استارت آپ های هندی به دنبال راه حل برای جلوگیری از تلفات محصولات کشاورزی
شرکت های فناوری و صندوق های سرمایه گذاری خطر پذیر در حال ورود به حوزه بسیار پیچیده صنعت کشاورزی گسترده هند هستند.
با بهره گیری از مقررات جدید وضع شده در بخش قیمت گذاری محصولات کشاورزی، شرکتهای فناوری و استارت اپها در حال تهیه برنامه های کاربردی و ساده ای هستند که کشاورزان از طریق آن قادر خواهند بود به خریداران بزرگ در سراسر کشور متصل گردند. این برنامه ها، با استفاده از هوش مصنوعی اجزای زنجیره تامین را به هم متصل میکند و هدف نهایی آن کاهش تلفات محصولات کشاورزی و بهبود اقتصاد این بخش در هند است.
هم اکنون تلفات محصولات کشاورزی در هند رقمی در حدود 25% برآورد میگردد که این میزان هدر رفت (ناشی از زنجیرههای تأمین معیوب) چهار تا پنج برابر بیشتر از اقتصادهای بزرگ دنیا است. طبق بررسی های انجام شده، مقادیر زیادی از غلات، میوهها و سبزیجات در هند بین مزرعه و محل نهایی مصرف از بین می رود. از عمده دلایل این تلفات بالا میتوان به انجام عمده کارها به صورت دستی، بارگیری و تخلیه مکرر، مدیریت ضعیف موجودی، عدم ذخیره سازی کافی در بخش های مخلف کشور و حرکت کند کالا را نام برد.
در روش های جدید که مورد نظر دولت هند نیز میباشد، واسطهها تا حد امکان حذف میگردند و به کشاورزان اجازه می دهد محصولات خود را مستقیماً به خریداران بفروشند و چشم انداز آنها را به ویژه در مناطق دور افتاده بهبود میبخشد. همچنین آن ها قادر خواهند بود علاوه بر امکان عرضه به بازارهای عمده فروشی تعیین شده، به موسسات و خرده فروشان بزرگی مانند Walmart نیز محصولاتشان را ارائه نمایند.
بخش کشاورزی در هند تقریباً 15 درصد از تولید 2.9 تریلیون دلاری اقتصاد این کشور را تشکیل می دهد و تقریباً نیمی از 1.3 میلیارد نفر جمعیت را مشغول به کار میکند. در حال حاضر حدود 85 درصد کشاورزان هند کمتر از 2 هکتار زمین دارند و فاقد امکانات فروش فراتر از بازارهای محلی هستند، حتی اگر این به معنای چشم پوشی از قیمت های بهتر باشد.
مدیر یکی از صندوقهای سرمایه گذاری خظر پذیر پیش بینی کرده است که با افزایش فعالیت استارت آپها در حوزه اقتصادکشاورزی، رقمی در حدود یک میلیارد دلار در این گونه شرکت ها (Agritech) سرمایه گذاری انجام شود و میزان این سرمایه گذاری هر ساله با نرخ 20 الی 30 درصد افزایش یابد.