معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۸/۲۰- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۶۸۲

از سرگیری صادرات سیمان ایران به قزاقستان

پس از یک دوره شش ماهه ممنوعیت واردات سیمان به قزاقستان از آوریل 2020 ، صادرات این محصول از کشورمان به مقصد قزاقستان از سرگرفته شده است.

 وزارت صنایع و توسعه زیرساخت‌های قزاقستان با تنظیم مقرراتی در تاریخ ۹ آوریل۲۰۲۰، واردات انواع خاصی از سیمان را از کشور‌های ثالث به مدت شش ماه ممنوع اعلام کرد و مقرر شده بود این قانون ۱۰ روز پس از انتشار رسمی آن یعنی از ۲۷ آوریل مصادف با ۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ اجرایی شود. به طور خاص این ممنوعیت مربوط به سیمان کلینکر، سیمان پرتلند، سیمان آلومینا و سایر سیمان‌های هیدرولیکی بود. به دنبال این تصمیم، صادرات سیمان از کشورمان به قزاقستان به طور موقت متوقف گردید. باتوجه به اینکه قزاقستان یکی از مقاصد اصلی سیمان صادراتی ایران بود، با پایان دوره موقت اعلام شده از تاریخ 27 اکتبر 2020 مصادف با 6 آبان 1399، اولین محموله سیمان صادراتی ایران به قزاقستان، به مقدار 5500 تن سیمان  به مقصد بندر آکتائو قزاقستان بارگیری شده است.

لازم به ذکر است علی رغم اینکه سیمان صادراتی ایران به قزاقستان دارای بازاری مناسب است و کیفیت سیمان ایرانی زبانزد بوده و اکثر فعالین در عرصه ساخت و ساز به دنبال تهیه سیمان ایران می‌باشند، علاوه بر ممنوعیت واردات، یکی از مشکلات دیگر در زمینه صادرات سیمان ایران به قزاقستان؛ دشواری فرایند دریافت مجوز کیفیت کالا (استاندارد) برای واردات به قزاقستان می‌باشد. 

  از تاریخ 2019.09.01 استاندارد جدید جمهوری قزاقستان 3361-2019 درباره روند تایید انطباق استاندارد سیمان لازم الاجرا شده است. تاییدیه انطباق استاندارد سیمان به صورت سریالی (برای طولانی مدت نه یکبار مصرف) ارائه می گردد.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما