معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۹/۰۷- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۹۳۴

وضعیت بازار سیمان در آکتائو – قزاقستان

ممنوعیت واردات سیمان در آکتائو سرانجام پس از گذشت حدود 6 ماه به پایان رسید و اجازه ورود سیمان خارجی از سوی مقامات قزاقستان صادر گردید. اکنون با گذشت بیش از 6 ماه و در مدت زمان عدم حضور سیمان تولید خارج در قزاقستان، تغییراتی در این بازار رخ داده است که در زیر بدان اشاره می گردد :

رفع مشکلات سیمان قزاقستان و بدست‌گیری بازار

در مدت بیش از 6 ماه ممنوعیت واردات سیمان  به قزاقستان دو کار عمده صورت پذیرفت که جبران مشکلات سیمان قزاقستان و بالتبع علاقمندی بنگاه‌های ساختمان‌سازی به سیمان تولید خارج را به سمت سیمان قزاقستان معطوف سازد:

اقدام اول: بالا بردن سطح کیفیت

می‌­دانیم که وجود کارخانه سیمان هیدلبرگ در غرب قزاقستان و حمایت دولت قزاقستان از این کارخانه دلیل ممنوعیت واردات سیمان خارجی به قزاقستان است. سیمان قزاقستان در بعد کیفیت توانایی رقابت با سیمان مرغوب تولید خارج  را نداشته و همین امر موجب عدم اقبال شرکت‌های ساختمان‌سازی به صنعت سیمان قزاقستان بود. ولی در این مدت مسئولان سیمان هیدلبرگ با تمام وجود به جبران کیفیت سیمان بومی‌ پرداختند. بر همین اساس، این شرکت با استخدام کارشناسانی در این حوزه توانسته است؛ با تولید برخی افزودنی­‌های سیمان، سطح کیفیت و میزان چسپندگی آن را به حد استاندارد مورد تأیید در قزاقستان برساند. گفتنی است در قزاقستان اگر سطح مقامت سیمان به عدد 350 برسد، کفایت می­‌کند؛ عددی که در گذشته امکان دستیابی نداشت ولی اخیرا با افزودنی‌های شرکت هیدلبرگ از جمله سیلیس، سطح این مقاومت به بیش از واحد 350 نیز رسیده است. هم‌چنین کارخانه سیمان هیدلبرگ علاوه بر اینکه تولید خود را از مبدأ با افزودنی‌های لازم عرضه می‌کند، ماده ضد یخ سیمان را نیز با محصولات خود همراه کرده است.  

اقدام دوم: انعقاد قراردادهای طولانی مدت

علاوه بر این، صنعت سیمان قزاقستان طی مدت 6 ماه انحصار در بازار توانسته است؛ با ممنوعیت واردات سیمان خارجی، عقد قراردادهای طولانی‌مدت با شرکت‌های ساختمانی در مقادیر بالا و اخذ ضمانت‌نامه‌های قوی بانکی؛ فعالین عمده عرصه ساخت و ساز را تا حدود زیادی به خود وابسته نماید. بر همین اساس اکثر صاحبان بنگاه‌­های اقتصادی در عرصه ساخت و ساز ناگزیرند تا برای خرید طولانی‌مدت با شرکت سیمان هیدلبرگ قرارداد بسته و ضمانتنامه بانکی ارائه نمایند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما