معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۸/۱۱- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۳۵۹

فرصت های صادراتی محصولات لبنیاتی به سنگال

محصولات لبنیات شامل شیر، پنیر، ماست و کره دارای بازار خوبی در سنگال می‌باشد و بخشی از این محصولات در داخل این کشور تولید می‌شود و بخش قابل توجهی محصولات لبنی نیز وارد می‌گردد.

علاوه بر شیر گاو که به صورت بطری یک لیتری با تاریخ مصرف یک هفته عرضه می‌شود، شیرهای پاکتی پاستوریزه مدت دار از کشورهای فرانسه، آلمان، دانمارک، نروژ، بلژیک و سایر کشورها وارد می‌شود. شیر خشک بازار مصرف بیشتری به نسبت شیرهای بطری دارد. قیمت بطری شیر یک لیتری تاریخ مصرف چند روزه 2 یورو، شیر پاستوریزه مدت دار 2 الی 2.30 یورو، شیرهای خشک یک کیلوگرمی وارداتی و تولید داخل از 1.66 یورو الی 2.20 یورو، کره حیوانی 500 گرمی‌تولید داخل 80 سنت، کره 500 گرمی وارداتی در سنگال از یک الی 2 یورو می‌باشد.

پنیر عمده مصرفی در سنگال پاستوریزه و پنیر کره ای می‌باشد که دارای تنوع زیادی نبوده و بسته 500 گرمی آن 4 یورو، 250 گرمی 2.5 یورو می‌باشد. عمده پنیر مصرفی در سنگال در فروشگاه‌های زنجیره اوشان عرضه می‌گردد.

ماست 750 گرمی‌ تولید داخلی 1.20 یورو، ماست یک کیلوگرمی در ظروف پلاستیکی 2.12 یورو می‌باشد. در سنگال ماست موسیر عرضه نمی‌گردد، این نوع ماست ممکن است با اقبال بیشتری روبرو شود. ماست میوه ای مصرف زیادی دارد. ماست میوه ای در بسته‌های 150و 200 گرمی از 40 سنت الی 60 سنت می‌باشد.

فروشگاه زنجیره ای اوشان که در تمامی سطح شهر داکار دارای شعبات کوچک و بزرگ است، عمده تامین کننده محصولات لبنی، مواد غذایی، ظروف آشپزی و لوازم منزل در سنگال به قیمت های مناسب می‌باشد.

همچنین همبرگر، سوسیس، کالباس و بستنی نیز بازار مناسبی در سنگال دارند و بخشی از آن در داخل تولید و قسمت قابل توجهی وارد می‌گردد.

در صادارت محصولات لبنی و غذایی گوشتی به سنگال باتوجه به حمل این محصولات در کانتینرهای مجهز به سیستم سرمایشی هزینه حمل افزایش می یابد و مدت زمان حمل 50 الی 60 روز  از مبداء ایران به طول می انجامد. 

    شایان ذکر است که گاوهای محلی سنگالی میزان شیردهی کمی دارند و در موارد صنعتی در این کشور نسبت به واردات گاو هولشتاین اقدام می‌گردد. مرکز سنگال دارای اقلیم نیمه خشک و در جنوب دارای آب هوای گرم استوایی و طبیعت سرسبز می‌باشد. به همین جهت عرضه شیر گاو در سنگال بسیار محدود و ترکیبی از شیر خشک می‌باشد.

    متن دیدگاه
    نظرات کاربران
    تاکنون نظری ثبت نشده است

    امتیاز شما