معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۹/۱۷- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۵۸

اخبار اقتصادی ایتالیا ( هفته سوم آذر ماه 1399)

مهم ترین تحولات و اخبار اقتصادی ایتالیا در هفته سوم آذر ماه 1399 که در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور انتشار یافته به شرح ذیل می‌باشد:

آخرین گزارش اداره آمار ایتالیا درخصوص وضعیت اقتصادی

ایل سوله ص 1، بازیافت اقتصادی ایتالیا بعلت کرونا که موجب کاهش 8.3% تولیدناخالص داخلی گردید، در سال آینده از 4.6% پیش بینی قبلی حداکثر 4% رشد خواهد یافت. دلیل این کاهش، نرخ نزولی بازار تقاضا و مصرف درکشور می‌باشد که سال آینده 7.5% پیش بینی می‌شود. نرخ بیکاری  نیز در سال آینده پیش بینی  می‌شود از 9.4% به 11% افزایش یابد. مهمترین علت این افزایش  نیز ورود 250 هزار نفر نیروی  کار غیر فعال (جوانان ، افراد مشغول  به تحصیل و افرادی که درحال حاضر نیازی به کار ندارند) به این بازار عنوان شده است. ازنظر  سرمایه گذاری نیز انتظار می رود پس از کاهش 10.1% کاهش  آن در سال جاری با نرخ مثبت 6.4% در سال آینده به شرط بهبود روند اقتصادی و  تداوم کمک  اروپا (از طریق پرداخت قسط اول وام بازیافت اقتصادی) روبرو شود.

اظهار نگرانی کنفدراسیون هتل داران ایتالیا از تصمیم اخیر دولت

ایل سوله  ص 3، معاون کنفدراسیون هتل  داران ایتالیا پس از صدور فرمان  روزگذشته نخست وزیر در مورد اعمال محدودیت های جدید بر تردد های بین استانی و شهری بدون توجه به وضعیت رنگی آنها ، اعلام نمود این اقدام  موجب کاهش 50% از  سفرهای زمستانی  خواهد شد که تا 80% از درآمد سیاحتی کشوررا خواهد کاست. این درحالی است که دولت صرفا قول کمک 10% را به هتل داران داده است. بعلاوه فشار شهرداری‌ها برای جمع آوری عوارض ازجمله جمع آوری زباله فشاری بر روی بخش سیاحتی  کشور  می‌باشد. ایتالیا در مقایسه با دولت های برخی ازکشورهای اروپایی که  تا 70% زیان بخش سیاحتی را تامین نموده اند، حمایت کافی از این بخش نمی نمایدو این امر عاملی بر کاهش قدرت  رقابت آنها در فضای رقابتی درون اروپا و جهانی خصوصا بعد از بحران کرونا خواهد شد.

سمینار  مشترک اقتصادی ایتالیا و فرانسه

ایل سوله ص 10، نشست مجازی برخط داشگاه موییز  و بنیاد آمبرزوتی فرانسه روز گذشته برگزار شد و طرفین در این نشست به بررسی وضعیت بحران اقتصادی و ظرفیت های اروپا پرداختند. پیام این  نشست ساخت جامع اروپا و نه فقط تکیه بر طرح های صنعتی  بود. تاکید  گردید بایستی از فرصت بوجود آمده در راستای تقویت بنیان  های همبستگی اروپایی استفاده شود چراکه دیگر بعید است فرصت مشابهی ایجاد شود. تاکید بر استفاده  بیشتر از  ظرفیت جوانان،  بازار کار و احیاء اقتصادی در  مرحله بازیافت اقتصادی پساکرونا می‌باشد. وزیر اقتصاد ایتالیا در این نشست پیشنهاد نمود طرح اعمال مالیات بر شرکت های بزرگ اینترنتی (گوگل،  ماکروسافت، ..) که بنام webtax ارائه شد، با حمایت فرانسه نهایی شود. وی همچنین  اعلام نمود ایتالیا بهیچوجه وتو کشورهای مجارستان و لهستان در مورد وام بازیابی را نمی‌پذیرد. وزیر همتای فرانسوی نیز دراین نشست اعلام نمود همکاری دوکشور نه تنها در بخش مالیاتی بلکه در خصوص اتحادیه بانکی، طرح های مشترک صنعتی (از  جمله تولید  باطری‌های  صنعتی و صنایع فضایی) برای  پیشگری ازوابستگی بیشتر به چین در جریان می‌باشد. دی مایو  وزیر  خارجه نیز در این نشست اعلام نود ایتالیا و فرانسه نقش آفرینان  یک توافق تاریخی (نسل آینده) می‌باشند که موجب جلوگیری از وضعیت بحران اقتصادی از طریق کمک بازیابی اتحادیه اروپا شدند. 

انتخاب بانک  برتر غرب اروپا از ایتالیا

ایل سوله ص 23، بانک اینتتزا سن پائولو از طرف  مجله اقتصادی  بانکرز که زیر مجموعه گروه فایننشیال تایمز انگلیس می‌باشد، بعنون بانک سال در غرب اروپا انتخاب شد. آقای مسینا مدیرعامل بانک در مصاحبه ای اعلام نمود بانک های ایتالیایی بعلت خرد بودن  در معرض تهدیدات جدی قرار دارند و با تداوم بحران کرونا درکشور،  بسیاری از آنها بعلت کاهش قدرت مالی در معرض خرید توسط بانک های خارجی  می‌باشند. ایتالیا برای حفظ قدرت بانکی خود نیازمند 2 یا 3 گروه بزرگ بانکی می‌باشد تا بتواند با بانک های برتر اروپا رقابت نماید.

کناره گیری مدیرعامل یونی کردیت

ایل سوله ص 1، مدیرعامل یونی کردیت بزرگترین  بانک ایتالیا در داخل و خارج از  کشور، کناره گیری خود را از این سمت اعلام نمود. وی بایستی تا ماه آوریل در این سمت بوده و سپس آنرا به کارلو  لوپادوان وزیر اسبق توسعه اقتصادی و نماینده فعلی مجلس سنا (که بایستی استعفا دهد) تحویل خواهد داد. دولت درنظر دارد بانک قدیمی مونته دی پاسکی دو سینا (mps)  که ورشکسته بوده و بدهی زیادی دارد را به یونی کردیت منتقل نماید. متقابلا این بانک می‌تواند از مزیت تبدیل بدهی‌های سوخت شده بانکی به مالیاتی‌های آتی تا سقف 2 میلیارد یورو بهره مند شود. جنبش 5 ستاره مخالفت خود را با این مزیت اعلام نموده و خواستار اعمال سقف حداکثر 500 میلیون یورو شده است. در پی این ادغام و موضع گیری ارزش سهام یونی کردیت 5% کاهش یافت

تصویب طرح ثبات اقتصادی اروپا

ایل سوله ص 6، هیات وزرای اقتصادی  منطقه یورو (اکوفین) طرح ثبات اقتصادی اروپا MES را به تصویب رساند. این  طرح از 2022 برای اعضا لازم اجرا  خواهد بود. اعمال دستورالعمل های سختگیرانه بانکی  ومالی از جمله جبران بدهی  های مشکوک  و بلاوصول در دوره  زمانی معین در این طرح پیش بینی شده است. جنبش 5  ستاره این طرح را مخالف استقلال بانکی کشور و تحمیل قوانین اروپایی برکشور اعلام کرده است.

تفاهم دولت با فولاد سازی ایلوا

ایل سوله ص 1، آژانس ملی جذب سرمایه گذاری ایتالیا (اینویتالیا) موفق به انعقاد تفاهمنامه با شرکت آرسلول میتال سهام د ار اصلی  کارخانجات فولادسازی ایلوا  که در معرض ورشکستگی و اخراج هزاران نیروی کار خودبود، شد. این آژانس که زیرمجموعه  صندوق پس انداز و قرض می‌باشد،  با پرداخت400 میلیون یورو به  طرفهای  فرانسوی و هندی، مالکیت 50% آنرا کسب خواهد کرد. مقرر است موافقتنامه اصلی 10 روز آینده به امضای  طرفین برسد. همچنین این شرکت جهت برنامه توسعه خود نیازمند افزایش  سرمایه تا 2  میلیارد یورو  طی دوسال آینده می‌باشده که بایستی شریک دولتی آن نیز در آن  سهیم  شود. این  شرکت در معرض زیان 500 میلیون یورویی قبل از انحلال بود که به این ترتیب ضمن رهایی از ورشکستگی، از این زیان نیز  معاف شده و بیش از 3 هزار نفر کارکنان آن نیز  اخراج نخواهند  شد.

آغاز  ریاست ایتالیا بر گروه 20

ایل سوله ص 5، با اتمام  دوره عربستان، ایتالیا از امروز مسئولیت گروه 20 را برعهده گرفت. کنفدراسیون صنایع نیز بر اساس  مصوبات قبلی این گروه، مسئولیت  گروه تجاری صنعتی این گروه با نام B20 را عهده دار شده است. این گروه متشکل از 20 شرکت عظیم ایتالیایی ازجمله فیات، اسنم، گوچی، ماکروسافت ایتالیا، یونی کردیت و.. می‌باشد و هدف آن ارائه  برنامه ای برای توسه کشورهای گروه 20 می‌باشد. این طرح در دست تدوین بوده و بعد از نهایی شدن در نوامبر 2021 توسط  نخست وزیر بعنوان رئیس گروه 20 به اعضا ابلاغ خواهد شد.

ابراز تمایل صندوق سرمایه گذاری ابوظبی برای  مشارکت در  TIM

ایل سوله ص 20، این  صندوق (AIDA) که صاحب 10%  سهام فایرکو  که زیر مجموعه KKP امریکا می‌باشد  باتوجه  به سهم آن در شرکت مخابرات ایتالیا (تیم) در حال حاضر بعنوان سهامدار غیرمستقیم  آن محسوب می‌شود  و درصورت تائید هیات وزیران می‌تواند مستقیما سهامدار آن  شد. با توجه به حساسیت های ایجاد شده به جهت حضور شرکت های خارجی در بخش های زیربنایی از جمله مخابرات ایتالیا، بنا به تاکید کمیسیون امنیت ملی سنا و سیاست های کلی دولت، احتمال مخالفت با این واگذاری باستناد حق طلابی دولت وجود دارد.

سرمایه گذاری در بخش بهداشتی

ایل سوله ص 16، شرکت نوارتیس  طی 3 سال آینده تا 250 میلیون یورو در بخش بهداشت و درمان مراکز دولتی ایتالیا سرمایه گذاری خواهد نمود. عمده این سرمایه گذاری در بخش  تحقیق و توسعه و طرح های پژوهشی این مراکز تخصیص خواهد یافت.

تورم منفی وکاهش قدرت خرید در ایتالیا

آنسا: طبق برآوردهای اولیه سازمان آمار ایتالیا (Istat ) تورم در ماه نوامبر برای هفتمین ماه متوالی منفی باقی ماند. ، شاخص ملی مصرف کننده کل برای کل جامعه کاهش 0.1٪ به صورت ماهانه و 0.2٪ به صورت سالانه را ثبت کرده است. سپرده‌های نقدی و وام ها: تورم بدست آمده برای سال 2020 با شاخص کلی برابر با -0.2٪ و برای مولفه  های اصلی 0.5٪ +  میباشد که شامل مصرف انرژی و مواد غذایی تازه است. بنابراین تورم منفی برای هفتمین ماه متوالی ، همانطور که در سال 2016 بین فوریه و آگوست اتفاق افتاد، ثبت شده است. به طور خاص ، در مقایسه سالانه ، تورم عمدتا به دلیل قیمت سبد انرژی منفی باقی می ماند (-8.6، ، در مقایسه با -8.7  ماه قبل) ، اما کاهش آن نسبت به ماه اکتبر کمتر است کالاهای فرآوری شده غذایی (که از تغییر روند صفر در ماه اکتبر به 0.7٪ در ماه نوامبر تغییر یافت) و هزینه خدمات تفریحی ، فرهنگی و مراقبت شخصی (از 0.1٪ به + 0.5٪) افزایش یافت.

به صورت ماهانه ، کاهش شاخص عمومی عمدتا به دلیل کاهش قیمت خدمات مربوط به حمل و نقل و خدمات تفریحی ، فرهنگی و مراقبت های شخصی است (-1.0 برای هر دو) ، بعلاوه ، طبق برآوردهای اولیه ، شاخص هماهنگ قیمت مصرف قیمت های اصطلاحا سبد خرید ، که شامل قیمت مواد غذایی ، مراقبت در منزل و مراقبت های شخصی است ، در ماه نوامبر با کمی افزایش به 1.5٪ از 1.2٪ در ماه اکتبر ثبت شد.

اظهارات نخست وزیر ایتالیا در  شبکه تلوزیونی

(روزنامه ایل سوله مورخ شنبه 28 نوانبر 2020 /8 آذر 1399، صفحه 4)طرح بازیافت اقتصادی و چگونگی استفاده از کمک های اتحادیه اروپا در راه است و بزودی تکمیل و معرفی خواهد شد، انتخاب تکنولوژی سبز یکی از شرایط این طرح خواهد بود. وی در پاسخ به برخی گروه‌های سیاسی که صحبت از تاخیر دولت در تدوین طرح ها می‌کردند گفت: طرح ملی احیاء و مقاومت ایتالیا باید تا ماه فوریه 2021 به اتحادیه اروپا معرفی گردد و دولت می‌تواند از هم اکنون برخی از بخش های آن را نیز همچون بخش تولید انرژی‌های جدید که %37 درصد آن را در بر می‌گیرد را معرفی نماید.  در همین رابطه دوشنبه (امروز) وزیر اقتصاد ایتالیا در مقابل مجلس حاضر خواهد شد تا در مورد طرح دریافت کمک های اتحادیه اروپا در زمینه بهداشت و درمان با نمایندگان گفتگو نماید. برخی از گروه‌های جناح اکثریت در مجلس خواستار مدیریت دسته جمعی طرح ها می‌باشند. نفر دوم حزب دموکرات ها، آندرآ اورلاندو در مورد کابین رهبری تصمیم گیری و نظارت در مورد استفاده از بودجه کمک های 209 میلیارد یوریی که اروپا تا نیمه دوم سال 2021 پرداخت آن را به ایتالیا آغاز خواهد نمود گفت: تصمیمات در مورد این بودجه باید بصورت دسته جمعی بوده و در پروسه تصمیم گیری باید جامعه مهندسان، جامعه شناسان و شهرسازان را نیز دخالت داد.

تصویب طرح ثبات اقتصادی اروپا

ایل سوله ص 6، هیات وزرای اقتصادی  منطقه یورو (اکوفین) طرح ثبات اقتصادی اروپا MES را به تصویب رساند. این  طرح از 2022 برای اعضا لازم اجرا  خواهد بود. اعمال دستورالعمل های سختگیرانه بانکی  ومالی از جمله جبران بدهی  های مشکوک  و بلاوصول در دوره  زمانی معین در این طرح پیش بینی شده است. جنبش 5  ستاره این طرح را مخالف استقلال بانکی کشور و تحمیل قوانین اروپایی برکشور اعلام کرده است.

تشدید شکاف ها در جنبش پنج ستاره بر سر طرح اصلاحات در سازمان مکانیزم ثبات اروپا

روزنامه ایل مساجرو (صفحه 9) می نویسد : در آستانه رأی گیری روز 9 دسامبر مجلس سنا درباره طرح اصلاحات سازمان مکانیزم ثبات اروپا، اظهارات اخیر "ویتو کریمی" رهبر سیاسی جنبش پنج ستاره مبنی بر لزوم تصویب این اصلاحات در پارلمان، بطور مضاعف باعث تشدید شکاف های جاری در این جنبش تشدید شده است. در همین راستا روز گذشته بیش از 40 تن از نمایندگان پارلمانی پنج ستاره ای‌ها با ارسال نامه ای به "ویتو کریمی"، "لوئیجی دی مایو" رهبر سیاسی پیشین و "ریکاردو فراکّارو" معاون اجرایی نخست وزیر پاسخ منفی خود به طرح مذکور را رسماً اعلام کرده و به این ترتیب عملاً ایستایی جناح اکثریت در رأی گیری روز 9 دسامبر را به توجه به اعداد و ارقام نزدیک میان جناحین اکثریت و اپوزیسیون در مجلس سنا به مخاطره انداخته اند. رهبر سیاسی جنبش نیز به منظور میانجیگری در این ارتباط، جلسه مجازی مشترکی را میان اعضای هیئت پارلمانی این تشکل سیاسی در دو مجلس سنا و نمایندگان برای روز جمعه ترتیب داده است.

ایل مساجرو می افزاید : نمایندگان مخالف با اصلاحات اروپایی مذکور تأکید کرده اند تنها به قطعنامه ای رأی خواهند داد که در آن صراحتاً قید شده باشد ایتالیا از منابع مالی سازمان مکانیزم ثبات اروپا استفاده نخواهد کرد. و این شرطی غیر قابل قبول برای حزب دموکراتیک متحد اول پنج ستاره ای‌ها است که به نوبه خود اعلام کرده هرگز به چنین متنی رأی نخواهند داد.

در خاتمه آمده است : از سوی دیگر تصمیم حدود بیست تن از اعضای هیئت پارلمانی جنبش پنج ستاره در مجلس نمایندگان مبنی بر دادن رأی مخالف به لایحه جدید اجرایی در زمینه امنیت و مهاجرت (تدوینی از سوی "لوچانا لامورجزه" وزیر کشور)، اوضاع در جناح اکثریت را بیش از پیش پیچیده کرده و سیلی دیگری به صورت حزب دموکراتیک که قویاً خواهان لغو لایحه امنیتی جاری تدوینی از سوی "ماتئو سالوینی" رهبر حزب لگا و وزیر وقت کشور مصوب 27 نوامبر 2018 می‌باشد، محسوب می‌گردد.

نحوه مدیریت و اجرای کمک های ساختاری 209 میلیارد یورویی اتحادیه اروپا (Rcovery Found)

روزنامه اقتصادی ایل سوله موزخ 13 آذر 1399 -  صفحه 5) در پی درخواست اتحادیه اروپا از 27 کشور عضو این اتحادیه پیرامون تعریف ساختاری که اجرای فوری طرح بازیابی اقتصاد و مقاومت را برای جلوگیری از تأخیرهای غیرضروری و مضر در راه اندازی مجدد کشور تضمین می‌کند، (یکی از شرایط استفاده از کمک های اتحادیه اروپا (Recovery Found))، دولت ایتالیا  کار گروه ویژه ای معروف به گروه ضربت (Task Force) متشکل از، 90 کارشناس،  6 مدیر ارشد (برای مدیریت هر بخش از طرح ها) و 3 وزیر که در قالب کمیته اجرایی با وظیفه کنترل اجرا و نظارت سیاسی بر طرح ها که متشکل است از: نخست وزیر کونته و دو وزیر، وزیر اقتصاد (روبرتو گوالتیه ری) و وزیر توسعه اقتصادی (استفانو پاتوآنللی). بعلاوه هرگونه تصمیم سیاسی در مورد هر یک از طرح ها بر عهده کمیته بین وزارتی امور اروپا (Ciae) خواهد بود. نظارت و کنترل اجرای طرح ها بر اساس برنامه زمان بندی از پیش تائین شده بر عهده کمیته فنی یا گروه ضربت خواهد بود و این کمیته دارای اختیارات در مورد جایگزینی شرکت های مجری در صورت عدم اجرای تعهدات شان می‌باشد. در خاتمه رئیس کمیسیون امور اروپا در مجلس سنای ایتالیا، سناتور داریو استفانو طی نامه ای به نخست وزیر ایتالیا از با توجه به ساختار تصمیم گیری و نظارت بر طرح های ساختاری در مورد خطر کنار گذاشته شدن مجلس هشدار داد و افزود با این سیستم نقش مجلس صرفنا گوش کردن به برنامه‌های دولت در این زمینه خواهد بود در حالیکه باید حضور مجلس در این طرح ها باید پررنگ تر باشد. در همین رمینه کمیسر امور اقتصادی اروپا، پاتولو جنتیلونی روز گذشته در مصاحبه با یک شبکه تلوزیونی ایتالیا گفت: 209 میلیارد یورو کمک های Found Recovery  برای ایتالیا یک فرصت بی سابقه می‌باشد و نبادید بودجه سالیانه دولت تلقی گردد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما