معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۰/۱۵- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۴۵۸

اخبار و تحولات اقتصادی فنلاند نیمه اول دی‌ماه 1399

برخی از مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی کشور فنلاند در نیمه اول دی‌ماه 1399 به شرح ذیل می‌باشد؛

هدر رفتن صدها دوز واکسن کووید 19

منابع در موسسه بهداشت و رفاه فنلاند تأیید کرده‌اند که با توجه به دستورالعمل‌های شرکت سازنده واکسن کووید 19، صدها دوز واکسن در این کشور به هدر رفته است. طبق این دستورالعمل‌ها، فقط پنج دوز در هر شیشه قابل استفاده است وتقریباً ده هزار دوز واکسن به فنلاند رسیده و واکسیناسیون از روز یکشنبه آغاز شده است. این نشان می دهد که صدها دوز احتمالا به هدر رفته است. به گفته موسسه یاد شده آنها تا زمانی که دستورالعمل‌های جدیدی را از سازنده دریافت نکنند، طبق دستورالعمل‌های جاری در هر شیشه فقط 5 دوز را استفاده خواهند کرد. در همین حال، گزارش خبرگزاری اوله فنلاند حاکی از آن است که برخی پزشکان دستورالعمل های مربوط به واکسیناسیون را تغییر داده اند، زیرا در غیر این صورت مجبور می‌شدند صدها دوز قابل استفاده از واکسن کووید 19 شرکت فایزر را دور بیندازند.

فنلاند همچنان در صدر شادترین کشورهای جهان

فنلاند برای سومین سال در گزارش شادی جهانی موسسه گالوپ مقام اول را کسب کرد. نظرسنجی سالانه گالوپ شش عامل اساسی را بررسی  کرده است: سرانه تولید ناخالص داخلی، حمایت اجتماعی، امید به زندگی، حق انتخاب در زندگی، سخاوت و میزان فساد. فنلاند در همه این شاخص‌ها نمره خوبی احراز نموده است. 

خوش‌بینی فنلاندی‌ها نسبت به سال آینده

یک نظرسنجی بین المللی انجام شده در رابطه با انتظارات عمومی‌ برای سال 2021 حاکی از آن است که فنلاندی‌ها در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی خوش‌بینی بیشتری نسبت به سال آینده دارند. در حالی که 57 درصد از فنلاندی‌ها پاسخ داده‌اند که سال آینده بهتر از امسال باشد، این میزان در کل اروپا 41 درصد و در سطح اتحادیه اروپا 35 درصد می‌باشد.

 عدم تمایل دولت فنلاند نسبت به اعمال سختگیری برای جلوگیری از شیوع کرونا

مقامات در فنلاند می‌گویند که درصدد انجام اقدامات سختگیرانه برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در این کشور نیستند. یک مقام موسسه بهداشت و رفاه فنلاند روز سه شنبه در یک کنفرانس خبری اظهار داشت: اقدامات مرزی به همین میزان کافی است، به شرطی که مردم از توصیه‌ها و دستورالعمل‌ها پیروی کنند. وی افزود: این تصمیم به چند دلیل موجه است: در حال حاضر هیچ نوع جدیدی از ویروس کرونا در فنلاند وجود ندارد. زنجیره عفونت سه مورد شناخته شده کرونای انگلیسی شکسته شده است. در تعطیلات کریسمس تعداد عفونت‌ها افزایش نیافته است. همچنین شواهدی در مورد خطر بیشتر مرگ و میر یا پذیرش بیماران در بخش مراقبت‌های ویژه مرتبط با نوع ویروس کشف شده در انگلستان وجود ندارد. وی افزود، با این وجود، اگر ویروس های جدید موجب ایجاد خوشه‌های عفونی شوند در آن صورت، می‌توان به سرعت به اقدامات سختگیرانه متوسل شد.  

 حدود  1800 نفر در فنلاند تا امروز واکسن کرونا دریافت کرده‌اند

حدود  1800 نفر در فنلاند تا امروز واکسن کرونا دریافت کرده اند، 1767 نفر در فنلاند تا امروز علیه کرونا ویروس واکسینه شده‌اند. 40 هزار دوز واکسن کرونای دیگر تا آخر سال 2019 به فنلاند رسیده و در دو هفته اول سال جدید 50 هزار دوز دیگر واکسن کرونا به فنلاند می رسد. طبق آمار موسسه ملی بهداشت و رفاه (THL) ، امروز  249 مورد جدید کرونا در فنلاند تشخیص داده شده است. تاکنون در مجموع 36107 مورد کرونا در فنلاند گزارش شده است. 5 مورد جدید مرگ و میر ناشی از کرونا نیز طی 24 ساعت گذشته ثبت شده است و در مجموع 561 نفر تا کنون در فنلاند قربانی شده اند.

سال 2020، گرمترین سال در تاریخ  فنلاند بود

موسسه هواشناسی فنلاند اعلام کرد: در سال 2020 میانگین دمای سالانه فنلاند حدود 2.5 درجه بالاتر از متوسط سالهای دیگر بوده است.

پیام نخست وزیر فنلاند در آستانه آغاز سال جدید 

سال 2020 درس های زیادی داشت. سال گذشته، سال تلاش جمعی بود. برخی عزیزان خود را از دست دادند، دیگران شغل‌شان را و برای برخی سخت‌تر از سایرین گذشت. امسال تصمیماتی گرفتیم که بسیاری از جنبه‌های زندگی روزمره را تحت‌تأثیر قرار داد. این حال در مدیریت اقتصادی کرونا، فنلاند بهتر از بسیاری از کشورها عمل کرد. اکنون واکسیناسیون آغاز شده است و ما می‌توانیم یک بار دیگر نور را ببینیم اما باز هم باید مسئولیت‌پذیر باشیم. همه‌گیری به پایان نرسیده است و دستیابی به واکسیناسیون همگانی به زمان نیاز دارد.  با پایان بیماری نمی‌توانیم به سادگی به عادات و شیوه‌های قدیمی خود برگردیم. ما باید آینده خود را بر پایه‌ای پایدار بنا کنیم و هدف آن تعادل بین انسان و طبیعت باشد. تغییرات آب و هوا، از دست دادن تنوع زیستی و استفاده ناپایدار از منابع طبیعی بزرگترین چالش‌های پیش روی بشریت است. باید برخی روش‌های قدیمی خود را کنار بگذاریم تا فرزندانمان زندگی بهتری داشته باشند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما