معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۹/۱۰- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۵۴۲

تلاش شرکت‌های نروژی برای تولید باتری‌های لیتیوم یونی

روز چهارشنبه مورخ 1399/8/28شرکت پاناسونیک، جهت بررسی ظرفیت ساخت کارخانه تولید باتری« لیتیوم یون » در نروژ با شرکت ملی نفت نروژ  Equinor و بزرگ‌ترین  شرکت صنعتی و تامین کننده آلومینیوم نروژ Norsk Hydro  یک یاداشت تفاهم همکاری بامضاء رساندند.  این کارخانه باتری‌سازی براساس فناوری پیشرو پاناسونیک ساخته خواهد شد و نیاز بازار باتری‌های خودروهای الکتریکی و صنایع وابسته در اروپا را تامین خواهد نمود.

در همین رابطه سخنگوی پاناسونیک نیز اظهار داشته است که این کارخانه تامین‌کننده باتری‌های استوانه‌ای مورد نیاز «اولین کارخانه اتومبیل سازی تسلا در اروپا» خواهد بود که از تابستان سال آینده 2021 در نزدیکی برلین فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

مسئول انرژی و توسعه شرکت هیدرو نیز گفته است که انتظار داریم صنعت تولید باتری به عنوان یک راه حل مشکلات آب و هوایی که چالش شماره یک جهان  است با رشد سریعی مواجه گردد.

نروژ به عنوان کشوری که درآمد بسیار بالایی از تولید و فروش نفت و گاز دارد، درصدد است تا سال 2025 به اولین کشور جهان تبدیل شود که فروش خودروهای با سوخت فسیلی را ممنوع می نماید. در حال حاضر نیز بطور متوسط حدود 60 درصد از فروش ماهانه خودروهای جدید در  نروژ را خودروهای برقی تشکیل می‌دهند.

یکی از اولین مشتری‌های تولیدات این مجموعه، شرکت تسلا خواهد بود. هر چند که این شرکت در حال حاضر باتری‌های مورد نیاز خود را در کارخانه Giga Berlin نیز تولید می‌کند. علاوه بر این یکی دیگر از مشتریان عمده این محصولات در اروپا شرکت تویوتا خواهد بود. بر اساس یک اصل تجاری ، صنایع خودروسازی خود را تنها متکی به یک منبع تامین نمی‌کنند و همواره علاقمند هستند که همزمان با چند منبع تامین‌کننده در تعامل باشند.

طبق گزارشات منتشر شده، بازار جهانی باتری‌های لیتیوم-یونی در سال ۲۰۱۷ معادل ۲۹,۸۶ میلیارد دلار بوده ‌است و انتظار می‌رود این رقم تا سال ۲۰۲۶ به ۱۳۹,۳۶ میلیارد دلار برسد. بازار پر رونق خودروهای برقی، پیشرفت سریع فناوری، و افزایش تقاضا از جانب دستگاه‌های هوشمند کوچک، از عوامل رشد چشمگیر این بازار است.

با عنایت به مصرف عمده سه ماده کبالت، گرافیت و منگنز در ساخت باتری‌های لیتیوم-یونی و وجود منابع  این مواد معدنی در ایران، می‌توان همکاری گسترده با تولیدکنندگان عمده این نوع باتری در بازارهای جهانی را مطالعه و بررسی نمود. یادآور می‌شود ایران جزو معدود کشورهایی است که به مقادیر مناسبی از ذخایر عناصر نادر خاکی و فلزات با ارزش دسترسی دارد و طی فرایند اکتشافات پهنه‌های معدنی  کشور که از سال ۱۳۹۳ آغاز شده، ذخایر مناسبی از لیتیوم نیز شناسایی شده است. همکاری ایران در تولید این گونه باتری‌ها علاوه بر جلوگیری از خام فروش مواد معدنی و  ایجاد ارزش افزوده موجب حضور بیشتر خودروهای الکتریکی در بازار ایران و تسهیل و گسترش ساخت داخلی این گونه خودروها خواهد بود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما