معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۸/۲۰- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۵۱

اخبار اقتصادی شانگهای چین ( هفته دوم آبان ماه 1399)

برخی از مهمترین خبرها و تحولات اقتصادی شانگهای چین که در هفته دوم آبان ماه 1399 در رسانه‌های حوزه شرق چین منتشر شده به شرح زیر بوده است :

امکان تمدید ویزا برای غرفه داران و بازدیدکنندگان خارجی در CIIE

به گفته مقامات محلی شانگهای، غرفه داران و بازدید کنندگان خارجی امکان درخواست تمدید ویزا در محل برگزاری نمایشگاه بین المللی واردات چین- شانگهای را دارند.

اداره ورود و خروج شهرداری شانگهای اعلام کرد آن دسته از غرفه داران و بازدید کنندگان خارجی که برای پیگیری امور نمایشگاهی و مذاکرات تجاری به تمدید ویزا نیاز دارند قادرند که در مرکز ملی نمایشگاهی شانگهای برای تمدید ویزای خود اقدام کنند. این مسئله باعث رضایت بسیاری از غرفه داران خارجی شده است.

همچنین در محل برگزاری CIIE ایستگاههایی برای برخی خدمات مربوط به گم شدن یا مخدوش شدن پاسپورت شهروندان خارجی مشارکت کننده در CIIE 2020 تعریف شده است. انتظار می رود که در سومین نمایشگاه بین المللی واردات چین- شانگهای حدود 400 هزار مشارکت کننده داخلی و خارجی حضور یابند که با این اوصاف این رویداد به یکی از بزرگ ترین رویدادهای جهان در سال 2020 تبدیل می‌شود.

 

تأکید شی بر لیبرال سازی اقتصاد جهانی در مراسم افتتاحیه CIIE

شی جین پینگ رئیس جمهور چین در مراسم افتتاحیه سومین نمایشگاه بین المللی واردات چین- شانگهای در خصوص دور جدیدی از لیبرال سازی اقتصادی صحبت کرد.

شی جین پینگ در مراسم افتتاحیه CIIE 2020 که بصورت ویدئو کنفرانس برگزار شد اظهار کرد «هدف ما این است که بازار چین را به بازاری برای جهان تبدیل کنیم، بازاری که همه در آن سهیم هستند و همه به آن دسترسی دارند». شی اظهار کرد که برای دستیابی به این مهم لازم است اقداماتی نظیر لیبرال سازی بیشتر اقتصادی، افزایش تجارت خارجی، بهبود فضای کسب و کار، و تعمیق همکاری‌های دوجانبه، چندجانبه و منطقه صورت گیرد.

شی اظهار کرد چین به نقش پیشتازانه خود در ایجاد مناطق آزاد تجاری و بنادر آزاد تجاری و لیبرال سازی بیشتر در حوزه‌هایی نظیر اقتصاد دیجیتال و اینترنت ادامه خواهد داد. چین در این راستا آماده است که موافقتنامه‌های آزاد تجاری با استانداردهای بالا را با دیگر کشورها امضا نماید و به همکاری‌های خود در قالب BRI ادامه خواهد داد و تلاش خواهد کرد تا جامعه ای با آینده مشترک برای بشریت ایجاد نماید.

شانگهای مقصد جذاب برای سرمایه گذاری خارجی

علی رغم سیر نزولی اقتصادی جهانی در پی شیوع کووید-19، شانگهای بعنوان مرکز مالی چین یک مکان جذاب برای سرمایه گذاری خارجی است.

بنا بر اظهارات مقامات محلی، جریان سرمایه خارجی شانگهای با رشد سالانه 6.1 درصد به 15.52 میلیارد دلار در نه ماه نخست سال 2020 رسید. بنا بر گزارش های کمیسیون بازرگانی شهرداری شانگهای، 38 شرکت چندملیتی در این بازه زمانی دفتر مرکزی خود را در شانگهای تأسیس نمودند که تعداد کل این شرکت ها به 758 شرکت رسید. همچنین در نه ماه نخست سال 2020، حدود 14 مرکز R&D با سرمایه خارجی در شانگهای تأسیس شد که تعداد کل این مراکز به 475 رسید.

داده‌ها بیانگر این واقعیت است که نزدیک به 60 هزار شرکت با سرمایه خارجی در شانگهای وجود دارد که بیش از یک چهارم GDP شانگهای را به خود اختصاص می دهند. این شرکت ها همچنین بیش از یک سوم درآمد مالیاتی و حدود دو سوم حجم تجارت خارجی شانگهای را به خود اختصاص می دهند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما