معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۹/۲۹- ۱۶:۳۰ - مشاهده: ۱۲۷

اخبار اقتصادی اتیوپی( هفته سوم آذر ماه 1399)

برخی از مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی هفته سوم آذر ماه 1399 کشور اتیوپی که در رسانه‌های این کشور منعکس شده است به شرح ذیل می‌باشد:

 بازگشایی پست مرزی مویاله توسط ابی احمد و کنیاتا در جهت تقویت تجارت بین اتیوپی و کنیا

رئیس جمهور کنیا اوهورو کنیاتا و ابی احمد نخست وزیر اتیوپی در تاریخ 9 دسامبر پست مرزی مویاله در منطقه مارسابیت کنیا را در جهت تقویت روابط اقتصادی بین دو کشور بازگشایی نمودند. طرفین همچنین جاده آسفالته‌هاواسا –هاگره مریام – مویاله را نیز افتتاح نمودند. این جاده 500 کیلومتری بخشی از کریدور حمل نقل مومباسا- نایروبی- آدیس آبابا است که اتیوپی و کنیا را از طریق زیرساخت‎های جاده‎ای به یکدیگر مرتبط می‎سازد. این جاده آدیس آبابا را به قاهره، گابورونه، کیپ تاون و مومباسا متصل و سودان جنوبی را به بندر لامو کنیا مرتبط می‎کند. گفته می‎شود پست مرزی مویاله برای کمک به رسیدگی به مسائل گمرکی، مهاجرت و روند بازرسی بهداشتی در مناطق مرزی و تسهیل خدمات سریع گمرکی در این منطقه بسیار مهم است. در مراسم افتتاحیه ابی احمد بیان داشت: زیرساخت های جدید باعث می‌شود تا اتیوپی و کنیا برای تقویت روابط اقتصادی - اجتماعی دور هم جمع شوند.

تاکید دوباره اتیوپی و کنیا بر تعهدشان نسبت به توسعه پروژه‎های زیرساختی مرزی

اتیوپی و کنیا بار دیگر بر تعهداتشان نسبت به ادامه تکمیل پروژه‎های زیرساختی تاکید کردند.  نخست وزیر ابی احمد و رئیس جمهور اوهورو کنیاتا اندکی پس از بازدید از روند توسعه پروژه‎های در حال انجام در بندر جدید لامو در تاریخ 10 دسامبر 2020، در جمع رسانه‌ها به سخنرانی پرداختند. ابی احمد در میان اصحاب رسانه بیان داشت: ما شاهد پتانسیل بندر لامو نه تنها برای اتیوپی بلکه برای سودان جنوبی نیز هستیم. همچنین ممکن است سایر بنادر منطقه را به هم متصل کند. وی با اشاره به اینکه پتانسیل‎های زیادی از طرف اتیوپی وجود دارد اما بدون داشتن زیرساخت هایی مانند بندر و اتصال جاده ای هیچ راهی وجود نخواهد داشت، بیان داشت: ما می‌توانیم کالاهای خود را از اتیوپی به سایر نقاط جهان صادر کنیم و همچنین نهاده‌های لازم را از کشورهای دیگر وارد کنیم. ابی خاطرنشان کرد: بدون زیرساخت ها، بدون یکپارچگی اقتصادی راهی برای بقا در قرن 21 وجود ندارد. رئیس جمهور کنیا نیز به نوبه خود بیان داشت: دولتهای اتیوپی و کنیا در مورد توسعه، مدیریت و بهره‎برداری از کریدور حمل و نقل بین دو کشور به تفاهم رسیده‎اند. ما توسعه کریدور حمل و نقل بندر لامو- سودان جنوبی- اتیوپی (LAPSSET) را آغازکرده‎ایم که منجر به تکمیل کریدور جاده‎ای مومباسا- نایروبی- آدیس آبابا شده است. وی تأکید کرد: از طریق این کریدور جدید حمل و نقل، اتیوپی مسیر دسترسی جاده‎ای مطمئن تر و مستقیم‎تری خواهد داشت.

کسب درآمد صادراتی 770 میلیون دلاری در سه ماهه نخست سال مالی جاری

طبق گزارش وزارت اقتصاد اتیوپی این کشور طی سه ماهه نخست سال مال جاری در حدود 770 میلیون دلار درآمد صادراتی کسب نموده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 47 میلیون دلار افزایش داشته است. به گفته آقای ایوب تکالین معاون وزیر اقتصاد اتیوپی، عملکرد صادراتی به طور خاص و اقتصاد کشور به طور عام طی دو سال مالی متوالی گذشته، رشد داشته است. وی افزود طی چند سال گذشته اقتصاد رشد دو رقمی داشته است و علی رغم همه گیری کرونا در سال مالی 2019-2020 به رشد 6.1 درصدی دست یافت.

تاکید اتیوپی و الجزایر بر تقویت همکاری‎های صنعتی

اتیوپی و الجزایر بر تقویت همکاری‎ها بویژه در حوزه‎های صنعتی تاکید کردند. سفیر اتیوپی در الجزایر و وزیر صنعت الجزایر روز سه شنبه 8 دسامبر 2020 در خصوص راه‌های تقویت همکاری‎ها بین دو کشور به گفتگو پرداختند. در این گفتگوها تاکید گردید که طرفین از اعضای امضای کننده موافقت‎نامه منطقه تجارت آزاد آفریقا می‎باشند و همکاری‎ها در زمینه‎های صنعتی نقش اساسی در تبادل تکنولوژی و بهبود تجارت بین کشورهای آفریقایی دارد. وزیر صنعت الجزایر بیان داشت: دو کشور در زمینه‌های سیاسی روابط خوبی دارند و نیاز دارند که روابط اقتصادی را گسترش دهند. طرفین در خصوص فعال‎سازی مکانیزم‎های مشاوره‎ای بین وزارتخانه‎های دو کشور برای سرعت بخشیدن به این همکاری‎ها توافق نمودند. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما