معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۰/۱۸- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۳۶۹

آغاز ساخت بزرگترین نیروگاه خورشیدی در اندونزی

اندونزی رسما ساخت بزرگترین نیروگاه فتوولتائیک(خورشیدی) خود را با هزینه 1 تریلیون و 800 میلیون روپیه معادل 127 میلیون و 240 هزار دلار را در استان جاوه غربی آغاز نمود. از این طرح بعنوان یکی از طرح های راهبردی ملی این کشور یاد می‌شود.

سرمایه گذاری این طرح بصورت مشترک بین شرکت برق دولتی اندونزی موسوم به PLN و شرکت انرژی‌های  نوین امارات متحده عربی می‌باشد. این نیروگاه در فاز اول خود با ظرفیت تولید 50 مگاوات ساعت شروع بکار خواهد نمود و بتدریج تا سال 2022 ظرفیت آن به 145 مگاوات ساعت افزایش می یابد.

پس از بهره برداری کامل از این نیروگاه پیش بینی شده است که بزرگترین نیروگاه خورشیدی اندونزی و بزرگترین در نوع خود در جنوب شرق آسیا باشد. برآورد شده است که نیروگاه بتواند انرژی 50 هزار منزل مسکونی را تامین نماید و با راه اندازی آن سالانه 200 هزار تن از انتشار دی اکسید کربن در هوا کاسته  شود. راه اندازی کامل نیروگاه موجب تامین 23 % از انرژی تجدید پذیر اندونزی خواهد شد.

مدیر شرکت برق اندونزی در این خصوص اظهار داشت که در سال 2020 شرکت با وجود همه گیری ویروس کووید-19 توانست سهم انرژی‌های تجدید پذیر را به 6.13% افزایش دهد این در حالی است که در سال 2019 این میزان سهم 9.15 % بود. گرچه وزارت انرژی و منابع معدنی این رقم را 15% اعلام می نماید .

اندونزی جزو اقتصادهای در حال ظهور می‌باشد و طی یک دهه گذشته میانگین رشد اقتصادی حداقل 5% را پشت سرگذاشته است، بر این اساس مصرف انرژی در این کشور طبق اطلاعات منتشره ازسوی شرکت PLN سالانه 10% افزایش می یابد با چنین روندی اندونزی نیاز به افزایش تولید 6 گیگا وات ساعت برق در سال را دارد که با توجه به وابستگی این کشور به سوخت های فسیلی و در جهت کاستن از این وابستگی توجه به منابع انرژی‌های تجدید پذیر در دستور کار دولت این کشور قرار گرفته است. در این راستا دولت اندونزی قصد دارد با ساخت اینگونه نیروگاه‌ها و استفاده از منابع طبیعی تولید انرژی سهم انرژی‌های تجدید پذیر را در کشور افزایش بدهد.

اندونزی در حال تغییر سوخت خودروهای خود از سوخت های فسیلی به انرژی‌های پاک از طریق ایجاد زیرساخت ها در انرژی‌های تجدید پذیر می‌باشد بطوریکه مطالعات موسسه تحقیقات اقتصادی اتحادیه آسه آن و شرق آسیا که چندی قبل منتشر شد نشان می دهد که تغییر و رویکرد اندونزی به وسایل نقلیه برقی تنها در صورتی می‌تواند اقتصاد اندونزی و امنیت انرژی این کشور را بهبود بخشد که این حرکت با تغییر جهت انرزی تجدیدپذیر ترکیب شود.

سال گذشته بلومبرگ طی گزارشی اعلام کرد که پیش بینی شده است اندونزی تا سال 2025 انرژی بیشتری از منابع تجدیدپذیر نسبت به سوخت های فسیلی تولید خواهد کرد چرا که فن آوری سبز بطور گسترده دردسترس قرارمی‌گیرد. از نظر کارشناسان بلومبرگ انرژی‌های تجدیدپذیر و سوخت های فسیلی در دودهه آینده بطور مساوی 50% از ترکیب انرژی کشور اندونزی را تشکیل خواهند داد و از سال 2045 تا 2050 تولید انرژی‌های تجدیدپذیر بیشتر از سوخت های فسیلی خواهد بود. طبق این گزارش اندونزی از سال 2018 تا 2050 بمیزان 288 میلیارد دلار سرمایه گذاری جذب خواهد نمود. طبق گزارش انتظار می رود که اندونزی از این میزان سرمایه گذاری را حدود 48% در انرژی خورشیدی ، 11% در انرژی برق آبی و 10 % در انرژی زمین گرمایی سرمایه گذاری نماید .

استفاده از انرژی زمین گرمایی نیز از جمله منابع تامین انرژی در اندونزی می‌باشد. در این زمینه در جولای سال 2020 ( خردادماه 1399 ) بانک توسعه آسیایی یک وام 300 میلیون دلاری را برای اندونزی جهت ساخت چند نیروگاه زمین گرمایی اختصاص داد. اندونزی بعلت واقع شدن در مناطق آتشفشانی از منابع غنی زمین گرمایی برخوردار می‌باشد ولی بهره برداری از این انرژی تجدیدپذیر نیاز به سرمایه گذاری‌های کلان دارد .

ساخت نیروگاه خورشید بخشی از توافقنامه‌های امضاء شده در سفر آقای جوکووی رئیس جمهور اندونزی به امارات در 12 ژانویه 2020 می‌باشد. در این سفر چندین موافقتنامه بین دو کشور بامضاء رسید. طبق این توافقنامه‌ها قرار است امارات 6میلیارد و 800 میلیون دلار در طرح های زیرساختی دولتی و خصوصی در حوزه‌های مختلف و در راسا آنها انرژی و معدن سرمایه گذاری نماید. به گفته مقامات اندونزیایی با این سرمایه گذاری امارات به بزرگترین شریک در طول تاریخ اندونزی تبدیل خواهد شد. امارات متحده عربی در سال 2019 به بزرگترین سرمایه گذار خاورمیانه ای اندونزی تبدیل شد و در کنار کشورهای چین ، ژاپن و آمریکا قرارگرفت.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما