معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۷/۲۱- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۳۴۰

آخرین اخبار اقتصادی مرتبط به وضعیت شیوع ویروس کووید 19 در اسلوونی

روند افزایشی آمار ابتلاء روزانه به کرونا در اسلوونی و ثبت مستمر رکودهای جدید شمار مبتلایان، به شدت بر نگرانی‌ها افزوده است. اگر در موج نخست شیوع این بیماری بالاترین رکود روزانه به اندکی فراتر از رقم 60 مورد بالغ شد، در حال حاضر و طی هفته گذشته این رکود به 387 نفر مبتلایان جدید طی یک روز، به ثبت رسید.

مطابق آخرین گزارش ارائه شده از سوی دولت اسلوونی که جمعه هجدهم مهر 1399 انتشار یافت، براساس 251,389 مورد آزمایش صورت گرفته تا پایان روز پنج شنبه هفدهم مهر ماه جاری، مجموع شمار افراد مبتلا شناسایی و تأیید شده در اسلوونی با 363 مورد افزایش موارد ابتلاء جدید ، به 7872 نفر بالغ شد. از رقم یاد شده 4842 نفر پس از درمان سلامتی خویش را بازیافته اند. همچنین تعداد موارد فعال این بیماری هم اکنون 2865 مورد اعلام شده که 138 نفر از ایشان در بیمارستان بستری هستند. از این تعداد 22 نفر در بخش مراقبت های ویژه به سر می‌برند. مجموع شمار قربانیان به ثبت رسیده ناشی از این بیماری نیز 165 نفر اعلام شده است.

در یک بررسی مقایسه ای نسبت به پانزده روز گذشته (چهارم مهر تا هجدهم مهر ماه جاری) تعداد افراد مبتلاء شناسایی شده از 5007 به 7872 نفر افزایش یافته که بالغ بر 65 درصد رشد داشته است. همچنین تعداد مرگ و میر ناشی از این بیماری از رقم 145 به 165 مورد قربانی بالغ شده که با افزایش کمتر از پانزده درصد همراه بوده است.

چنانچه شاخص متوسط موارد ابتلاء روزانه طی چهارده روز گذشته را که به ازاء هر یکصد هزار نفر محاسبه می‌شود، در نظر بگیریم در حال حاضر و براساس آخرین آمار اعلام شده، این شاخص در سطح 128.80 نفر است که همچنان پایین تر از 140 نفر است (حد نصابی است که گفته می‌شود بیش از آن حاکی از وضعیت قرمز است). براساس اظهارنظر نخست وزیر اسلوونی چنانچه این شاخص از 140 نفر فراتر رود و شمار افراد بستری در بیمارستان‌ها از 250 نفر و تعداد بیماران بستری در بخش مراقبت های ویژه از 50 نفر فزونی یابد، شیوع بیماری و اعلام رسمی مجدد «اپیدمی» در اسلوونی متصور خواهد بود و اقدمات و تمهیدات متناسب با آن شرایط در نظر گرفته خواهد شد.

براساس اعلام کارشناسان بهداشت و سلامت از جمله پروفسور بویانا بوویچ رئیس گروه تخصصی مشورتی کووید 19 در وزارت بهداشت اسلوونی، تخمین زده می‌شود که تعداد موارد ابتلا در این کشور سه برابر موارد اعلامی است که نتیجه آزمایش آنها، مثبت اعلام گردیده است.

مطابق اعلام وزارت بهداشت اسلوونی کووید 19 بر خلاف موج اول بیماری در مناطق مختلف این کشور گسترش یافته به نحوی که از مجموع 212 منطقه شهرداری، تنها در 8 منطقه موارد ابتلاء مشاهده نشده و به ثبت نرسیده است.

از روز جمعه هجدهم مهر ماه جاری، دولت اسلوونی مقررات و محدودیت‌های جدیدی را علاوه بر موارد اعلام شده طی هفته‌های گذشته، اعمال نمود. از جمله این موارد می‌توان به ممنوعیت برگزاری تجمعات خصوصی و عمومی‌بیش از ده نفر (به استثناء برخی موارد نظیر مراسم مذهبی با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی)، محدود شدن سرو غذا بر سر میز در رستوران‌ها و اغذیه‌فروشی‌ها اشاره نمود. همچنین در اماکنی همچون فروشگاه‌ها که خدمات ارائه می‌شود به ازاء بیست متر مربع اجازه حضور همزمان یک نفر داده خواهد شد. قرار دادن مواد ضدعفونی در ورودی مراکز و مجتمع‌های مسکونی نیز اجباری شده است. وزیر کشور اسلوونی همچنین اعلام کرد با توجه به روند افزایشی موارد ابتلاء، ممکن است دولت تصمیمات و محدودیت‌های افزون‌تری را طی روزهای پیش‌رو، اتخاذ کند.

از سو ی دیگر دولت در مقایسه با موج اول محدودیت‌های کمتری را در نظر گرفته است، لیکن به نظر می‌رسد با افزایش تصاعدی تعداد مبتلایان، این اقدامات مهار نسبی شیوع این ویروس و ثبات آماری و تغییر جهت منحنی در جهت کاهش را سبب نشده است. البته با گزارش‌ها و اخبار واصله از کشورهای همسایه و سایر کشورهای اروپایی، به نظر می‌رسد که این وضعیت و روند افزایشی صرفا به اسلوونی محدود نبوده و تقریبا در اغلب کشورها کمابیش وضعیت مشابهی حاکم است.

براساس آخرین ارزیابی و اعلام دولت اسلوونی کشورهای فنلاند، قبرس، لیتوانی، لتونی، لهستان و لیخن اشتاین در اتحادیه اروپا و  حوزه شنگن، در فهرست سبز (ایمن به لحاظ شیوع کووید 19) قرار دارند. علاوه بر آن کشورهای استرالیا، کره جنوبی، نیوزلند، صربستان و اورگوئه از خارج از حوزه‌های یاد شده در این فهرست قرار دارند. براساس اعلام دولت محدویت و قرنطینه برای تمامی‌کسانی که از کشورهای یاد شده به اسلونی وارد می‌شوند، وجود ندارد. در خصوص سایر کشورها، خاطرنشان می‌گردد تمامی‌کسانی که از کشورهای طبقه شده تحت عنوان فهرست نارنجی (هشدار به لحاظ ایمنی) وارد می‌شوند، چنانچه از کشورهای عضو اتحادیه اروپایی و حوزه شنگن وارد شوند، بدون قرنطینه و محدودیت اجازه ورود خواهند داشت. در خصوص سایر کشورها و نیز کشورهایی که در فهرست قرمز قرار دارند، قرنطینه ده روزه انجام می‌شود و یا با ارائه گواهی و برگه سلامت از مؤسسات معتبر مورد تأیید که سلامت مسافر به لحاظ عدم ابتلاء به کووید 19 تأیید شود (مشروط به آنکه بیشتر از 48 ساعت از زمان صدور آن نگذشته باشد)، مستلزم قرنطیه نخواهد شد.  

ارزیابی پیامدهای بسیار زیان‌بار شیوع کرونا بر وضعیت اقتصادی اسلوونی از سوی مراجع آماری همچنان ادامه دارد. مطابق جدیدترین گزارش منشتر شده، طی ماه‌های جولای و آگوست سالجاری شب‌خواب گردشگران در لوبلیانا 160.341 مورد به ثبت رسیده است که برابر با یک چهارم این تعداد در دوره مشابه در سال گذشته می‌باشد. همچنین اعلام شده که 44 هتل در لوبلیانا پایتخت این کشور طی فصل تابستان در تعطیل بسر بردند.

به رغم شیوع بیماری کرونا و پیامدهای آن بر وضعیت اقتصادی این کشور، مؤسسه بین المللی اعتبارسنجی مودی رتبه اعتباری اسلوونی را به A3 افزایش داد. وزارت دارایی اسلوونی این موضوع را مؤید آن ارزیابی می‌کند که این کشور در این دوران سخت کماکان کشور قابل اطمینانی برای سرمایه گذاران محسوب می‌شود. به نظر این مؤسسه دو فاکتور در ارتقاء رتبه اعتباری اسلوونی تأثیرگذار بوده است؛ نخست بهبود بارمالی بدهی دولتی و دیگری کاهش ارزش تأمین مالی در مقایسه با کشورهای قابل قیاس.

بانک اروپایی بازسازی و توسعه، رشد تولید ناخالص داخلی اسلوونی در سالجاری را منفی 7.5 درصد پیش بینی کرد. دلیل کاهش رشد اقتصادی بیش ازهمه به سبب پیامدهای منفی اپیدمی  ‌کووید 19 و اقدامات مهارکننده برای این بیماری عنوان شده است. پیش بینی این بانک برای سال 2021 میلادی رشد 3.5 درصدی تولید ناخالص داخلی اسلوونی است. در میان کشورهایی که در منطقه نزدیک به اسلوونی واقع شده اند، بیشترین کاهش تولیدات ناخالص در مقایسه با اسلوونی، مربوط به کرواسی است که برابر با 8.5 درصد می‌باشد. البته پیش بینی بانک اروپایی بازسازی و توسعه کمتر از پیش بینی فصل پائیز اداره تجزیه و تحلیل و توسعه اقتصاد کلان جمهوری اسلوونی می‌باشد. این اداره کاهش 6.7 درصدی تولید ناخالص داخلی اسلوونی را برای سالجاری پیش بینی کرده است. بانک اروپایی بازسازی و توسعه به این نتیجه رسیده است که صادرات اسلوونی که معمولا 70 درصد تولیدات ناخالص داخلی را شامل می‌شود، درنیمه اول سالجاری میلادی در مقیاس سالیانه 12 درصد کاهش داشته است. گردشگری نیز که 7 درصد تولیدات ناخالص داخلی را شامل می‌شود، آسیب دیده است. ورود گردشگران خارجی به اسلوونی درسطح سالیانه 80 درصد کاهش داشته است. همه این موارد به کاهش 8.3 درصدی رشد اقتصادی در نیمه اول سال منجر شده است. از طرفی دیگر به سبب اقدامات دولت درجه بیکاری تاکنون بطور فاحشی افزایش پیدا نکرده است. افزایش بیکاری از 4 به 4.7 درصد رسید. بانک اروپایی بازسازی و توسعه هشدار می دهد در آینده تقویت اقتصادی اسلوونی به عنوان کشوری کوچک و باز بیش از همه به وضعیت اقتصادی شرکاء تجاری این کشور خصوصا کشورهای بزرگ اروپایی وابسته خواهد بود. آلمان، اتریش و ایتالیا مهم‌ترین شرکای تجاری اسلوونی، محسوب می‌شوند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما