معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۹/۱۷- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۹۵

اخبار اقتصادی اتیوپی( هفته اول آذر ماه 1399)

برخی از مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی هفته اول آذر ماه 1399 کشور اتیوپی که در رسانه‌های این کشور منعکس شده است به شرح ذیل می‌باشد:

کسب درآمد 265.3 میلیون دلاری از صادرات طلا

طبق گزارش وزارت معادن و نفت اتیوپی، طی چهار ماهه گذشته 256.3 میلیون دلار از صادرات طلا درآمد کسب شده که نسب به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است. درآمدهای ارزی ناشی از صادرات قهوه، گل و چات نیز نسبت مدت مشابه سال قبل رشد چشمگیری داشته است. میزان درآمد حاصل از صادرات قهوه و گل در مدت مذکور به ترتیب 230.5 و 138.3 میلیون دلار بوده است.

آغاز ارائه خدمات حمل بار ترنس پاسفیک توسط اتیوپین ایرلاین

اتیوین ایرلاین از اوایل ماه جاری ارائه خدمات حمل بار مسیر ترنس پاسفیک را که از اینچئون به آتلانتا گسترش می‎یابد، آغاز نمود. به گفته رئیس اتیوپین ایرلاین این خط پروازی با استخدام هواپیمای بوئینگ B777-200F که یکی از پیشترفته ‎ترین هواپیماها در این مسیر می‌باشد خدمات قابل توجهی را به مشتریان از لحاظ کاهش زمان پرواز و اتصال یکپارچه در زمینه حمل بار ارائه می دهد.

امضای موافقت نامه اعطای وام بلاعوض 18.4 میلیون یورویی بین اتیوپی و فنلاند

دولت اتیوپی و فنلاند یک موافقت نامه اعطای وام بلا عوض به ارزش 18.4 میلیون یورو را در جهت حمایت از توسعه بهداشت عمومی، توسعه اجتماعی و تاب آوری جوامع در مقابل تغییرات آب وهوایی، به امضاء رساندند. طبق بیانیه مطبوعاتی وزارت اقتصاد اتیوپی، هدف از این مواففت نامه حمایت از اجرای فاز چهارم برنامه Wash و سایر موارد فوق الذکر می‌باشد. این توافق نامه در تاریخ 20 نوامبر 2020 توسط معاون وزیر اقتصاد اتیوپی و سفیر فنلاند در این کشور به امضاء رسید.

امضای موافقت نامه 6.8 میلیون یورویی بین وزات کشاورزی اتیوپی و آژانس همکاری‎های بین المللی آلمان

وزارت کشاورزی اتیوپی و آژانس همکاری‎های بین‎المللی آلمان (GIZ) موافقت نامه پروژه مشترک به ارزش 6.8 میلیون یورو را در جهت حمایت از سرمایه‎گذاری‎های کشاورزی در تاریخ 21 نوامبر 2020 به امضاء رساندند. این پروژه مشترک که حمایت از سرمایه ‎گذاری‎ های کشاورزی مسئولانه نام دارد توسط وزارت همکاری‌های اقتصادی و توسعه آلمان و اتحادیه اروپا تامین می‎گردد. طبق اعلام سفارت آلمان در آدیس آبابا با این پروژه، ارگان‎های دولتی محلی، بازیگران بخش خصوصی و جوامع در زمینه مدیریت منابع زمین و 511 سرمایه‎ گذاری تجاری با بهره‎ وری بالا همراه با شفافیت و فراگیری بیشتر، مورد حمایت قرار خواهند گرفت.

آعاز ساخت سه کارخانه در پارک صنعتی بوله توسط شرکت چینی

شرکت شانگتکست گارمنت، دومین شرکت بزرگ تولید پوشاک در چین، ساخت سه سوله کارخانه‎ ای را با هزینه 50 میلیون دلار در داخل پارک صنعتی بوله لمی آغاز کرد. طبق اعلام شرکت توسعه پارک‎های صنعتی اتیوپی هر سوله در زمینی به مساحت 10 هزار متر مربع در حال احداث است و قرار است در مدت یک سال تکمیل شود. همچنین این شرکت چینی قرار است در فاز دوم دو کارخانه دیگر نیز احداث نماید. لازم به ذکر است پارک صنعتی بوله در آدیس آبابا در زمینی به مساحت 187 هکتار در زمینه صنعت چرم و نساجی مشغول فعالیت است.

تاثیر منفی درگیری‎ها در ایالت تیگرای بر صادرات کنجد اتیوپی

درگیری‎های نظامی در ایالت تیگرای باعث شده کار صادرات کنجد منطقه هومرا در این ایالت با مشکل مواجه شود. در حال حاضر که زمان برداشت محصولات کنجد است کشاورزان هومرا در حالت سردرگمی‌ به سر می ‎برند و در صورتی که مجبور به انبار کردن این محصولات شوند بعلت کاهش وزن کنجدها در انبار دچار خسارت خواهند شد. شایان ذکر است کنجد سفید منطقه هومرا در ایالت تیگرای به علت برخورداری از کیفیت بالا از شهرت جهانی برخوردار است.

کاهش 21.6 درصدی واردات اتیوپی در سه ماهه آخر سال مالی گذشته

طبق گزارش بانک مرکزی اتیوپی، میزان دلاری واردات این کشور در سه ماهه آخر سال مالی گذشته نسبت به مدت مشابه سال ماقبل در حدود 21.6 درصد کاهش داشته است. دلیل این امر کاهش واردات کالاهای سرمایه ‎ای، کالاهای مصرفی و سوخت بوده است.

برگزاری وبینار نشست تجاری اتیوپی و اندونزی

اتیوپی و اندونزی نخستین نشست تجاری ‎شان را در تاریخ 27 نوامبر 2020 از طریق مجازی و با همکاری نمایندگان‎شان در آدیس آبابا و جاکارتار برگزار نمودند. در این وبینار سفرای اندونزی و اتیوپی، نمایندگان بخش اقتصادی و کارشناسان دو کشور شرکت نمودند. در این نشست، ال بوسیرا باسنور، سفیر اندونزی در آدیس آبابا، بیان داشت: "همکاری اقتصادی بین اندونزی و اتیوپی پتانسیل واقعی خود را نشان نداده است. هنوز فرصت‎های بسیار بزرگی برای همکاری بین دو کشور وجود دارد که مورد بررسی و استفاده قرار نگرفته ‎اند. "

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما