معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۸/۱۸- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۰۷۰

اخبار اقتصادی کلمبیا (نیمه اول آبان ماه 1399)

مهمترین اخبار تحولات و رویدادهای اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های کلمبیایی در نیمه اول آبان ماه 1399 به شرح زیر بوده است:

رئیس‌جمهور ونزوئلا: هدف قرار گرفتن بزرگ‌ترین پالایشگاه نفت کشور توسط موشک از کلمبیا

نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا اعلام نموده است که پالایشگاه آموای، بزرگ‌ترین تأسیسات نفتی این کشور هدف اصابت موشک از سمت کلمبیا واقع شده است. مادورو در کنفرانس خبری تصریح نموده که حمله مذکور با دستور مستقیم ایوان دوکه مارکز، رئیس‌جمهور کلمبیا و با همکاری و مساعدت نیروهای اطلاعاتی آمریکایی حاضر در خاک این کشور آمریکای جنوبی صورت گرفته است. وی آلوارو اوریبه، رئیس‌جمهور اسبق کلمبیا (2002-2010) را از دیگر متهمان این حمله دانست. مادورو هدف از این حمله را ایجاد اختلال در صنایع زیربنایی کشور از جمله نفت و برق اعلان نمود.

طارق العسیمی، معاون رئیس‌جمهور و وزیر نفت ونزوئلا ضمن تروریستی خواندن این حمله، تهاجم صورت گرفته را از یک پهباد یا کشتی کلمبیایی و اصابت یک موشک اعلام نمود و انتشار جزئیات بیشتر در این خصوص را منوط به بررسی کمیته فنی تشکیل شده در این خصوص دانست.

کاهش شدید صادرات نفت و افزایش صادرات محصولات غیرمعدنی کلمبیا در دوره کرونا

بر اساس آخرین گزارش سازمان ملی آمار کلمبیا، میزان کل صادرات کلمبیا در ماه اوت سال جاری در مقایسه با دوره مشابه سال 2019 به میزان 24.3% کاهش داشته که علت اصلی آن بحران کرونا ذکر شده است. در همین رابطه، صادرات نفت و محصولات معدنی کلمبیا 33% و محصولات غیرمعدنی 10% کاهش داشته است.

طی بازه زمانی هشت ماهه ژانویه تا اوت 2020 صادرات غیرمعدنی کلمبیا به رقم 9.234 میلیارد دلار رسید که سهم 45.5% از حجم کل صادرات کشور را به خود اختصاص داده است. این مقدار از صادرات محصولات غیرمعدنی طی 12 سال اخیر بی‌سابقه بوده و افزایش 38.7% نسبت به سال 2019 را نشان می‌دهد. افزایش میزان صادرات کشاورزی 0.7% و صنعت کشاورزی و دامپروری 4.1% گزارش شده است. بیشترین افزایش میزان صادرات محصولات غیرمعدنی در سال جاری در محصولات ذیل به ثبت رسیده است:

  • نارنگی: 433.9%
  • گوشت گاو: 151.6% 
  • ماهی منجمد: 138.7% 
  • هندوانه: 73.4%
  • انبه: 52.8%
  • آوکادو: 29%
  • نیشکر: 30.3% 
  • پرتقال: 24.8% 
  • محصولات لبنی و تخم‌مرغ: 21%
  • گوشت منجمد گاو: 20%
  • روغن پالم: 14.8% 
  • شکر: 13.7% 
  • کنستانتره قهوه: 12.7% 
  • لیمو: 7.9%
  • قهوه: 2.6% 
  • روغن سویا: 1.6% 

از نکات قابل توجه در صادرات محصولات غیرمعدنی در سال جاری این است که حجم کل صادرات محصول آوکادو به رقم 100 میلیون دلار خواهد رسید که یک رکورد می‌باشد. 

افزایشهمکاری‌های  اقتصادی چین با کلمبیا

موافقت‌نامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه‌گذاری بین کلمبیا و جمهوری خلق چین در سال 2012 و در دوره ریاست جمهوری خوآن مانوئل سانتوس (2018-2010) به امضا رسید، تصویب شد و در همان سال اجرایی گردید. بنا به اعلام بانک مرکزی، حضور اقتصادی این کشور آسیایی در کلمبیا طی هشت سال گذشته جهش قابل ملاحظه‌ای داشته است. به عنوان مثال، میزان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی چین در کلمبیا از 9.3 میلیارد دلار در سال 2019 به رقم 43.3 میلیارد دلار جهش داشته است.

نکته حائز اهمیت در این خصوص، هدف‌گذاری چین برای تعمیق حضور خود در پروژه‌های کلان، زیربنایی و راهبردی کشور است. در ماه اکتبر، امضای قرارداد ساخت مترو (مونوریل) پایتخت جهت بهره‌برداری طی هشت سال آینده، به یک شرکت چینی واگذار گردید. پروژه‌ای که ضمن برطرف نمودن بخشی از مشکل ترافیک بوگوتا، چین را طی دو دهه آینده به عنوان مدیر و عامل اجرایی پروژه استراتژیک توسعه متروی بوگوتا به خود خواهد دید. چشم‌انداز ترسیم‌شده از سوی چین برای بسط چتر حضور اقتصادی خود در کلمبیا در قالب 63 پروژه تعریف شده است که از جمله آن‌ها پروژه‌های معدنی، ارتباطات و نفت می‌باشد.

قرار گرفتن 7 میلیون کلمبیایی در معرض گرسنگی ناشی از بیماری کرونا

طبق برآوردهای انجام شده، در حال حاضر از جمعیت 50 میلیون نفری کلمبیا 7 میلیون شهروند در گرسنگی بسر می‌برند. ارزیابی صورت گرفته توسط اندیشکده فِه دسارویو و کمیسیون اقتصادی سازمان ملل متحد برای آمریکای لاتین و حوزه کارائیب (سپال) نشان می‌دهد وخیم شدن شرایط اقتصادی خانوارهای کلمبیایی منجر به افزایش فقر گردیده و بیش از 14% از کل جمعیت کشور، درآمدی کمتر از 1 دلار و 90 سنت در روز دارند.

سپال تصریح کرده است که 34% از جمعیت این کشور آمریکای جنوبی (معادل 17 میلیون نفر) زیر خط فقر زندگی می‌کنند. آماری که اندیشکده فِه دسارویو معتقد است که تا پایان سال 2020 به رقم 47% تا 49% خواهد رسید. کارشناسان اقتصادی معتقدند، نتیجه مستقیم افزایش فقر، جهش ناامنی در کشور بویژه در پایتخت و شهرهای ساحلی همانند کارتاخنا خواهد بود. تحلیلگران معتقدند در صورت اختصاص 2.5% از تولید ناخالص داخلی جهت کمک به خانوارهای کلمبیایی، می‌توان تبعات اجتناب‌ناپذیر اقتصادی و اجتماعی شیوع ویروس کرونا را تحت کنترل درآورد.  

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما