معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۱۲/۰۳- ۰۸:۰۰

آشنایی با ابتکار فناورانه شرکت توسعه صنایع کشاورزی ماهراشترا موسوم به ماها آگرو مارت

کشاورزی ستون فقرات اقتصاد هند است و برای اینکه اقتصاد به ارتفاعات جدیدی برسد، باید وضعیت اقتصادی کشاورزان بهبود یابد. دوبرابر کردن درآمد کشاورزان تنها زمانی امکان پذیر است که مشکلاتی که کشاورزان با آن مواجه هستند حل شود. شرکت توسعه صنایع کشاورزی ماهاراشترا (MAIDC)، با سالها تجربه، سه چالش اصلی را پیش روی کشاورزان این کشور شناسایی کرده است.

کشاورزی ستون فقرات اقتصاد هند است و برای اینکه اقتصاد به ارتفاعات جدیدی برسد، باید وضعیت اقتصادی کشاورزان بهبود یابد. دوبرابر کردن درآمد کشاورزان تنها زمانی امکان پذیر است که مشکلاتی که کشاورزان با آن مواجه هستند حل شود. شرکت توسعه صنایع کشاورزی ماهاراشترا  (MAIDC)، با سالها تجربه، سه چالش اصلی را پیش روی کشاورزان شناسایی کرده است.

شرکت توسعه صنایع کشاورزی ماهراشترا همواره نقش تسهیل کننده را برای توسعه طرح های کشاورزی ماهاراشترا ایفا کرده است. در همین راستا شرکت مذکور پروژه ای منحصر به فرد به نام ماها آگرو مارت را توسعه داده است که راه حل های جامعی برای پوشش تمام نیازهای کشاورزی را در یک سکوی تجارت الکترونیکی واحد ارائه می دهد. شرکت مذکور یک نهاد صددرصد دولتی است و این تنها سکوی تجارت الکترونیک دولتی است که به کشاورزان اختصاص داده شده است. هیچ پلتفرم دولتی دیگری در کشور نمی‌تواند راهکارهای متنوعی را در اختیار کشاورزان قرار دهد. اگرچه برخی از پلتفرم‌های خصوصی وجود دارد، اما دامنه خدماتی که ارائه می‌کنند به بخش‌های خاصی محدود می‌شود و یا کل زنجیره ارزش مزرعه از تولید تا توزیع یا خدمات ضروری را پوشش نمی دهد.

خدمات تجارت الکترونیکی ماها آگرو مارت چه ویژگی‌های منحصر به فردی دارد؟ این پلت فرم به دو دسته متمایز از مصرف کنندگان پاسخ می دهد. اول، برخی از کشاورزان به بذر، کود، حشره کش و آفت کش ها، ریزمغذی‌ها و محرک های رشد، تجهیزات و ادوات کشاورزی، خوراک دام و طیف وسیعی از نهاده‌ها نیاز دارند. دوم مصرف کنندگان محصول نهایی هستند. کشاورزان نیز مصرف کننده هستند، اما مصرف کنندگان واقعی محصولات کشاورزی، مصرف کنندگان شهری هستند که به محصولات کشاورزی خام و فرآوری شده نیاز دارند.
این پلتفرم به دلیل مسئولیت اجتماعی، صراحتاً همه کارآفرینان کوچک از [1]FPOها، FPC[2]ها، SHG[3]ها و زنان کارآفرینی را که فاقد زیرکی فنی و مهارت های بازاریابی هستند، تبلیغ می‌کند.

ماها آگرو مارت محصولات این دسته بندی‌ها را به نمایش می‌گذارد و آنها را در بسته بندی، برندسازی، قیمت گذاری و بازاریابی راهنمایی می‌کند. آنها آزادی کامل در قیمت گذاری، طرح های تبلیغاتی و مقدار نگهداری برای تراکنش های آنلاین دارند. با در نظر گرفتن هدف کم هزینه برای فروشندگان، هزینه لیست در سکو برای همه این دسته‌ها لغو می‌شود و هزینه‌های کاربر و هزینه‌های تسهیلات بین 5٪ تا 10٪ در مقایسه با 25٪ تا 40٪ در برخی از پورتال های تجارت الکترونیک خصوصی متغیر است. پرداخت های دو هفته ای بدون دخالت انسانی به فروشندگانی که با سرمایه محدود کار می‌کنند کمک می‌کند.

 شرکت توسعه صنایع کشاورزی ماهراشترا امکانات سکو را به همه بخش‌های دولتی مانند هیئت صنایع دستی سبز (صنایعی که با الیاف طبیعی محصولات صنعتی دستی تولید می‌کنند، هیئت صنایع دستی (دیگر انواع صنایع دست و اداره قبایل به صورت رایگان گسترش داده است. علاوه بر این، محصولات زندانیان، سازمان‌های غیردولتی، و سازمان‌های افراد دارای توانایی‌های خاص که فاقد راه‌های بازاریابی هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرند تا محصولات آنها به مخاطبان بیشتری برسد.  این USP و یک ویژگی منحصر به فرد در مقایسه با سایر پلتفرم های تجارت الکترونیک است. شرکت توسعه صنایع کشاورزی ماهراشترا همچنین پیشنهادهایی از دولت ایالت گوا و آسام برای استفاده از این پلت فرم دریافت کرده است و روند ادغام آغاز شده است.

این ابتکار فقط هشت ماه از عمر آن می‌گذرد، اما بیش از 400 فروشنده و 2000 محصول در این مدت کوتاه در پلتفرم فهرست شده اند که از این تعداد بیش از 1000 محصول زنده هستند. بیش از 5 میلیون بازدید کننده از سایت بازدید کرده و 5000 برنامه دانلود شده است. پورتال الکترونیکی در پلتفرم های درون برنامه ای و مبتنی بر وب به زبان‌های انگلیسی و ماراتی در دسترس قرار گرفته است. معاملات به ارزش یک میلیون روپیه قبلاً انجام شده است. این سفر تاکنون با چالش‌های زیادی مانند موانع سواد دیجیتال در میان دسته‌های هدف، عدم اتصال به شبکه و دستگاه‌های مناسب، اطمینان از استانداردسازی محصولات و حفظ ثبات در کیفیت، چالش‌های لجستیکی به دلیل مکان‌های دوردست کشاورزان و فروشندگان، رقابت بازارهای سنتی و همچنین دیگر پلت‌فرم‌های کام الکترونیک، ایجاد اعتماد از طریق کیفیت، قابلیت اطمینان، و غیره مواجه بوده که صدالبته با گذشت زمان و از طریق تبلیغات، غلبه بر همه مشکلات متصور خواهد بود. چرا که مقاومت در برابر تغییر با پذیرش گسترده تر و زمانی که منافع برای ذینفعان قابل مشاهده باشد، از بین خواهد رفت. ضمن اینکه کماکان شرکت توسعه کشاورزی ماهراشترا هنوز نیز در مرحله یادگیری است. چالش‌های امنیت داده‌ها، تهدیدات در تجارت آنلاین و حملات سایبری، چالش‌های نظارتی و انطباق نیز باید به طور کارآمد مقابله شوند. همچنین این ابتکار نیازمند کسب مهارت های جدید مانند بازاریابی رسانه‌های اجتماعی و نحوه ارتقای بهینه سازی موتورهای جستجوگر است. حفظ جریان دائمی‌بازدیدکنندگان و کسب و کار مستلزم ایجاد عادت از طریق تلاش های بازاریابی مستمر است.
از آنجائی که راه حل های فناورانه برای یک مشکل همیشه شفاف و کارآمد هستند، لذا کارشناسان آینده این ابتکار را بدون شک روشن می دانند. این سکو بدلیل دولتی بودن آن، مستلزم اعتماد و پذیرش قشر بیشتری از جامعه کشاورز و فعالین خدمات مربوطه است.

در همین راستا افزایش سبد برای افزودن کالاها، خدمات و بخش‌های بیشتر، صدور این سکو به مناطق دیگر فراتر از ماهاراشترا، افزایش بخش‌های جدید مانند معاملات B2Bو پیوندهای قبل و بعد کشاورزان با تولیدکنندگان و زنجیره‌های خرده‌فروشی مدرن برنامه‌ریزی شده است. ماها آگرو مارت نه تنها زنجیره واسطه‌ها را که در بخش کشاورزی غالب است حذف می‌کند، بلکه آزادی و انعطاف پذیری را برای ذینفعان فراهم می‌کند. تمام هدف این سکو توانمندسازی کشاورزان است.

جالب اینجاست که کشاورزان اکنون قبل از خرید نهاده‌های خود در بازار فیزیکی، در دسترس بودن و قیمت‌ها را به صورت آنلاین در ماها آگرو مارت بررسی می‌کنند و برای قیمت مناسب از فروشنده‌ای که به دلیل کمبود دانش یا جایگزین‌های مناسب از آنها بهره‌برداری می‌کرد، چانه‌زنی می‌کنند. توانمندسازی کشاورزان در راه است.

[1] -Farmers Producer Organisation (FPO)

[2] - Farmer Producer Company (FPC)

[3]- Self-help Groups (SHGs)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما