معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۸/۰۷- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۴۷

اخبار اقتصادی اوکراین (هفته اول آبان ماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی کشور اوکراین در هفته اول آبان ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور انتشار یافته به شرح ذیل اعلام می‌گردد.

خبرهای اقتصادی داخلی

نمایندگان حامی رییس جمهور قصد دارند افزایش حداقل دستمزدها را به تعویق بیاندازند

دانیل هتمانتسف رییس کمیته امور مالی، مالیات و گمرکات شورای عالی اوکراین که از حزب «خادم ملت» رئیس جمهور می‌باشد اعلام کرد: افزایش حداقل دستمزدها در اوکراین تا سقط 6500 گریونا در ماه ممکن است به دسامبر سال آینده موکول شود. وی ضمن ارائه این طرح، توضیح داد: بر این اساس ما تدریجا این استانداردهای اقتصادی را بررسی خواهیم کرد. در هر صورت پیش از مصوبه افزایش حداقل دستمزدها به 5 هزار گریونا این شاخص زیر خط فقر بود؛ اما وزارت سیاستگذاری اجتماعی هر ماه سطح معیشتی واقعی را محاسبه می‌کند؛ بنابر این به نظر من اندازه مناسب برای تعیین حداقل دستمزدها 6 هزار گریونا می‌باشد و ما باید در این سطح متوقف شویم. وی با توجه به لایحه بودجه و تعیین حداقل دستمزدها به 6500 گریونا در اوایل سال آینده گفت: به نظر من ما باید این موضوع را به اول دسامبر سال آینده موکول کنیم.

سازمان دولتی آمار: قیمت نان سفید افزایش یافت

سازمان دولتی آمار اوکراین با انتشار آخرین آمار اعلام کرد: قیمت نان گندم از آرد درجه یک در طول یک سال 5.78 درصد افزایش یافته و از 19.24 گریونا به ازای هر قالب به 20.37 گریونا رسیده است. قیمت نان چاودار نیز با 2.58 درصد افزایش از 20.54 به 21.70 گریونا رسیده است. نان سفید از آرد درجه عالی از 23.54 گریونا در سپتامبر سال گذشته به 25.36 گریونا افزایش یافته که حاکی از رشد 7.73 درصدی می‌باشد.

اوکراین در سال جاری 12 درصد دانه‌های روغنی کمتر برداشت خواهد کرد

کشاورزان اوکراینی در سال کشاورزی جاری در مجموع 19.56 میلیون تن آفتابگردان، کلزا و دانه‌های سویا برداشت خواهند کرد. کارشناسان انجمن «صنایع روغن نباتی اوکراین» ضمن اعلام این موضوع، تأکید کردند: محصول دانه‌های روغنی در سال جاری کشاورزی 12 درصد نسبت به سال گذشته کمتر خواهد بود. لازم به ذکر است که اوکراین در سال گذشته 22.23 میلیون تن دانه‌های روغنی برداشت کرده بود.

وزارت دارایی با انتشار و عرضه اوراق قرضه 6 میلیارد گریونا درآمد به بودجه واریز کرد

وزارت دارایی اوکراین در مراسمی در تاریخ 13 اکتبر اقدام به عرضه اوراق قرضه داخلی دولتی نمود و در مجموع 6 میلیارد و 9 میلیون گریونا برای بودجه دولتی درآمد کسب کرد. موعد سررسید اوراق مذکور 6 ماهه، 1، 2 و 3 ساله است. میانگین بهره اوراق مذکور به ترتیب 8، 10، 10.82 و 10.95 درصد اعلام شد.

اجرای 84 درصد طرح عمرانی «ساخت و ساز بزرگ»

اولکسی چرنیشف وزیر توسعه جوامع و استان‌های اوکراین در توضیح روند اجرای برنامه دولتی «ساخت و ساز بزرگ» اعلام کرد: تاکنون 84 درصد از این برنامه اجرا شده است. وی گفت: تاکنون ساخت و سازهای مربوط به 90 درصد مدارس، 85 درصد مهدکودک‌ها، 78 درصد زیرساخت‌های ورزشی و 84 درصد دیگر پروژه‌ها اجرا شده‌اند.

برخی منابع : شمیگال و پتراشنکو مانع ایجاد وزارت کشاورزی هستند

منابع آگاه در هیأت وزیران اوکراین اعلام کردند: دنیس شمیگال نخست وزیر و ایگور پتراشنکو وزیر توسعه اقتصادی، بازرگانی و کشاورزی مخالف تأسیس مجدد« وزارت کشاورزی» می‌باشند و از ایجاد چنین وزارتخانه‌ای ممانعت می‌نمایند. این دو مقام مشکلات بزرگی در ایجاد وزارت کشاورزی مشاهده می‌کنند. یک منبع موثق گفت: پیش از هر چیز بودجه و توزیع وجوه بودجه تغییر خواهد کرد. از طرف دیگر پتراشنکو هراس دارد که وزارت اقتصاد مجبور شود برخی از وظایف و اختیارات خود را به اولگ اوروسکی وزیر سیاستگذاری صنعتی واگذار نماید و در نتیجه وزارت اقتصاد در نهایت تنها به نظارت به روندها و پروسه‌های اقتصادی اوکراین پرداخته و اختیاراتش کاهش یابد.

تملک غیر قانونی بیش از 5 میلیون هکتار اراضی کشاورزی در اوکراین

رومان لشنکو رئیس سازمان دولتی امور نقشه‌برداری اوکراین اعلام کرد: بیش از 5 میلیون هکتار از اراضی تخصیص داده شده برای کشاورزی از طریق به اصطلاح «خصوصی‌سازی‌های رایگان» به مالکیت خصوصی درآمده‌اند. وی گفت: غصب این اراضی از سال 2001 و با اجرای طرح «خصوصی‌سازی‌های رایگان» آغاز شد. وی تأکید نمود که اراضی دولتی غصب شده تنها اراضی کشاورزی نیستند و «2 میلیون هکتار از این اراضی دارای منابع و معادن گاز، لیتیوم، کهربا و سایر مواد معدنی هستند که ثروت ملی مردم اوکراین محسوب شده اما در حال حاضر در مالکیت خصوصی می‌باشند». وی افزود: ابعاد غصب و تملک غیر قانونی اراضی را می‌توان با مساحت برخی از کشورهای اروپایی قیاس کرد.

ذخایر موقت گاز طبیعی در مخازن زیر زمینی به 28.43 میلیارد متر مکعب رسید

شرکت دولتی اپراتور سامانه انتقال گاز اوکراین اعلام کرد: میزان گاز طبیعی ذخیره شده در تأسیسات مخازن زیرزمینی اوکراین به 28 میلیارد و 434 میلیون متر مکعب افزایش یافته است. بر اساس آخرین داده‌ها، میانگین تزریق گاز به این مخازن در چند شبانه روز اخیر معادل 75.1 میلیون متر مکعب در روز بوده است. بخش اعظم این گاز منشأ داخلی دارد.

کاهش 900 درصدی فروش ارز توسط بانک مرکزی

بانک مرکزی اوکراین از ماه سپتامبر تاکنون هیچ ارزی در بازار بین بانکی خریداری نکرده است. در همین حال بانک مرکزی در هفته گذشته تنها معادل یک میلیون دلار ارز به بازار بین بانکی ارائه کرده است. این در حالی است که دو هفته پیش بخش تنظیم قیمت بانک 8.7 میلیون دلار ارز در بازار فروخته بود. بانک مرکزی اوکراین از ابتدای سال تا کنون نزدیک به 4.5 میلیارد دلار ارز برای ذخایر خود خریداری و 3.58 میلیارد دلار ارز به بازار بین بانکی ارائه کرده است و تراز خرید خالص ارز از سوی بانک مرکزی معادل 925.3 میلیون دلار بوده است. نرخ رسمی دلار در تاریخ 19 اکتبر برابر 28.36 گریونا تعیین شده است.

کاهش مجدد بهره سپرده‌های بانکی: نرخ بهره سپرده‌های بانکی در سه هفته گذشته کاهش یافته است

با بررسی عملکرد بانک‌های اوکراینی و پیشنهادات آنها برای سپرده‌های بانکی (26 بانک) نرخ بهره سپرده‌های بانکی به ارزهای مختلف به شرح ذیل می‌باشد:

  • گریونا- نرخ بهره سپرده‌های گریونایی با موعد سررسید شش ماهه برابر 7.8 درصد و برای سپرده‌های یک ساله و بیشتر 7.83 درصد می‌باشد که به ترتیب 0.14 و 0.15 درصد کاهش یافته است.
  • دلار- نرخ بهره سپرده‌های بانکی دلاری با موعد سررسید شش ماه با 0.02 درصد کاهش برابر 1.14 درصد در سال تعیین شده است. نرخ بهره سپرده‌های دلاری از یک سال به بالا با 0.01 کاهش به 1.68 درصد رسیده است.
  • یورو- سپرده‌های یورویی بیش از یک سال نرخ بهره 1.02 درصد در سال دارند که 0.02 درصد کاهش یافته است. بهره سپرده‌های یورویی شش ماهه برابر 0.87 درصد می‌باشد که بدون تغییر باقی مانده است.

کاهش تولید شیر در 9 ماه نخست سال

تولید شیر خوراکی در 9 ماه نخست سال به 7.27 میلیون تن رسید. این در حالیست که در مدت مشابه زمانی سال گذشته، 7.575 میلیون تن شیر خوراکی تولید شده بود؛ بنابراین تولید شیر لبنی در 9 ماه نخست سال جاری 4 درصد کاهش یافته است. بر اساس این گزارش در مدت مذکور 2.096 میلیون تن شیر دامپروری‌های صنعتی و 5.175 میلیون تن شیر در مزارع و دامپروری‌های روستایی شخصی تولید شده است. متذکر می‌شود مصرف سرانه شیر و محصولات لبنی در اوکراین در سال گذشته 200.5 کیلو بوده است.

قیمت عمده فروشی سبزیجات و میوه 2 تا 3 برابر گرانتر شده است

قیمت عمده فروشی برخی سبزیجات و میوه‌ها در نیمه اول ماه اکتبر چندین برابر افزایش یافته و در مجموع قیمت میوه و سبزیجات در بیست روز نخست اکتبر 20 درصد افزایش داشته است. بدین ترتیب قیمت عمده فروشی یک کیلو خیار به 10 گریونا افزایش 2.5 برابری رشد را نشان می‌دهد و یا قیمت گوجه‌فرنگی با 17.6 درصد افزایش به 20 گریونا به ازای هر کیلو رسید. فلفل دلمه با 16.7 درصد افزایش به 28 گریونا به ازای هر کیلو و قیمت عمده هر کیلو هلو با 60 درصد افزایش به 47.5 گریونا رسید. قیمت گلابی در سطح 45 گریونا ثابت ماند. تنها قیمت انگور 20 درصد کمتر شده و به 45 گریونا تنزل یافت.

هزینه خارج کردن یک واحد نیرو از خط تولید برق هسته‌ای 300 میلیون دلار است

شرکت ملی تولید انرژی «انرگو اتم» هزینه خارج کردن کامل مدل‌های مختلف واحدهای تولید نیرو را از خط تولید برق هسته‌ای محاسبه و اعلام کرد. برای خارج نمودن واحد تولید برق هسته‌ای از نوع VVER-440 از خط تولید حداقل 300 میلیون دلار و برای خروج واحد مدل VVER-1000 این مبلغ 100 میلیون دلار بیشتر خواهد بود. هم اکنون دو واحد تولید برق هسته‌ای در نیروگاه اتمی ریونه باید از رده خارج شوند. این دو واحد از مدل VVER-440 می‌باشند و هزینه کل از رده خارج شدن آنها حدود 600 میلیون دلار خواهد بود. لازم به ذکر است که انرگو اتم در آغاز تابستان سال جاری اعلام کرده بود که بهترین روش برای خارج نمودن این واحدها از خط تولید و برچیدن آنها روش برچیدن با تأخیر می‌باشد که دوره زمانی آن 52 سال بوده و به مراحل مختلفی تقسیم می‌شود. مزیت این روش کاهش میزان تابش رادیواکتیو به کارکنان و خدمه نیروگاه و هم‌چنین کاهش فشار مالی بر بودجه می‌باشد.

واکنش سازمان امنیت اوکراین به نشت اطلاعات حسابرسی «نفت و گاز اوکراین»

سازمان امنیت اوکراین هیچ گونه پرونده قضائی علیه شرکت ملی «نفت و گاز اوکراین» باز نکرده؛ هر چند که بر پایه نتایج حسابرسی و ممیزی اخیر در شرکت مذکور می‌بایست چنین پرونده‌ای گشوده می‌شد. لازم به ذکر است که پس از انجام ممیزی و حسابرسی توسط سازمان امنیت در شرکت نفت و گاز اوکراین، تخلفات مالی گسترده‌ای که برای بودجه کشور بیش از 200 میلیارد گریونا هزینه داشته، کشف شد. به دنبال انتشار این خبر، برخی از رسانه‌های گروهی به طور جداگانه از سازمان امنیت استعلام نمودند و مشخص شد که این سازمان هیچ پرونده قضائی جنایی در این رابطه باز نکرده است. در پاسخ به این استعلامات آمده است: « مطابق نتایج بررسی مفاد و اطلاعات حسابرسی انجام شده در این شرکت دولتی، هیچ‌گونه پرونده تحقیقاتی قضائی در این خصوص ثبت نشده است. نتایج ممیزی انجام شده مشخص کرد که تخلفات مالی و کسری درآمد «نفت و گاز اوکراین» معادل 225 میلیارد گریونا می‌باشد که منجر به ضرر مستقیم 75 میلیارد گریونایی شرکت شده است».

اوکراین 80 درصد محصول غله را برداشت کرده است

کشاورزان اوکراینی تا تاریخ  19 اکتبر بیش از 62.2  میلیون تن محصولات کشاورزی اساسی از مساحت 19.9 میلیون هکتار اراضی کشاورزی برداشت کرده‌اند که از این میزان 47.4 میلیون تن غله از 12.3 میلیون هکتار (80 درصد کل محصول پیش‌بینی شده) درو شده است. در مجموع تا کنون 11.1 میلیون تن ذرت از 2.4 میلیون هکتار (44 درصد)، 10.9 میلیون تن آفتابگردان از 5.5 هکتار (87 درصد)، سویا 2 میلیون تن از 966 هزار هکتار (72 درصد) برداشت شده است.

فهرست پرسودترین بانک‌های اوکراینی اعلام شد

بانک دولتی پریوات بانک در جایگاه نخست رتبه‌بندی میزان سوددهی بانک‌های اوکراین قرار گرفته است. این بانک در سال گذشته 21 میلیارد و 191 میلیون گریونا سود کرد. بر اساس رتبه‌بندی بانک مرکزی، بانک دولتی اوشاد بانک با سود 4 میلیارد گریونایی در مقام دوم، بانک «رایفایزن بانک آوال» با سرمایه خارجی با سود 3.338 میلیارد گریونا در جای سوم، بانک خصوصی FUIB با 2.289 میلیارد گریونا در رده چهارم و بانک خارجی OTP BANK با 1.414 میلیارد گریونا در رده پنجم قرار گرفته‌اند. به گزارش بانک مرکزی 63 بانک از 74 بانک فعال در مجموع 43.49 میلیارد گریونا سود و 11 بانک در مجموع 2.52 میلیارد گریونا ضرر را ثبت کرده‌اند.

فصل تولید قند: کارخانه‌های قند بیش از 2 میلیون تو چغندر فرآوری کرده‌اند

کارخانه‌های قند اوکراین در سال تجاری 2020-2021 تا تاریخ 20 اکتبر، 2.02 میلیون تن چغندر فرآورده و 265 هزار تن قند و شکر تولید کرده‌اند. اتحادیه صنایع قند اوکراین اعلام کرد: در حال حاضر 27 کارخانه قند فعال می‌باشند.

محصول‌دهی ذرت در سال جاری دو سوم سال گذشته است

سازمان دولتی آمار اوکراین اعلام کرد: میزان محصول‌دهی مزارع ذرت در سال جاری تا اکتبر 35 درصد کمتر از سال گذشته و معادل 4.01 تن در هکتار بوده است. وزارت توسعه اقتصادی، بازرگانی و کشاورزی هم اعلام کرد: کشاورزان اوکراینی تا تاریخ 19 اکتبر 11.1 میلیون تن ذرت از اراضی به مساحت 2.4 میلیون هکتار (44 درصد اراضی تحت کشت ذرت) برداشت کرده‌اند. بر اساس محاسبات وزارتخانه مذکور میزان محصول‌دهی ذرت تا تاریخ مذکور معادل 4.64 تن در هکتار بوده است. برداشت ذرت از 3 میلیون هکتار اراضی باقی مانده ادامه دارد. بر اساس برآوردها از این اراضی 14 میلیون تن ذرت برداشت خواهد شد که در مجموع محصول ذرت امسال کمتر از 30 میلیون تن خواهد بود. متذکر می‌شود که محصول ذرت اوکراین در سال گذشته 35.88 میلیون تن بود.

کاهش 0.7 درصد گردش تجاری خرد در ماه سپتامبر

در ماه سپتامبر سال جاری حجم تجارت خرده‌فروشی نسبت به ماه آگوست 0.7 درصد کاهش داشت. در همین حال این شاخص در مقایسه با سپتامبر سال گذشته 11.6 درصد بیشتر شده است. حجم تجارت خرد در 9 ماه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته 6.7 درصد افزایش یافته است.

دولت برنامه اجرایی سیاست راهبردی آبیاری و زهکشی دوره تا سال 2030 را تصویب کرد

هیأت دولت برنامه اقدامات برای اجرای سیاست‌های راهبردی آبیاری و زهکشی اراضی در اوکراین برای دوره زمانی تا سال 2030 را تأیید نمود. این برنامه به طور مشترک توسط وزارتخانه‌های محیط زیست و توسعه اقتصادی و هم‌چنین دیگر نهادها و سازمان‌های ذیربط تنظیم شده است. برنامه مذکور برای اجرا در سه مرحله به منظور نوسازی و توسعه سامانه‌های آبیاری و زهکشی در اوکراین تنظیم شده است. ایگور پتراشنکو وزیر توسعه اقتصادی، بازرگانی و کشاورزی اوکراین گفت: آبیاری یک عامل بسیار مهم در تولید محصولات کشاورزی است. اجرای برنامه اقدامات تصویب شده نسبت به توسعه کشت آبی، افزایش بازده محصول، گسترش سطح اراضی تحت آبیاری، سامانه‌های زهکشی و ارتقای ظرفیت‌های کشاورزی اوکراین اطمینان خواهد داد. در مرحله نخست این اقدامات که تا سال 2023 ادامه خواهد داشت حمایت‌های دولتی در راستای جبران بخشی از هزینه‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها در زیرساخت‌های آبیاری و تأسیسات زهکشی، ارئه وام‌های ارزان برای ایجاد و احداث تأسیاست آبیاری و بازسازی سامانه‌های زهکشی و ارائه ضمانت‌های دولتی به نهادهایی که توانایی مالی کافی برای این امور را ندارند، صورت خواهد گرفت.

افزایش 10 درصدی قیمت مسکن در یک سال گذشته

بر اساس اطلاعات سازمان دولتی آمار اوکراین در سه ماهه سوم سال جاری قیمت واحدهای آپارتمانی در اوکراین در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشدی 9.5 درصدی داشته و در مقایسه با پایان سال گذشته 6.5 درصد گرانتر شده‌اند. بر اساس همین اطلاعات، قیمت آپارتمان‌های نوساز 7.7 درصد و قیمت آپارتمان‌های کهنه‌ساز 10.6 درصد گرانتر شده‌اند. میزان رشد قیمت آپارتمان‌های مسکونی در مدت مذکور به ترتیب به ترتیب به این نحو است که: آپارتمان‌های یک اتاقه نوساز 9.3 درصد، کهنه‌ساز - 11.9 درصد، آپارتمان‌های دو اتاقه در بازار نوساز 5.9 درصد و در بازار کهنه‌ساز 11.2 درصد و آپارتمان‌های 3 اتاقه در بازار نوساز 8.1 درصد و در بازار کهنه‌ساز 8.5 درصد گرانتر شده‌اند.

سلب اکثر اختیارات معاون رییس بانک مرکزی

هیأت رییسه بانک مرکزی اوکراین در جلسه اخیر خود تصمیم به تغییر ساختار سازمانی بانک مرکزی و تغییر و تحویل در اختیارات معاونین رییس بانک گرفت. بر اساس این تصمیم یکاترینا روژکوا معاون رییس بانک مرکزی هم‌چنان مسئول بخش «تنظیم حوزه مالی» خواهد بود. ادارات کل تنظیم موازین بانک‌ها و موسسات مالی غیربانکی، اداره فعالیت‌های شرکت‌های بیمه بازنشستگی غیردولتی بانک مرکزی و اداره حمایت از حقوق مشتریان خدمات مالی تابع تحت مدیریت روژکووا خواهند بود. اما «نظارت اجباری» که پیش از این تحت مدیریت روژکووا بود، در قالب بخش جدیدی تحت مدیریت مستقیم کیریلو شوچنکو رییس بانک مرکزی قرار گرفت.

اخبار اقتصادی روابط خارجی

دفاع سفیر اتحادیه اروپا از موضع صندوق بین‌المللی پول و ایالات متحده در خصوص توبیخ معاونین رییس بانک مرکزی

ماتی ماسیکاس سفیر اتحادیه اروپا در اوکراین گفت: استقلال بانک مرکزی و مدیریت حرفه‌ای تنظیم پولی اوکراین برای ثبات اقتصادی و توسعه اقتصاد کشور بسیار مهم است. وی از موضع سفارت آمریکا در کی یف و صندوق بین‌المللی پول درباره توبیخ معاونین رییس بانک مرکزی از سوی شورای بانک، حمایت نمود و اعلام کرد: بانک مرکزی قدرتمند، مستقل و با مدیریت حرفه‌ای، برای ایجاد ثبات مالی، اصلاحات حوزه بانکی، سرمایه‌گذاری، توسعه اقتصادی در راستای منافع مردم و برخورداری از حمایت مالی کلان اتحادیه اروپا و دیگر شرکای بین‌المللی اوکراین حیاتی است. لازم به ذکر است که دمیتری سولوگوب معاون رییس بانک مرکزی اخیرا اعلام کرده بود: بدون وام صندوق بین‌المللی پول ممکن است فاجعه‌ای رخ ندهد اما خطرات زیادی ایجاد خواهد شد. یکاترینا روژکووا دیگر معاون رییس بانک مرکزی در خصوص توبیخ خود و سولوگوف گفت: این موضوع پیروزی گذشته بر آینده می‌باشد و یک علامت هشداردهنده برای استقلال بانک مرکزی محسوب می‌شود و این موضوع برای صندوق بین‌المللی پول نیز بسیار نگران‌کننده است.

اوکراین و لهستان یک کریدور حمل و نقل جدید ایجاد می‌کنند

اداره بنادر دریایی اوکراین و شرکت سهامی «بندر دریایی گدانسک» در تاریخ 13 اکتبر تفاهم‌نامه‌ای در مورد توسعه کریدور حمل و نقلی میان بنادر اوکراین در دریای سیاه و بندر گدانسک در لهستان امضا نمودند. با ایجاد و توسعه این کریدور حمل و نقلی تجارت میان اوکراین و لهستان افزایش خواهد یافت. ولادیسلاو کریکلیی وزیر زیرساخت‌های اوکراین ضمن اعلام این خبر افزود: اجرای مفاد این تفاهم‌نامه امکان خواهد داد تا جغرافیای حمل و نقل کانتینری از چین از طریق اوکراین به لهستان و اروپا و هم‌چنین در مسیر برگشت گسترش یابد.

علاقمندی شرکت‌های ترکیه‌ای برای مشارکت در خصوصی‌سازی موسسات دولتی اوکراین

شرکت ترکیه‌ای Aksoy Ventures که در حوزه انرژی فعال است برای مشارکت در خصوصی‌سازی موسسات انرژی و اجرای طرح‌ها و پروژه‌های زیرساختی اوکراین ابراز علاقمندی کرده است. در جریان سفر ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین به ترکیه، هیأت وزارت اقتصاد اوکراین با باتو آکسوی مدیر عامل شرکت Aksoy Ventures ملاقات و گفتگو نمود. طرف اوکراینی در این ملاقات اعلام کرد: اوکراین علاقمند به رشد بیشتر سرمایه‎گذاری‌های ترکیه و اجرای پروژه‌های مشترک به خصوص در طرح‌های زیربنایی در چارچوب همکاری‌های بخش‌های دولتی و خصوصی می‌باشد. ایگور پتراشنکو وزیر توسعه اقتصادی، بازرگانی و کشاورزی اوکراین در این ملاقات به طرف ترکیه‌ای اظهار داشت: در آینده نزدیک فهرست پروژه‌های سرمایه‌گذاری ارجح برای دولت تأیید و اعلام خواهد شد.

دعوت زلنسکی از شرکت‌های ترکیه‌ای برای مشارکت در «ساخت و ساز بزرگ اوکراین»

ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در جریان سفر خود به ترکیه اظهار داشت: اوکراین علاقمند به مشارکت شرکت‌های ترک در طرح های زیربنایی می‌باشد. وی در کنفرانس مطبوعاتی پس از ملاقاتش با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه، گفت: شرکت‌های ترکیه‌ای مانند Onur و Ozaltin با موفقیت در اوکراین کار می‌کنند و با توجه به گستردگی برنامه دولتی «ساخت و ساز بزرگ» خواهان افزایش این پروژه‌ها و مشارکت بیشتر شرکت‌های ترک هستیم. وی افزود: در جریان ملاقات با همتای ترک در مورد تسریع در تنظیم و امضای توافقنامه تجارت آزاد و حل دیگر مسائل فیمابین که مانع این روند مهم هستند، توافق گردید. روسای جمهور دو کشور هم‌چنین درباره همکاری برای تأمین امنیت انرژی گفتگو کردند. اردوغان به تمایل دو جانبه برای توسعه روابط اقتصادی و افزایش تجارت میان دو کشور اشاره کرد و گفت: با وجود همه‌گیری جهانی کرونا 500 هزار گردشگر اوکراینی به ترکیه سفر کرده‌اند که حاکی از اعتماد اوکراینی‌ها به اقدامات انجام شده برای تأمین امنیت آنها می‌باشد.

پیشنهاد اوکراین به ترکیه: نصب موتورهای ساخت اوکراین بر روی سیستم‌های تسلیحاتی و نظامی ترکیه

ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در آنکارا با توانایی‌های صنایع دفاعی ترکیه آشنا شد. در بیانیه منتشر شده از سوی دفتر ریاست جمهوری اوکراین آمده است: در چارچوب سفر کاری رییس جمهور به ترکیه، هیأت وزارت دفاع اوکراین از تعدادی از شرکت‌های صنایع دفاعی و نظامی ترکیه، از جمله خط تولید سامانه پهپادی Baykar Savunma بازدید به عمل آورد. در جریان این بازدیدها، طرفین درباره پروژه‌های دو جانبه، در بخش صنایع دفاعی مانند امکان نصب موتورهای ساخت اوکراین بر روی سامانه‌های تسلیحاتی و تجهیزات نظامی ترکیه بحث و تبادل نظر کردند.

صندوق بین‌المللی پول نرخ واقعی گریونا را محاسبه کرد

نرخ واقعی گریونا نسبت به دلار در شاخص برابر قدرت خرید مساوی 33.7 گریونا به ازای هر دلار می‌باشد. بر اساس گزارش چشم‌انداز اقتصادی جهان منتشر شده توسط صندوق بین‌المللی پول، تولید ناخالص داخلی اوکراین تا آخر سال جاری به رقم 142.25 میلیارد دلار خواهد رسید اما در محاسبه بر اساس معیار برابری قدرت خرید، این شاخص مساوی 527.9 میلیارد دلار خواهد بود. صندوق هم‌چنین در گزارش خود نرخ گریونا نسبت به دلار را تا سال 2025 پیش‌بینی کرده که هر دلار در سال جاری به طور میانگین، 27.20 گریونا خواهد بود (پیش‌بینی قبلی 30 گریونا). یک دلار در سال 2021 برابر 28.12 (پیشین 28.9)، در سال 2022 برابر 27.96 (پیشین 28.6)، در سال 2023 برابر 28.10 (پیشین 28.7)، در سال 2024 برابر 28.10 (28.7) و در سال 2025 برابر 28.10 (پیشین 28.7) گریونا خواهد بود.

علاقمندی اوکراین به سرمایه‌گذاری‌های ترکیه

ایگور پتراشنکو وزیر توسعه اقتصادی، بازرگانی و کشاورزی اوکراین اعلام کرد: این کشور برنامه‌های بزرگی برای همکاری با ترکیه دارد. وی گفت: این موضوع در گذشته نیز روشن بود اما پس از سفر ولادیمیر زلنسکی رییس جمهور به ترکیه، اهمیت بیشتری یافته است و بر همین اساس تعدادی از پروژه‌های مشترک از جمله پروژه‌های سرمایه‌گذاری در حال برنامه‌ریزی و تنظیم می‌باشد. وی افزود: در آینده بسیار نزدیک به طرح مشخصی خواهیم رسید که اولویت‌ها را تعیین و بستر قانونی و حقوقی لازمه را ایجاد می‌نماید.

کاهش 6.2 درصدی فولاد نورد شده در 9 ماه نخست سال

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی اتحادیه «صنایع فلز اوکراین» در 9 ماه نخست سال جاری 3.3 میلیون تن فلزات نورد شده در اوکراین مصرف شده که در مقایسه با سال گذشته 6.2 درصد کمتر می‌باشد. از این میزان 894.6 هزار تن فلزات نورد شده وارداتی بوده که 27.1 درصد کل ظرفیت بازار این نوع فلزات در اوکراین را تشکیل می دهد. در مقایسه با 9 ماه نخست سال گذشته سهم واردات 3.5 درصد کمتر شده است. لازم به ذکر است که اوکراین در سال گذشته مصرف داخلی محصولات نورد شده را 13.1 درصد نسبت به سال پیش از آن کاهش داده بود.

کارشناس اقتصادی: امکان بهبود وضعیت اقتصادی تا پایان سال جاری

آلکساندر اوخریمنکو کارشناس اقتصادی و رییس مرکز تحلیلی اوکراین اعلام کرد: وضعیت اقتصادی ممکن است حتی تا آخر سال جاری بهبود یابد. در پاسخ به کریستیان لاگارد، رییس بانک مرکزی اروپا – که گفته بود: سناریویی که بر اساس آن سقوط تولید ناخالص اقتصادی اوکراین در سال جاری 5 درصد خواهد بود، بسیار «خوشبینانه » است و «دیگر دیر شده است» و بر اساس سناریوی جدید کاهش تولید ناخالص داخلی بین 8 تا 12 درصد خواهد بود- اوخریمنکو گفت: ما پیش‌بینی کرده بودیم که این شاخص 8 درصد کاهش یابد اما در حال حاضر پیش‌بینی‌ها حاکی از کاهش این شاخص در حد 6 تا 7 درصد است. اقتصاد اوکراین در 8 ماه نخست سال 5.8 درصد سقوط کرد که یک نکته مثبت است؛ زیرا این شاخص در شش ماه نخست امسال 6.5 درصد شد. کاهش رشد اقتصادی اوکراین تا آخر سال به 6 درصد خواهد رسید، در اوکراین کاهش تولید ناخالص داخلی بر خلاف اروپا زیاد نخواهد بود و این موضوع به گستردگی اقتصاد سایه در اوکراین باز می‌گردد؛ زیرا اقتصاد سایه و غیر قانونی ضربه‌های اقتصادی را نرمتر می‌کند و در نتیجه روند نزولی آنچنان زیاد نخواهد بود. 

صادرات بخش اعظم گندم اوکراین

اوکراین تا تاریخ 19 اکتبر بیش از نیمی از 17.5 میلیون تن صادرات برنامه‌ریزی شده محصول گندم در سال تجاری جاری را صادر کرده است. بر اساس اعلام بخش کشاورزی وزارت توسعه اقتصادی، بازرگانی و کشاورزی اوکراین، تا تاریخ مذکور 9.5 میلیون تن گندم از اوکراین صادر شده است. این میزان 611 هزار تن کمتر از صادرات سال گذشته می‌باشد. کل غله صادر شده تا تاریخ ارسال این گزارش معادل 13.83 میلیون تن اعلام شده که 2.5 میلیون تن کمتر از سال قبل می‌باشد.

سقوط تولید ناخالص داخلی از 4.8 درصد بیشتر نخواهد بود

یولیا کوالوف معاون رییس دفتر ریاست جمهوری اعلام کرد: بر اساس محاسبات این دفتر، سقوط تولید ناخالص داخلی در سال جاری از 4.8 درصد بیشتر نخواهد بود. وی گفت: ما برآورد کرده‌ایم که تولید ناخالص داخلی بیشتر از 4.8 درصد کاهش نیابد. این پیش‌بینی نسبت به انتظارات اوایل سال که دوره عدم اطمینان بود بسیار بهتر است؛ در واقع چنانچه به اقتصاد در سطح جهانی بنگرید، منطقه یورو در نیمه نخست سال به طور میانگین 11.2 درصد کاهش تولید ناخالص داخلی داشته است؛ به عبارت دیگر اقتصاد جهانی در سال جاری در حال سقوط می‌باشد. وی تأکید نمود: اما سه ماهه گذشته نشان می‌دهد که اقتصاد به آرامی در حال بهبود می‌باشد. لازم به ذکر است صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی می‌کند تولید ناخالص داخلی اوکراین در سال جاری 7.2 درصد کاهش یابد.

صادرات روغن‌های نباتی 20 درصد افزایش یافت

ارزش صادرات روغن‌های نباتی و کنجاله دانه‌های روغنی از اوکراین در 9 ماه نخست سال جاری نزدیک به 5 میلیارد دلار اعلام شد. صادرات این گروه کالایی از نظر وزنی 12.4 درصد و از نظر ارزش 20.6 درصد افزایش را نسبت به دوره زمانی مشابه در سال گذشته نشان می‌دهد. اتحادیه «صنایع روغن نباتی اوکراین» در این باره اعلام کرد: این رشد نتیجه افزایش صادرات روغن آفتابگردان به میزان 15.1 درصد از نظر وزنی و 2.23 درصد از نظر ارزش و رشد صادرات کنجاله آفتابگردان از نظر وزنی 6.2 درصد و از نظر ارزش 7.7 درصد بوده است. در همین حال صادرات روغن سویا و کنجاله سویا و هم‌چنین روغن کلزا کاهش داشته است.

15 میلیارد یورو برای اصلاحات: روند کمک‌های اتحادیه اروپا به اوکراین برای اصلاحات

رییس نمایندگی اتحادیه اروپا اعلام کرد: کی یف، یک بسته بی‌سابقه کمک‌های مالی از این اتحادیه دریافت کرده است. ماتی ماآسیکاس گفت: اتحادیه اروپا از سال 2014 تا امروز نزدیک به 15 میلیارد یورو کمک‌های مالی به منظور انجام اصلاحات در اختیار کی یف قرار داده است. وی که در جلسه کمیسیون هماهنگی اجرای توافقنامه عضویت وابسته اوکراین در اروپا سخن می‌گفت، توضیح داد: در 4 سال نخست اجرای بخش اقتصادی توافقنامه مذکور، گردش تجاری میان اوکراین و اتحادیه اروپا 65 درصد افزایش یافت و این اتحادیه به بزرگترین شریک تجاری اوکراین تبدیل شد. وی افزود: اتحادیه اروپا و موسسات و نهادهای مالی وابسته به این اتحادیه از سال 2014 تا امروز بسته بی‌سابقه‌ای از کمک‌های مالی نزدیک به 15 میلیارد یورو برای اجرای اصلاحات در اوکراین البته در چارچوب شروطی که برخی از آنها بسیار سختگیرانه بود، به این کشور ارائه کرده‌اند.

چین بزرگترین وارد کننده روغن آفتابگردان اوکراین در ماه سپتامبر

چین بزرگترین وارد کننده روغن آفتابگردان تصفیه نشده اوکراین در ماه سپتامبر بود. بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط اتحادیه صنایع روغن نباتی اوکراین 36.7 درصد کل صادرات روغن آفتابگردان تصفیه نشده در ماه سپتامبر به چین صادر شده است. ارزش این میزان صادرات 76.3 میلیون دلار اعلام شد. هند با واردات 66.7 میلیون دلار در جای دوم و کشورهای اتحادیه اروپا با واردات 44.6 میلیون دلار در رده سوم قرار گرفته‌اند. بزرگترین واردکننده روغن آفتابگردان تصفیه شده در ماه سپتامبر نیز آمریکا بود که 6.6 میلیون دلار را از اوکراین خریداری کرده است. این میزان معادل 21.5 درصد کل صادرات روغن آفتابگردان تصفیه شده در ماه سپتامبر بود. ترکیه نیز با واردات 3.99 میلیون دلار یا 18.6 درصد کنجاله آفتابگردان از اوکراین بزرگترین واردکننده این محصول در ماه سپتامبر بوده است. چین 18.1 درصد کنجاله آفتابگردان صادراتی اوکراین در ماه سپتامبر را خریداری و وارد کرده است.

واریز 87 میلیارد گریونا درآمد به بودجه از سوی شرکت «نفت و گاز اوکراین» در 9 ماه گذشته

سرویس مطبوعاتی شرکت سهامی ملی نفت و گاز اوکراین اعلام کرد: این شرکت در 9 ماه نخست سال جاری بیش از 87 میلیارد گریونا به بودجه دولتی و بودجه‌های محلی واریز کرده که 39.6 میلیارد گریونا از این مبلغ، سود سهام مربوط به سال گذشته بوده است. مبالغ واریزی توسط شرکت نفت و گاز اوکراین به بودجه دولت در 9 ماه گذشته 11.5 درصد کل واریزی‌ها به بودجه در این مدت بوده است.

لهستان در رده نخست واردات عسل اوکراین

اوکراین در 9 ماه نخست سال جاری 49.3 هزار تن عسل به ارزش 80.8 میلیون دلار صادر کرد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 10.8 درصد افزایش را نشان می‌دهد. لهستان با واردات 24.4 درصد به ارزش 19.74 میلیون دلار در جایگاه نخست واردات عسل از اوکراین قرار گرفته است. آلمان 19.8 درصد و به ارزش 16 میلیون دلار در جایگاه دوم و بلژیک با واردات 11.14 میلیون دلار یا 13.9 درصد در جای سوم قرار گرفت.

کاهش 13 درصدی حمل و نقل کالا در اوکراین

شرکت‌های حمل و نقل اوکراین در 9 ماه نخست سال جاری حمل و نقل کالا را در مقایسه با دوره زمانی مشابه سال گذشته 13.3 درصد کاهش داده‌اند. در مجموع در 9 ماه نخست سال جاری 435.2 میلیون تن کالا توسط موسسات اوکراینی جابجا شده است. گردش بار در این مدت 16.6 درصد کمتر و به رقم 210.7 میلیارد تن کیلومتر رسیده است. در مجموع راه آهن 223.1 میلیون تن کالا حمل و نقل کرده است که 4.7 درصد کاهش یافته است. 136.9 میلیون تن کالا توسط حمل و نقل جاده‌ای (24.5 درصد کاهش)، 3.9 میلییون تن از طریق حمل و نقل آبی (13 درصد کاهش)، 71.2 میلیون تن از طریق خطوط لوله (13.3 درصد کاهش) و 0.1 میلیون تن از طریق حمل و نقل هوایی (9.4 درصد کاهش) جابجا شده است.

اداره بیمه اجتماعی لهستان: بیش از 500 هزار اوکراینی مودی مالیاتی در لهستان می‌باشند

اداره بیمه اجتماعی لهستان اعلام کرد: بیش از نیم میلیون اوکراینی ساکن لهستان، به طور رسمی‌پرداخت‌کننده مالیات و مودی مالیاتی می‌باشد. این اداره تأکید کرد: اوکراینی‌های پرداخت‌کننده مالیات در لهستان، 75 درصد کل خارجیانی را که در این کشور مالیات پرداخت می‌کنند، تشکیل می‌دهند. هم‌چنین اعلام شد: نزدیک به 1.3 میلیون اوکراینی در لهستان ساکن و مقیم می‌باشند که پس از لهستانی‌ها، بزرگترین گروه قومی در این کشور محسوب می‌شوند. گرترودات اوسینسکا رئیس اداره تأمین اجتماعی لهستان گفت: با بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد اوضاع تثبیت گشته و تنها در ماه آگوست سال جاری تعداد اوکراینی‌های پرداخت‌کننده مالیات 31 هزار نفر و در مقایسه با وضعیت در آغاز همه‌گیری بیماری 19 هزار نفر افزایش یافته است.

بانک مرکزی همچنان امیدوار است که یک بخش دیگر از وام صندوق بین‌المللی پول را دریافت کند

کیریلو شوچنکو رییس بانک مرکزی اوکراین اعلام کرد: انتظار دارد تا پایان سال جاری بخش دیگری از وام کلی صندوق بین‌المللی پول را دریافت کند. وی گفت: حمایت مالی از سوی شرکای بین‌المللی برای احیای سریع اقتصادی اوکراین ضروری می‌باشد. وی افزود: در همین حال تأثیر یا توقف اجرای تعهدات متقبله در مقابل صندوق بین‌المللی پول نه تنها احیای اقتصادی را کند می‌کند بلکه بشدت انتظارات تورمی و کاهش ارزش گریونا را بدتر خواهد کرد. از طرف دیگر بانک مرکزی اوکراین پیش‌بینی در خصوص افزایش ذخایر ارزی بین‌المللی اوکراین در سال جاری را از 29.8 میلیارد دلار به 29.1 میلیارد دلار کاهش داد.

صندوق بین‌المللی پول و چشم‌انداز ارائه وام به اوکراین              

آلفرود کامر مدیر اداره کل اروپایی صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد: ما همکاری‌های نزدیکی با اوکراین داریم. تخصیص بخش‌های بعدی وام برنامه‌ریزی شده برای اوکراین در چارچوب برنامه آماده به کار «استند-بای» به اجرای اصلاحات و انجام تعهدات و حصول اهدافی که در تفاهم‌نامه این برنامه قید شده است، بستگی دارد. وی گفت: در چند ماه گذشته ما در خصوص اجرای اصلاحات و هم‌چنین در مورد لزوم انجام تعهدات اوکراین در چارچوب تفاهم‌نامه و دستیابی به اهداف تعیین شده در برنامه، با دولت اوکراین همکاری و تعاملات نزدیکی داشته‌ایم و این تعاملات ادامه خواهند یافت. کامر ضمن ارائه این پاسخ به پرسش در خصوص احتمال ارائه وام به اوکراین تا پایان سال جاری، تأکید کرد: این موضع بارها تکرار شده است. وی گفت: در صندوق بین‌المللی پول به خوبی درک می‌کنند که برنامه استند- بای با هدف حمایت از ثبات اقتصادی کلان اوکراین و واکنش نسبت به بحران ویروس کرونا و هم‌چنین اجرای برخی از اصلاحات می‌باشد که باید طی یک دوره 18 ماهه انجام شوند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما