معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۰/۰۱- ۱۶:۳۰ - مشاهده: ۲۴۱

اخبار اقتصادی اتیوپی( هفته چهارم آذر ماه 1399)

برخی از مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی هفته چهارم آذر ماه 1399 کشور اتیوپی که در رسانه‌های این کشور منعکس شده است به شرح ذیل می‌باشد:

آغاز صدور روادید فرودگاهی برای اتباع بیش از 80 کشور

دولت اتیوپی برای کلیه توریست‎های آفریقایی و اتباع 30 کشور از قاره‌های مختلف ویزای فرودگاهی صادر خواهد کرد. این امر به منظور حمایت از بازگشایی بخش گردشگری با رعایت دستورالعمل های مقابله با کرونا و مطابق با توصیه‌های وزارت بهداشت انجام شده است. 30  کشور دیگر از قاره‌های مختلف عبارتند از: آرژانتین، کانادا، فرانسه، رژیم صهیونیستی، چین، نروژ، کره جنوبی، تایلند، استرالیا، یونان، ایتالیا، مکزیک، لهستان، اسپانیا، انگلستان، اتریش، دانمارک، هنگ کنگ، ژاپن، هلند، پرتغال، سوئد، آمریکا، بلژیک، جیبوتی، هند، کنیا، نیوزلند، روسیه و سوئیس. طبق اعلام دفتر جهانگردی اتیوپی قبل از همه گیری کرونا سالانه نزدیک به یک میلیون نفر از جاذبه‎های توریستی این کشور دیدن می‎کردند.

تصویب چشم انداز برنامه توسعه 10 ساله اتیوپی توسط هیات وزیران

هیات وزیران اتیوپی چشم انداز برنامه توسعه 10 ساله اتیوپی (2021-2030) را که هفته گذشته توسط کمیسیون برنامه ریزی و توسعه ارائه شد، تصویب نمودند. براساس این طرح اتیوپی باید به رشد اقتصادی سالانه 10.2 درصد طی یک دهه آینده دست یابد. هدف از این طرح تبدیل تیوپی به "چراغی برای سعادت آفریقا" از طریق یک رویکرد اقتصادی بازار محور که به دنبال تقویت نقش و مشارکت بخش خصوصی در توسعه کلی کشور است، می‌باشد. این برنامه به دنبال افزایش بهره وری اقتصادی، فرصت های شغلی و زیرساخت های عمومی و همچنین تشویق اقتصاد دیجیتال از طریق افزایش قابلیت های تکنولوژیکی است. این طرح همچنین بهبود قانون و نظم در کشور، تقویت ظرفیت نهادهای دولتی و گام برداشتن در جهت اقتصاد سبز را هدف قرار داده است. طرح مذکور با همکاری اعضای جامعه، سازمان‎های مدنی، سرمایه‎گذاران بخش خصوصی و نهادهای دولتی از وزارت فرهنگ و جهانگردی گرفته تا وزارت صلح تهیه شده است.

تشکیل رسمی‌شورای ملی اقتصادی مستقل توسط دولت

طبق اعلام دفتر نخست وزیری در تاریخ 14 دسامبر 2020، شورای ملی اقتصادی مستقل که وظیفه دارد توصیه‎هایی را برای کمک به اجرای موثر، پیگیری، اثربخشی و استمرار برنامه‌های اصلاحات اقتصادی در حال انجام در کشور، ارائه دهد. بطور رسمی تشکیل گردید. شایان ذکر است دولت اتیوپی در 29 دسامبر سال 2019 طی فراخونی از کارشناسان و اساتید دانشگاهی جهت حضور در این شورا دعوت بعمل آورد. از میان 290 نفر متقاضی در نهایت 16 نفر از متخصصان و اساتید برجسته رشته اقتصاد برگزیده شدند.

برگزاری نمایشگاه تجاری اتیوپی در واشنگتن دی سی

اتاق بازرگانی اتیوپی با مشارکت شرکت Ethio promotion میزبان یک نمایشگاه تجاری در واشنگتن دی‎سی در ژوئن سال 2021 خواهد بود. هدف از برگزاری این نمایشگاه تسهیل روابط تجاری بین اتیوپی و آمریکا، تبلیغ کالاها و خدمات اتیوپی در بازار آمریکا است. ایجاد آگاهی در جوامع تجاری آمریکا در مورد فرصت‎های سرمایه‎گذاری در اتیوپی، و توانمندسازی کسب و کارهای  اتیوپی در استفاده کامل از قانون رشد و فرصت آفریقا (AGOA) از دیگر اهداف برگزاری این نمایشگاه اعلام شده است.

برگزاری جلسه کمیسیون بین دولتی اتیوپی و روسیه

در تاریخ 17 دسامبر 2020 جلسه بررسی میان مدت کمیسیون بین دولتی اتیوپی و روسیه در خصوص همکاری‎های اقتصادی، علمی، فنی و تجاری برگزار شد. در این جلسه اجرای تصمیمات مربوط به توافقات هفتمین نشست عادی کمیسیون بررسی و در مورد همکاری‎های روسیه و اتیوپی در زمینه‌های مختلف از جمله کشاورزی، انرژی، زمین شناسی، آموزش و علوم فضایی بحث و تبادل نظر گردید. همچنین آنها از تقویت همکاری‎ها بین اتاق بازرگانی اتیوپی و اتاق بازرگانی و صنایع روسیه تمجید کردند. وزیر آموزش و پرورش، معاون وزیر منابع طبیعی و محیط زیست و رئیس آژانس فدرال منابع معدنی روسیه، ریاست این جلسه را بر عهده داشتند. در پایان نمایندگان روسیه و اتیوپی بر اهمیت این کمیسیون در پیشرفت روابط دوجانبه تاکید کردند.

برگزاری جلسه شورای تجاری اتیوپی- مصر در قاهره

نشست مجازی شورای تجاری اتیوپی – مصر در تاریخ 17 دسامبر 2020 با نگاه به تقویت همکاری‎های تجاری و سرمایه‎گذاری بین دو کشور در قاهره برگزار شد. مقامات بلندپایه اتیوپی و تجار دو کشور در این نشست که به ابتکار سفارت اتیوپی در قاهره برگزار گردید، شرکت نمودند. درآغاز این مراسم سفیر اتیوپی بر نیاز به تقویت همکاری‌های تجاری و سرمایه گذاری بین دو کشور تاکید کرد. وی بیان داشت تقویت این همکاری‌ها می‌تواند به افرایش اعتماد بین مردم دو کشور کمک کند. گفتنی است در حال حاضر بیش از 70 سرمایه‎گذار مصری در اتیوپی مجوز فعالیت دارند.

اشتیاق پرتغال جهت تقویت همکاری‌ها در حوزه فرهنگ و گردشگری

سفیر پرتغال در اتیوپی خانم هلنا مالکاتا در دیدار با وزیر فرهنگ و گردشگری اتیوپی خانم هیروت کاسا بر توسعه همکاری‌ها بین دو کشور در زمینه فرهنگ و گردشگری تاکید کرد. وی شماری از حوزهای کلیدی را که دو کشور بطور مشترک می‌توانند در آن همکاری کنند را برشمرد که عبارتند از: توسعه گردشگری، تبلیغ آثار هنری، ورزش، مدیریت موزه‎ها و اداره جاذبه‌های گردشگری، فرهنگی و تاریخی. وزیر فرهنگ و جهانگردی اتیوپی نیز به نوبه خود به روابط دیرینه و تاریخی بین دوکشور اشاره کرد. وی همچنین بر لزوم تقویت بیشتر روابط موجود بین دو کشور تأکید کرد. قرار است یادداشت تفاهمی در آینده نزدیک بین دو کشور با هدف تقویت همکاری‎ها در زمینه فرهنگ و گردشگری به امضاء برسد. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما