معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۰/۱۰- ۰۹:۰۰ - مشاهده: ۲۸۱

اخبار اقتصادی اتیوپی( هفته اول دی ماه 1399)

برخی از مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی هفته اول دی ماه 1399 کشور اتیوپی که در رسانه‌های این کشور منعکس شده است به شرح ذیل می‌باشد:

امضاء موافقت نامه وام 100 میلیون دلاری میان اتیوپی و بانک چهانی

اتیوپی و بانک جهانی در تاریخ 25 دسامبر 2020 یک موافقت نامه وام به ارزش 100 میلیون دلار را جهت حمایت از پروژه توسعه کارآفرینی زنان به امضاء رساندند. هدف از این پروژه افزایش درآمد و اشتغال شرکت‎های کوچک و متوسط تحت مالکیت زنان کارآفرین در اتیوپی می‌باشد. در مراسم امضاء این موافقت نامه خانم یاسمین وهابربی معاون وزیر اقتصاد اتیوپی بیان داشت: مرحله اول این برنامه باعث افرایش چشمگیر درآمد و اشتغال گردید. وی افزود: رشد فراگیر و توانمند سازی اقتصادی زنان و جوانان در کانون برنامه توسعه اتیوپی قرار دارد.

کسب درآمد صادراتی 1.3 میلیارد دلاری در 5 ماهه گذشته

اتیوپی طی 5 ماهه گذشته در حدود 1.33 میلیارد دلار درآمد صادراتی کسب نموده که به 94% از اهداف از پیش تعیین شده خود (1.41 میلیارد دلار) رسید. درآمدهای این کشور نسبت به مدت مشابه سال قبل در حدود 224.5 میلیون دلار، معادل 20 درصد افزایش داشته است. صادرات مواد معدنی به 271 درصد و صادرات محصولات صنعتی و کشاورزی به ترتیب به 93 درصد و 76 درصد از اهداف از پیش تعیین شده خود دست یافتند.

ارائه پیش نویس آمایش سرزمینی توسط شرکت توسعه پارک‎های صنعتی

شرکت توسعه پارک‎های صنعتی اتیوپی اعلام کرد یک برنامه ملی آمایش سرزمینی 20 ساله برای توسعه پایدار پارک‎های صنعتی در اتیوپی تهیه کرده است. به گفته رئیس شرکت مذکور این طرح به مدیریت موثر پارک‎های صنعتی موجود و هموار کردن مسیر توسعه پایدار این بخش کمک می‌کند. وی افزود: با درک چشم انداز دولت برای تبدیل اتیوپی از یک کشور عمدتا کشاورزی به یک کشور صنعتی که به سرعت در حال رشد است، شرکت توسعه پارک های صنعتی طرحی را برای حمایت از تلاش های ملی تهیه کرد.

ارائه پیش نویس خط مشیء کیفیت توسط وزات صنعت و تجارت

وزارت صنعت و تجارت اتیوپی اعلام داشت پیش نویس خط مشیء کیفیت را به منظور تضمین استاندارد کالاها و خدمات آماده نموده است. به گفته معاون وزیر صنعت و تجارت، این کشور هیچ سیاست کیفیتی ندارد و سیاست تهیه شده به عنوان یک چارچوب قانونی برای موسسات ملی تضمین کیفیت در راستای شناسایی استانداردهای بین‎المللی کیفیت محصولات و خدمات می‎باشد. وی افزود اکنون حدود 253 استاندارد اجباری و 11200 استاندارد اتیوپیایی وجود دارد که به یک چارچوبه قانونی نیاز دارند.

گفتگوهای اتیوپی و سودان در خصوص استفاده بهتر از بندر سودان

هیئت اتیوپیایی به سرپرستی وزیر حمل و نقل این کشور خانم داگماویت موگس در تاریخ 22 دسامبر 2020 با وزیر زیرساخت و حمل و نقل سودان در خصوص راههای استفاده بهتر اتیوپی از بندر سودان به مشورت پرداختند. طبق اعلام وزارت امورخارجه اتیوپی این جلسه با هدف ایجاد بندر سودان به عنوان بندری دیگر (در کنار بندر جیبوتی) برای اتیوپی جهت تسهیل صادرات این کشور، علاوه بر شناسایی تنگناهای موجود که در استفاده از این بندر وجود دارد؛ برگزار گردید. خانم موگس در دیداری دیگر با سرپرست وزارت انرژی سودان در خصوص بهبود تامین بنزین از سودان و از بین بردن تنگناهای موجود در تامین محصولات نفتی نیز به تبادل نظر پرداخت. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما