معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۸/۰۷- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۸۶

اخبار اقتصادی سنگال ، گامبیا و دماغه سبز( هفته چهارم مهرماه 1399)

اخبار و تحولات مهم اقتصادی کشورهای سنگال، گامبیا و دماغه سبز در هفته چهارم مهرماه 1399 که در رسانه‌های این کشورها در حوزه غرب آفریقا منتشر شده به شرح ذیل اعلام می‌گردد:

آخرین آمار مبتلایان به کووید – 19 در سنگال

شمار مبتلایان به کوید – 19 در سنگال تا روز جمعه 2 آبان 1399 به 15525 نفر افزایش پیدا کرده است. از این تعداد، 321 نفر جان خود را از دست داده اند و 14082 نفر بهبود یافته اند. به این ترتیب، نرخ بهبودی مبتلایان به کرونا در کشور سنگال 88% و نرخ مرگ و میر 2% اعلام شده است.

آخرین آمار مبتلایان به کرونا در گامبیا 

 در کشور گامبیا تا روز جمعه 2 آبان 1399 مجموعاً 3657 مورد ابتلا به کرونا ثبت شده است. 118 مورد فوتی و 2658 نفر بهبود یافته اند. به این ترتیب، نرخ بهبودی مبتلایان به کرونا در کشور گامبیا 72% و نرخ مرگ و میر 3% اعلام شده است.

آمار مبتلایان به کرونا در دماغه سبز 

شمار مبتلایان به ویروس کوید – 19 در کشور دماغه سبز تا روز جمعه 2 آبان 1399 مجموعاً 8122 مورد گزارش شده است. از این تعداد، 91 نفر جان خود را از دست داده اند. 2 نفر به کشورهای مبدأ منتقل شده اند. شمار بهبود یافتگان نیز 6940 نفر گزارش شده است. به این ترتیب، نرخ بهبودی مبتلایان به کرونا در کشور دماغه سبز، 85% و نرخ مرگ و میر 1% ا علام شده است.

 پیام تصویری شهردار داکار (سنگال) برای جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان

خانم سوهام ال واردینی شهردار داکار با ارسال پیامی تصویری جهت پخش در بخش بین المللی جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان (که از 27 مهر لغایت 2 آبان 1399 برگزار گردید) ضمن تقدیر از برگزار کنندگان این جشنواره با محوریت کودکان و نوجوانان به عنوان سرمایه‌های ملی، بر آمادگی و تعهد خویش نسبت به تحرک بخشی مجدد و فعال سازی پیمان خواهر خواندگی دو شهر داکار و اصفهان تأکید نمود.

شایان ذکر است، پیمان خواهر خواندگی میان دو شهر اصفهان و داکار در سال 2004 امضا شده است.

 تمدید اجباری بودن پوشش ماسک برای سه ماه دیگر در سنگال

وزارت کشور سنگال در حکم جدیدی استفاده اجباری از ماسک در اماکن عمومی و خصوصی را برای سه ماه دیگر تمدید کرد.

 افزایش شمار بیماران کرونایی وارداتی به سنگال

همزمان با افزایش شمار بیماران کرونایی وارده به سنگال از طریق پروازهای بین المللی، وزارت بهئاشت سنگال اعلام کرد زمان اعتبار تست کرونا از 7 روز به 5 روز کاهش می یابد.

 سفر رئیس جمهور سنگال به نیجریه

مکی سال رئیس جمهور سنگال روز پنج شنبه 24 مهرماه 1399 سفری دو روزه به نیجریه داشت. در اطلاعیه ای که نهاد ریاست جمهوری سنگال در خصوص این سفر منتشر کرد این سفر را نشان از اراده مشترک مکی سال و محمد بوحاری نسبت به توسعه و تعمیق روابط دوجانبه و همکاری دو کشور در فرایند همگرایی آفریقا توصیف کرد. گفتنی است، آخرین دور کمیسیون مشترک میان دو کشور در دسامبر 2019 برگزار شد. همچنین نیجریه در سال 2014 میهمان افتخاری نمایشگاه بین المللی داکار بود.

شایان ذکر است شرکت تولید سیمان متعلق به بازرگان معروف نیجریه ای (آلیکو دانگوته) از مظاهر همکاری‌های دو کشور است. همچنین دو بانک نیجریه ای دایموند و Uba نیز در حال راه اندازی شعباتی در سنگال هستند.

شایان ذکر است، در سفر مکی سال به ابوجا، سیسوکو امبالو رئیس جمهور گینه بیسائو نیز حضور داشته و نشست سه جانبه ای نیز میان روسای جمهور برگزار شده است.

حضور مکی سال در یک نشست مجازی در آمریکا

مکی سال رئیس جمهور سنگال در بحبوحه سفر به ابوجا در یک ویدئوکنفرانس با موضوع سرمایه گذاری در آفریقا که از جانب موسسه سرمایه گذاری آمریکایی DFC  برگزار شده بود، حضور یافت. وی خطاب به سرمایه گذاران آمریکایی گفت: آفریقا سرزمین فرصت هاست و بدون استثنا به روی همه سرمایه گذاران و شرکا باز است.

(Le Soleil  (19 اکتبر 2020

بروز بحران در شرکت هواپیمایی ملی سنگال

آقای  Jér Mailme Maillet، کارشناس هوانوردی و عضو مهم ایر سنگال تصمیم به ترک شرکت هواپیمایی ملی سنگال Air Senegal SA گرفته است.

وی پس از تنش با ابراهیما کین، مدیرعامل این شرکت  تصمیم به ترک آن گرفته است. عزیمت وی می‌تواند اثر دومینووار داشته باشد. این شرکت هواپیمایی که از سال 2016 فعالیت خود را مجدداً بعد از ورشکستگی در  دهه 2000 میلادی شروع نموده است، علاوه بر پروازهای منطقه ای، پروازهایی نیز به پاریس، مارسی، میلان، ژنو و لندن انجام می دهد. 

کمک صد هزار دلاری آمریکا به سنگال

بر اساس اعلام سفارت آمریکا در سنگال، دولت آمریکا از طریق آژانس کمک های بشردوستانه USAID مبلغ صدهزار دلار برای کمک به جبران خسارت های ناشی از سیل و طغیان رودخانه‌ها در بارندگی‌های اخیر، به سازمان صلیب سرخ سنگال اعطا نموده است.

انتشار سخنرانی سفیر کره جنوبی به مناسبت روز ملی آن کشور

آقای وون سوک چوی سفیر کره جنوبی در سنگال در متن منتشر شده به مناسبت روز ملی آن کشور اظهار داشت: امسال، به دلیل شرایط کنونی مرتبط با شیوع ویروس کرونا، متاسفانه نمی‌توانیم مراسم روز ملی را در اقامتگاه برگزار کنیم. با وجود این، دیپلماسی نباید به خاطر پاندمی‌کرونا متوقف شود.

می خواهم تمجید کنم از همکاری پویا که بین سنگال و کره وجود دارد و به آن افتخار کنم. امسال ما 58 امین سال اعتماد و همکاری را جشن می‌گیریم که در طول زمان از هنگام برقراری روابط دیپلماتیک بین ما در سال 1962روزبروز تقویت شده است.

این همکاری پویا در عرصه‌های متعدد به شرح زیر عنوان می‌شود:

نخست در عرصه سیاسی، ملاقات ها در سطح بالا بین سنگال و کره به صورت منظم سالهاست که برقرار است. در سال 2017، روسای جمهور دو کشور در نیویورک در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد با یکدیگر دیدار نمودند. پس از آن، چندین وزیر سنگال از کره بازدید کردند و شخصیت های عالی رتبه کره از جمله فرستاده ویژه رئیس جمهور کره نیز از سنگال دیدن کردند.

امسال به رغم لغو ملاقات های برنامه ریزی شده، ارتباطات در تمامی سطوح بین دو کشور طبق روال معمول برقرار بوده است.

در عرصه همکاری، مایلم عزم و اراده حکومت کره را برای همراهی با سنگال در مسیر توسعه نوظهور مورد تاکید قرار دهم. در وهله نخست آژانس همکاری کره ای(KOICA) از طریق پروژه‌هایش در زمینه توسعه روستایی، آموزش و بهداشت از سنگال حمایت می‌کند. در زمره این پروژه‌ها، اینجانب می‌توانم موارد زیر را برشمرم:

1- ساخت مرکز راه اندازی و توسعه در زمینه شغل های کشاورزی در سنت لویی؛

2- توسعه زنجیره ارزشی برنج در شمال سنگال؛

3- توسعه مرکز کودکان؛

4- ایجاد موسسه عالی آموزش حرفه ای(ISEP) در جمنیاجو؛

5- مبادرت به حفاری چاههای آب در مرکز کشور سنگال 

6-  بهبود نظام بهداشت و سلامت مادران.

آژانس وزارت کشاورزی کره (KOPIA )، به نوبه خود، همکاری تنگاتنگی با موسسه سنگالی تحقیقات کشاورزی (ISRA ) دارد تا راندمان کشاورزی در سنگال را بهبود بخشد. سرانجام، سازمان مردم نهاد جهان بهتر (Better World) و همجنین جنبش سائمول Saemaul به ویژه در زمینه توسعه روستایی خیلی فعال هستند.

از میان تمامی فعالیت های همکاری جویانه کشورم با سنگال، مایلم یک پروژه آژانس همکاری کره ای(KOICA)  یعنی ایجاد موسسه عالی آموزش حرفه ای ISEP در جمنیاجو رابرجسته کنم.آژانس همکاری کره ای احداث ساختمان را به اتمام رسانیده و امسال موسسه عالی آموزش حرفه ای عملیاتی خواهد شد. تکنیسین‌های توانمند در فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات و نیز در اتومبیل در آنجا آموزش داده خواهند شد. بنابراین مفتخرم که کره توانسته است در تقویت سرمایه انسانی در سنگال به عنوان عنصر اصلی توسعه کشور مشارکت کند.

در عرصه فرهنگی، امسال امکانپذیر نبود که رخدادهایی نظیر: «مسابقه کره ای صحبت کنیم» «فستیوال فیلم کره ای» یا «جام سفیر تکواندو» را سازماندهی کنیم. اما سفارت به پشتیبانی از  اتاق کره در موسسه عالی مدیریت(ISM=InstitutSupérieur de Management) و فدراسیون سنگالی تکواندو ادامه می دهد.

کره همچنین از تلاش های سنگال برای مبارزه با ویروس کرونا حمایت کرده است. حکومت کره به حکومت سنگال کیت های تشخیص کرونا ساخت کره و نیز ماسک  هایی را اهدا کرده است. آژانس همکاری کره ای(KOICA)  پروژه خود در زمینه بهداشت و سلامت مادران را بسامان کرده تا بتواند ضمن آگاهی بخشی به مردم در زمینه خطرات ویروس کرونا، امکانات پشتیبانی از کارگزاران سلامت را بهبود بخشد. افزون بر این، آژانس همکاری کره ای و شرکت سامسونگ به اهدای تبلت و تلفن همراه جهت کمک به یادگیری از راه دور برای دانش آموزان مبادرت نموده اند.

کمک 25 میلیون دلاری اتحادیه اروپا به گامبیا

نماینده اتحادیه اروپا در گامبیا اعلام کرد در بحبوحه بحران کرونا این اتحادیه تصمیم گرفته است مبلغ 25 میلیون دلار به گامبیا جهت مقابله با بیماری مذکور و همزمان پیشبرد دموکراسی، حاکمیت قانون و مباحث حقوق بشری تخصیص دهد.

گزارش دولت گامبیا در خصوص تخلفات مالی رئیس جمهور سابق

دولت گامبیا با انتشار گزارشی از جزئیات فعالیت های اقتصادی غیر قانونی رئیس جمهور سابق (یحیی جامع)، خانواده و اطرافیان وی پرده برداشت. به این ترتیب جامع باید یک میلیارد دالاسی (واحد پول گامبیا) و چند صد هزار ارز خارجی به خزانه دولت مسترد کند. بدین ترتیب 281 ملک متعلق به وی در گامبیا و همچنین املاکی در آمریکا و مراکش نیز توقیف خواهد شد و برای همیشه از خدمات دولتی منفصل خواهد شد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما