معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۷/۲۱- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۴۷۴

خرید واکسن چینی کرونا توسط برزیل

دولت ایالتی سان پائولو قراردادی به ارزش 90 میلیون دلار برای خرید 46 میلیون دوز واکسن با شرکت چینی سیوواک برای خرید واکسن امضا نمود. 6 میلیون دوز از این واکسن‌ها تا ماه اکتبر به برزیل ارسال و 40 میلیون دیگر در برزیل تولید خواهد شد. مرحله اول واکسیناسیون نیز از روز 15 دسامبر بر روی کادر درمان شروع خواهد شد. برزیل علاوه بر عقد قرارداد واکسن چینی با واکسن تولیدی کشورهای انگلیس، روسیه و آمریکا نیز قرارداد خرید امضاء کرده است.

جان دوریا، فرماندار ایالت سان پائولو برزیل روز چهارشنبه (8 مهر ماه) پس از امضای قرارداد خرید واکسن کرونا شرکت چینی سینواک برای تامین 46 میلیون دوز واکسن اعلام کرد که واکسیانسیون در این ایالت از 15 دسامبر بر روی پرسنل بهداشتی و در مراکز بهداشتی عمومی و خصوصی شروع خواهد شد. دوریا گفته که سان پائولو از نخستین مناطق دنیا است که واکسن کرونا را دریافت می‌کند. فرماندار سان پائولو گفته کروناواک (واکسن تولید شده شرکت چینی سیوواک) مراحل آزمایش داوطلبانه را طی کرده و تا حد زیادی مورد تایید آژانس نظارت بر سلامت برزیل (آنویسا) قرار گرفته است ولی این مرحله تا روز 15 اکتبر ادامه پیدا خواهد کرد. دوریا از نتیجه بخش بودن واکسن ابراز اطمینان کرده و گفته در صورتی که مرحله سوم نیز با موفقیت به پایان برسد دولت سان پائولو تایید فوری این واکسن از آنویسا را درخواست خواهد کرد.  

براساس قراردادی که بین دولت ایالتی سان پائولو و شرکت سینوواک برای تامین 46 میلیون دوز واکسن امضا شده است، سینوواک 6 میلیون دوز واکسن را به صورت فوری به برزیل ارسال خواهد کرد و 40 میلیون دوز دیگر در برزیل فرمول بندی و بسته بندی خواهند شد. براساس اعلام دولت ایالتی سان پائولو برای تامین 14 میلیون دوز دیگر تا ماه فوریه سال آتی میلادی توافق صورت گرفته ولی قرارداد آن هنوز منعقد نشده است. ارزش این قرارداد 504 میلیون رئال (90 میلیون دلار) می‌باشد که در آن بند انتقال فناوری تولید واکسن به موسسه بوتانتان (شریک برزیلی شرکت چینی و مسئول انجام آزمایش واکسن در بین دواطلبان برزیلی) پیش بینی شده است. یکی کارخانه‌های موسسه بوتانتان از ماه نوامبر تولید واکسن در برزیل را شروع خواهد کرد.

مرحله آزمایشی واکسن کرونا در برزیل از ماه جولای شروع شده است و تاکنون سه مرحله از آزمایش این واکسن 12 مرکز تحقیقاتی در 5 ایالت برزیل انجام شده است و تاکنون 7 هزار نفر این واکسن را دریافت دریافت کرده اند و انتظار می رود تا 15 اکتبر مرحله آزمایشی این واکسن به پایان برسد. تست کلینیکی این واکسن بر روی افراد بالاتر از 60 سال انجام می‌شود.

ژان گورنتچتین، دبیر بهداشت ایالت سان پائولو گفته که این واکسن در دو دوز با فاصله 14 روزه تزریق خواهد شد. گورنتچتین معیارهای ترزیق واکسن کرونا را مشابه واکسن آنفولانزا دانسته و گفته واکسیناسون ابتدا از پرسنل بهداشتی و سپس گروه‌های پر ریسک شروع خواهد شد. براساس اعلام دولت سان پائولو  94.7 درصد از 50 هزار نفری که در چین این واکسن را دریافت کرده اند عوارض نامطلوب مشاهده نشده است. 5.3 درصد نسبت به واکسن واکنش منفی نشان داده اند که 3 درصد در محل تزریق واکسن درد داشته و 1.5 درصد علائم خستگی و 0.2 درصد تب داشته اند. در برزیل نیز در هیچ یک از 5600 پرسنل بهداشتی که در مرحله آزمایشی شرکت کرده اند، عوارض منفی واکسن مشاهده نشده است. البته این آمار نشان دهنده ایجاد ایمنی قطعی در ویروس نیست بلکه نشان دهنده نبود عوارض ترزیق  واکسن می‌باشد.

موسسه آنویسا روز چهار شنبه اعلام کرد که با توجه به شرایط اضطراری ناشی از شیوع ویروس کرونا در صورتی که واکسنی 50 درصد نیز کارایی داشته را تایید خواهد کرد. البته این امر منوط به نبود آلترناتیو دیگر منوط شده است. آنویسا به صورت سنتی در صورتی یک واکسن را تایید می‌کند که حداقل 70 درصد کارایی داشته باشد. 

 برزیل از پیشروترین کشورها در زمینه آزمایش و عقد قرارداد برای خرید واکسن کرونا می‌باشد. قرارداد خرید واکسن با دانشگاه آکسفورد (با مشارکت شرکت آسترازنکا) و شرکت سینوواک چین امضاء شده و مراحل تست واکسن نیز نتایج موفیت آمیزی داشته اشت. دو شرکت آمریکایی جانسون و جانسون، و شرکت Pfizer مجوز مقامات برزیلی برای شروع آزمایشات کلینکی را دریافت کرده اند. ایالت های پارانا و باهیا نیز قرار خرید واکسن روسی اسپوتنیک امضاء کرده اند و مرحله تست واکسن پس از اخذ مجوزهای آنویسا را شروع خواهند شد.

تعداد زیادی متخصصان برزیل را یکی از بهترین کشورها برای آزمایش واکسن کرونا می دانند. جان آندروس، متخصص اپیدمیولوژی و ایمن سازی در دانشگاه جورج واشنگتن که سابقه معاونت سازمان بهداشت پان آمریکننیز دارد میزان بالای انتقال ویروس در برزیل را از معیارهای اصلی برای آزمایش یک واکسن دانسته است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما