معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۹/۲۲- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۴۹۲

منطقه ویژه اقتصادی لوتوس روسیه

در تاریخ 18 نوامبر 2014 مصوبه شماره 1214 دولت فدراسیون روسیه درباره ایجاد منطقه ویژه اقتصادی از نوع صنعتی-تولیدی در محدوده شهری «منطقه نریمانوف» استان آستراخان به نام لوتوس به امضاء رسید.

این منطقه ویژه اقتصادی از نوع صنعتی-تولیدی در محدوده استان آستراخان با مبنا قرار گرفتن کارخانجات کشتی سازی و تعمیر کشتی منطقه تأسیس شده است. شرکت های مجری پروژه در حوزه تولید صنعتی، از جمله در زمینه کشتی سازی، ساخت ماشین آلات و ابزار دقیق می‌توانند در این منطقه ویژه فعالیت داشته باشند. موقعیت منطقه ویژه در محدوده شهری «منطقه نریمانوف» استان آستراخان در نظر گرفته شده است. مساحت کلی منطقه ویژه اقتصادی 9.8 کیلومتر مربع خواهد بود.

در محدوده این منطقه یک رژیم خاص بر انجام فعالیت های تجاری حاکم است که مزیت های مشخصی برای سرمایه گذاران در نظر می‌گیرد. در وهله اول، تعامل با ارگان‌های ناظر دولتی به کمک سیستم «پنجره واحد» تا بالاترین حد ممکن ساده و شفاف خواهد شد. سیستم «پنجره واحد» یک مرکز واحد برای دریافت مدارک مورد نیاز برای حل مسائل اجاره ملک، خریداری زمین، ثبت املاک و مستغلات و تعیین حقوق مربوط به آن، صدور مجوز ساخت و ساز و اخذ ضوابط فنی برای اتصال به شبکه‌های خدمات فنی-مهندسی به شمار می رود.

در وهله دوم، سرمایه گذاران از زیرساخت های آماده شده توسط منابع مالی بودجه دولتی برای توسعه کسب و کار خود بهره مند می‌شوند که امکان کاهش هزینه‌ها در ساخت تولیدات جدید را فراهم می نماید. محوطه‌های سرمایه گذاری منطقه ویژه اقتصادی به طور کامل از زیرساخت های تأمین برق، گاز، آب، تلفن و اتصال به «اینترنت» با سرعت بالا بهره مند خواهند شد. در نتیجه ساخت نیروگاه کوچک اختصاصی و اتصال به شبکه برق به طور رایگان انجام خواهد شد. محدوده منطقه ویژه اقتصادی دارای ارتباط جاده ای به بزرگراه فدرال است. جاده دسترسی به راه آهن و همچنین اسکله و امکانات لازم برای انتقال محموله‌ها از طریق حمل و نقل دریایی وجود دارد.

ارائه مزیت های اقتصادی، تضمین‌های دولتی، ایجاد شرایط مطلوب برای کسب و کار بر پایه معافیت ها و مشوق های مالیاتی بلند مدت و همچنین دسترسی مناسب به کریدورهای حمل و نقلی، زیر ساخت های موجود و منابع تولید از مهمترین مزیت های نسبی منطقه ویژه اقتصادی لوتوس آستراخان می‌باشد که کارآفرینان و تولید کنندگان با بهره مندی از این تسهیلات می‌توانند نقش عمده ای در تولید کالاهای صنعتی و صادرات محصولات غیر نفتی ایفا کنند.

همچنین به منظور کسب اطلاعات بیشتر، فایل های ضمیمه جهت ملاحظه و بهره مندی بشتر علاقه مندان از مزیت ها، توانمندی‌ها و ظرفیت های اقتصادی مناطق ویژه اقتصادی فدراسیون روسیه با تکیه بر منطقه ویژه اقتصادی آستراخان موسوم به منطقه لوتوس، ارائه می‌گردد.

منطقه آستراخان، سازمان منطقه ویژه اقتصادی لوتوس

Russian Special Economic Zones

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما