معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

آثار همه‌گیری ویروس کرونا بر زنان فنلاندی و تدابیر دولت برای کاهش این آثار

همه‌گیری ویروس کرونا دارای آثار فراوانی بر زنان و خانواده‌های فنلاندی بوده است . به موجب نظرسنجی که در ماه آگوست انجام شد، از هر چهار فنلاندی یک نفر پاسخ دادند که احساس می‌کنند همه‌گیری آثار منفی بر سلامت روان آنها داشته است. از جمله نتایج این نظر سنجی این بوده که آثار منفی در زنان و جوانان مشهود‌تر بوده است. انجمن بهداشت روان فنلاند در طول تابستان گذشته تعداد زیادی از تماس‌های از سوی زنان 18 تا 29 ساله دریافت نموده که آنها دارای افکار خودکشی بوده‌اند. همچنین، افزایش شدت خشونت‌های مبتنی بر جنسیت، نگرانی‌هایی را در فنلاند به همراه داشته است. از ابتدای این بحران، تماس‌ها با اداره پلیس به خاطر خشونت های خانوادگی افزایش یافته است.  موسسه بهداشت و رفاه فنلاند هم طی گزارشی اعلام کرد همه‌گیری ویروس کرونا موجب کاهش تعاملات اجتماعی شده، بر سبک زندگی مردم فنلاند تأثیر گذاشته است. وزیر برابری جنسیتی فنلاند در مقاله ای ضمن اشاره به اینکه در فنلاند، تأثیرات جنسیتی بحران کووید 19 و نابرابری‌ها آشکار شده است، گفته که مشاغل زنان‌محور، در زمان شیوع این ویروس، بار سنگینی را متحمل  شده و نیروهای خط مقدم مقابله با این بیماری، همچون پرستاران و پزشکان تحت فشار زیادی قرار گرفته اند. این بحران همچنین مشکلاتی چون تقسیم کار و مراقبت در منزل در زمان دورکاری و آموزش از راه دور در فنلاند را برجسته کرده است. آمار منتشر شده در ارتباط با میزان حقوق بیکاری پرداخت شده در این کشور موید این مطلب است که این بیماری به خصوص بر زنان جوان شاغل تأثیر گذاشته است.

اخبار و تحولات اقتصادی فنلاند نیمه اول دی‌ماه 1399

برخی از مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی کشور فنلاند در نیمه اول دی‌ماه 1399 به شرح ذیل می‌باشد؛

رعایت فاصله اجتماعی به عنوان یک فرهنگ، از عوامل موفقیت فنلاند در مقابله با کرونا

یکی از اقداماتی که بسیاری از کشورهای دنیا برای قطع زنجیره کرونا، آن را اجرایی کرده‌اند، فاصله‌گذاری اجتماعی است. طبق مدل‌سازی‌های ریاضیاتی که از سوی دانشمندان دانشگاه آکسفورد انجام شده، فاصله‌گذاری‌های اجتماعی در کاهش شیوع ویروس کووید-19 بسیار موثر است و می‌تواند مانع گسترش آن بین افراد جامعه شود. رابین تامپسون، یکی از محققان ارشد این دانشگاه که در جریان تحقیقات مدلسازی‌های اپیدمیولوژی ریاضیاتی هم نقش داشته، عنوان می‌کند که طبق این بررسی‌ها، با اجرای فاصله‌گذاری اجتماعی شمار مبتلایان به ویروس کرونا به‌طور چشمگیری کاهش می‌یابد. این تحقیقات اثبات کرده است براساس اقداماتی که درحال حاضر در دنیا صورت می‌گیرد، با کاهش تماس افراد با یکدیگر، تعداد افرادی که در معرض ویروس قرار می‌گیرند تا 90 درصد کمتر می‌شود. بدون فاصله‌گذاری اجتماعی، یک فرد مبتلا به ویروس کرونا در طول 6 هفته می‌تواند آغازگر زنجیره انتقال به حدود هزار و نود و سه نفر باشد. اما درصورتی که فاصله‌گذاری اجتماعی به درستی صورت گیرد، در شرایط مشابه، یک فرد مبتلا به ویروس در زمان 6 هفته تنها می‌تواند ویروس را به 127 مورد منتقل کند. خبرگزاری‌های بین المللی در هفته گذشته چگونگی سازگاری شهروندان فنلاندی با مقوله فاصله گذاری اجتماعی را برجسته کردند و نگرش مثبت خود را نسبت به موضوع انزوا در فرهنگ فنلاندی که در آن رعایت فاصله شخصی به عنوان یک ارزش قلمداد می‌شود، بروز دادند.

علل موفقیت فنلاندی‌ها در برابر بحران ویروس کرونا

سوئد، بین کشورهای اسکاندیناوی معمولاً، به عنوان یک الگو مطرح است. لیکن در مقابله با بحران ویروس کرونا، فنلاند موفق‌تر بوده است. میزان آلودگی به ویروس کرونا در فنلاند نسبت به سایر مناطق اروپا کمتر بوده است. فنلاند در حال حاضر جزء کشورهایی است که به بهترین وجه، با بیماری همه‌گیر ویروس کرونا کنار آمده است. تا تاریخ 19 نوامبر، دانشگاه جان‌هاپکینز حدود 19900 مورد ابتلاء و 374 مورد مرگ را در این کشور ثبت کرده است. هیچ کشور اروپایی نرخ پایین‌تر از فنلاند ندارد.