معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۷/۰۳- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۲۲۵

ایجاد فرصت صادرات انواع پیاز به بازار هند

کاهش برداشت محصول پیاز در هند به دلیل وقوع سیل ناشی از بارش‌های فصلی و در نتیجه آسیب به مزارع این محصول سبب گردید وزارت بازرگانی هند از روز 14 سپتامبر (24 شهریور)، صادرات انواع پیاز را به خارج از هند، جهت تعادل بخشیدن به تقاضای بازار داخلی ممنوع اعلام نماید.

این موضوع در آبان ماه سال گذشته نیز  به دلیل کاهش شدید محصول پیاز ناشی از خرابی و کاهش سطح مزارع زیرکشت آن در هند و متعاقبا افزایش شدید تقاضا و بهای این محصول، اتفاق افتاد که در آن زمان وزارت بازرگانی هند در کنار ممنوعیت صادرات پیاز، واردات حدود 100 هزار تن از این محصول از کشورهای ایران، افغانستان، ترکیه و مصر را در برنامه خود قرار داد.

در همین رابطه با صدور ممنوعیت پیاز از سوی وزارت بازرگانی هند، مقامات بنگلادش از دولت هند در خواست نموده اند تا موضوع ممنوعیت صادرات پیاز از هند به بنگلادش به دلیل وابستگی شدید آن کشور به واردات پیاز برداشته شود و ظاهرا مقامات دو کشور در این رابطه گفتگوهایی را نیز داشته اند. طبق اخبار منتشره در روزنامه اکونومیک تایمز، محموله‌های بزرگ صادراتی این محصول در مسیر صادرات به بنگلادش، در یک مقطع در ایالت بنگال غربی متوقف شده، لیکن با مذاکره میان مقامات وزارت خارجه دو کشور، بالاخره امکان ترخیص آنها فراهم آمد. هند قبلا اجازه صادرات حدود 25 هزار تن پیاز به بنگلادش را صادر کرده بود که به دلیل آشفتگی و کمبود آن در بازار داخلی، صادرات آن ممنوع اعلام شد. ولی متعاقبا با استناد به اولویت همسایگان در سیاست خارجی هند "neighborhood first" این ممنوعیت در کمتر از یک هفته، برداشته شد. این برای دومین بار طی کمتر از یک سال اخیر است که ممنوعیت صادرات پیاز واکنش مقامات بنگلادش را در برداشته است. در اکتبر سال 2019 نیز هند در پی کاهش محصول پیاز اقدام به ممنوعیت صادرات این محصول نمود.  این در حالی است که بنگلادش از هند درخواست نموده بود در این قبیل موارد با اطلاع قبلی به دولت بنگلادش موضوع ممنوعیت اقلام صادراتی را دنبال نماند.

  گفتنی است آشفتگی بازار محصول پیاز که سال گذشته قیمت آن در کمتر از یک ماه از 30 به 140 روپیه در هر کیلو افزایش یافت، مقامات وزارت بازرگانی هند را بر آن داشت تا با پیش‌بینی وضعیت مشابه در سال های آتی به موضوع احداث انبارهای ذخیره پیاز در ایالت های مارهاراشترا و کارناتاکا، با ظرفیت حدود 100 هزار تن جهت رفع نیاز داخلی بیاندیشند . درآن‌زمان کشورهای افغانستان و ترکیه با شرکت در مناقصات اعلام شده از سوی شرکت دولتی وابسته به وزارت بازرگانی هند (MMTC) ، محصول پیاز خود را در تناژ بالا به هند ارسال نمودند. اما متأسفانه در این میان شرکت های صادر کننده ایران حضور پر رنگی نداشته اند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما