معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۷/۲۳- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۰۲

اخبار اقتصادی قطر( هفته سوم مهرماه 1399)

اهم اخبار اقتصادی در کشور قطر در هفته سوم مهرماه 1399 که در رسانه‌های این حوزه منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

  اخبار و تحولات داخلی

اعلام 25 منطقه برای مالکیت آزاد شرکت ها در املاک و مستغلات برای غیر قطری‌ها

شرایط جدید حق مالکیت برای خارجی‌ها در قطر و بهره مندی اخذ اقامت در قطر به نقل از کلیه روزنامه‌های منتشر شده امروز، این کشور مزایای شرایط جدید بخش املاک در قطر به شرح ذیل می‌باشد:

ـ این امکان وجود دارد که قطری‌ها و خارجی‌ها بتوانند ملکی را در مجتمع مسکونی خریداری و مالکیت آن را کسب کنند.

ـ امکان حق مالکیت دفاتر اداری، واحدهای تحاری در سرمایه گذاری‌های بزرگ.

ـ تسهیل در روند اعطای اقامت به خریداران ملک که حداقل ارزش آن 730 هزار ریال معادل دویست هزار دلار.

ـ خریداران این بخش می‌توانند ضمن مالکیت، برای خود و خانواده اش بدون نیاز به کفیل قطری اقامت قطر را دریافت کند.

ـ خریداران ملک که حداقل ارزش آن میلیون دلار باشد می‌توانند از اقامت دائم بهره مند شوند.

ـ مناطق تعیین شده برای حق مالکیت خارجی‌ها که حق مالکیت 99 ساله را دارا است عبارتند از: مُشیرب، فریج عبدالعزیز، دوحه الجدیده، غانم العتیق، منطقه الرفاع، الهتمی العتیق، اسلطه، فریج بن محمود 24 و 23، بن محمود، روضه الخیل، المنصوره، بن درهم، نجمه، ام غویلینه، الخلیفات، السد، مرقاب، النصر، منطقه مطار حمد الدولی.

ـ مناطق دارای مالکیت صدر درصد عبارتند از: منطقه الخلیج الغربی، القطیفیه، جزیره اللؤلؤه ( پرل )، منتجع الخور، الدفنه منطقه اداری 60 و 61، العنیزه، لوسیل، الخریج و جل ثعلیب.

نشان تجاری جدید بانک بروه

در شروع کار بانکی جدید، بانک بروه، هویت جدید تحت عنوان « بانک دخان » را در یک مراسم ویژه تصویری که  با حضور شیخ عبدالله بن سعود آل ثانی رئیس بانک مرکزی قطر و شیخ محمد بن حمد بن قاسم آل ثانی معاون رئیس بانک مرکزی، شیخ محمد بن حمد بن جاسم آل ثانی رئیس هیئت مدیره و عضو مشاور و اعضای هیئت مدیره بانک را اعلام کرد که این مراسم در صفحات بانک در سیسم های رسانه ای اجتماعی پخش شد. رئیس بانک مرکزی از آغاز کار این بانک جدید ابراز خرسندی کرد و برای اعضای هیئت مدیره و مدیریت اجرایی آرزوی موفقت نمود.

ذخیره‌های بین المللی 204 میلیارد ریالی قطر

داده‌های بانک مرکزی قطر منتشر شد و نشان داد که کل ذخایر بین المللی ارزی بانک مرکزی قطر به رشد خود ادامه داده و تا پایان ماه سپتامبر سالجاری 2020 به سطح 203.95 میلیارد ریال خواهد رسید. ذخایر رسمی‌ شامل چهار مؤلفه اصلی می‌شود که در رأس آنها اوراق قرضه، خزنه داری خارجی، سپرده‌ها و مانده‌های نقدی نزد بانک های خارجی، دارایی‌های بانک مرکزی از طلا و سهم صندوق بین المللی پول می‌باشد.

رونمایی از مرکز عملیات و راهنمای الزامات ساخت و ساز توسط نخست وزیر  

"شیخ خالد بن خلیفه بن عبدالعزیز آل ثانی" نخست وزیر کشور صبح  مرکز عملیات یکپارچه وابسته به وزارت شهرداری و محیط زیست مربوط به رصد رویدادها و بحران‌ها و فاجعه‌ها و سرعت پاسخگویی با همکاهنگی کلیه جهات دولتی و غیر دولتی را رونمایی کرد. نخست وزیر کشور از وظیفه اتاق کنترل مربوط به مرکز و تجهیزات و مکانیسم های کاری و خدماتی که ارائه می‌شود، مطلع گردید. مهندس "عبدالله بن عبدالعزیز بن ترکی السبیعی" وزیر شهرداری و محیط زیست و مسئولین وزارتخانه در این مراسم حضور داشتند.

نخست وزیر کشور همچنین صبح  « راهنمای الزامات ساخت و ساز در قطر » را رونمایی نمود. این راهنما شامل الزامات برنامه ریزی و طراحی ساختمان‌های دولتی و الزامات مورد نیاز پروانه‌های ساختمانی و مراحل صدور آنها می‌باشد. این راهنما هم به صورت ورق و هم دیجیتالی فراهم می‌شود.

استقبال 324 کشتی در بنادر قطر با رشدی به نسبت 23 درصد

روزنامه اقتصادی الرایه کارایی بنادر قطر را برای ماه سپتامبر سالجاری در بخش کالاهای عمومی و استقبال این بنادر از کشتی را منتشر کرده است، که درخواست برای کالاهای عمومی در ماه یاد شده نسبت به ماه آگوست نزدیک به 90 درصد رشد داشته و حدود 97.760 هزار تن از کالاهای گوناگون استقبال کرده و این نشان دهند رشد مبادله تجاری بین قطر و جهانی خارجی است به خصوص که ظرفیت ایستگاه سالانه 7 میلیون تن است. شرکت موانی ( بنادر قطر ) با وجود چالش هایی که به دلیل اپیدمی‌کرونا ویروس با آن روبرو شده است، از 324 کشتی تجاری در بنادر حمد و الرویس که حامل کالاهای تجاری و مصرفی بوده استقبال کنند که نسبت به ماه آگست رشدی به نسبت 23.19 درصدی داشته است. . .

فرودگاه بین المللی حمد از بهترین فرودگاه‌ها در جهان شناخته شد

فرودگاه بین المللی حمد و بازار آزاد قطر برنده جایزه « بهترین فرودگاه » رأی داده شده توسط نسل هزاره و بهترین محیط خرده فروشی در فرودگاه‌ها شدند. این جایزه در طی جوایز تراول ریتیل 2020 اعلام شد. بیش از 5 هزار مسافر در شش ماه گذشته در 61 فرودگاه از هر منطقه در سراسر جهان از جمله آمریکای شمالی، آمریکای لاتین، اروپا، آفریقا، خاورمیانه، آسیا، شبه قاره هند و اقیانوس آرام سفر کرده در روند رأی دادن به این جایزه شرکت کرده اند. فرودگاه بین المللی حمد و بازار آزاد قطر برنده دو جایزه از لیست نهایی که شامل شش فرودگاه بین المللی دیگر بود را از آن خود کردند.  

سعد الکعبی: ادامه پمپاژ گاز قطری به بازارها با وجود کرونا ویروس

مهندس "سعد بن شریده الکعبی" وزیر مشاور در امور انرژی عضو مشاور و رئیس اجرایی قطر پترولیوم بر اهمیت همکاری بین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان گاز طبیعی مایع برای دستیابی به بیشترین رشد و شکوفایی تأکید کرد. وزیر مشاور بر واقعیت های جدید ناشی از تعدادی از وقایع و تحولات ژئوپلیتیکی را با تأثیر جهانی اشاره کرد و گفت مخفی نیست که ویروس کرونا بسیاری از جنبه‌های زندگی ما را مختل کرده است، علاوه بر خسارات دردناک انسانی، این ویروس حقایق دردناکی را ایجاد کرده است که مانع رشد و شکوفایی می‌شود که همه کشورها امیدوار بودند که به آن برسند. وزیر همچنین بر مقاومت صنعت گاز طبیعی مایع قطر تأکید کرد که در این شرایط و اوقات سخت همچنان گاز طبیعی را به بازارهای جهانی پمپاژ می‌کرده است و این به لطف عملکرد شرکت ها و امکانات برتر و انعطاف پذیری است که قطر در جهان دارا است.

رئیس اتاق بازرگانی: قطر مقصدی برای سرمایه گذاری‌های خارجی

"شیخ خلیفه بن جاسم بن محمد آل ثانی" رئیس اتاق بازرگانی قطر در گفتگویی که مجموعه اکسفورد بزنس گروپ آن را منتشر کرد، اظهار داشت: قطر در تقویت جذابیت اقتصادی کشور به سرمایه گذاری‌های خارجی موفقیت های بزرگی را کسب کرده است، این کشور هم اکنون مقصد اقتصاد قوی و پویایی تبدیل شده است و مورد توجه جهانی را به خود جلب کرده است. وی افزود: بر اساس گزارش های تجاری و آژانس های طبقه بندی بین المللی، قطر به عنوان یکی از مهمترین مقاصد سرمایه گذاری مستقیم خارجی در جهان به مقام های پیشرفته رسیده است، بر اساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد 2019 در فهرست جهانی رقابت، قطر در رتبه 29 جهان و در جهان عرب رتبه 29 در بین 141 کشور جهانی قرار گرفت. رئیس اتاق بازرگانی افزود: در راه دستیابی به این دستاوردها، قطر یکسری اقدامات و سازوکارها را اتخاذ کرده است و اصلاحات و قوانین بسیاری از جمله قانون سرمایه گذاری برای غیر قطری را صادر کرده است که مالکیت سرمایه گذاری آنها به نسبت 100 درصد در تمام بخش ها را اجرا کرد...

افزایش 30 درصدی فروش کالاهای مصرفی

یک منبع آگاه گفت؛ انتظار می رود کالاهای کم قیمت اعلام شده توسط وزارت تجارت و صنعت باعث رونق فروش ها در مجتمع های تجاری به میزان 30 درصد را افزایش دهد؛ زیرا لیست اعلام شده شامل کالاها و اجناس و مواد مصرفی اصلی است که نیازهای شهروندان و مقیمی‌ها را از این کالاها پاسخگو می‌باشد. این منبع تأکید کرد؛ با کاهش قیمت کالاها مصرف کنندگان برای فراهم نمودن نیازهای خود به این مجتمع های خرید روی می آورند تا نیازهای خود که بیشتر مصرف می‌شود را با قیمت کمتری خریداری کنند مانند، لبنیات، انواع روغن‌های نباتی و حیوانی، آرد، شکر، برنج، ماکارونی، گندم و دیگر مواد.

عرضه بیش از 200 قلم کالا کم قیمت در فروشگاه‌های زنجیره ای المیره

محمد عبدالله البدر مدیر اجرای اداره تکنولوژی اطلاعات در شرکت مواد غذایی و مصرفی المیره به روزنامه الشرق اقتصادی گفت: این شرکت بیش از 800 نوع کالا را به معرض فروش قرار داده تا نیاز مشتریان از این نوع کالاها را فراهم سازد وی افزود: علاوه بر ابتکار عمل وزارت اقتصاد و صنعت از کاهش قیمت 500 نوع کالا ما قصد داریم به طور هفتگی بیش از 200 کالا متنوع را با قیمت خیلی پایین به عرضه فروش قرار دهیم.

احداث بیمارستان‌های جدید توسط سرمایه گذاران قطری

سرمایه گذاران قطری از رونمایی 5 بیمارستان وابسته به بخش خصوصی در قطر خبر دادند. این سرمایه گذاران تأکید کردند؛ با ورود بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در بخش بهداشتی می‌تواند فشار بر مؤسسه‌های دولتی را کاهش دهد. آنها گفتند چند عامل باعث شد که سرمایه گذاران به بخش بهداشت روی ببرند که برجسته ترین آن حمایت وسیع و تسهیلاتی که از سوی جهت های ذیربط به این بخش اعطا می‌شود؛ را می‌توان نام برد و قوانین جدید سرمایه گذاری؛ سرمایه گذاران قطری را تشویق کرد که در این بخش سرمایه گذاری کنند. 

کارخانه تولید چای در قطر

چندی پیش به همت و تلاش های وزارت تجارت و صنعت قطر اولین کارخانه محلی تولید چای در این کشور راه اندازی شد. هم اکنون این کارخانه با دو خط تولید چای با برندهای "لیپتون" و "رد لیبیل" در حال فعالیت در این کشور می‌باشد. به ادعای مسئولین امر این یکی دیگر از تلاش های بعمل آمده برای حمایت از صنعت ملی در قطر به منظور دستیابی به خودکفایی می‌باشد. به گفته وزیر تجارت و صنعت را اندازی این کارخانه ثمره تلاش مداوم دولت برای همکاری با بخش خصوصی و حمایت از آن با تمام وسایل و راههای و تشویق آنان برای کمک به اقتصاد ملی به شمار می آید. مساحت این کارخانه بالغ بر 1800 متر مربع است طرح مرحله اولیه آن شامل دو خط تولید است و علاوه بر این پروژه‌های تولید چای و دیگر محصولات در آینده نزدیک وجود دارد.

دستیابی به خودکفایی هدف قطر

محمد بن عبدالله العطیه رئیس هیئت مدیره بازار شهری طی اظهاراتی به خبرنگاران روزنامه‌های اقتصادی تأکید کرد، قطر طی ماه‌های آتی شاهد پروژه‌های تولیدی قابل توجهی خواهد بود، بویژه در بخش مواد غذایی و بیشتر بر تولیدات لبنیات متمرکز می‌شود و هدف از آن دستیابی به خودکفایی 100 درصد می‌باشد. العطیه گفت: قطر به سمت مرحله شکوفایی اقتصادی پیش می رود و با صدور قوانینی بخش خصوصی را در اقتصادی ملی تقویت می دهد و علاوه بر این آنها را تشویق به افزایش تولید در بخش های حیاتی بزرگ می‌کند و محیطی را برای جذب سرمایه گذاری در بخش های گوناگون اقتصاد فراهم ساخته است و در حال حاضر قطر شاهد پمپاژ شدن سرمایه گذاری‌های خارجی میلیاردی می‌باشد.

برنامه ریزی‌های متنوع سرمایه گذاری قطر در بخش غیر گازی

"منصور بن ابراهیم آل محمود" رئیس اجرایی سازمان سرمایه گذاری قطر در گفتگو با خبرگزاری بلومبرگ اظهار داشت، دستگاه سرمایه گذاری قطر هم اکنون در حال برنامه ریزیهای ویژه ای است که در سرمایه گذاری‌های خارجی خود، خارج از بخش انرژی تنوع ایجاد کند از جمله در بخش های مراقبت های بهداشتی، تکنولوژی و زیرساختی. وی افزود: دارایی‌های این دستگاه هم اکنون بالغ بر 328 میلیارد دلار است و قصد ندارد که دارایی‌های خود در بخش نفت و گاز را توسعه دهد بلکه تنوع را در اولویت سرمایه گذاری‌های خود قرار دهد.

سود خالص 1.66 میلیارد ریالی بانک الریان قطر

ـ بانک الریان قطر سود خالص خود را برای نه ماه سال 2020 را با رشدی به میزان 0.53 درصد و به ارزش 1.66 میلیارد ریال اعلام کرد.

ـ بانک ملی قطر QNB سود خالص خود را برای نه ماه سالجاری 2020 را بالغ بر 9.5 میلیارد ریال با رشدی به نسبت 15 درصد در مقایسه با همین تاریخ در سال قبل 2019 اعلام کرد.

 اخبار و تحولات خارجی

بررسی همکاری‌های مشترک میان قطر و افغانستان

"یوسف بن محمد العثمان فخرو" وزیر توسعه اداری، کار و امور اجتماعی قطر  با "کریمه حامد فاریابی" وزیر اقتصاد افغانستان که ضمن هیئت رسمی همراه رئیس جمهور کشورش در دوحه به سر می‌برد؛ دیدار نمود. در این دیدار پیرامون افق های همکاری‌های مشترک بویژه مسائل مربوط به کارگران و راههای توسعه و تقویت آن بحث و گفتگو شد.

بررسی همکاری‌ها میان قطر و اتیوپی

جاسم بن سیف السلیطی وزیر حمل و نقل و ارتباطات قطر  از طریق مجازی با خانم داگماویت کوگس وزیر حمل و نقل اتیوپی تشکیل جلسه داد. در این جلسه در مورد روابط و همکاری‌های دو جانبه در زمینه‌های خدماتی حمل و نقل و ارتباطات و هواپیمای کشوری و راههای توسعه و تقویت آن بحث و گفتگو شد.  

محمد کوکصو: توافقنامه‌های جدید برای تقویت روابط قطر و ترکیه

دکتر "محمد مصطفی کوکصو" سفیر ترکیه در دوحه در گفتگویی با مطبوعات قطر گفت: "جلسه ششمین دوره کمیته استراتژیک عالی قطر ـ ترکیه" در پایان ماه آینده برگزار می‌گردد و هم اکنون تعدادی از توافقنامه‌های همکاری جدید میان دو کشور قبل از اعلام آنها در حال بررسی است و بدون شک در ششمین جلسه استراتژیک از آنها پرده برداشته می‌شود و این نشاندهنده عمق همکاری بین دو کشور برادر به عنوان هم پیمان استراتژیک می‌باشد. سفیر گفت که دو کشور روابط و همکاری نزدیکی در زمینه‌های گوناگونی از جمله اقتصادی، تجاری و سرمایه گذاری بایکدیگر دارند و این همکاری‌ها را بیش از پیش گسترش و تقویت خواهند نمود.  

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما