملکرد این شهر به عنوان مرکز استان مورد تأکید قرار گرفته است.

ب) حمایت از توسعه با کیفیت بالا در بخش صنعت:
پشتیبانی از شرکتهای رقابت پذیر و تأثیرگذار در زیرشاخه‌های صنعت؛ تمرکز روی 20 خوشه صنعتی استراتژیک؛ ایجاد مرکز نوآوری تولید ملی؛ توسعه شبکه 5G با مقیاس بزرگ در چین؛ گسترش کاربرد تجاری 5G و توسعه  اقتصاد دیجیتال.

ج- ترویج ساخت استانی پیشرو در نوآوری و فناوری:
تسریع در ساخت مرکز جامع علمی ملی در منطقه خلیج بزرگ (گوانگ دونگ-هنگ کنگ-ماکائو)؛ تقویت تحقیقات و ساخت آزمایشگاه‌های ملی با استاندارد بالا، بهینه سازی و ارتقاء سیستم آزمایشگاهی استان؛ تقویت همکاری بین المللی در نوآوری‌های علمی و فناوری؛ حمایت از شرکت ها در راه اندازی پروژه‌های بزرگ علمی و فناوری و اجرای سیاست های ترجیحی مالیاتی برای شرکت ها جهت سرمایه گذاری در تحقیقات.

د) توسعه الگوهای جدید تجاری:
تسریع در توسعه تجارت خدمات و تجارت دیجیتال، ارتقاء توسعه تجارت الکترونیکی مرزی؛ فرمول بندی و اجرای نسخه 4.0 منطقه آزاد تجاری گوانگ دونگ؛ تعمیق اصلاحات مناطق ویژه اقتصادی شنجن، جوهای و شانتو؛ تعمیق اصلاحات در تجارت داخلی و خارجی،  مالیات، سرمایه گذاری و تأمین مالی و نوآوری مالی.

ه) ارتقاء زیرساخت ها:
اجرای طرح "راه آهن سریع السیر شهر به شهر"؛ تسریع  در ساخت راه آهن سریع السیر گوانجو- شانتو، گوانجو - ژانجیانگ و شنجن- شانتو؛ تسریع  در اجرای  طرح ساخت فرودگاه‌های "5 + 4"، فرودگاه عمومی و باری و تسریع ساخت کانال عبور دریایی.

گوانگ دونگ همچنین مجموعه ای از اقدامات توسعه ای در زمینه‌های فرهنگ، مراقبت های پزشکی و آموزش را تدوین کرده است. (1)

استان فوجیان

اهم  موارد مطرح شده در چهاردهمین برنامه پنج ساله توسعه اقتصادی و اجتماعی (2021-2025) استان فوجیان به شرح زیر می‌باشد:

الف)بخش اجتماعی :
ایجاد اشتغال، ایجاد سیستم آموزشی با کیفیت بالا، افزایش منابع فرهنگی، متعادل سازی بودجه پزشکی شهری و روستایی، افزایش منابع بازنشستگی و مبارزه با سازمان‌های مافیایی.

ب)بخش زیست محیطی:
توسعه صنایع سبز، ایجاد سیستم مدیریت محیط زیست مدرن، تفکیک زباله‌های خانگی به طور جامع و ترویج سبک زندگی سبز در بین مردم.

ج)بخش فناوری:
ساخت منطقه نوآوری Fuzhou-Xiamen-Quanzhou در زمینه‌های هوش مصنوعی، انرژی جدید، مواد جدید، فناوری پیشرفته دریایی، پشتیبانی از شرکت‌های با تکنولوژی پیشرفته، پرورش و معرفی استعدادهای علمی و فناوری سطح بالا در داخل و خارج از کشور و ارتقاء سرمایه گذاری در حوزه نوآوری و فناوری.

د)بخش صنعت:
مجموعه اقداماتی برای ارتقاء تولید با کیفیت شامل ایجاد مجموعه ای از شرکت های با سرمایه‌گذاری زیاد بویژه در تولید اطلاعات الکترونیکی، ماشین آلات، پتروشیمی، منسوجات، کفش و لباس؛ تشکیل بیش از 20 خوشه صنعتی 100 میلیارد یوآنی؛ پرورش صنایع نوظهور مانند مواد جدید و انرژی جدید و تحول و ارتقاء صنایع سنتی با هوشمندسازی، دیجیتال سازی و سازگار با محیط زیست در طول برنامه اجرایی خواهد شد.

ه)بخش تجارت:
برای تعمیق اصلاحات اقتصادی در 5 سال آینده، آزادسازی در جذب سرمایه گذاری خارجی در صنایع خدماتی مانند ارتباطات از راه دور، مراقبت های پزشکی و مالی، گسترش منطقه آزاد تجاری فوجیان، آزادسازی و تسهیل در زمینه‌هایی مانند سرمایه گذاری، تجارت، امور مالی، حمل و نقل، مبادلات نیروی کار و بهبود فضای کسب و کار را در دستور کار قرار دارد. (2)

استان‌هاینان

طبق "چهاردهمین برنامه پنج ساله توسعه استان‌هاینان (2021-2025)" تا سال 2025، بندر تجارت آزاد هاینان تکمیل خواهد شد و رشد سالانه تولید ناخالص داخلی استان بیش از 10٪ می‌باشد. تمرکز اصلی چهاردهمین برنامه توسعه‌هاینان بر ایجاد بندر تجارت آزاد، آزادسازی و تسهیل تجارت و سرمایه گذاری می‌باشد. اهم برنامه‌های استان‌هاینان در طول 5 سال آتی بشرح زیر می‌باشد:

الف) ایجاد بندر تجارت آزاد هاینان:
اجرای سیاست "تعرفه صفر و نرخ مالیات پایین" در استان؛ برگزاری نمایشگاه بین المللی کالاهای مصرفی چین در سطح بالا؛ بهینه سازی چیدمان فروشگاه‌های بدون مالیات در سراسر جزیره؛ افزایش محصولات بدون مالیات؛ اجرای سیاست‌های ترجیحی مالیات بر درآمد شخصی و مالیات بر درآمد شرکت؛ تسهیل و آزادسازی تجارت و سرمایه گذاری و ارتقاء جریان آزاد سرمایه فرامرزی.

ب) استقرار سیستم اقتصادی مدرن:
ایجاد مرکز مصرف و گردشگری بین المللی در سطح جهانی؛ ترویج بین المللی‌سازی گردشگری به طور سیستماتیک در کل جزیره؛ جذب سرمایه برندهای مشهور؛ توسعه یکپارچه طب سنتی چینی برای ایجاد برند تجاری گردشگری سلامت با طب سنتی چینی؛

ج) توسعه و گسترش صنعت خدمات مدرن:
با تمرکز بر توسعه تجارت کالا و خدمات، تدارکات مدرن، امور مالی مدرن، تحقیقات علمی، آموزش مدرن، خدمات پزشکی و بهداشتی، خدمات نرم افزاری و فناوری اطلاعات، خدمات مدرن فرهنگی و گردشگری؛ حفاظت از محیط زیست و سایر زمینه‌ها برای تشکیل ساختار اقتصادی مبتنی بر بخش خدمات.

د) ارتقاء و توسعه صنایع با فناوری پیشرفته:
توسعه پارک های صنعتی موجود در صنایع هوانوردی، پتروشیمی، پزشکی و اطلاعات الکترونیکی.

ه) تقویت همکاری‌های خارجی:
برگزاری کنفرانس های بزرگ بین المللی؛ تشویق ایجاد کنسولگری‌ها یا دفاتر سایر کشورها در هاینان؛ جذب نهادهای بین المللی و سازمان‌های صنعتی؛ ایجاد انجمن همکاری بین المللی نوآوری در علم و فناوری در هاینان؛ گسترش فرهنگ طب چینی و ایجاد مرکز بین المللی تبادل داروی چینی و تقویت همکاری با کشورهای در امتداد "کمربند و راه" .

و) ایجاد مرکز حمل و نقل هوایی و دریایی بین المللی:
اجرای سیاست های حمل و نقل هوایی و دریایی با آزادی بیشتر و رفع محدودیت های تأمین مالی خارجی برای کشتی‌ها و هواپیماها؛ جذب شرکت های مشهور لجستیک هواپیمایی داخلی و خارجی و راه اندازی پرواز بین‌هاینان و شهرهای ده کشور عضو آ.سه. آن.

ز) تقویت زیرساخت ها:
ساخت فاز سوم فرودگاه بین المللی‌هایکو، فرودگاه جدید سانیا و فرودگاه دانژو؛ ساخت راه آهن سریع السیر و بزرگراه‌ها؛ تسریع در ایجاد زیرساخت های فناوری اطلاعات جدید مانند شبکه 5G ، اینترنت اشیاء، اینترنت صنعتی و مراکز داده.

ی) توسعه صنایع دریایی:
ترویج تحقیقات منابع و محیط زیست دریای جنوبی چین و توسعه صنایع دریایی برای ساخت استانی با صنایع دریایی پیشرفته.

لازم به ذکر است که به منظور آغاز اجرای برنامه گمرک مستقل در سراسر جزیره، هاینان سیاست " آزادسازی خط اول" و "کنترل خط دوم" در مناطق زیر نظر گمرک را تسریع خواهد کرد. اصطلاح "آزادسازی خط اول" بدان معنی است که کالاهای خارجی و داخل هاینان بدون نظارت گمرکی می‌توانند آزادانه وارد و خارج شوند. "کنترل خط دوم"، یعنی کالاهایی که از بندر منطقه آزاد تجاری‌هاینان به مناطق دیگر کشور چین وارد می‌شوند، مشمول پرداخت مالیات و عوارض گمرکی می‌باشند. (3)

استان گوانشی

محور های چهاردهمین برنامه پنج ساله توسعه اقتصادی و اجتماعی گوانشی به شرح زیر می‌باشد:

الف) سیاست درهای باز:

 گوانشی بر روی گشودن بازار و همکاری در چهاردهمین برنامه پنج ساله توسعه چین (2025-2021) تمرکز نموده و تلاش مستمر در تعامل بهتر با اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا (آ.سه.آن) و پیشبرد ابتکار «کمربند و راه» را تعهد خواهد کرد. انتظار می رود با امضای تفاهم نامه مشارکت اقتصادی جامع منطقه ای (RCEP) استان گوانشی در گسترش همکاری با کشورهای آ.سه.آن و پیشبرد ابتکار «کمربند-راه» نقش بزرگتری داشته باشد. گوانشی در ساخت مشترک کریدور تجارت بین‌المللی خشکی و دریایی جدید، هم افزایی بیشتر در توسعه منطقه خلیج بزرگ گوانگدونگ-هنگ کنگ-ماکائو و همچنین تقویت گشایش و توسعه همه جانبه همکاری خواهد کرد.

ب) پروژه‌های زیربنایی:

طرح های زیربنایی از جمله گسترش ظرفیت بندر بین المللی خلیج بیبو، بهبود بهره وری لجستیک و توسعه یکپارچه صنایع، برای تعمیق اتصال زیرساخت های بین گوانگشی و آ.سه.آن موثر خواهد بود.

در طرح گوانشی برای توسعه اقتصادی و اجتماعی در طول دوره پنج ساله چهاردهم (2025-2021) و همچنین هدف بلندمدت دستیابی به مدرنیزاسیون سوسیالیستی تا سال 2035 ذکر شده است که منطقه تلاش خواهد کرد محور مهمی‌برای الگوی جدید توسعه چرخه دوگانه داخلی و بین المللی در چین باشد. (4)

استان هونان

6 محوری که به طور مکرر در متن چهاردهمین برنامه پنج ساله (2021-2025) استان هونان ذکر شده است، بشرح زیر می‌باشد:

الف) توسعه:
از جمله توسعه ماشین آلات ساختمانی، حمل و نقل ریلی، هوایی و سایر صنایع؛ توسعه فناوری مالی؛ دیجیتال سازی، شبکه سازی و هوشمند سازی اقتصاد و اجتماع؛ توسعه صنایع فرآوری محصولات کشاورزی و صنعتی سازی کشاورزی.

ب) طرح های عمرانی:
از جمله ساخت پروژه‌های کنترل سیل برای دریاچه دونگینگ و سرشاخه‌های آن؛ ساخت مشترک در چارچوب ابتکار "کمربند و راه"؛ ساخت منطقه آزمایشی تجارت آزاد؛ تسریع در ساخت منطقه نوآوری Changsha-Zhuzhou-Xiangtan و منطقه جدید Xiangjiang؛ ترویج ساخت پارک های صنعتی مدرن کشاورزی و پارک های فرآوری محصولات کشاورزی؛ ساخت و ارتقاء ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی و سایر تأسیسات مربوطه.

ج) پیشبرد:
پیشبرد توسعه سبز و کم کربن؛ پیشبرد بهینه سازی و تعدیل ساختاری اقتصاد دولتی و پیشبرد ساخت مرکز حمل و نقل جامع ملی.

د) نوآوری:
توجه به جایگاه اصلی نوآوری در مدرن سازی کشور؛ افزایش تعداد و کیفیت نهادهای نوآوری و ایجاد بسترهای نوآوری.

ه) اقتصاد:
تضمین توسعه پایدار اقتصادی و بهبود کیفیت اقتصاد؛ تلاش برای رشد اقتصادی سریعتر از متوسط ملی و بهینه سازی ساختار اقتصادی.

و) اصلاحات:
از جمله تسریع در اصلاح حقوق مالکیت؛ بهبود حمایت قضایی از اجرای قانون حقوق مالکیت؛ تعمیق اصلاحات روستایی و توسعه روستایی و ادامه اصلاحات و آزادسازی. (5)

استان جیانگشی

بر اساس "چهاردهمین برنامه پنج ساله توسعه اقتصادی و اجتماعی استان جیانگشی (2021-2025) " در پنج سال آینده، تمرکز توسعه اقتصادی استان بر نظام صنعتی مدرن با تکیه بر اقتصاد دیجیتال، توسعه یکپارچه صنایع پیشرفته و خدمات مدرن است.

برنامه‌های استان جیانگشی در بخش های صنعت، کشاورزی، خدمات و همکاری‌های بین‌المللی در 5 سال پیش رو به شرح زیر می‌باشد:

الف) بخش صنعت:
ساخت نظام صنعتی یکپارچه شامل ساخت هواپیما، حمل و نقل هوایی غیرنظامی، خدمات هواپیمایی و اقتصاد فرودگاهی؛ ارتقاء و بهینه سازی صنعت خودرو؛ مدرن سازی طب سنتی چینی و ایجاد منطقه پیشگام اصلاحات طب سنتی چینی ملی؛ توسعه انرژی جدید، بیوتکنولوژی، علوم زیستی، صنایع نوظهور استراتژیک و ایجاد مجموعه ای از پروژه‌های آزمایشی این حوزه‌ها.

ب)حوزه صنعت دیجیتال:
تسریع در اجرای پروژه‌های صنعتی مبتنی بر واقعیت مجازی (VR) و ساخت یک مرکز VR در کلاس جهانی؛ تسریع در توسعه خوشه‌های صنعتی مانند ربات‌های هوشمند، اتومبیل های هوشمند و امنیت هوشمند؛ ساخت ترمینال و پایگاه صنعتی Beidou (سیستم موقعیت یابی ماهواره ای چین)؛ توسعه اینترنت صنعتی، ارتقا مدل های تولیدی پیشرفته و توسعه خدمات آنلاین جدید مانند آموزش آنلاین، معالجه پزشکی آنلاین و دفاتر آنلاین مورد نظر سیاستگذار می‌باشد.

ج) بخش خدمات مدرن:
ایجاد یک مرکز تحقیق و توسعه مهم و پایگاه خدمات فنی و حرفه ای در مرکز چین؛ حمایت از توسعه موسسات مشاوره‌ای مانند مشاوره فناوری، سرمایه گذاری و طراحی صنعتی؛ ساخت مرکز تدارکات مدرن در مرکز چین؛ توسعه زنجیره لجستیک سرد، تدارکات هوشمند و تدارکات اضطراری؛ ایجاد مرکز مالی مدرن منطقه ای، حمایت از موسسات مالی محلی، اوراق بهادار، بیمه و ضمانت های مالی.

د)بخش کشاورزی:
توسعه کشاورزی مدرن، ایجاد پارک پیشگام مدرن سازی کشاورزی و اجرای پروژه‌های تولید غلات با کیفیت بالا.

ه)همکاری‌های بین المللی: 
ترویج تجارت، آزادسازی و تسهیل سرمایه گذاری؛ حمایت از سرمایه گذاری خارجی در کشاورزی مدرن، صنایع پیشرفته و خدمات مدرن؛ تلاش برای تصویب و ایجاد منطقه تجارت آزاد جیانگشی؛ توسعه نمایشگاه‌های بین المللی اقتصادی و تجاری؛ گسترش واردات فناوری پیشرفته، تجهیزات کلیدی و منابع مهم؛ تسریع در توسعه تجارت الکترونیکی مرزی؛ همکاری با سایر کشورها در ترویج تحقیق، توسعه و طراحی؛ صرفه جویی در انرژی و حفاظت از محیط زیست. (6)

استان گوئیجو

اهم برنامه‌های اجرایی برای صنعت، کشاورزی، خدمات، همکاری‌های بین المللی و صنعت گردشگری استان گوئیجو در "چهاردهمین برنامه پنج ساله توسعه اقتصادی و اجتماعی (2021-2025)" به شرح زیر می‌باشد:

الف)صنعت: توسعه صنایع جدید و ایجاد سیستم صنعتی با کیفیت

  • توسعه ده صنعت عمده استان از جمله صنعت دخانیات، پتروشیمی، هواپیمایی، اتومبیل، تجهیزات برقی، ماشین‌آلات ساختمانی، ماشین آلات کشاورزی، تجهیزات فرآوری مواد غذایی و صنایع دارویی.
  • بهینه سازی چیدمان صنعتی: مناطق مرکزی گوئیجو از جمله مرکز استان بر توسعه داده‌های بزرگ، صنعت اطلاعات الکترونیکی و تولید تجهیزات پیشرفته؛ مناطق شمالی در توسعه صنایع دخانیات و شراب با کیفیت تمرکز خواهند کرد؛ منطقه اقتصادی Bishuixing به عنوان پایگاه مهم انرژی و معدنی چین ایجاد خواهد شد.

ب)کشاورزی: مدرن سازی بخش کشاورزی

  • بهینه سازی ساختار بخش کشاورزی؛ گسترش و تقویت دوازده صنعت مهم کشاورزی (چای، قارچ های خوراکی، سبزیجات، دام، جنگلداری، میوه، خوک، مواد دارویی چینی، گلابی، شیلات ، فلفل، دامداری سازگار با محیط زیست)؛ ساخت مجموعه ای از پایگاه‌های کشاورزی مدرن.
  •  بهبود سیستم حمایت از کشاورزی: تقویت پشتیبانی مالی، خدمات علمی و فناوری؛ اعطای تسهیلات کشاورزی؛ افزایش انواع بیمه کشاورزی.

ج) بخش خدمات:
توسعه یکپارچه و ادغام تولید پیشرفته و خدمات مدرن؛ تقویت دیجیتال سازی و هوشمندسازی بخش خدمات؛ توسعه مراکز تحقیق و توسعه، خدمات حقوقی، بازرسی و کنترل، مالکیت معنوی، تدارکات، تجارت الکترونیکی.

د) همکاری‌های بین المللی:
برگزاری رویدادهای بزرگ بین المللی مانند نمایشگاه دیجیتال، هفته تبادل آموزش و پرورش چین-آ.سه.آن، کنفرانس بین المللی گردشگری کوهستانی؛ ایجاد آزمایشگاه مشترک نوآوری برای کاهش فقر با همکاری با سازمان ملل متحد؛ ترویج آزادسازی اقتصادی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت، کشاورزی و خدمات.

ه) گردشگری: توسعه گردشگری فرهنگی با ویژگی‌های قومی و کوهستانی؛ توسعه خوشه‌های گردشگری؛ گسترش زنجیره‌های گردشگری مانند هتل ها، آژانس های مسافرتی و گردشگری روستایی.

علاوه بر این، در این برنامه به نوآوری، توسعه اقتصاد سبز، گسترش تقاضای داخلی و ارتقاء زیرساخت های مدرن مانند 5G و مراکز داده اشاره شده است. (7)

استان یوننان (Yunnan)

"چهاردهمین برنامه پنج ساله توسعه اقتصادی و اجتماعی استان یوننان (2021-2025)"، بر بهره برداری از مزایای جغرافیایی و طبیعی و ایجاد برندهایی با کلاس جهانی در زمینه‌های انرژی سبز، غذای سبز و زندگی سالم تأکید نموده است.

برنامه‌های استان در بخش های صنعت، کشاورزی، خدمات، فرهنگ و گردشگری و همکاری‌های بین المللی به شرح زیر می‌باشد:

الف)بخش صنعت و خدمات:

ایجاد و حمایت تولیدات پیشرفته، تدارکات مدرن، زندگی و بهداشت، انرژی سبز، اقتصاد دیجیتال، پزشکی زیستی، مواد جدید و حفاظت از محیط زیست؛ حمایت از صنایع نسل جدید مانند فناوری اطلاعات، هوش مصنوعی، شبکه‌های ارتباطی پیشرفته، برنامه‌های ماهواره ای و بیوتکنولوژی؛ ارتقاء صنایع سنتی مانند دخانیات؛ تسریع در تبدیل صنایع سنتی به صنایع پیشرفته، هوشمند و سبز؛

تسریع در توسعه بخش خدمات مانند تحقیق، توسعه و طراحی، خدمات حقوقی، خدمات مالی، خدمات فناوری، آژانس های مشاوره ای و خدمات نمایشگاهی.

ب) کشاورزی:

حمایت از رشد کشاورزی مدرن؛ ارتقا سطح کلی کشاورزی؛ زنجیره سازی صنایع با توجه به ویژگی‌های جغرافیایی استان در محصولات چای، گل، میوه، سبزیجات، قهوه، داروهای سنتی چینی؛ ایجاد پایگاه تولید کشاورزی با کیفیت بالا و در مقیاس بزرگ؛ ایجاد منطقه پیشگام توسعه سبز کشاورزی ملی.

ج) فرهنگ و گردشگری:

هدف برنامه 5 ساله استان در حوزه گردشگری این است که تا سال 2025 یونان به عنوان مقصد گردشگری و فرهنگی برتر چین و در کلاس جهانی شده و صنعت گردشگری رکن اصلی در کسب درآمدهای ارزی این استان خواهد شد.

ه) همکاری‌های بین المللی:

تکمیل ساخت مراکز و تأسیسات حمل و نقل، تدارکات و انرژی جهت اتصال جنوب و جنوب شرق آسیا به استان که یوننان را به مرکز ارتباط چین با این منطقه تبدیل خواهد کرد؛ تسهیل تجارت و سرمایه گذاری خارجی، توسعه تجارت الکترونیکی مرزی؛ ارتقا مناطق آزمایشی گردشگری مرزی، ایجاد مناطق آزمایشی همکاری کشاورزی یوننان با کشورهای خارجی؛ ساخت منطقه تجارت آزاد یونان.

علاوه بر این، در این برنامه به ارتقاء زیرساخت های مدرن مانند 5G و مراکز داده، دیجیتالی‌سازی امور دولت و ارتقاء توسعه سبز و کم کربن اشاره شده است. (8)

منابع:

1- https://www.sohu.com/a/442726848_120988576

http://www.yidianzixun.com/article/0SSemFNW?s=op398&appid=s3rd_op398&u%3D

2- http://fj.people.com.cn/n2/2020/1223/c181466-34489379.html

3- https://m.sohu.com/a/437135570_120877465

https://mp.weixin.qq.com/s/N2XpB7SFWZrxrtw9hiDSQQ

4- http://en.gxzf.gov.cn/2020-12/18/c_575621.htm

5- https://mp.weixin.qq.com/s/7Lnba8aicrX_vb8k5nyYSw

6- http://www.china-cer.com.cn/zhengcefagui/2020120910296.html

7- http://www.gzdis.gov.cn/ttxw/202012/t20201214_65569018.html

8- http://www.ce.cn/culture/gd/202012/18/t20201218_36130561.shtml

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما