معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۰/۱۴- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۳۲۴

اخبار اقتصادی قطر (هفته اول دی ماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی قطر در هفته اول دی ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح زیر می‌باشد:

 اخبار و تحولات داخلی

افتتاح پنجمین جشنواره محصولات کشاورزی و باغی

مؤسسه فرهنگی قطر کتارا پنجمین جشنواره محصولات کشاورزی و باغی را با همکاری وزارت شهرداری و محیط زیست و با مشارکت 45 شرکت از شرکت های محلی متخصص در زمینه تولید محصولات غذایی، دامداری، مرغداری، مزرعه‌ها و گلخانه ای را افتتاح می‌کند. فعالیت های این جشنواره تا 2 ژانویه سال 2021 ادامه خواهد داشت و بعد از این تاریخ این جشنواره در روزهای پنج شنبه، جمعه و شنبه برگزار می‌شود و تا پایان ماه مارس 2021 ادامه خواهد داشت.

برگزاری نمایشگاه زمستانه تجاری قطر

حسن جمعه مدیر اجرایی شرکت المسوقون قطری « المسوقون القطریون » طی اظهاراتی به روزنامه الرایه اقتصادی گفت: از روز افتتاح نمایشگاه زمستانه قطر که 4 روز از آن می‌گذرد، تا کنون 12400 نفر از این نمایشگاه و غرفه‌های آن بازدید بعمل آورده اند. وی گفت: این نمایشگاه محصولات و تولید قطر، مواد غذایی، ادویه، عطر و ادکلم، فرش و مبلمان را به عرضه فروش گذاشته است و افراد می‌توانند تا تاریخ 30 دسامبر جاری از این نمایشگاه بازدید داشته باشند.

وی در ادامه اظهارات خود گفت: نمایشگاه « زمستان تجاری دوحه » در مرکز نمایشگاه‌های دوحه افتتاح خواهد شد و این نمایشگاه تا 30 دسامبر جاری ادامه دارد. وی گفت: این نمایشگاه در مساحتی حدود 5771 متر مربع با مشارکت 170 شرکت از کشورهای مختلف جهان برگزار می‌شود؛ از جمله کشورهای شرکت کننده از ترکیه، تونس، مغرب، ایران، سوریه، چین، پاکستان، هند و دیگر کشورها هستند که محصولات و تولیدات خود را به عرضه فروش قرار می دهند.

افتتاح دومین ترمینال کانتینربر در بندر حمد

شیخ خالد بن خلیفه آل ثانی نخست وزیر و وزیرکشور قطر در جریان بازدید میدانی از روند توسعه بندر بین المللی حمد در روز سه شنبه مورخ 2 دیماه 1399، دومین ترمینال کانتینربری این بندر را که به افزایش سه میلیون کانتینر ظرفیت سالانه آن کمک می‌کند و همچنین مرکز بهداشتی این بندر را افتتاح کرد. نخست وزیر قطر در توئیتی در همین زمینه نوشت: در جریان بازدیدم از اولین ترمینال کانتینری در بندر حمد دومین ترمینال را که مجهز به آخرین فن آوری‌های سازگار با محیط زیست و فناوری G5 است را افتتاح کردم و از پیشرفت حاصله در ساخت انبارهای مرتبط با امنیت غذایی کشور مطلع شدم و این دو پروژه‌ها می‌توانند یک جهش کوانتومی در ظرفیت جذب بندر حمد محسوب شوند.

انتقاد تعدادی از مهندسین قطری از مؤسسه أشغال

تعدادی از شهروندان و مهندسان قطری در رشته‌های معماری و ساختمانی و پیمانکاری از سیاست مؤسسه دولتی أشغال که پروژه‌های ساختمانی و راه و ترابری را به عهده دارد؛ انتقاد کردند. این مهندسان اعلام کردند که هدف از این انتقاد، عدم استفاده مطلوب ومناسب این مؤسسه از کادرهای بومی و نادیده گرفتن تجربیات و توانمندی‌های آنان در پروژه‌های بزرگ است در حالی که به زعم آنها مهندسان قطری از آشنائی بیشتری با ماهیت معماری بومی و ذوق و سلیقه شهروندان قطری برخوردارند و همین سهل انگاری موجب شده تا تعداد قابل توجهی از مهندسان قطری از کار کردن در این مؤسسه دولتی صرف نظر کنند و به کارهای آزاد ویا بخش خصوصی مشغول شوند. همچنین این گروه‌های مهندسی ساختمانی از ارگان‌های ذیربط دولتی خواستند تا از مسئولان این مؤسسه بازپرسی نمایند و مقصران را که از استخدام افراد بومی خودداری می‌کنند و مهندسان خارجی را بر آنان ترجیح می دهند؛ به مجازات برسانند. همچنین این مؤسسه دولتی قبلاً با جمعیت مهندسان قطری کشمکش داشته و طرح های ابتکاری آن جمعیت را نمی‌پذیرد. ضمن این که گفته می‌شود که مهندسان خارجی علیرغم عدم صلاحیت آنان، سه برابر حقوق یک مهندس قطری را دریافت می نمایند. برخی از مهندسان قطری از این برخوردهای مؤسسه اشغال شکایت دارند و تأکید می‌کنند که مهندسان بومی قطری با رسم و رسومات مردم قطر و محیط و ماهیت معماری ساختمانی در مقایسه با خارجیان آشنائی بیشتری دارند در حالی که أشغال از سیاست قطری کردن کارها و مشاغل دولتی و نیز خصوصی پیروی نمی‌کند و دستورات و بخشنامه‌های دولت را در این زمینه نادیده می‌گیرد و به سینه دیوار می زند و کسی نیست به حسابرسی این مؤسسه برسد و این روند موجب شده تا مهندسان قطری با ضربه‌ها و آسیب های معنوی و مادی و عدم تشویق مواجه شوند.

دوحه در لیست مهمترین مراکز مالی جهان

دولت قطر جایگاه 56 جهانی را در شاخص مجموعه « زد ین» و « سی دی ای» در رابطه با مهم ترین مراکز مالی جهانی GFCI از آن خود نمود تا در میان بهترین 88 مرکز مالی در سطح جهان رده بندی شود. این امر سبب می‌گردد تا توانائی‌ها و ظرفیت های رقابتی این کشور افزایش یافته و جایگاه خود به عنوان یک مرکز مالی نه تنها در سطح کشورهای شورای همکاری خلیج فارس بلکه در سطح بین المللی به رسمیت شناخته شود.

به گفته این شاخص در میان پایتخت های مالی جهان بازی صندلی موزیکال برقرار است اما با وجود آن تعداد مراکز مالی اصلی به 111 مرکز مالی در سراسر جهان رسیده است .

اطلاعات شاخص مراکز مالی جهانی با استفاده از رده بندی کلی و جمع آوری اطلاعات کمّی از منابع دولتی مربوطه من جمله بانک بین المللی و سازمان همکاری بین المللی و سازمان ملل و استفاده از پرسشنامه‌های الکترونیکی بر شبکه اینترنت انجام شده است.

شاخص رقابت پذیری قطر در سال 2020

قطر در گزارش سالانه شاخص رقابت پذیری جهانی برای سال 2020 منتشره از سوی مجمع جهانی اقتصاد « داووس » در بین از 10 کشور برتر در فناوری اطلاعات و ارتباطات، ترتیبات کاری انعطاف پذیر، مهارت های دیجیتالی و یک چارچوب قانونی دیجیتال قرار گرفت.

صندوق پول بین المللی: افزایش اعتماد در اقتصاد قطر

صندوق بین المللی پول پیش بینی کرده است که تولید ناخالص داخلی واقعی در قطر در سال 2021 به رشدی به نسبت 2.7 درصد دست خواهد یافت که با افزایش تولید گاز، بازیابی تقاضای داخلی، در دسترس بودن واکسن‌های کرونا و پایان همه گیر حمایت می‌شود. صندوق پول بین المللی در اختتامیه جلسات خود که توسط کارشناسان این صندوق به سرپرستی خانم مرسدس ویرا مارتن آخرین تحولات اقتصادی و مالی و افق های پیش بینی شده و اقدامات سریع که دولت قطر برای جلوگیری از شیوع کرونا ویروس و کاهش پیامدهای آن بر اقتصاد محلی اتخاذ و اجرا کرد را مورد تمجید و ستایش قرار داد.

حجم سرمایه گذاریهای 17 میلیارد ریالی صورت گرفته در پروژه قطیفان 

"شیخ ناصر بن عبدالرحمن آل ثانی" عضو مشاور در شرکت قطیفان شمالی پروژه‌ها و معاون رئیس هیئت مدیره شرکت مهمانداری کتارا طی اظهاراتی به کانال CNBC عربی گفت: سرمایه گذاری در پروژه جزیره قطیفان نزدیک به 17 میلیارد ریال است. وی افزود: پروژه قطیفان شمالی برای حمایت از بخش گردشگری و تفریحی در قطر است...

دارایی 1652 میلیارد ریالی بانک های فعال در کشور

دارایی‌ها و بدهی‌های بانک های اسلامی فعال در این کشور در پایان ماه نوامبر سال جاری ماهانه افزایش قابل توجهی را به ثبت رساند، طبق آماری که توسط بانک مرکزی قطر منتشر شد به بالاترین سطح خود رسید و در نوامبر سالجاری به حدود 1.652 تریلیون ریال رسیده است، بنابراین نرخ رشد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته در حدود 9.54 درصد تخمین زده شده است، همانطور که در ماه نوامبر سال قبل حدود 1.508 تریلیون ریال تخمین زده شده بود، در حالی که نرخ رشد ماهانه 2.03 درصد برآورد شد...

آغاز به کار دادسرای تجاری در قطر 

با همکاری دادستان عمومی و وزارت تجارت و صنعت قطر،  از « دادسرای تجاری و امور مصرف کنندگان » در مقر دادستانی عمومی‌ کشور رسما رونمایی شد. این دادسرا در تعقیب قضایی و علاوه بر آن در تسهیل و تسریع اقدامات قانونی علیه متخلفانی که در وزارت اقتصاد علیه آنها شکایت می‌شود را تعقیب می‌کند و این دادسرا از محیط سرمایه گذاری در کشور و حقوق بازرگانان و شرکت ها حمایت می‌کند.

افزایش سپرده‌های بخش خصوصی در بانک ها

داده‌های ترازنامه جمعی بانک ها صادر شده توسط بانک مرکزی قطر نشان داد که سپرده‌های بخش خصوصی محلی نزد بانک ها در پایان ماه نوامبر گذشته حدود 0.7 میلیارد ریال از پایان ماه اکتبر به سطح 378.8 میلیارد ریال افزایش یافته است. براساس داده‌ها، تعداد کل وام ها و تسهیلات اعتباری ارائه شده توسط بانک ها به بخش خصوصی محلی 0.3 میلیارد ریال افزایش یافته و به سطح 685.8 میلیارد ریال رسیده است، از این میزان 175.8 میلیارد ریال برای بخش خدمات، 0.6 میلیارد ریال افزایش، 151.8 میلیارد ریال برای بخش املاک و مستغلات، 1.8 میلیارد ریال کاهش، 147.2 میلیارد ریال برای وام های مصرفی به افراد، 2.8 میلیارد ریال و 146.5 میلیارد ریال افزایش یافته است ...

تکذیب شایعه به تعلیق پروازها در فرودگاه حمد

فرودگاه بین المللی حمد  در حساب کاربری رسمی خود در توییتر، شایعه‌های به تعلیق در آوردن پروازهای رفت و برگشت در این فرودگاه را تکذیب کرد. در حساب کاربری همچنین تأکید شد؛ کار و پروازهای رفت و برگشت به شکل معمولی برای کلیه مسافران در حال انجام است و این فرودگاه طبق سیاست ها و اقدامات ورود به کشور مطابق به دستورات وزارت بهداشت عمومی را اجرا می‌کند که به شکل دائمی در وب سایت آن به روزرسانی می‌شود. فرودگاه حمد از همگی خواست اطلاعات را از منابع رسمی دریافت کرده و به دیگر منابع و شایعه‌ها که منبع آنها مشخصی نیست؛ توجه نکنند.

حجم سرمایه گذاری شرکت های نوظهور در انکوباتور تجارت دیجیتالی

انکوباتور تجارت دیجیتالی وابسته به اداره صنعت دیجیتال وزارت حمل و نقل و ارتباطات قطر اعلام کرد، حجم سرمایه گذاری شرکت های نوظهور در این انکوباتور بالغ بر 19.6 میلیون ریال بوده است. بر اساس رصد روزنامه اقتصادی الرایه، سرمایه گذازی انکوباتور در شرکت های نوظهور در مقایسه با سرمایه گذاری در مرحله تأسیس طی ( 2 و 11 ـ 2013) که به 1.6 میلیون ریال بالغ می‌شود، رشد 1125 درصدی را شاهد بوده است.

قطر میزبان کنفرانس بین المللی گاز طبیعی 2025 خواهد بود

کمیته راهبری تنظیم کننده سلسله کنفرانس ها و نمایشگاه‌های بین المللی گاز طبیعی مایع اعلام کرد که قطر برای میزبانی بیست و یکمین دوره از کنفرانس و نمایشگاه بین المللی گاز طبیعی مایع LNG2025 انتخاب شده است. پرفسور "جو کانگ" رئیس کمیته برنده شدن قطر در عملیات رقابتی برای میزبانی این کنفرانس را اعلام کرد. این دومین باری است که قطر میزبان این کنفرانس می‌شود اولین میزبانی قطر در سال 2004 بوده است.

حمایت های وزارت شهرداری و محیط زیست

حمایت ارائه شده از سوی وزارت شهرداری و محیط زیست در خلال سال های 2019 تا 2020 گسترش یافته و تا کنون به 25 نوع حمایت رسیده است به طوری که در حال حاضر 6 هزار واحد تولیدی ( 5.2 هزار عزبه و 800 مزرعه) از این حمایت ها بهره می‌برند.  هزینه سالانه این حمایت ها 70 میلیون ریال می‌باشد که بر اساس برنامه پنج ساله ارزش آن به 350 میلیون ریال خواهد رسید و در حال حاضر برای حمایت از پروژه‌های امنیت غذایی بر روی آن کار می‌شود. در حالی که وزارت قاعده حمایت خود را از عزبه‌ها بر اساس ابتکار حمایت از تولید ملی از گوسفندان با ارائه علوفه‌های متمرکز گسترش داده و سهمیه ذخیره از آن ایجاد نموده است و حمایت های بیشتری را از لوازم دامپزشکی و ارائه آن به صورت رایگان و با قیمت های بسیار پایین برای مالکان عزبه‌ها ارائه داده است وزارتخانه همچنین به حمایت خود از خوراک دام و جو و علوفه ادامه داده است و حمایت های بیشتری را از سرمایه گذاران برای دستیابی به خودکفایی امن از علوفه ارائه می دهد. حمایت ها به لوازم تولید و بازاریابی در 800  مزرعه در کشور امتداد یافته که برای تولید سبزیجات کار می‌کند و به سوی خودکفایی گام برمی دارد. گام ایجاد شرکت بازاریابی و خدمات کشاورزی محاصیل بعنوان یک مُتغیر بسیار مهم برای پشتیبانی از کشاورزان محلی از طریق بازاریابی محصولاتشان به شمار می آید علاوه بر ارائه دیگر خدمات کشاورزی به هدف افزایش حجم و کیفیت تولید داخلی که به آنها فرصت برای تولید تمام وقت می دهد و یک منبع مسئول در بخش کشاورزی گفت که شهرداری از راه‌های متعددی از اصحاب مزارع پشتیبانی می نماید از جمله بازارهای فروش محصولات کشاورزی در 7 میدان و جشنواره‌های «میدانهای محصولات کشاورزی پنچگانه، جشنواره محصولات ، بازار مؤسسه قطر» در کنار 4 برنامه دیگر مربوط به جشنواره رطب ، نمایشگاه بین المللی خرما ، پروژه تولید متمایز و برنامه مزارع قطر .از طرفی وزارت امور کشاورزی هشدار داد که پیگیری‌های کامل توسط متخصصان برای تعیین حداکثر سود مزارع انجام خواهد شد تا از نهایت استفاده از پشتیبانی‌های مختلف این وزارتخانه مطلع شوند همچنین شرکت های اجرا کننده برای نصب گلخانه‌ها و توزیع سایر محصولات یارانه ای به منظور تعیین تعهد آن شرکتها با استانداردهای توافق شده و مطابق با مشخصات مندرج طبق قراردادهای منعقدشده بین آنها و وزارت شهرداری و محیط زیست پیگیری می‌شوند. خالد بن یوسف الخلیفی مدیر اداره امور کشاورزی وزارت شهرداری و محیط زیست گفت که بخش کشاورزی در این وزارتخانه به عنوان پشتیبانی از کشاورزان و مزرعه داران و بر اساس برنامه ای برای افزایش تعداد مناطق حفاظت شده در کشور قطر با بیش از 30٪ کرده است اقدام به ارائه نیازها و لوازم بیشتر تولید محصولات کشاورزی نموده است. که در مرحله اول این طرح 620 خانه محافظت شده خنک شده و معمولی از اصل 3520  خانه حفاظت شده توزیع شده است که در دوره برنامه در مساحت 110 هکتاری در 800 مزرعه توزیع خواهد شد که منجر به افزایش 15٪ تولید محلی در سال خواهد شد.اولین دسته از گلخانه‌ها   بر 185 مزرعه توزیه شد. وزارت شهرداری و محیط زیست به منظور پشتیبانی از محصولات مواد غذایی اقدام به توزیع این خانه‌های حفاظت شده بر کشاورزان به صورت رایگان نموده است. در همین زمینه ، و به منظور محفاظت از محصول در برابر هدر رفتن وزارت شهرداری و محیط زیست تقریباً یک میلیون جعبه پلاستیکی برای بازاریابی توزیع نموده که ظرفیت صندوق 6 کیلوگرم می‌باشد همچنان که اقدام به توزیع 135 هزار بسته در چهارمین جشنواره محلی رطب 2019 و همچنین برچسب هایی با شعار محصول ویژه به عنوان یکی از روش های حمایت از بازاریابی محصولات داخلی نمود. تعداد 135 هزار بسته بر کشاورزان شرکت کننده در چهارمین جشنواره رطب داخلی 2019 توزیع شد. الخلیفی توضیح داد که دوره بعدی ، توسط وزارت شهرداری و محیط زیست 100 خانه حفاظت شده با سیستم هیدروپونیک کشاورزی در 50 مزرعه و 100 اتاق خشک کن خرما در 100 مزرعه از نخلستان‌ها که انتظار می رود در اوایل سال2021 وارد فاز تولید شود، توزیع می‌شود علاوه بر توزیع مقادیر کودهای آلی و مواد شیمیایی در مزارع مختلف. وی اشاره نمود که دولت در حال حاضر بذرهای گیاهی را در مزارع مختلف توزیع می‌کند تا در ابتدای فصل جدید کشت شوند و به زودی کودهای آلی و شیمیایی را نیز در این مزارع توزیع می‌کند. تعداد خانه‌های کشاورزی محافظت شده در قطر در حال حاضر بیش از 6000 خانه محافظت شده است و مساحت آن 350 هکتار است که از این تعداد 1500 خانه از خانه‌های محافظت شده 100 هکتاری سرد شده و دائم التولید است که هزینه یک متر از خانه حفاظت شده سرد شده ( فناوری‌های قطری) از تولیدات شرکت اجریکو ی قطر، حدود 650 ریال است در حالی که هزینه یک متر از خانه حفاظت شده سرد شده تولید شرکت های چینی 750 ریال می‌باشد. اما هزینه یک متر از خانه حفاظت شده سرد شده با سیستم هلندی Modol Air  به 2.1 هزار ریال قطری می رسد. کارشناسان و کشاورزان می‌گویند تولید سبزیجات خانه سردخانه داراز 25 کیلوگرم در متر شروع می‌شود و تا 100 کیلوگرم در هر متر با توجه به کیفیت سردخانه و امکانات تکنولوژی در دسترس آن می رسد.

روند رو به رشد تعداد و مساحت مزارع در قطر

به گفته کارشناسان ، تعداد فزاینده مزارعی که بطور دائم سبزیجات در کشور قطر تولید می‌کنند ناشی از اراده سیاسی موجود برای دستیابی به خودکفایی کالاهای تازه کشاورزی است و آنها خواستار ضرورت وضع قانون در سریعترین زمان ممکن هستند که منجر به تقویت حمایت دولت از کشاورزی و تولید مواد غذایی می‌شود. در هیمن راستا علی الکعبی عضو کمیته کشاورزان و صاحب مزرعه العالمیه ضمن اشاره به تلاشهای دولت برای حمایت از محصولات کشاورزی گفت : دولت با حمایت از عملیات بازاریابی نامحدود و ایجاد میدانها برای فروش و جشنواره‌ها و ایجاد شرکت زراعی " محاصیل " و آغاز عملیات تعیین قیمت پایین برای محصولات داخلی به هیچ وجه در پشتیبانی از رشد این بخش در کشور کوتاهی نکرده است.  طبق استراتژی امنیت غذایی در سه سال آینده تا سال 2023، کشور قطر 36 پروژه کشاورزی با فناوری پیشرفته کشاورزی معرفی کرده است. این پروژه‌ها 65 درصد از کل مصرف سبزیجات را در طول سال تولید می‌کنند که به 36 قطعه زمین تقسیم شده است. در حال حاضر، تولید مزارع قطر به 35 درصد از مصرف رسیده و در فصل کشاورزی، قطر به خودکفایی انواع مختلفی از سبزیجات مانند خیار، گوجه فرنگی، کدو سبز، سبزیجات با برگهای سبز، لوبیا سبز، بامیه و فلفل دست یافته است. تأمین کنندگان سبزیجات می‌گویند: تولید سبزیجات محلی گاهی در بعضی از فصول به اندازه کافی برای رسیدن به بیش از نیمی از نیازهای کشور می رسد. بر اساس سوابق تجاری، تعداد مزارع قطری که در تابستان امسال سبزیجات به بازار ارائه داده اند حداقل به 30 مزرعه افزایش یافته است بعبارتی 700 درصد بیشتر از سال گذشته است که در آن سال تنها 4 مزرعه تولید سبزیجات وجود داشته است. با حمایت مستمر از سوی ادارات دولتی و شهروندان به طور مداوم در طول سال که به دستیابی به سبزیجات کافی کمک می‌کند. بر اساس اطلاعات وزارت شهرداری و محیط زیست مساحت زمین‌هایی که به زیر کشت رفته و یا قرار است تا سال 2021 به کشت برسد به 12 هزار هکتار می رسد و مساحت زمین‌های قابل کشت و غیر زراعتی در کشور قطر به 53 هزار هکتار می رسد. مساحت زمین‌های موجود در کشور که می‌توان در آن زراعت انجام داد به 65 هزار هکتار می رسد. خاک قطر از قدرت اصلاح پذیری برخوردار می‌باشد و ظرفیت پذیرش انواع مختلف کشت ها با استفاده از فناوری‌های جدید پیشرفته را دارد. 

مولفه‌های حمایت از پروژه‌های امنیت غذایی در قطر :

مولفه‌های حمایت از پروژه‌های امنیت غذایی در قطر شامل موارد ذیل می‌باشند:

6  هزار واحد تولیدی : 5.2 هزار عزبه و 800 مزرعه

25  نوع حمایت : 11 مکانیزم بازاریابی و 14 لوازم تولید

70  میلیون ریال حمایت ارائه شده از وزارت شهرداری در سال

6000  خانه محافظت شده که 350 هکتار را پوشش می دهد

700 درصد  رشد در مزارع دائم التولید

10  پروژه استراتژیک سبزیجات

12  هزار هکتار مساحت مزارع در کشور

بالاترین استانداردهای ایمنی در فرودگاه بین المللی حمد 

دروازه‌های فرودگاه بین المللی حمد برای استقبال از مسافران به دوحه و مسافرانی که قصد سفر به مقصدهای جهانی دارند به عنوان بخشی از اقدامات جدید پس از کاهش محدودیت های اعمال شده برای محدود نمودن شیوع ویروس کرونا دوباره کار خود را از سر گرفتند. شبکه ماهواره ای تلویزیون قطر گزارشی در این زمینه از فرودگاه را پخش کرد که در آن نشان داد، کلیه اقدامات پیشگیرانه در داخل راهروهای فرودگاه بین المللی حمد رعایت شده و اولویت کار آنها سلامتی مسافران و پرسنل فرودگاه می‌باشد. در فرودگاه ربات های استریلیزه و کلاه ایمنی برای معاینه حرارتی با بالاترین استانداردهای ایمنی وجود دارد.

فرودگاه بین المللی حمد دومین فرودگاه برتر در جهان

مجله برجسته "تراول پلاس لیجر" فرودگاه بین المللی حمد را دومین فرودگاه برتر در جهان اعلام کرد ـ فرودگاه حمد اولین جایزه این مجله را برای اولین بار به خود اختصاص داد و جایگاهی برای خود در جهان پروازی بوجود آورد. این جایزه به وسیله آراء و نظرات خوانندگان این روزنامه که به فرودگاه‌های بهتر در جهان رأی می دهند؛ اتخاذ می‌شود و تسهیلات ارائه شده به مسافران در فرودگاه، بازرسی‌های امنیتی، رستوران‌ها، بازاریابی و دیزاین‌های فرودگاه را در نظر گرفته می‌شود و بر اساس اینها بهترین فرودگاه‌ها مشخص می‌شود.

استقبال از 922 هزار تن کالا طی 7 ماه در بندر بین المللی حمد 

تعداد کل کشتی‌های دریافت شده توسط بندر بین المللی حمد در هفت ماه اول سال جاری 2020 به حدود 902 کشتی تجاری رسیده است. بر اساس آخرین داده‌های ماهانه صادره از شرکت کیوترمینالز که مرجله اول پروژه بندر حمد را انجام داد و در حال حاضر پروژه دومین ایستگاه کانتینرها را مدیریت می‌کند آمده است که نسبت استقبال بندر از کشتی‌های تجاری نسبت به همین تاریخ در سال قبل 2019 به میزان 1 درصد افزایش داشته و این بندر نزدیک به 922.2 هزار تن کالا متنوع طی این 7 ماه استقبال کرده است.

قطر ایرویز بزرگترین اپراتور هواپیماهای ایرباس در جهان است 

قطر ایرویز تأکید کرده است که بزرگترین اپراتور، سری هواپیماهای ایرباس A350 که 49 فروند هواپیما از نوع A350 را در ناوگان خود را دارا است، به شمار می آید. این شرکت هواپیمایی ملی اشاره کرد که روزانه پروازهایی را به شهر دارالسلام تانزانیا و همچنین پروازهایی را به شهرهای کلیمنجارو و زنگبار دارد. 

اتمام 98 درصد از پروژه‌ها و تأسیسات جام جهانی 2022 قطر

کمیته عالی پروژه‌های مربوط به بازیهای جام جهانی فوتبال 2022 : اعلام کرد که 200 میلیون ساعت کار در پروژه‌های جام جهانی فوتبال 2022 از آغاز تا الآن به اتمام رسانده است.  این کمیته از تعدادی کارکنان در پروژه‌های گوناگون این جام تکریم و تجلیل به عمل آورد. از زمان آغاز تا الآن می‌توان گفت که بیش از 98 درصد از تأسیسات و باشگاه‌های جام جهانی آماده‌شده است. طی سال‌های گذشته کارهای توسعه استادیوم بین‌المللی خلیفه و افتتاح مجدد آن، رونمایی از استادیوم جنوب در شهر الوکره، ساخت 3 مجتمع زمین تمرین متکامل که مجموع کل این زمین‌های تمرین به 40 تا رسیده رونمایی شد. علاوه بر این کمیته عالی پروژه‌های جام جهانی فوتبال قطر اعلام کرد که در نیمه دوم سال جاری دو استادیوم الریان و البیت در شهر الخور افتتاح شد.

قطر با گام ثابت به سمت خودکفایی پیش می‌رود

تعدادی از کارشناسان اقتصادی تأکید کردند که قطر در زمینه‌های کشاورزی و دامداری و مرغداری بعد از محاصره تحمیل‌شده از ژوئن 2017 اهمیت قابل توجهی داده است جائیکه سرمایه‌گذاری‌های خود را در این زمینه‌ها با استفاده از فنّاوری‌های پیشرفته توسعه داده است. این کارشناسان در ادامه افزودند: استراتژیک امنیت غذایی 2019 ـ 2023 در قطر در 4 عنصر اصلی بنا می‌شود که عبارت‌اند از:

اولین عنصر؛ تولیدات داخلی با تکیه‌بر فناوری‌های مدرن به‌منظور فراهم ساختن محصولات و کالاهای مصرفی با کمترین استفاده از آب و برق مانند کاشت سبزیجات گلخانه‌ای زیرا دولت در تلاش است که 70 درصد از خودکفایی در سبزیجات دست یابد و فقط به 30 درصد از خارج اکتفاء کند،

دومین عنصر در مورد انبارداری استراتژیک و تجاری بین‌المللی

سومین عنصر خدمات لجستیک و تنوع در واردات .

چهارمین عنصر استراتژیک در بازار محلی و چگونگی دستیابی به کالاهای مصرفی با قیمت‌های مناسب و باکیفیت عالی است.

حجم معاملات بخش املاک و مستغلات

حجم معاملات بخش املاک و مستغلات که از تاریخ 13 تا 17 دسامبر جاری در بخش ثبت املاک در وزارت دادگستری به ثبت رسیده بالغ بر 460 میلیون و 393 و 537 ریال اعلام شد و بیشترین عملیات ثبت در شهرداری‌های الدوحه، الوکره، الخور و ام صلال بوده است.  

شاخص سهام در بازار بورس

بورس قطر آخرین جلسات هفتگی خود را در منطقه سبز به پایان رساند و سود خالص آن به 1.5 میلیارد ریال رسید؛ تعداد کل شرکت های ثبت شده بورس 46 شرکت است که 28 شرکت سود آنها افزایش یافت.

اخبار و تحولات خارجی

اعطای جایزه بانکداری اسلامی ‌به بانک بین المللی اسلامی قطر

بانک بین المللی اسلامی قطر جایزه بهترین بانک اسلامی در کشور قطر را در زمینه نوآوری در خدمات خرده فروشی برای سال 2020 میلادی را از آن خود نمود. کمیته اهدای جوایز خدمات بانکداری اسلامی‌ با همکاری دانشگاه کمبریج انگلستان هرساله جوایز خدمات بانکداری اسلامی را اهدا می‌کنند.  

کمیته جوایز خدمات بانکداری اسلامی ‌با تشریح دلایل شایستگی بین المللی اسلامی ‌برای این جایزه در زمینه نوآوری در خدمات خرده فروشی سال 2020 میلادی گفت: بانک بین المللی اسلامی نقش پیشگام خود را در بانکداری اسلامی ادامه می دهد و ردیف بودجه‌های خود را به ثبات رسانده است. این بانک حکیمانه با شرایط نوظهور روبه رو شده است و روند صعودی را در تجارت و رشد خود حفظ کرده است.

براساس گزارش به نقل از سایت خبری MENAFN، باسل جمال، مدیر اجرایی گروه QIB، اظهار داشت: این جایزه بازتاب‌دهنده‌ وابستگی واقعی به نهادهایی است که برای ایجاد موسسات مالی منطقه عربی و ارتقای استانداردها و رویکردهای بانکداری و مالی همکاری می‌کنند تا از این طریق شهرت این منطقه به عنوان یک کانون بزرگ برای بازارهای مالی بین‌المللی را تقویت کنند.

استراتژی توسعه بانک بین المللی اسلامی قطر QIB در کسب جایگاه این بانک به عنوان یک بانک پیشرو و برخوردار از روابط عمیق و ریشه‌دار با مشتریان و تعامل قوی با جوامع محلی نقش کلیدی داشته است. استراتژی این بانک با چشم انداز ملی ۲۰۳۰ قطر و تعهد دولت قطر به سرمایه‌گذاری در زیرساخت این کشور، تنوع‌بخشی به اقتصاد و توسعه یک بخش خصوصی قوی، ارتباط تنگاتنگی دارد.

جمال اذعان داشت: ما به طور مداوم بهترین عملکرد را در بازار داشته‌ایم، روابط مان را با مشتریان مان تقویت کرده و نتایج چشمگیری برای سهامداران بانک به ارمغان آورده‌ایم. این وضعیت ما را پیشگام شبکه مالی و بانکی در قطر و فراتر از آن قرار داده است.

برگزاری جلسه مجازی توسط وزرای انرژی قطر و اردن

سعد بن شریده الکعبی وزیر مشاور در امور انرژی قطر از طریق مجازی با وزیر انرژی و منابع معدنی اردن تشکیل جلسه داد . در جریان این جلسه طرفین در مورد افق های جدید همکاری‌های دو جانبه بویژه در زمینه انرژی بحث و گفتگو شد.

بررسی فرصت های سرمایه گذاری بین قطر و ایتالیا

وزارت امور خارجه قطر با همکاری وزارت خارجه ایتالیا،  جلسه میز گردی در دوحه با موضوع فرصت های سرمایه گذاری بین دو کشور دوست ترتیب داد. وزیر حمل و نقل و ارتباطات با مشارکت وزیر تجارت و صنعت، وزیر شهرداری و محیط زیست رئیس سازمان سرمایه گذاری قطر و وزیر امور خارجه ایتالیا ریاست این جلسه را سرپرستی کردند. سفرای دو کشور در این جلسه حضور داشتند. در این جلسه در مورد همکاری‌های دو جانیه در زمینه‌های اقتصادی، تجاری، بنادر، حمل و نقل، ارتباطات، فرصت های سرمایه گذاری و دیگر بخش ها در دو کشور بحث و تبادل نظر شد. در حاشیه این جلسه وزرای دو کشور شاهد امضای پیش نویس توافقنامه همکاری در زمینه نوآوری بین مؤسسه آموزشی قطر و مرکز نوآوری انتیسا سان پاولو ایتالیا شدند. 

برگزاری جلسه اتحادیه اتاق های بازرگانی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس

رئیس اتاق بازرگانی قطر  در پنجاه و چهارمین جلسه اتحادیه اتاق های بازرگانی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس که از طریق مجازی برگزار گردید؛ شرکت کرد. در این جلسه در مورد مسائلی که در صورتجلسه این اتحادیه در نوامبر 2020 مورد بحث قرار گرفته شد و استراتژی‌های جدید و ساختار و برنامه دبیرخانه عمومی این اتحادیه برای سال 2021 مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

حجم مبادلات تجاری بین قطر و چین

داده‌های سازمان برنامه ریزی و آمار قطر نشان داد که حجم مبادلات تجاری بین قطر و چین در طی ده ماه اول سال 2020 جاری به 34.7 میلیارد ریال افزایش یافته است، بنابراین، چین حدود 13.6 درصد از حجم کل تجارت قطر با کشورهای جهان را به مبلغ حدود 231.6 میلیارد ریال را به خود اختصاص داده است. چین بزرگترین شریک تجاری قطر در حال حاضر محسوب می‌شود. طبق داده‌های سه ماهه سازمان برنامه ریزی و آمار، ارزش صادرات قطر به چین در ده ماه نخست سال جاری حدود 23 میلیارد ریال بوده است در حالی که ارزش واردات حدود 11.7 میلیارد ریال می‌باشد که مازاد تجاری بین دو کشور نزدیک به 11.3 میلیارد ریال است.

برقراری پرواز برای بازگرداندن اتباع قطری از عمان

سفارت قطر در مسقط پایتخت عُمان در وب سایت اینترنتی خود اعلام کرد که به دلیل توقف پروازهای عمانی به دوحه دولت قطر پروازهایی را برای بازگرداندن شهروندان قطری در این کشور اختصاص داده است . این سفارت از تمام شهروندان خواست برای خرید بلیط به شرکت هواپیمایی السلام مراجعه نمایند. این اقدام سفارت به این دلیل است که عمان پروازها را به کشورش به تعلیق در خواهد آورد.

قطر بزرگترین سرمایه گذار از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در اقتصاد روسیه است

سفیر قطر طی اظهاراتی به روزنامه اقتصادی لوسیل به مناسبت سفر اخیر معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر به روسیه اظهار داشت: قطر بزرگترین سرمایه گذار از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در اقتصاد روسیه است و سفر اخیر وزیر امور خارجه قطر به مسکو بسیار مثمر ثمر و مهم می‌باشد و این سفر در توسعه همکاری‌ها و روابط میان دو کشور بسیار خدمت می‌کند وی در ادامه گفت: مبادله تجاری میان دو کشور علیرغم اپیدمی‌کرونا ویروس به نسبت 40 درصد افزایش داشته است و در ادامه گفت: اقتصاد روسیه توانسته سرمایه گذاری‌های قطر به ارزش 2.5 میلیارد دلار را به خود جذب کند و در حال حاضر دو کشور پروژه‌های مشترکی به ارزش 1.2 میلیارد دلار در بخش های زیرساختی، کشاورزی، پزشکی، املاک و مستغلات، نفت و گاز دارند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما