معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۷/۰۷- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۶۶

اخبار و تحولات اقتصادی تایلند(هفته اول مهر 1399)

برخی از مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی تایلند در هفته اول مهر ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور منعکس شده به شرح زیر می‌باشد :

تصویب بودجه 2021 تایلند در مجلس نمایندگان

مجلس نمایندگان تایلند در سومین و آخرین نشست خود با 269 رای مثبت ،61 رای منفی و 121 غائب بودجه 3.3 تریلیون باتی سال 2021 تایلند را تصویب نمود و این لایحه بودجه برای تصویب به  مجلس سنا ارسال گردید. در اولین نشست این مجلس، لایحه 3.3 تریلیون باتی دولت مورد تصویب قرار نگرفت و مجلس نمایندگان با رقم285.3 تریلیون بات موافقت نمود. این لایحه بودجه در تاریخ 22 سپتامبر به مجلس سنا ارسال گردید.

اثرات رکود گسترده بر صنایع تایلند

دو سوم صنایع تایلندی برای خروج از رکود حاصل شده بعد از همگی ویروس کرونا با مشکل مواجه شده اند. فدراسیون صنایع تایلند با اعلام این موضوع به دولت هشدار داده که می‌بایست برخی موافقت نامه‌های تجاری مانند موافقتنامه CTPP و برخی موافقتنامه‌های آزاد تجاری دیگر با شرکا امضا شود. از میان ۴۰ گروه صنعتی، در خصوص ۳۲ مورد از آنها انتظار می رود که با کاهش قابل توجه در تقاضا مواجه شوند و بعد از حتی پایان همه گیری ویروس به سختی به شرایط قبلی بازگردند. تنها پیش بینی می‌شود که سیزده صنعت بعد از همه گیری رشد تقاضا را تجربه نمایند؛ که شامل بخش های ذیل خواهد بود:

بخش وسایل پزشکی و بهداشتی، بخش دارویی، بخش فناوری ارتباطات و اطلاعات، کاغذ و لوله، شکر، سیستم های خنک کننده، مواد غذایی، تولید برق، مواد شیمیایی، محصولات لاستیکی و پلاستیک، چاپ، بسته بندی و محصولات آلومینیومی.

رتبه جهانی تایلند بر اساس شاخص فناوری

تایلند بر اساس شاخص فناوری و خلاقیت (Innovation) رتبه 44 جهان را کسب نموده است. استراتژی توسعه ملی ۲۰ ساله تایلند که اهداف بزرگ توسعه مانند توسعه فناوری را در بر می‌گیرند در شاخص فناوری جهانی ۲۰۲۰ در نظر گرفته شده اند که در نهایت تایلند را بین ۱۳۱ کشور در سراسر دنیا در رتبه ۴۴ قرار داده است. البته رتبه تایلند در زمینه صادرات محصولات دانش بنیان و خلاقانه رتبه اول بوده است. سازمان مالکیت معنوی جهانی با همکاری دانشگاه کرنل آمریکا و مرسسه اروپایی کسب و کار این رتبه بندی را انجام داده اند که در گزارش سالانه آنها گزارش شده این رتبه بندی بر اساس حمایت و توسعه خلاقیت و میزان سرمایه‌گذاری که در این زمینه انجام شده صورت گرفته است. رتبه ۴۴ تایلند به خاطر شرایط مثبت بازار برای فناوری و توسعه مداوم بوده است. بین کشورهای با درآمد متوسط به بالا، تایلند رتبه چهارم را به خود اختصاص داده و در میان کشورهای آ سه آن، آسیای شرقی و گروه اقیانوسیه رتبه دهم را کسب کرده است. در سال گذشته این رتبه ۴۳ بوده و همین رتبه را در سال ۲۰۱۸ نیز کسب کرده است. البته ویژگی گزارش امسال قرار گرفتن تایلند در رتبه اول به لحاظ صادرات محصولات مبتنی بر فناوری و خلاقیت بوده است.تایلند بین ۱۰ کشور اول دنیا که حقوق ثبت در آنها به ثبت رسیده قرار گرفته است. رتبه جهانی ۱۰ کشور اول به ترتیب به کشورهای سوئیس، سوئد، آمریکا، بریتانیا، هلند، دانمارک، فنلاند، سنگاپور، آلمان و کره‌جنوبی اختصاص دارد. کشورهای هند و فیلیپین با رتبه‌های ۴۸ و ۵۰ برای اولین بار میان ۵۰ کشور اول قرار گرفته اند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما