معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

اخبار و تحولات اقتصادی جنوب چین (هفته چهارم بهمن 1399)

برخی از مهمترین خبرها و تحولات اقتصادی جنوب چین که در هفته چهارم بهمن ماه 1399 در رسانه‌های این حوزه منتشر شده به شرح زیر بوده است :

شاخص های عملکرد اقتصادی استان‌های جنوب چین در سال 2020

براساس اطلاعات منتشر شده توسط سازمان ملی آمار چین در تاریخ 18 ژانویه 2021، تولید ناخالص داخلی (GDP) چین در سال 2020 بالغ بر 15.5 تریلیون دلار بود که نسبت به سال قبل 2.3% افزایش داشت. در میان استان‌های این کشور استان گوانگ دونگ با 1.7 تریلیون دلار تولید ناخالص داخلی برای سی و دومین سال متوالی رتبه اول در چین را کسب و بعنوان ثروتمندترین استان این کشور محسوب می‌شود. این استان چنانچه به عنوان یک نهاد اقتصادی مجزا در نظر گرفته شود، از نظر تولید ناخالص داخلی در جایگاه سیزدهم جهان قرار دارد. در این مطلب به بررسی شاخص های عملکرد اقتصادی استان‌های جنوب چین شامل گوانگ دونگ، فوجیان، هونان، گوانشی، هاینان، جیانگشی، یوننان (Yunnan) و گویجو پرداخته شده است:

برنامه‌های توسعه ای استان های جنوبی چین در چارچوب چهاردهمین برنامه پنج ساله توسعه اقتصادی این کشور

نوزدهمین کمیته مرکزی حزب کمونیست چین، بر اساس تحولات داخلی و بین المللی، "پیشنهادات کلی در مورد تدوین چهاردهمین برنامه پنج ساله توسعه اقتصادی و اجتماعی ملی و اهداف بلند مدت برای سال 2035 " را در اواخر اکتبر سال 2020 منتشر نمود. توسعه باکیفیت بجای رشد کمی اقتصاد، با محوریت نوآوری و فناوری، رویکرد مردم محور در توسعه و تعمیق اصلاحات و سیاست درهای باز از ارکان اصلی این برنامه می باشند. بر اساس مفاد کلی این سند، دولت های مختلف استانی و شهری "چهاردهمین برنامه پنج ساله توسعه اقتصادی و اجتماعی و اهداف بلند مدت برای سال 2035" خود و برنامه های مفصلی را برای توسعه اقتصادی و اجتماعی در 5 سال آینده تدوین کرده اند. چهاردهمین برنامه پنج ساله برای تمامی استان ها اساساً بر توسعه سبز، بهبود کیفیت صنعت و اقتصاد، توسعه صنایع جدید، توسعه کشاورزی مدرن، ادامه آزادسازی اقتصاد، تقویت زیرساخت های جدید مانند 5G، اینترنت اشیاء، داده های بزرگ و گسترش همکاری های بین‌المللی تمرکز دارند. اهم سیاست ها و برنامه های استان های جنوب چین شامل: گوان دونگ، فوجیان، هاینان، هونان، گوانگشی، گوئیجو، یوننان و جیانگشی در چهارچوب چهاردهمین برنامه پنج ساله توسعه اقتصادی و اجتماعی چین (2021 الی 2025) در این مطلب آمده است :