معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۹/۱۹- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۸۵

اخبار اقتصادی ژاپن (هفته دوم آذر ماه 1399)

مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی ژاپن که در هفته دوم آذر ماه 1399 در رسانه‌های این کشور منعکس شده است به شرح زیر است:

پایان راه خودروهای بنزینی در ژاپن تا دهه ۲۰۳۰

بنا به گزارش کانال ان اچ کی ،دولت ژاپن قصد دارد تا اواسط دهه ۲۰۳۰ فروش خودروهای جدید بنزینی را متوقف کند. منابع می‌گویند که وزیر اقتصاد میخواهد از فروش خودروهایی که تماما با بنزین حرکت می‌کنند به جایگزین‌هایی مثل خودروهای هیبریدی، برقی و یا سلول سوختی روی بیاورد. دولت پیش بینی می‌کند که پس از مذاکرات یک هیئت کارشناسی، این هدف را تا پایان امسال به طور رسمی تصویب کند. این اقدام در راستای وعده سوگا یوشیهیده نخست وزیر ژاپن برای به صفر رساندن سطح گازهای گلخانه ای منتشر شده توسط ژاپن تا سال ۲۰۵۰ است. در جاهای دیگر، بریتانیا قصد دارد فروش خودروهای جدید بنزینی و گازوئیلی را تا سال ۲۰۳۰ ممنوع کند. ایالت کالیفرنیا در آمریکا و کشور فرانسه می خواهند به ترتیب تا سال ۲۰۳۵ و ۲۰۴۰ فروش خودروهای دارای سوخت فسیلی را متوقف کنند.

توافق ژاپن و کویت برای ذخیره نفت در شهر کاگوشیما

ژاپن و کویت برای ذخیره کردن نفت در شهر کاگوشیما توافقی را امضا کرده اند. سازمان منابع طبیعی و انرژی ژاپن و شرکت نفت دولتی کویت روز سه شنبه به این توافق دست یافتند. آنها قصد دارند در این شهر واقع در جنوب غربی ژاپن ۵۰۰ هزار کیلولیتر نفت ذخیره کنند. این میزان نفت برابر با حدود یک و نیم روز مصرف داخلی ژاپن است. کویت از مخزن‌های نفت کاگوشیما به عنوان پایگاهی برای صادرات استفاده خواهد کرد.

اما ژاپن اگر به دلیل حوادثی مانند جنگ و اقدامات تروریستی با کمبود نفت روبرو شود، دسترسی ترجیجی به این نفت ذخیره خواهد داشت. از این نفت، همچنین به عنوان تامین اضطراری برای کشورهای جنوب شرق آسیا که دارای سیستم ذخیره ضعیفی هستند، استفاده خواهد شد. پس از توافق با امارات متحده و عربستان سعودی، این سومین توافق ژاپن در این زمینه است.

ژاپن قوانین واکسیناسیون کرونا را تصویب کرد

مجلس ژاپن قانون آماده سازی برای توزیع و تزریق واکسن‌های ویروس کرونا را به تصویب رسانده است. مجلس سنا برای رسیدگی به همه گیری جهانی کنونی ویروس کرونا روز چهارشنبه به اتفاق آرا لایحه بازنگری قوانین مربوط به ایمنی سازی و قرنطینه را تصویب کرد. در لایحه بازنگری شده آمده است که مردم موظف به انجام تلاش هایی برای واکسینه شدن هستند و شهرداری‌های محلی واکسیناسیون را انجام خواهند داد. دولت ژاپن هزینه آن را به طور کامل پرداخت خواهد کرد. در صورتی که مشخص شود واکسن باعث مشکلات سلامتی شده، دولت ژاپن هزینه درمان آن را پرداخت خواهد کرد. دولت همچنین به شرکتهای داروسازی به خاطر هر گونه خساراتی که آنها باید به افرادی که مشکلات سلامتی پیدا کردند، بپردازند را متحمل خواهد شد. علاوه بر این قانون، دولت آماده سازی‌ها برای توزیع بدون مشکل واکسن را از طریق تامین فریزرهایی برای نگهداری آنها آغاز خواهد کرد. دولت همچنین قصد دارد تا برای شهرداری‌ها جلسات توجیهی درباره برنامه این واکسیناسیون برگزار کند و در نظر دارد که در نیمه اول سال آینده واکسیناسیون را انجام دهد. کادر درمانی، سالمندان و افراد دارای بیماری‌های زمینه ای برای واکسینه شدن در اولویت خواهند بود.

اختصاص ۱۹ میلیارد دلار برای تحقق بخشیدن به کربن صفر

سوگا یوشیهیده، نخست وزیر ژاپن، می‌گوید دولت بودجه ای بالغ بر ۱۹ میلیارد دلار را برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای این کشور به سطح صفر تا سال ۲۰۵۰، اختصاص خواهد داد. سوگا این مطلب را روز جمعه در یک کنفرانس خبری اعلام کرد. او گفت این مبلغ در یک بازه زمانی ۱۰ ساله صرف کمک به شرکت هایی خواهد شد که در زمینه مسائل مرتبط با محیط زیست رویکردی مبتکرانه اتخاذ کنند. او گفت دولت همچنین توسعه تجهیزات تولید انبوه هیدورژن ارزان به عنوان یک منبع انرژی را ترویج خواهد کرد. سوگا اضافه کرد دولت قصد دارد خودروهایی که دی اکسید کربن انتشار می دهند را به طور کامل حذف کرده و استفاده از خودروهای برقی را ترویج کند.

توافق در مورد سهیم شدن هزینه‌های اضافی بازی‌های المپیک توکیو

دولت کلانشهر توکیو، دولت مرکزی ژاپن و کمیته برگزاری بازی‌های المپیک هزینه‌های اضافی برای برگزاری المپیک و پارالمپیک توکیو را سهیم خواهند بود. دولت کلانشهر توکیو بیشترین میزان این هزینه‌ها را به عهده خواهد گرفت. این سه طرف روز جمعه در مورد طرح سهیم شدن این هزینه‌ها توافق کردند. جمع کل هزینه‌های اضافی ۲۹۴ میلیارد ین یا حدود بیش از ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار خواهد بود که شامل هزینه‌های مربوط به تاخیر انداختن این بازی‌ها برای یک سال است که شامل تجدید قراردادها برای مکان‌های برگزاری این بازی‌ها است. این هزینه‌ها همچنین شامل حدود ۹۲۳ میلیون دلار برای اقدامات جلوگیری از گسترش ویروس کرونا است. دولت کلانشهر توکیو موافقت کرد تا حدود ۱ میلیارد و ۱۱۵ میلیون دلار از جمله حدود ۳۸۵ میلیون دلار برای اقدامات ضد ویروس کرونا پرداخت کند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما