معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۹/۲۰- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۷۸

اخبار اقتصادی حوزه آسیای غربی( هفته دوم آذر ماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی حوزه آسیای غربی در هفته دوم آذر ماه 1399 که در رسانه‌های این کشورها منتشر شده است به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

افغانستان

بانک جهانی پرداخت ۲۰۰ میلیون دلار کمک را به افغانستان متوقف کرده است

به گزارش خبرگزاری دید، بانک جهانی در نامه‌ای به تاریخ ۲۳ نوامبر به رییس جمهور غنی گفته است که این نهاد روند ۲۰۰ میلیون دلار کمک‌هایش را به افغانستان در صوت عدم دسترسی به داده‌های بخش بانکداری متوقف می‌کند. در نامه آمده است: « متأسفانه، به رغم چندین درخواست کتبی، ما نتوانستیم داده‌های مربوط به بخش بانکی را از داب افغانستان (DAB) به دست آوریم». بانک جهانی در ادامه گفته است که اشتراک این داده‌ها حساس نیست و قبلاً با این نهاد اشتراک شده است. گفتنی است که بانک جهانی ۶۰۰ میلیون دلار کمک به افغانستان متعهد شده است و تاکنون ۴۰۰ میلیون دلار به این کشور کمک کرده است. 

آغاز کار ساخت ۲۵ جریب باغ تجارتی خرما در ولایت قندهار

ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت قندهار از آغاز کار ساخت ۲۵ جریب باغ تجارتی خرما با هزینه دو میلیون افغانی در این ولایت خبر می دهد. سید حفیظ الله سیدی، رئیس زراعت و مالداری ولایت قندهار می‌گوید که این پروژه دو میلیون افغانی هزینه می‌برد و در جریان آن در سه ولسوالی ۲۵ جریب باغ تجارتی خرما ساخته می‌شود. به گفته رئیس زراعت قندهار، روند ساخت این باغهای تجارتی به شکل رسمی در ولسوالی دامان به گونه رسمی آغاز شده است. در خبرنامه وزارت زراعت، آبیاری و مالداری افغانستان آمده است که این نخستین بار است در قندهار باغهای تجارتی خرما ساخته می‌شوند. این باغ‌ها به منظور ترویج پرورش و در نهایت تولید خرما ساخته خواهند شد.  این در حالیست که پیش از این در ولایات هلمند، فراه، قندهار، لغمان، ننگرهار و نیمروز باغ های تجارتی خرما ساخته شده بود.

 پاکستان  

وام ۳۰۰ میلیون دلاری بانک توسعه آسیا به پاکستان

به گزارش روزنامه دنیا، بانک توسعه آسیا برای تثبیت وضعیت اقتصادی پاکستان اعطای وامی ‌به مبلغ ۳۰۰ میلیون دلار را تصویب کرده است. این مبلغ برای بهبود شاخص ثبات اقتصاد کلان از طریق ایجاد رقابت تجاری و تنوع در صادرات صرف خواهد شد. به همین منظوری قراردادی میان مقامات وزارت امور اقتصادی پاکستان و مدیر منطقه ای بانک توسعه آسیا در پاکستان نیز به امضا رسید. 

100 هزار تن کالا از مرز ریمدان دشتیاری به پاکستان صادر شد

سلیم هوت مدیر بازارچه مرزی ریمدان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در دشتیاری اظهار داشت: بازارچه مرزی ریمدان در سال 87 شروع به کار کرده است و قرار است به زودی با ایجاد زیرساخت‌های آن به صورت رسمی و بین‌المللی به صورت پایانه مرزی فعالیتش را ادامه دهد. وی افزود: با وجود همه‌گیری کرونا صادرات کالا از این بازارچه ادامه داشته و در 8 ماه گذشته حدود 100 هزار تن کالا به ارزش تقریبی 29 میلیون دلار از این بازارچه به پاکستان صادر شده است. مدیر بازارچه مرزی ریمدان تصریح کرد: مهم‌ترین کالاهای صادراتی سیمان، میل گرد،  مواد غذایی و ... بوده است. مهمترین مشکلات مرز ریمدان عدم وجود جاده مناسب و آب آشامیدنی است که هم‌اینک با تانکر آبرسانی سیار می‌شود. 

هند

نشست سران سازمان همکاریهای شانگهای بصورت آنلاین در هند برگزار می‌شود

به گزارش ایرنا، وزارت خارجه هند روز شنبه اعلام کرد که نوزدهمین نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای قرار است روز دوشنبه ۳۰ نوامبر (۱۰آذر) به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شود.در این نشست که به ریاست معاون رئیس جمهوری هند و به میزبانی دهلی نو برگزار می‌شود، اغلب کشورهای عضو در سطح نخست وزیر و یا معاون رئیس جمهوری شرکت می‌کنند.در واقع این اجلاس هر سال در سطح نخست وزیران کشورهای عضو برگزار می‌شود و بحث و تبادل نظر درباره همکاری‌های اقتصادی و تجاری در اولویت برنامه‌های این سازمان قرار دارد. وزارت خارجه هند همچنین اعلام کرد که دهلی نو سازمان همکاری شانگهای را یک سازمان مهم منطقه‌ای می داند که می‌تواند نقش مهمی در ارتقای همکاری‌های کشورهای عضو در زمینه‌های صلح، امنیت، تجارت و اقتصاد و فرهنگ ایفا کند. شایان ذکر است قرار است اسحاق جهانگیری معاون رئیس جمهوری اسلامی ایران در این اجلاس شرکت کند. 

برگزاری کنفرانس مجازی نخست وزیر هند با شرکت های تولید واکسن کرونا 

سایت هندو: شرکت Biological E  اجازه شروع آزمایشات انسانی بر روی کاندیدای واکسن  کرونا خود را در ماه اکتبر گرفت. Gennova قرار است آزمایشات انسانی واکسن اختصاصی m-RNA خود - مشابه واکسن Pfizer-BioNTech و Moderna - را در اواخر ماه دسامبر آغاز کند و دکتر ردی با RDIF و Gamaleya روسیه ارتباط برقرار کرده تا واکسن Sputnik V را بر روی داوطلبان هندی آزمایش کند. اگر همه مراحل طبق برنامه و در انتظار تأییدیه‌های قانونی پیش برود، انتظار می رود این شرکت ها تولید میلیون‌ها دوز واکسن را تا سال آینده آغاز کنند. در بیانیه مطبوعاتی روز دوشنبه ، "نخست وزیر به تمام بخشهای مربوطه توصیه کرد که با تولیدکنندگان شریک شوند و به دنبال حل و فصل باشند تا تلاش این شرکت­ها برای تأمین نیازهای کشور و کل جهان ثمره داشته باشد."

سریلانکا

موسسه رتبه دهی فیچ جایگاه اقتصادی سریلانکا را بازهم تنزل داد

به گزارش خبرگزاری رویترز، موسسه رتبه بندی Fitch، رتبه دیون دولت سریلانکا را از B- به CCC در روز جمعه (1399.9.7) تنزل و هشدار داد این کشور در خطر ناتوانایی بازپرداخت دیون خود به سبب بروز بیماری فراگیر کرونا می‌باشد. منابع ارزی این کشور متکی به تولید پوشاک و گردشگری بوده و در اثر کرونا تقاضای خریداران در زمینه البسه و سیاحت دچار رکود شده است. رتبه CCC به معنی احتمال " عدم استطاعت بازپرداخت دین" می‌باشد. سریلانکا تا سال 2025 سالانه ملتزم به پرداخت 4 میلیارد دلار از دیون خود می‌باشد این در حالیکه است که ذخایر ارزی این کشور رقمی‌ کمتر از 6 میلیارد دلار را نشان می دهد. این در حالی است که به گزارش اکونومی نکست، سریلانکا رتبه CCC اعلام شده توسط موسسه رتبه سنجی Fitch را زیر سئوال برده، آن را تأسف بار خوانده و نتایج اعلامی را به چالش کشانیده است. 

صندوق بین المللی پول، وام فوری به سریلانکا اعطاء نمی‌کند

به گزارش ساندی مورنینگ، به گفته ماساهیرو نوزاکی، مدیر صندوق بین المللی پول در سریلانکا، بررسی درخواست اخذ تسهیلات مالی از صندوق بین المللی پول، توسط سریلانکا پس از هفت ماه به واسطه انتخابات پارلمانی، چالش های اقتصادی موجود در این کشور و دیون معوقه داخلی و خارجی هنوز مسکوت باقی مانده و جهت رفع این مانع، دولت سریلانکا می‌باید سیاست مالی خود در قبال بازپرداخت دیون را تشریح نماید. آجیث نوارد کابرال، وزیر پول و سرمایه و اصلاحات املاک سریلانکا، اخیراً گفته بود "این کشور، قادر به پرداخت دیون خود در زمان کوتاه نیست و در این وهله، سریلانکا نیازی به تسهیلات مالی صندوق ندارد. سریلانکا از حمایت ها و توصیه‌های فنی این صندوق استفاده خواهد نمود. در صورت موفقیت و یا شکست، این دولت است که ملزم به پاسخگویی به ذینفعان است نه صندوق پول و نه بانک جهانی." صندوق بین المللی پول در اواسط سپتامبر به 76 کشو از 102 کشور درخواست کننده وام فوری، تسهیلات مالی، اعطاء کرد و از 20 الی 30 کشور منجمله سریلانکا حمایت مالی ننمود. یکی از دلایل عدم جوابگویی صندوق به درخواست بررسی اخذ وام فوری توسط سریلانکا، تعلل دولت این کشور در ارائه لایحه بودجه به پارلمان بود.

دریافت وام از چین

به گزارش اکونومی نکست و به نقل از وزیر دارایی سریلانکا، بانک توسعه چین وامی ‌به ارزش 700 میلیون دلار در دسامبر 2020 به سریلانکا اعطاء خواهد کرد. قبلا قرار بود این مبلغ در ماه اکتبر وصول شود. 500 میلیون دلار به صورت دلاری و الباقی به صورت پول رایج چین خواهد بود. بانک توسعه آسیا در ماه نوامبر  اعطاء وام به مبلغ 165 میلیون دلار به شرکت های کوچک و متوسط را به تصویب رسانید. 

با کنار گذاردن و رفتن ژاپنی‌ها، زندگی سریلانکایی‌ها تیره و تار می‌شود

به گزارش سانی مورنینگ، با منتفی شدن تأمین مالی، فاز دوم انتقال و کاهش هدر رفت در سیستم توزیع برق کلمبوی بزرگ، سریلانکا با کمبود برق شدید در ماه‌های آتی مواجه خواهد شد. سریلانکا فاقد زیرساخت شبکه انتقال نیرو از نیروگاه‌های برق به مصرف کنندگان می‌باشد. ظرفیت انتقال برق خط "کراوالاپیتیا" به کلمبو 300 مگاوات است. در صورت ساخت نیروگاه‌های جدید یا خرید برق، خطوط انتقال، توان لازم را نخواهند داشت. پس از کنار کشیدن ژاپن از اجراء پروژۀ اداره برق سیلان، دولت در تهیه وام از منابع داخلی با شکست مواجه شده است. با توجه به نیاز صرف 3 سال زمان جهت جایگزینی شریک جدید، سریلانکا از سال 2023 با قطعی برق مواجه خواهد شد. تا سال 2022 از ساخت نیروگاه 300 مگاواتی LNG لاکدهاناوی، 200 مگاوات به شبکه ملی اضافه خواهد شد. 100 مگاوات باقی مانده هم تا سال 2023 به شبکه افزوده خواهد شد. با توجه به ساخت نیروگاه فوق در کراوالاپیتیا و محدودیت ظرفیت در منطقه، بنا به توصیه یک شرکت سرمایه گذاری آمریکایی قرار شده است از ظرفیت، شبکه گاله تا 5 سال استفاده شود. تا سال 2022، نیروگاه‌های گازی و دوگانه سوز 300 مگاواتی در مناطق غربی احداث خواهد شد. سریلانکا در تلاش است در مناطق غرب این کشور، از یک سو ظرفیت ذخیره سازی LNG ایجاد کند و از سوی دیگر نیروگاه‌های نفتی را به گازی تغییر کاربری دهد. تا سال 2026، در کراولاپیتیا و همبانتوتا، نیروگاه‌های 300 مگاواتی دیگری هم احداث خواهد شد. شایان ذکر است ژاپن به تلافی ملغی نمودن نابهنگام توافقنامه اجراء خط آهن سبک شهری LRT در کلمبو از این پروژه کنار کشید.

ادامه کنترل ارزی در سال 2021 در سریلانکا

به گزارش  اکونومی نکست، به پیشنهاد وزیر دارایی سریلانکا و به تصویب هیئت دولت، کنترل ارزی در این کشور تا شش ماه اول سال 2021 میلادی استمرار پیدا خواهد نمود. بر اساس قوانین کنترل ارز، در سال 2020 هرگونه سرمایه گذاری شرکت های سریلانکایی بر بورس و اوراق بهادار به سبب تحت فشار بودن پول ملی در اثر چاپ پول توسط دولت به حالت تعلیق درآمد. اعطاء وام های خصوصی از رونق افتاد اما پس از وضع ممنوعیت بر تراکنش های ارزی، اعتبارات دولتی بهتر شده است. شرکت های ثبت شده سالانه جایز به سرمایه گذاری 2 میلیون دلاری و شرکت های ثبت نشده 500000 دلاری و شرکت­های سهامی و خصوصی به ترتیب قادر به سرمایه گذاری 300 هزار دلاری و 200 هزار دلاری در بورس و اوراق بهادر در کشورهای خارجی بودند. سابقا شرکت های و شرکاء تجاری بدون اجازه بانک مرکزی جایز به سرمایه گذاری تا مبلغ 300 هزار دلار بودند. تحت قوانین جدید شرکتها، تنها اجازه ارسال 20 هزار دلار به دفاتر خود در خارج از کشور دارند. صاحبان حساب های ارزی قادر به ارسال 20 هزار دلار هستند. از ماه آوریل 2020 که نرخ برابری هر دلار آمریکا معادل 200 روپیۀ سریلانکا شد، این قوانین وضع شد.

افزایش سطح فقر در سریلانکا

به گزارش سیلان تودی، بر اساس شاخص فقر (چند بعدی)، 4.1% جمعیت سریلانکا زیر خط فقر ملی زندگی می‌کنند. 14.3% مردم در برابر فقر (چند وجهی) آسیب پذیر شده اند و میزان فقر و عدم مساوات رو به وخامت است. بر اساس شاخص های جهانی ارائه شده توسط برنامه توسعه سازمان ملل متحد (UNDP) و ابتکار توسعه انسانی و فقر آکسفورد، سریلانکایی‌ها از محرومیت سلامت، تحصیل، استاندار زندگی رنج می‌برند. کرونا اثر سوء بر تحصیل، معیشت گذاشته و ایجاد بی ثباتی اجتماعی و اقتصادی نموده است.

بنگلادش

کاهش 39 درصدی میزان جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی

به نقل از فایننشال اکسپرس- براساس آخرین آمار منتشره از سوی بانک مرکزی بنگلادش، میزان جذب سرمایه خارجی در سال 2020 با کاهش 39 درصدی نسبت به سال قبل، از 3،8 میلیارد دلار به رقم 2،37 میلیارد دلار کاهش یافته است. این در حالی است که ماه گذشته، کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد در گزارش خود کاهش 19 درصدی جذب سرمایه‌های مستقیم خارجی را برای این کشور پیش بینی نموده بود. تعطیلی‌های گسترده در اکثر کشورها موجب کاهش تقاضای جهانی و متعاقب آن کاهش سرمایه گذاری‌ها به ویژه در شرکت های بزرگ و چند ملیتی شده است. 

موافقت بانک جهانی با تخصیص بودجه 500 میلیون دلاری به بنگلادش

به نقل از فایننشال اکسپرس-پیرو درخواست بنگلادش از بانک جهانی برای دریافت کمک 500 میلیون دلاری، این بانک با تخصیص مبلغ مذکور در قالب پروژه واکنش اضطراری و آماده سازی در مقابله با شیوع کرونا موافقت کرد. شایان ذکر است که از کل بودجه 12 میلیارد دلاری در نظر گرفته شده در قالب این پروژه ، مبلغ 100 میلیون دلار در ماه آوریل سال جاری در اختیار بنگلادش قرار گرفت. با توجه به طرح سازمان بهداشت جهانی در تخصیص 20 درصدی واکسن برای افراد دارای اولویت در فاز اول، وزارت دارایی بنگلادش به منظور تمهید واکسیناسیون 35 میلیون نفر از جمعیت 165 میلیون نفری این کشور، مبلغ 360 تا 500 دلار را در نظر گرفته است.

تلاش بنگلادش برای اخذ 68 میلیون دوز واکسن کرونا از Gavi

به نقل از بی دی نیوز- اتحادیه جهانی واکسن و ایمنی (Gavi) اعلام نمود که قصد دارد در 92 کشور دارای درآمد سرانه کم و متوسط هزینه واکسیناسیون 20 درصد از جمعیت این کشورها را تقبل نماید. درآمد سرانه زیر 4000 دلار و پذیرش طرح پیشنهادی سازمان جهانی بهداشت در نحوه توزیع عادلانه واکسن، شرط بهره مندی از این امتیاز است. دولت بنگلادش با نظر داشت نیاز به دو دوز واکسن برای هر نفر امیدوار است هزینه 68 میلیون دوز واکسن را از اتحادیه دریافت نماید. وزارت بهداشت بنگلادش ابراز امیدواری کرد که با توجه به ثبت سفارش خرید 30 میلیون دوز واکسن و تامین اعتبار از این اتحادیه، به محض تولید انبوه واکسن در اوایل سال 2021 میلادی، به واکسیناسیون حداقل 20 درصد از جمعیت این کشور 165 میلیون نفری در فاز اول مبادرت می ورزد.  

درخواست بنگلادش از سازمان همکاری اسلامی

به نقل از یو.ان.بی- نماینده بنگلادش در سازمان همکاری اسلامی (OIC) از این سازمان و کشورهای عضو آن خواست تا زمان بازگشت عزتمندانه آوارگان روهینگیایی به میانمار به حمایت بشر دوستانه و سیاسی خود از داکا ادامه دهند. دکتر محمد جاوید پاتواری، سفیر بنگلادش در ریاض و نمایده بنگلادش در این سازمان این سخنان را در نشست چهل و هفتم وزرای امور خارجه OIC در نیجر ایراد نمود. شایان ذکر است آقای عبدالمومن و مسعود بن مومن، وزیر و قائم مقام وزرات امور خارجه بنگلادش قرار بود در این نشست شرکت نمایند که به دلیل ابتلا به کرونا میسر نشد.

امضای توافقنامه تجارت ترجیحی بین بنگلاش و بوتان

به نقل از بیزنیس استاندارد- سفیر جدید بوتان در بنگلادش روز پنج شنبه در دیدار با خانم شیخ حسنه اعلام کرد به منظور ارتقاء سطح مراودات تجاری در ماه آینده اقدام به امضای توافقنامه تجارت با بنگلادش خواهد نمود. او اظهار داشت تمامی امور ضروری مربوط به این توافقنامه انجام شده و ماه آینده به امضا خواهد رسید. پوشاک بنگلادش در بوتان بسیار محبوبیت دارد و بنگلادش نه تنها همسایه و دوست خوبی است بلکه شریک تجاری مهمی‌ به شمار می رود. 

کمک های آژانس همکاری و هماهنگی ترکیه به آوارگان روهینگیا

به نقل از نیو ایج- آژانس کمک های دولتی ترکیه اقدام به توزیع پتو به 5000 خانواده روهینگیایی در اردوگاههای پناهندگان بنگلادش نمود. اسماعیل گوندوگو، هماهنگ کننده آژانس همکاری و هماهنگی ترکیه (TIKA) در این زمینه اظهار داشت: به عنوان بخشی از کمک زمستانی خود به مسلمانان روهینگیا، توزیع پتو به 5000 خانواده روهینگایی را به پایان رسانده ایم. ما پشتیبانی خود را از پناهندگان تحت آزار و شکنجه را در کل فصل زمستان ادامه خواهیم داد. طبق آمارهای موجود بسیاری از پناهندگان مسلمان میانماری در کشور بنگلادش در وضعیت اسفناکی زندگی می‌کنند. به گفته پناهندگان و آوارگان بومی، فصل زمستان وضعیت آوارگان روهینگایی مستقر در جنوب شرقی بنگلادش وخیم می‌گردد. TIKA هفته گذشته اقدام به توزیع مواد غذایی بین 5000 خانواده روهینگیایی نمود. تیکا در سال 1992 تاسیس شد و امروز در 60 کشور جهان دفتر دارد. این آژانس در سال 2014 دفتر خود را در بنگلادش افتتاح نمود و از آن زمان تاکنون صدها پروژه در این کشور انجام داده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما