معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۹/۱۷- ۱۶:۳۰ - مشاهده: ۹۹۰

اخبار اقتصادی روسیه (هفته دوم آذر ماه 1399)

مهم‌ترین اخبار اقتصادی روسیه در هفته دوم آذر ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور انتشار یافته به شرح ذیل است.

گزارش وزارت صنعت و بازرگانی روسیه در مورد میزان تولید واکسن (پایگاه اطلاع‌رسانی تاس)

طبق اطلاعیه منتشر شده در سایت وزارت صنعت و بازرگانی  روسیه حجم تولید واکسن روسی موسوم به اسپوتنیک V به دو میلیون دوز رسیده است که امکان آغاز مایه‌کوبی گسترده شهروندان روسیه را فراهم می‌سازد. در اطلاعیه وزارت آمده است که مذاکراتی با بزرگترین سازمانها و نهادهای بین‌المللی از جمله با سازمان جهانی بهداشت برای تسریع ثبت واکسن روسی و همچنین مذاکره با با آژانس پزشکی اروپا (EMA) برای دریافت پخش واکسن در اتحادیه اروپا در جریان است. شاخص تأثیر واکسن روسی 95% می‌باشد.

تحلیل‌گران در انتظار رشد بازار بورس روسیه و روبل به دنبال تغییر قیمت نفت (پایگاه اطلاع‌رسانی پرایم)

به نظر تحلیل‌گران اقتصادی بازار سهام و روبل فدراسیون روسیه در آغاز دوره تجاری با توجه به تحرک مثبت در حال رشد است. طبق ارزیابی کارشناسان رسیدن قیمت نفت به 50 دلار در بازار موجب تحکیم دارایی‌های روسیه می‌گردد. طبق ارزیابی ویتالی مانژوس تحلیل‌گر «آلگو کاپیتال» شاخص سهام بازار بورس مسکو 0.6 - 0.2 درصد افزایش یافته است. در بازار ارز نیز امکان کاهش ارزش دلار به قوت خود باقی خواهد ماند.

برقراری پرواز منظم آئروفلوت به جزایر سیشل (پایگاه اطلاع‌رسانی ریا نوواستی)

طبق دستور سازمان هواپیمایی کشوری روسیه، شرکت هواپیمایی آئروفلوت اجازه می‌یابد تا به طور منظم پروازهایی را به جزایر سیشل انجام دهد. در این دستور آمده است که آئروفلوت می‌تواند هر هفته 7 پرواز از مسکو به ویکتوریا (پایتخت سیشل) انجام دهد. جزایر سیشل در اقیانوس هند واقع شده و از جاذبه‌های گردشگری خوبی برخوردار است.

نظر اقتصاددان روسی در مورد احتمال منع تبدیل دلار و یورو در روسیه (اطلاع‌رسانی ژورنالیستکایا پراودا)

به نظر دمیتری خازین اقتصاددان روسی در 2023- 2022  امکان رخ دادن امتناع از اجماع واشنگتن (توافق واشنگتن) وجود دارد. یعنی زمانی که بانک جهانی، صندوق بین‌المللی پول و دیگر نهادهای بین‌المللی تصمیم خواهند گرفت تا عرصه مالی جهانی را به چند منطقه ارزی تقسیم کنند. امری که موجب فروپاشی بازار ارز و تبدیل به شکل کنونی آن خواهد شد. این قضیه در مورد روسیه نیز صدق خواهد کرد زیرا به احتمال قوی خرید و فروش ارزهای جهانیِ دیگر مناطق ارزی  محدود خواهد شد و تبدیل ارز تنها بین کشورهایی که به یک منطقه ارزی تعلق دارند صورت خواهد گرفت. اگر در منطقه روسی، روبل ارز اصلی باشد آنگاه بدون شک بازار ارزی ایجاد خواهد شد که در آن بدون شک ین، لیر ترکی و ریال  ایران معامله خواهد شد.

تأیید فناوری‌های ویژه برای قراردادهای سرمایه‌گذاری توسط نخست وزیر روسیه (پایگاه اطلاع‌رسانی راسیسکایا گازتا)

نخست‌ وزیر روسیه طی بخشنامه‌ای بیش از 600 فناوری در زمینه‌های مختلف را برای عقد قراردادهای سرمایه‌گذاری تأیید کرد. این فناوری‌ها ماشین‌سازی، انرژی صنعت شیمیایی و داروسازی، مخابرات و غیره را شامل می‌گردد. همچنین موضوع تولید ابررایانه‌ها، مواد کامپوزیت، چاپگرهای سه‌بعدی و دیگر نوآوری‌ها مطرح می‌باشد.

تأکید رئیس بانک VTB بر تأسیس فضای واحد پرداخت‌ها در اتحادیه اقتصادی اوراسیا (پایگاه اطلاع‌رسانی وستی رو)

آندری کوستین  رئیس بانک VTB در چارچوب نخستین نشست کنگره اوراسیایی ایجاد یک فضای واحد پرداختها برای انجام عملیات بانکی به ارزهای ملی ضروری است. کوستین اظهار داشت که ما شاهد هستیم که روبل به ابزار اصلی پرداختها تبدیل شده است. از این رو این هدفی است که باید تحقق یابد. وی گفت بانک‌ها تا حد زیادی می‌توانند به لکوموتیو توسعه اقتصادی و همگرایی تبدیل شوند.

نظر منفی بانک‌ها در مورد نشر روبل دیجیتالی (پایگاه اطلاع‌رسانی ایزوستیا)

نظرسنجی انجام شده از بانک‌های روسیه نشان می‌دهد که 47% آنها مزیتی در ایجاد سیستم مالی روبل دیجیتالی نمی‌بینند. به گزارش شبکه تلویزیونی ایزوستیا بیشتر موسسات اعتباری سنجش شده از رشد شدید هزینه‌های زیرساخت‌ها و امنیت سایبری در صورت ایجاد شکل جدیدی از ارز نگرانند. طبق ارزیابی بانک مرکزی تأمین تجهیزات برای ارز دیجیتالی ممکن است 25-20 میلیارد روبل هزینه در بر داشته باشد.

دستور رئیس جمهور روسیه برای تسریع نظام‌های حقوقی هوش مصنوعی (پایگاه اطلاع‌رسانی فینام)

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه طی کنفرانس آنلاین AI Journey مربوط به هوش مصنوعی از دولت خواست تا لایحه قانونی را که امکان اجرای نظام‌های حقوقی آزمایش برای استفاده از فناوری هوش مصنوعی در برخی از بخش‌های اقتصاد و زمینه‌های اجتماعی را فراهم می‌سازند به پارلمان ارائه دهد. در این رابطه رئیس جمهور اعلام کرد که دولت باید در آینده نزدیک راهبرد تحول دیجیتالی در 10 حیطه اقتصادی و مشخصا در رابطه با استفاده از الگوریتم‌هایی برای توسعه هوش مصنوعی را تأیید کند.

دولت مسئولیت بخش تجاری را در رابطه با ساخت بنادر افزایش می‌دهد (پایگاه اطلاع‌رسانی کومرسانت)

طبق گزارش کومرسانت علی‌رغم موضع شدیدا منفی بخش تجاری، دولت لایحه قانونی تعیین مسئولیت برای سرمایه‌گذاری در بنادر را تأیید کرد. قانون جدید از سرمایه‌گذاران می‌خواهد تا ضمانت پولی و یا بانکی «متناسب» با سرمایه دولت را ارائه نمایند. علاوه بر این پیش‌بینی می‌شود که در موافقتنامه‌ها شرایط مربوط به حجم جابجایی بار نوشته شود. بخش تجارت از این نگران است که این اقدام موجب ضربه زدن به مدل‌های سرمایه‌گذاری در طرح‌های کلان شود و خواهان آن است که مسئولیت‌های مشابهی برای دولت پیش‌بینی شود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما