معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۱۱/۰۹- ۰۷:۵۹

اخبار اقتصادی هند - مومبای

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی مومبای هند در هفته اول بهمن ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این منطقه به شرح زیر ارائه می‌گردد:

برگزاری سومین کنفرانس و نمایشگاه دریانوردی هند در مومبای

سومین دوره از کنفرانس و نمایشگاه دریانوردی هند در مرکز نمایشگاه‌های مومبای نِسکور از تاریخ 3 تا 5 بهمن 1403 برگزار شد. در این نمایشگاه آقای سارباناندا سونووال وزیر بنادر، کشتیرانی و آبراه‌های هند و سایر مسئولین بخش کشتیرانی و با مشارکت بیش از 11 کشور از جمله آمریکا، امارات، سنگاپور، نروژ و... شرکت نموده و شخصیت های حقیقی و حقوقی فعال در این حوزه دستاوردها، فناوری‌ها و خدمات خود را در بیش از 150 غرفه به نمایش گذاشتند.

علاوه بر این در بخش کنفرانس بیش از 70 سخنران در خصوص موضوعات مختلف مرتبط به حوزه دریانوردی اعم از احداث بنادر هوشمند، روش های بادوام مدیریت بنادر، نوآوری و فناوری‌های نوین در عرصه دریانوردی، فرصت های کشترانی داخلی و ساحلی، جایگاه هند در حوزه کشتیرانی پاک و پایدار، روش های فعلی کشتیرانی و لجیستیک دریایی، جایگاه هند در گردشگری دریایی، روش های جدید لایروبی، ایجاد اکوسیستم تاب آور برای سرمایه گذاری، بیمه و حل اختلافات در حوزه دریانوردی سخنرانی نمودند.

سونووال در اظهارات خود به ظرفیت کلی بنادر هند در جابجایی سالانه 820 میلیون تن متریک و افزایش 47 درصدی این رقم طی 10 سال گذشته اشاره داشت. او همچنین به 2 پروژه بزرگ راهبردی در دست احداث یعنی بندر وادوان در ماهاراشترا و بندر بین المللی کانتنر در جزیره بزرگ نیوکوبار (اقیانوس هند) اشاره نمود.

آقای تی راماچاندران معاون اول وزیر بنادر، کشتیرانی و آبراه‌های هند به اهداف بخش دریانوردی هند مبنی سرمایه گذاری 1 تریلیون دلاری تا سال 2047 و برنامه‌های فوری برای احداث پایگاه‌های تولید هیدورژن پاک در بنادر اصلی این کشور اشاره کرد. وی در این خصوص گفت هم اکنون شرکت های مختلف اراضی متعددی به مساحت کلی 4000 جریب برای تولید هیدروژن پاک در حومه بنادر کاندلا، توتی کورین و پارادیپ را اجاره و تاکنون دستکم 12 شرکت برای سرمایه گذاری در این طرح ها اعلام آمادگی کرده و انتظار می رود ارزش سرمایه گذاری تا سال 2030 به 500 هزار کرور روپیه (حدوداً 5.8 میلیارد دلار) برسد. با این مقدار سرمایه گذاری هند جزو 10 کشور برتر حوزه دریانوردی خواهد شد. (در حال حاضر مقام 20ام است)

شرکت و نهادهای پشتیبانی کننده از این نمایشگاه و کنفرانس عبارت بودند از:

 J M Baxi, D P World, JSW Infrastructure, Essar Ports, Marine Electricals, Deendayal Port Authority, New Mangalore Port Authority, Maharashtra Maritime Board, Andhra Pradesh Maritime Board, Jawaharlal Nehru Port Authority, Cochin Shipyard Bharat Petroleum, Indian Oil.

شمار بازدیدکنندگان از غرفه‌ها و کنفرانس ها 75000 نفر برآورد شده است. این برنامه از سوی فدراسیون اتاق های بازرگانی و صنایع هند FICCI و انجمن بنادر هند IPA و با پشتیبانی مالی شرکت ها و سازمان‌های دولتی ذیل برگزار شده است.

https://www.sujatawde.com/2025/01/indias-maritime-sector-has-become.html

برگزاری کارگاه آموزشی دریانوردی در گجرات

سازمان دریانوردی گجرات (GMB) اخیراً یک کارگاه آموزشی  برای افراد ذینفع در شهر گاندیناگار تحت عنوان "سیاست حمل و نقل ساحلی گجرات: تغییر الگو در زنجیره تامین" برگزار کرد. در این رویداد فعالان حوزه دریانوردی، سیاست‌گذاران، اساتید، دانشجویان و پژوهشگران حوزه دریانوردی با هدف گفتگو و بررسی راهبردهای بهینه در حوزه کشتی‌رانی ساحلی گجرات و یکپارچه سازی  آن با چارچوب لجستیک ملی هند، شرکت نمودند.

از جمله اهداف این کارگاه آموزشی، جمع‌آوری پیشنهادات و توصیه‌های افراد ذینفع، اعم از مسئولین دولتی بخش دریانوردی ، مقامات اصلی بندر، آژانس‌های دولت هند و شرکت‌های خصوصی کلیدی بود. نهادها و سازمان‌های مطرحی مانند DG Shipping، Deendayal Port Authority، Adani Ports، و Ultratech Cement با شرکت در این برنامه نقطه نظرات مهمی در راستای رسیدگی به چالش‌های دریایی و شکل‌دهی آینده کشتی‌رانی ساحلی ارائه کردند.

در این کارگاه که توسط راجکومار بنیوال نایب رئیس و مدیرعامل GMB افتتاح شد، با تاکید بر نقش مهم ایالت گجرات در بخش کشتیرانی ساحلی هند به وجود  49 بندر این ایالت و مدیریت 19 درصد از محموله‌های ساحلی کشور از طریق گجرات اشاره شد. همچنین توضیحات و برنامه‌هایی با معرفی مزایای زیست‌محیطی حمل و نقل کشتی‌رانی ساحلی نسبت به حمل‌ونقل جاده‌ای و ریلی و به صرفه بودن این مسیر به عنوان راه‌حلی برای کاهش هزینه‌های لجستیک و انتشار کربن، برای شرکت کنندگان ارائه گردید و سامانه‌های مشابه موفق در چین و اتحادیه اروپا، نیز با امکانات هندی مقایسه گردید.

علاوه بر این، چالش‌هایی اعم از هزینه‌های لجستیکی سنگین، وقفه زیرساختی، و موانع نظارتی مورد بحث قرار گرفت و راه‌حل‌های پیشنهادی مختلفی اعم از توسعه اسکله‌های اختصاصی ساحلی، افزایش محورهای مواصلاتی بندری، یکپارچه‌سازی آبراه‌های داخلی، اجرای سامانه‌های کنترل کربن و همکاری با سایر کشورها برای رشد پایدار مطرح شد، همچنین لایحه «حمل و نقل ساحلی 2024»، که اخیراً توسط دولت هند ارائه شده است، به عنوان محوری برای حل مشکلات صنعت رشد شناخته شد.

Gujarat charts new course with coastal shipping policy - Maritime Gateway

برگزاری مناقصات پروژه عظیم توسعه بندر وادوان احتمالاً در ماه سپتامبر

بگفته یکی از افراد کلیدی طرح کریدور اقتصادی هند -خاورمیانه- اروپا (IMEEC) فراخوان مناقصه ی توسعه زیرساخت‌های اصلی مانند احیای زمین فراساحلی تحت مشارکت عمومی و خصوصی (PPP) برای بندر بزرگ عمیق واداوان در ماهاراشترا، به احتمال بسیار زیاد پیش از ماه سپتامبر سال جاری برگزار خواهد شد.

کل هزینه این طرح، با محاسبه اکتساب زمین، 76220 کرور روپیه برآورد شده است.

این بندر شامل 9 پایانه جابجایی کانتینر،  به طول 1000 متر، چهار اسکله چند منظوره از جمله اسکله ساحلی، چهار اسکله بار مایع، یک اسکله Ro-Ro و یک اسکله گارد ساحلی خواهد بود. احیای 1448 سطح از سطح دریا و ساخت 10.14 کیلومتر موج شکن دریایی و مناطق ذخیره سازی کانتینر / محموله است.

با تکمیل این پروژه در مدت محاسبه شده و تا سال 2034 ، ظرفیت کلی بندر وادوان سالانه 298 میلیون متریک تن (MMT) خواهد بود که شامل  23.2 میلیون تی ای یو (معادل بیست فوت) ظرفیت جابجایی کانتینر می‌باشد. انتظار می رودظرفیت جابجایی کانتینری این بندر بیش از ظرفیت فعلی مجموع بنادر هند  باشد و بندر نامبرده جزو  10 بندر بزرگ جهان قرار می‌گیرد.

این طرح به افزایش جریان تجارت از طریق IMEEC و INSTC (کریدور بین المللی شمال جنوب) کمک می‌کند و بنادر هند اعم از اداره بندر جواهر لعل نهرو، موندرا (گجرات) و کاندلا (گجرات) را با بنادر غرب آسیا مانند فجیره، جبل علی و ابوظبی در امارات و بنادر دمام، راس عربستان سعودی. الخیر و غویفت متصل خواهد کرد

Bids for mega Vadhavan port project likely by September - Infrastructure News | The Financial Express

برگزاری  «گفتگوی دیپلماسی سلامت» در گاندی نگر به ریاست سروزیر گجرات

هفته گذشته بوپندار پاتل سروزیر گجرات «گفتگوی دیپلماسی سلامت» را افتتاح نمود. این برنامه از سوی بخش بهداشت و رفاه خانواده ی دولت ایالت گجرات، موسسه بهداشت عمومی هند در شهر گاندی نگر با مشارکت واحد برنامه ریزی و تحقیقات سیاستگذاری وزارت خارجه هند برگزار شد. هدف اصلی این برنامه بررسی پیشنهادات بالقوه برای سیاستگذاری هند و شناسایی روش های برتر بهداشت و درمان در کشورهای جهان جنوب برگزار شد. بحث‌های کلیدی حول بهبود امنیت بهداشت جهانی، کاهش فقر و تقویت برابری از طریق همکاری بین کشورهای جهان جنوب بود.

سروزیر به نقش محوری هند در توسعه دسترسی به داروهای ژنریک و حمایت از مقررات داروسازی در کشورهای جهان جنوب اشاره داشت و از توانایی هند در رفع مسائل پیچیده ی بهداشت و سلامت جهانی ابراز اطمینان نمود. وی همچنین به ظهور گجرات به عنوان مرکزی برای گردشگری درمانی اشاره کرد.

روشیکش پاتل وزیر بهداشت ایالت گجرات به ارتقای سیستم بهداشت درمان ایالت مطابق با استانداردهای جهانی اشاره کرد و همچنین از تکمیل طرح احداث شهرک درمان مدنی احمدآباد (Ahmedabad Civil Medicity) در آینده ای نزدیک خبر داد.

Dialogue on Health Diplomacy at IIPH Gandhinagar, latest news CMO

دستور دادگاه عالی مومبای به دولت ماهاراشترا برای ارزیابی حذف خودروهای بنزینی و گازوئیلی از شهر مومبای

دادگاه عالی مومبای با صدور حکمی‌به دولت ماهاراشترا دستور داد تا یک تیم کارشناسی برای ارزیابی حذف خودروهای بنزینی و گازوئیلی طی چند مرحله را ارزیابی کند. این حکم پس از دادخواست عمومی سال 2023 و نگرانی‌های مردمی از افزایش سریع آلودگی هوای مومبای در سال های اخیر صادر شده  است. دادگاه مذکور همچنین به شهرداری مومبای BMC و اداره کنترل آلودگی ماهاراشترا MPCB دستور داد تا طرح  انتقال سوخت مصرفی قنادی‌ها و نانوایی‌های مومبای از ذغال و چوب به گاز و سایر سوخت های پاک ظرف 6 ماه اعمال  شود.

 https://marksmendaily.com/auto/bombay-hc-to-evaluate-phasing-out-petrol-diesel-cars-in-mumbai/   

 شرکت سرمایه گذاری مشترک AM/NS India آماده برای بهره برداری از دو خط تولید خودکار فولاد در ایالت گجرات است

شرکت مراودات مشترک ArcelorMittal- Nippon Steel India  آماده برای بهره برداری از کارخانه تولید خودکار لوله ورقه‌های فولاد در ایالت گجرات با ظرفیت 2 میلیون تن می‌باشد. ارزش سرمایه گذاری در واحد پایین دستی این کارخانه حدود 1 میلیارد دلار می‌باشد که بخشی از کل 7.4 میلیارد دلار سرمایه گذاری در این طرح است. دو خط تولید CGL و CGAL برای تولید محصولات خودکار فولاد پیشرفته نیز احداث خواهد شد.

https://www.business-standard.com/companies/news/am-ns-india-advances-value-added-steel-expansion-with-new-hazira-facility-125011900224_1.html

همکاری دانشگاه ادینبرو (اسکاتلند) با شهرک صنعتی GIFT

سِر پیتر ماتیسون قائم مقام این دانشگاه در اولین بازدید خود از ایالت گجرات پس از ملاقات با بوپندرا پاتل سروزیر ایالت گفت: دولت گجرات سرمایه، زمین و پیشنهادات خود برای مشارکت صنعتی با کارخانه‌های ایالت را ارائه کرده است. وی با اشاره به اینکه جمعیت ایالت گجرات بیش از جمعیت کل اسکاتلند است مقیاس بالای فعالیت صنعتی این ایالت برای ما حائز اهمیت است. وی همچنین از دانشگاه زیست فناوری گجرات (GBU) که یادداشت تفاهم 10 ساله ای با دانشگاه ادینبورگ امضا کرده است بازدید نمود. وی به تجربه 60 ساله دانشگاه در عرصه تعلیم هوش مصنوعی اشاره کرد و از توجه دولت گجرات به هوش مصنوعی ابراز خرسندی نمود.

https://indianexpress.com/article/cities/ahmedabad/edinburgh-university-to-tie-up-with-industries-in-gujarat-gift-city-9790279/

وزیر کار گجرات: بیش از 3 میلیون کارگر گجراتی از طرح «درمان سیار» بهره مند شدند

بالوانت سین راجپوت وزیر کار و اشتغالزایی گجرات با اشاره به نتایج مثبت طرح «درمان سیار» خاطرنشان کرد هر خودروی درمانی، ماهانه به بیش از 2000 کارگر، خدمات درمانی و معاینه سلامت و بهداشت ارائه می دهد و تا به امروز بیش از 3 میلیون کارگر و خانواده‌های آنها از مزایای این طرح استفاده کرده اند. وی همچنین به نقش مهم این خودروها در دوران کرونا اشاره کرد. در حال حاضر 24 خودروی درمانی سیار فعالیت می‌کنند و سالانه به 600 هزار کارگر و افراد متکی به آنها خدمات بهداشت و درمان اعم از آزمایش خون، تست بارداری، میزان هموگلوبین، نظارت بر شرایط دیابت، سی بی سی و غیره  ارائه می دهد.

https://www.aninews.in/news/national/general-news/over-31-lakh-labourers-their-dependents-benefited-from-gujarat-govts-mobile-medical-van-scheme-state-labour-minister20250121165816/

[1] Mazgaon Dock Limited  

[2] Thyssenkrupp Marine Systems

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما