معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۶/۳۰- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۲۷

اخبار اقتصادی اوکراین (هفته چهارم شهریور ماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی کشور اوکراین در هفته چهارم شهریور ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور انتشار یافته به شرح ذیل اعلام می‌گردد:

اخبار اقتصادی داخلی

قیمت‌ها در اوکراین برای دومین ماه متوالی کاهش یافتند

قیمت کالاهای مصرفی در اوکراین برای دومین ماه متوالی کاهش داشته است. کارشناسان توضیح دادند که این کاهش در چارچوب سنت و رویه سالانه تنزل قیمت‌ها در فصل تابستان قابل تفسیر می‌باشد. سازمان دولتی آمار اوکراین در همین رابطه اعلام کرد: قیمت کالاهای مصرفی در اوکراین در آگوست سال جاری نسبت به ماه جولای 0.2 درصد کاهش یافته و بدین ترتیب تورم اقتصادی از آغاز سال تا کنون برابر 1.2 درصد ثبت شده است. بر اساس همین آمار تورم سالانه آگوست سال جاری نسبت به آگوست سال گذشته برابر 2.5 درصد محاسبه شده است در حالیکه این شاخص در مقیاس جولای به جولای برابر 2.4 درصد بود. لازم به ذکر است که در آگوست سال جاری قیمت مواد غذایی در اوکراین 1.5 درصد کاهش یافت. قیمت نوشیدنی‌های الکلی و دخانیات 0.5 درصد، قیمت پوشاک و کفش 3 درصد کاهش داشته اما در مقابل، هزینه‌های مسکن، آب، برق، گاز و مواد سوختی 5.7 درصد گران‌تر شده‌اند. به نحوی که قیمت گاز طبیعی به تنهایی در ماه آگوست 37.7 درصد گران‌تر شد.

آبروماویچیوس «اوکرآبارون پروم» را ترک می‌کند

آیواراس آبروماویچیوس رئیس کنونی کنسرسیوم دولتی صنایع دفاعی «اوکرآبارون پروم» به زودی این موسسه دولتی را ترک می‌کند. دنیس شمیگال نخست وزیر اوکراین سرگئی تیخونوف را برای احراز مقام ریاست این کنسرسیوم به ولادیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور پیشنهاد کرده است. تیخونوف عضو سابق حزب «سوسیالیست‌های مترقی» می‌باشد. تیخونوف در حال حاضر رئیس بخش امنیت و صنایع دفاعی دفتر رئیس‌جمهور می‌باشد. لازم به ذکر است که یاروسلاو ژلزنیاک نماینده پارلمان از حزب گولوس روز دوشنبه اعلام کرده بود که آبروناویچیوس به زودی از مقام خود کناره‌گیری خواهد کرد. وی گفت: یک منبع گفته "نخست وزیر قبلاً پیشنهادی را ارائه داده است."

بانک جهانی اندازه بازار سایه زمین در اوکراین را اعلام کرده است

بانک جهانی برآورد کرده است که حدود 8 میلیون هکتار از اراضی کشاورزی اوکراین به طور غیررسمی و غیرقانونی کشت می‌شوند و صاحبان این اراضی مشاعی؛ این زمین‌ها را بدون ثبت اجاره‌نامه و پرداخت مالیات، اجاره می‌دهند. بانک جهانی در گزارش خود اعلام کرد: اوکراین یکی از پنج کشور اصلی تامین‌کننده محصولات کشاورزی در جهان است و بخش کشاورزی بیش از 10 درصد از تولید ناخالص داخلی، 39.8 درصد یا حدود 20 میلیارد دلار از کل صادرات آن را تشکیل داده است.

در همین حال دولت میلیاردها گریونا درآمد مالیاتی از محل مالیات بر اجاره این اراضی را از دست می‌دهد. یک حقوقدان در این رابطه می‌گوید: بر اساس قانون مالیات نرخ اجاره بین 3 تا 12 درصد ارزش مالی زمین است؛ علاوه بر آن ادارات حکومتی محلی نیز می‌توانند در اجاره اراضی دولتی به این نرخ 1 درصد برای تامین توسعه اجتماعی منطقه اضافه کنند، اما در بسیاری از موارد اجاره‌نامه قانونی تنظیم نمی‌شود و در نتیجه مالیات درآمد اجاره پرداخت نمی‌گردد. وی تاکید نمود: شرکت‌های بزرگ کشاورزی تلاش می‌کنند تا در چارچوب قانون کار کرده، در قراردادها قیمت واقعی اجاره را درج می‌کنند اما در این صورت برای اجاره اراضی کشاورزی باید مبلغ بیشتری پرداخت نمایند، این بخش حدود 13 درصد کل اراضی استیجاری را تشکیل می‌دهد، اما شرکت‌ها یا کارآفرینان کوچکتر به طور غیرقانونی قرارداد منعقد می‌کنند و قیمت کمتری برای اجاره اراضی پرداخت می‌نمایند و در نتیجه مالیاتی هم پرداخت نمی‌شود.

بانک مرکزی: تورم هدف برای سال 2021 همچنان  5 درصد باقی خواهد ماند

کیریلو شوچنکو رئیس بانک مرکزی اعلام کرد: سیاست پولی کلی این بانک برای سال آینده از جمله تورم هدف در سطح 5 درصد بدون تغییر باقی خواهد ماند. وی گفت: برنامه‌های مرتبط با نرخ شناور ارز و آزادسازی تعیین نرخ ارز هم‌چنان اجرا خواهند شد. شوچنکو گفت: اصول اساسی سیاست‌های بانک مرکزی در سال جاری برای سال آینده نیز حفظ خواهد شد، تورم هدف برای ما در سال آینده بدون تغییر باقی خواهد ماند، و ما مانع هرگونه سیاست سطله‌گرایانه‌ای در نظام ارزی خواهیم بود.

رشد یک درصدی عرضه پول در ماه آگوست

بانک مرکزی اوکراین اعلام کرد: حجم پول در آگوست سال جاری با 0.7 درصد افزایش به 1676 میلیارد و 923 میلیون گریونا رسید. پایه پولی نیز طی ماه پیش با 2.4 درصد رشد به 562 میلیارد و 323 میلیون گریونا افزایش یافت. لازم به ذکر است که حجم پولی در جولای نسبت به ماه پیش از آن 3.4 درصد افزایش یافته بود و به رقم 1668.1 میلیارد گریونا رسیده بود.

افزایش ذخایر موقت گاز طبیعی اوکراین به 26.4 میلیارد متر مکعب

سامانه انتقال گاز اوکراین گفت: حجم گاز تزریق و ذخیره شده در تاسیسات مخازن زیرزمینی اوکراین تا تاریخ 9 سپتامبر سال جاری، به 26.404 میلیارد متر مکعب افزایش یافته است. بر اساس آخرین داده‌ها به طور متوسط روزانه 77.79 میلیون متر مکعب به مخازن زیرزمینی اوکراین پمپاژ می‌شود.

بانک جهانی از اوکراین خواست تا قوانین مربوط به اصلاحات ارضی را تصویب کند

مدیر بانک جهانی در امور کشورهای بلاروس، مولداوی و اوکراین از این کشور خواست تا قوانین مربوط به اجرای اصلاحات ارضی را تصویب و اجرایی نماید. وی اعلام کرد: تنظیم و ایجاد موازین لازم و روند اجرایی قوانین مذکور حداقل حدود 9 ماه طول خواهد کشید. در همین راستا تمامی قوانین مربوطه باید تا آخر سپتامبر سال جاری تصویب شوند و اگر قوانین مذکور در مدت یاد شده به تصویب نرسند اوکراین فرصت‌های خود را از دست خواهد داد. وی هشدار داد که بدون تصویب قوانین و موازین لازم و تامین ضمانت‌های مربوطه، بازار در برابر بازیگران قدرتمند آسیب‌پذیر خواهد بود و این امر منجر به تعمیق فساد اداری و بی‌عدالتی خواهد شد.

پاسخ اوکراین به نگرانی‌های صندوق بین‌المللی پول درباره نهادهای مبارزه با فساد مالی

ایرینا وندیکتوا دادستان کل اوکراین اعتقاد دارد که شرکای بین‌المللی اوکراین نباید در خصوص نهادهای مسئول مبارزه با فساد اداری مالی نگران باشند. وی که در خصوص  وضعیت پیرامون کناره‌گیری نازار خولوتنیسکی از مقام ریاست دادستانی ویژه مبارزه با فساد اداری و اعلام غیرقانونی بودن انتصاب آرتم سیتنیک به مدیریت دفتر ملی مبارزه با فساد اداری سخن می‌گفت، اعلام کرد: هیچ یک از ما حق مالکیت بر مقامی ‌که احراز کرده‌ایم را ندارد، صحبت از افراد مشخصی نیست، موضوع اصلی در نهادها است. نهادها و مراجع حکومتی باید کاملا مستقل و به ترتیب مقرر در قوانین کار کنند، بنابراین در خصوص اتفاقاتی که در نهادهای مذکور رخ می‌دهند، به هیچ وجه دلیلی برای نگرانی شرکای بین‌المللی اوکراین وجود ندارد.

شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین تصمیم به افزایش بودجه دفاعی گرفت

الکسی دانیلوف دبیر شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین پس از جلسه دیروز گفت که این شورا  تصمیم گرفته است بودجه دفاعی اوکراین را از 5.45 درصد تولید ناخالص داخلی در سال جاری به 5.92 درصد افزایش دهد. وی گفت که این تصمیم برای یک کشور درگیر جنگ کاملا منطقی می‌باشد و با وزارت دارایی اوکراین هماهنگ شده است.

زلنکسی: برنامه ارایه وام‌های با بهره 5 ، 7 و 9 درصدی شامل کشاورزان نیز خواهد شد

ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در جریان سفر به استان اودسا اعلام کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، برنامه ارایه وام‌های ارزان با بهره 5 ، 7 و 9 درصدی شامل کشاورزانی که از خشکسالی و عدم بارندگی خسارت دیده‌اند نیز خواهد شد. وی گفت: وزارت توسعه اقتصادی، بازرگانی و کشاورزی موظف شده است تا برنامه‌ای برای حمایت از کشاورزان آسیب‌دیده از خشکسالی تهیه و تنظیم نماید. وی تاکید نمود: وزارتخانه‌ها باید برنامه‌های حمایتی از طرح‌های آبیاری در استان‌های خشک تهیه و تنظیم کنند و مشکلات مربوط به بیمه محصولات رفع شوند. لازم به ذکر است که خشکسالی در برخی مناطق استان اودسا تا 80 درصد محصول را از بین برده است.

بوسلاوتس: اوکراین با ذخایر بی‌سابقه سوخت فصل گرمایشی را آغاز می‌کند

اولگا بوسلاوتس سرپرست وزارت انرژی اوکراین اعلام کرد: اوکراین در حال حاضر بیش از 3 میلیون تن ذغال‌سنگ و 26 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی ذخیره کرده است که این امر به ما نسبت به ایمنی تامین حامل‌های انرژی در فصل گرمایشی اطمینان خاطر می‌دهد‌. وی گفت: اوکراین وارد فصل گرمایشی می‌شود و ما فعالانه خود را آماده می‌کنیم و دارای ذخایر بی‌سابقه سوخت هستیم. وی تاکید نمود که آماده‌سازی برای فصل گرمایشی آتی از ماه جولای آغاز شده است.

هیأت دولت پیش‌نویس لایحه بودجه سال آینده را تصویب نمود

کابینه وزیران اوکراین در جلسه فوق‌العاده روز 25 شهریور 1399  پیش‌نویس لایحه بودجه دولتی سال 2021 را تایید و تصویب نمود. واسیلی موکان نماینده دولت در شورای عالی اوکراین ضمن اعلام این خبر، افزود: هیات وزیران هم‌چنین لایحه‌ای را به منظور ایراد اصلاحات در قانون مالیات برای حصول اطمینان نسبت به ایجاد تعادل در درآمدهای بودجه تصویب کرد. این سند مسائل مرتبط با توازن‌بخشی به درآمدهای بودجه و کاهش دیون مالیاتی و هم‌چنین ایجاد انگیزه برای فعالیت‌های اقتصادی موسسات و شرکت‌ها در شرایط قرنطینه را حل و فصل می‌کند. علاوه بر این دولت پیش‌نویس قانون «انجام تغییرات در قوانین بودجه اوکراین» را برای حل و فصل برخی از مسائل مرتبط با آماده‌سازی پیش‌نویس لایحه بودجه دولتی سال آینده، به تصویب رساند.

انتقاد از وزارت دارایی به دلیل کسری بودجه 6 درصدی در پیش‌نویس بودجه سال آینده

مرکز سیاست‌های اقتصادی راهبری اوکراین اعلام کرد: کسری بودجه دولتی در سال آینده ممکن است به 6 درصد تولید ناخالص داخلی برسد که یکی از بیشترین کسری بودجه‌ها در سال‌های اخیر می‌باشد. این مرکز افرود: رومان یرمولیچف معاون وزیر دارایی اوکراین گفته است که دولت قصد دارد به میزان 6 درصد تولید ناخالص داخلی اوکراین در سال 2021، 4.5 درصد در سال 2022 و 3 درصد همین شاخص در سال 2023 کسری بودجه داشته باشد، این کسری بودجه در نظر گرفته شده برای سال آینده پس از رقم ثبت شده 7.5 درصد کسری نسبت به تولید ناخالص داخلی در سال 2014، بیشترین میزان کسری می‌باشد.

این مرکز تاکید کرد: دولت برای تامین کسری بودجه باید وام‌های کلانی دریافت کند اما از آنجا که مسئولان کنونی عجله‌ای برای اجرای تعهدات خود در قبال صندوق بین‌المللی پول و اتحادیه اروپا جهت وام‌های با بهره ناچیز ندارند، کسری بودجه مذکور باید از طریق استقراض داخلی تامین شود. وزارت دارایی اوکراین تاکنون به طور رسمی‌ شاخص‌های اصلی بودجه سال آینده را اعلام ننموده اما بر اساس گزارش رسانه‌ها، درآمد بودجه دولتی در سال آینده 1071 هزار میلیارد گریونا، هزینه‌ها برابر 1331 میلیارد گریونا و حداکثر کسری بودجه برابر 270.35 میلیارد گریونا برنامه‌ریزی شده است.

ارسال پیش‌نویس بودجه دولت برای سال 2021 به شورای عالی از سوی کابینه وزیران

جزئیات بیشتری از پیش‌نویس بودجه سال آینده اوکراین که در جلسه هیات دولت تایید و برای تصویب نهایی به شورای عالی اوکراین ارسال شد، منتشر شده است. اولویت‌های اصلی پیش‌نویس بودجه دولت برای سال 2021 عبارتند از: افزایش شاخص حداقل دستمزد پایه؛ آموزش با کیفیت و خدمات پزشکی ارزان قیمت؛ مبارزه با همه‌گیری بیماری کرونا و واکسیناسیون؛ توجه و مراقبت از سالخوردگان (کمک مالی به بازنشستگان مسن‌تر از 75 سال؛ دفاع و امنیت مطمئن؛ ساخت و ساز بزرگ (جاده‌ها)؛ زیرساخت حمل و نقلی دارای آسایش (واگن‌های مسافری جدید)؛ توسعه فرهنگ؛ پشتیبانی و حمایت از رشته‌های ورزشی موفق؛ دیجیتالی‌سازی گسترده حوزه اقتصادی؛ ایجاد استان‌های توانمند مالی و اقتصادی.

وزارت دارایی نکات مهم در پیش‌نویس لایحه سال آینده را به شرح ذیل اعلام داشته است:

1- عدم افزایش بار مالیاتی کسب و کارها و مشاغل، افزایش کارایی مدیریت مالیات بر ارزش افزوده و کار دستگاه‌های مالیاتی. هم‌چنین مالیات برای مشاغل آزاد افزایش نخواهد یافت.

2- افزایش شاخص حداقل دستمزد پایه از اول ژانویه به 6000 گریونا و از اول جولای به 6500 گریونا.

3- افزایش حقوق معلمان، افزایش کمک‌هزینه‌های آموزشی.

4 – هزینه‌های مربوط به بخش درمانی و پزشکی 27 میلیارد گریونا افزایش خواهد یافت.

5-  بیش از 2.9 میلیارد گریونا برای دیجیتالی‌سازی سازمان‌های دولتی هزینه خواهد شد. 

6-  هزینه‌ها برای احداث و توسعه جاده‌ها برابر 150 میلیارد گریونا در نظر گرفته شده‌اند.

7- برنامه ارایه وام‌های ارزان با بهره 5-7-9 درصدی برای مشاغل و کسب و کارهای خرد و متوسط ادامه خواهد یافت.

8-  میانگین نرخ دلار نسبت به گریونا در سال آینده برابر 29.1 گریونا خواهد بود.

9-  شاخص ضریب تورم در نرخ مالیات و عوارض اعمال خواهد شد.

کاهش بهره سپرده‌های بانکی در اوکراین

بانک مرکزی اوکراین پیش‌بینی نمود نرخ بهره سپرده‌های بانکی گریونایی و ارزی کاهش یابد. هم‌اکنون بانک‌های اوکراین نرخ بهره سپرده‌های گریونایی یک تا سه ماهه را به 6.32 درصد در سال کاهش داده‌اند. میانگین بهره سپرده‌های دلاری با موعد شش تا دوازده ماهه نیز به 1.2 درصد کاهش یافته است.

بودجه سال 2021: آیا اجرای بودجه انجام‌پذیر خواهد بود

پیش‌نویس لایحه بودجه سال آینده که هیات دولت در جلسه روز 99.06.24 خود مورد تایید قرار داد دارای کسری بودجه چشمگیری می‌باشد که سازوکار منطقی برای جبران و تامین آن پیشنهاد نشده است. کارشناسان و سیاستمداران مخالف خواستار کاهش هزینه‌های بودجه، به خصوص عدم افزایش شاخص حداقل حقوق پایه شده‌اند. به زعم منتقدین در صورت عدم توجه به این مهم، مشکلات حادی در خصوص عودت و بازپرداخت بدهی‌ها و دیون دولتی و دریافت وام‌های جدید ایجاد خواهد شد و هم‌چنین تهدید «چاپ پول» برای تامین کسری بودجه را برمی‌انگیزد که در نتیجه بحران اقتصادی عمیق‌تر خواهد شد. سرگئی مارچنکو وزیر دارایی اوکراین وعده داده بودجه سال آینده «به بودجه فرصت‌ها برای توسعه اقتصادی و حمایت از مردم و بخش خصوصی در شرایط و وضعیت احیای مجدد اقتصاد پس از ضربه بحران همه‌گیری کرونا» تبدیل شود. بودجه سال آینده در چارچوب لایحه تنظیم شده با بودجه سال جاری تفاوت‌های قابل توجهی دارد. درآمد پیش‌بینی شده به دلیل بحران اقتصادی کاهش یافته است اما با این حال هزینه‌ها در چندین بند افزایش یافته‌اند و کسری بودجه در مقایسه با چند سال اخیر بسیار زیاد می‌باشد.

برخی ارقام لایجه بودجه سال 2021 به شرح ذیل می‌باشند: پیش‌بینی شده است که رشد اقتصادی اوکراین در سال آینده 4.6 درصد باشد. تورم پیش‌بینی شده در لایحه مذکور 7.3 درصد درج شده است. بر اساس اعلام وزارت دارایی میانگین نرخ دلار در سال آینده برابر 29.1 دلار خواهد بود. میانگین حداقل دستمزد پایه در سطح 13.6 هزار گریونا در ماه پیش‌بینی شده است. درآمدهای بودجه در سال آینده برابر 1071 هزار میلیارد گریونا، هزینه‌ها برابر 1331 میلیارد گریونا و حداکثر کسری بودجه برابر 270 میلیارد گریونا پیش‌بینی شده است. حداکثر میزان دیون تضمین‌شده دولتی نزدیک به 305 میلیارد گریونا خواهد بود. بر اساس این لایحه 5.9 درصد ارزش تولید ناخالص داخلی اوکراین برای بخش امنیت و دفاع کشور هزینه خواهد شد.

وزیر دارایی: تعداد بیکاران در سه ماه گذشته کاهش یافته است

سرگئی مارچنکو وزیر دارایی اوکراین درباره بودجه صندوق مبارزه با تبعات بیماری کرونا اعلام کرد: صندوق مبارزه با بیماری کرونا به اندازه کافی بودجه دارد و بودجه آن برای کمک به بیکاران تا آخر سال جاری موجود می‌باشد، ما در ماه جولای نزدیک به یک میلیارد گریونا کمک مالی بیکاری پرداخت کردیم اما این رقم (با توجه به کاهش بیکاری) رو به کاهش است. وی افزود: در مقایسه با شاخص‌های ماه ژوئن، تعداد بیکاران در اوکراین در سه ماه گذشته 30 هزار نفر کاهش یافته است. پیشتر نخست وزیر (دنیس شمیگال) در جلسه هیات دولت اعلام کرده بود که کاهش تعداد بیکاران از ماه جولای آغاز شده و این رویه هم‌چنان ادامه دارد و ثابت می‌باشد.

تنها 35 درصد از بودجه مبارزه با همه‌گیری بیماری کرونا استفاده شده است

سایت خبری استاپ کور گزارش داد: تاکنون تنها 35 درصد یا 23 میلیارد گریونا از بودجه تخصیص‌یافته به صندوق مبارزه با همه‌گیری بیماری کرونا استفاده شده است. در چارچوب این بودجه 14 میلیارد گریونا برای نیازهای حوزه بهداشتی و درمانی در نظر گرفته شده بود که تاکنون 499 میلیون گریونا هزینه شده است. در راستای نیازهای اعلام شده از سوی وزارت توسعه اقتصادی نیز 7 میلیارد گریونا تعیین شده بود که از این مبلغ نزدیک به 94 درصد هزینه شده است. 3.62 میلیارد گریونا نیز برای وزارت سیاست‌گذاری اجتماعی و صندوق بیمه اجتماعی اختصاص یافته بود. هم‌چنین اعلام شده است که 95 درصد بودجه اختصاص یافته به گارد ملی، مرزبانان و پلیس به وزارت کشور پرداخت شده است. بودجه این بخش برابر 2.5 میلیارد گریونا می‌باشد.

توضیحات شمیگال در خصوص برخی انتقادات نسبت به لایحه بودجه 2021

شمیگال نخست وزیر اوکراین درباره کسری چشمگیر در بودجه سال آینده و هم‌چنین افزایش شاخص حداقل حقوق پایه توضیحاتی داد. وی در جلسه هیات دولت اعلام کرد: کسری بودجه در سال آینده معادل 6 درصد تولید ناخالص داخلی می‌باشد که دلیل این کسری بودجه بزرگ، ممانعت از افزایش مالیات‌ها می‌باشد. وی گفت: با توجه به همه‌گیری بیماری کرونا، تمامی‌کشورهای جهان عملا کسری بودجه خود را افزایش داده‌اند و این اقدام به منظور عدم افزایش مالیات‌ها و ممانعت از افزایش قیمت داروها و هم‌چنین حمایت از مردم و کسب و کارها می‌باشد. نخست‌وزیر خاطرنشان کرد که کسری بودجه سال آینده عملا 1.5 درصد از کسری بودجه سال جاری کمتر خواهد بود. شمیگال تاکید نمود: وزارت دارایی به منظور پوشش کسری بودجه، روش‌های جذب سرمایه‌ها را با دقت بررسی و مورد توجه قرار داده است. وی هم‌چنین در خصوص آنچه که «افزایش غیر موجه» دو مرحله شاخص حداقل دستمزدهای پایه اعلام شده ؛ گفت: از اول ژانویه سال آینده حداقل دستمزدهای پایه برابر 6000 گریونا تعیین خواهد شد، و از اول جولای سال آینده برابر 6500 خواهد بود، چنین افزایشی به رشد میزان تقاضا و رشد اقتصادی اوکراین کمک خواهد کرد.

ارایه ارزهای خارجی از سوی بانک مرکزی به منظور تعدیل نوسانات

بانک مرکزی اوکراین در تاریخ 15 سپتامبر برای اولین بار از ماه جولای 35 میلیون دلار از ذخایر خود به بازار بین بانکی عرضه نمود تا نوسانات نرخ ارز در بازار را تعدیل نماید. میخائیل دمیکو تحلیلگر گروه سرمایه‌گذاری اعلام کرد: بانک مرکزی 35 میلیون دلار از ذخایر خود را فروخت تا نوسانات نرخ ارز متوقف شود. بانک مرکزی اوکراین آخرین بار در ماه جولای سال جاری در بازار ارز مداخله کرده و اقدام به فروش دلار نموده بود.

روابط اقتصادی خارجی

«نیبولون» در مناقصه خرید گندم در اردن پیروز شد

در مناقصه اعلام شده توسط اردن برای خرید، شرکت اوکراینی «نیبولون» با بهترین پیشنهاد پیروز شد. مناقصه مذکور برای خریداری 60 هزار تن گندم برگزار شده بود. قیمت پیشنهادی نیبولون برابر 252.6 دلار به ازای هر تن تحت شرایط تحویل C&F بود. محموله مذکور در نیمه دوم اکتبر سال جاری تحویل خواهد شد.

رکورد بی سابقه صادرات روغن آفتابگردان از اوکراین در سال 2020-2019

صادرات روغن آفتابگردان از اوکراین در سال تجاری 2020 -2019 به رکورد 6.68 میلیون تن رسید که ارزش این میزان صادرات برابر 4.9 میلیارد دلار (به ترتیب 110.2 و 117 درصد نسبت به سال تجاری پیش از آن) بود. در همین حال وزارت کشاورزی آمریکا برآورد نمود که صادرات روغن آفتابگردان از اوکراین در سال تجاری جاری به 6.6 میلیون تن برسد. لازم به ذکر است که سهم صادرات روغن آفتابگردان در صادرات محصولات کشاورزی از اوکراین در شش ماه نخست سال جاری 36.5 درصد بوده است.

کارشناسان وزارت کشاورزی آمریکا پیش‌بینی تولید محصول ذرت اوکراین را کاهش دادند

بر اساس پیش‌بینی جدید وزارت کشاورزی آمریکا، اوکراین در سال جاری 38.5 میلیون تن ذرت برداشت خواهد کرد. این پیش‌بینی جدید به میزان 1 میلیون تن یا 2.5 درصد کمتر از پیش‌بینی انجام شده در آگوست سال جاری و 2.61 میلیون تن یا 7.3 درصد کمتر از ذرت برداشت شده در اوکراین در سال گذشته می‌باشد. در اطلاعیه وزارت کشاورزی آمریکا آمده است: تولید ذرت در اوکراین رو به کاهش می‌باشد زیرا عدم بارندگی در مناطق اصلی تولید ذرت، دورنمای میزان برداشت این محصول را کاسته‌اند. کارشناسان وزارتخانه مذکور پیش‌بینی خود در خصوص میزان صادرات ذرت از اوکراین را نیز به میزان 1 میلیون تن کاهش داده‌اند و اعلام کردند اوکراین در سال جاری 32.5 میلیون تن ذرت صادر خواهد کرد. بر اساس داده‌های این وزارتخانه آرژانتین در سال جاری 24 میلیون تن، برزیل 39 میلیون تن، روسیه 3.9 میلیون تن و آفریقای جنوبی 2.3 میلیون تن ذرت صادر خواهند کرد.

توضیحات صندوق بین‌المللی پول در مورد برنامه‌های همکاری با اوکراین

صندوق بین‌المللی پول تا کنون هیچ تاریخی برای پرداخت کمک‌های مالی بعدی به اوکراین را مشخص نکرده است و به این کشور توصیه می‌کند تا اصلاحات در بخش مبارزه با فساد اداری و مالی را ادامه دهد. جری رایس نماینده صندوق بین‌المللی پول ضمن اعلام این موضوع در جلسه‌ای توجیهی، خاطر نشان ساخت که ایجاد سامانه موثر برای مقابله با فساد مالی و اداری مهمترین عنصر در تعاملات و همکاری‌های میان این صندوق با اوکراین بوده است. در همین حال وی تصمیم دادگاه قانون اساسی در خصوص دفتر ملی مبارزه با فساد اداری اوکراین را تفسیر نکرد اما اعلام داشت: حمایت از استقلال و تمامیت کاری دفتر ملی مبارزه با فساد اداری، دادستانی ویژه مبارزه با فساد مالی و دادگاه عالی ضد فساد مالی کلید اصلی اصلاحات ساختاری و انتقال به سطح قوی‌تری از رشد عدالت می‌باشند و شرط اولیه ادامه برنامه کنونی حمایت صندوق بین‌المللی پول از اوکراین است. وی تاکید نمود: برنامه استند بای همکاری‌ها با اوکراین هم‌چنان در مرحله بحث و بررسی و مذاکره می‌باشد. وی گفت: من نمی‌توانم تاریخ اعزام هیات صندوق بین‌المللی با هدف بررسی اولیه را اعلام کنم.

صادرات 288.8 هزار تن گوشت مرغ از اوکراین در 8 ماه نخست سال جاری

بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط سازمان دولتی گمرک اوکراین در 8 ماه نخست سال جاری صادرکنندگان اوکراینی 288.8 هزار تن گوشت طیور و محصولات نیمه آماده از گوشت طیور را به خارج صارد کرده‌اند که 5 درصد نسبت به صادرات این‌گونه محصولات در مدت مشابه در سال گذشته افزایش را نشان می‌دهد‌. از نظر ارزش، این میزان صادرات برابر 381.9 میلیون دلار اعلام شده است که حاکی از 7 درصد کاهش می‌باشد. عربستان سعودی با واردات 58.8 هزار تن گوشت مرغ و طیور از اوکراین به ارزش 75.73 میلیون دلار بزرگترین واردکننده این گروه کالایی از اوکراین بوده است. هلند با واردات 48.23 هزار تن (62.1 میلیون دلار) و امارات متحده عربی با واردات 32.63 هزار تن گوشت طیور (42 میلیون دلار) در رده‌های دوم و سوم واردات مرغ از اوکراین قرار دارند.

آهنگ سقوط اقتصادی اوکراین به 6.2 درصد کاهش یافت

بر اساس اطلاعات ارایه شده از سوی وزارت توسعه اقتصادی، بازرگانی و کشاورزی اوکراین کاهش تولید ناخالص داخلی این کشور در 7 ماه نخست سالجاری 6.2 درصد بوده، این در حالیست که نرخ کاهش این شاخص در 6 ماه نخست سال برابر 6.5 درصد بود. در اطلاعیه وزارت اقتصاد آمده است: در جولای سال جاری در نتیجه اجرای طرح قرنطینه سازگار، کاهش سرعت سقوط اقتصادی تقریبا در تمامی ‌بخش‌ها مشاهده شد و حتی در برخی از حوزه‌ها، به خصوص بخش خرده فروشی، رشد تولید و فعالیت‌های اقتصادی ثبت گردید، این اطلاعات حاکی از آن است که روند بهبود تدریجی وضعیت اقتصادی ادامه دارد و اکثر بخش‌های اقتصادی پس از سقوط فاحش (به ویژه در ماه آوریل) به طور مستمر رو به احیا می‌باشند.

استاندارد اند پورز رتبه اوکراین را در سطح  B/B مورد تایید قرار داد

کارشناسان و تحلیلگران آژانس رتبه‌بندی استاندارد اند پورز رتبه بین‌المللی اوکراین در خصوص تعهدات مالی این کشور به ارزهای خارجی و ملی را در سطح B با چشم‌انداز پایدار مورد تایید قرار دادند. آژانسS&P Global Ratings رتبه‌بندی اوکراین در چشم انداز کوتاه مدت نیز در سطح B تایید شده است. در گزارش این آژانس آمده است: هنوز تبعات تغییر رئیس و هیات رئیسه بانک مرکزی اوکراین بر استقلال بانک مرکزی، سیاست‌های پولی و روابط اوکراین با طلبکاران اصلی مشخص نیست اما با این حال ذخایر ارزی کشور به عنوان ضمانتی در برابر حوادث احتمالی ناگوار در فضای مالی خارجی عمل می‌کندو ما اعتبار حاکمیت اوکراین را در سطح B/B مجددا مورد تایید قرار می‌دهیم و پیش‌بینی ما «پایدار» می‌باشد.

در این گزارش تاکید شده است که رتبه‌بندی اعتباری اوکراین حاکی از درآمد سرانه پایین و هم‌چنین فضای دشوار نهادین و وضعیت سیاسی می‌باشد. تحلیلگران این آژانس هم‌چنین پیش‌بینی کرده‌اند که شاخص تولید ناخالص داخلی اوکراین در سال جاری 6 درصد کمتر از سال گذشته باشد اما این شاخص در سال آینده 4 درصد و در سال‌های 2022 و 2023 هر سال 3 درصد افزایش یابد.

تاخیر در پرداخت وام از سوی صندوق بین‌المللی پول تهدیدی برای اوکراین نیست

مدیرعامل انجمن مستقل بانک‌های اوکراین گفت: تاخیر در پرداخت بخش دیگری از وام‌های صندوق بین‌المللی پول به اوکراین تهدیدی برای اوکراین محسوب نمی‌شود و منجر به ورشکستگی اوکراین نمی‌گردد. وی افزود: بر اساس برنامه‌ها، بازپرداخت‌های سنگینی بابت دیون اوکراین تا آخر سال جاری پیش‌بینی نمی‌شوند و اوکراین تا آخر سال جاری مبالغ چشمگیری بابت دیون خود پرداخت نخواهد کرد؛ بنابراین تاخیر در دریافت بخش دیگری از وام‌ها از صندوق بین‌المللی پول یک عامل تهدیدکننده مستقیم برای ایجاد وضعیت ورشکستگی نمی‌باشد. وی گفت: در حال حاضر، اوکراین تقریباً همه بازپرداخت‌های مربوط به بدهی‌های خارجی خود را در سال 2020 انجام داده است، بنابراین نیازی به منابع مالی فوری برای تأمین مالی مجدد بازپرداخت بدهی‌های خارجی مشاهده نمی‌شود. در همین حال بانک مرکزی اوکراین اطمینان دارد که مابقی وام در نظر گرفته شده برای سال جاری را تا پایان سال از صندوق دریافت خواهد کرد.

معاون نخست‌وزیر زمان احتمالی دریافت کمک مالی از اروپا را اعلام داشت

اولگا استفانیشینا معاون نخست‌وزیر در امور همگرایی اروپایی اعلام داشت که برنامه کمک مالی کلان اتحادیه اروپا به اوکراین به ارزش 1.2 میلیارد یورو به دو قسمت تقسیم شده است و قسمت نخست بلافاصله واریز خواهد شد و بخش دوم این برنامه در صورت اجرای شروطی که منجر به ثبات مالی می‌شود، پرداخت خواهد شد. وی گفت: ما اکنون در مرحله‌ای هستیم که پروسه‌های داخلی در اوکراین و اتحادیه اروپا برای ارایه و دریافت این وام انجام شده است و مذاکرات در خصوص زمانی که ما قسمت نخست وام را دریافت خواهیم کرد، ادامه می‌یابد. وی خاطرنشان ساخت که در اتحادیه اروپا تنها فصل مرخصی‌ها به اتمام رسیده است و فصل فعالیت‌های سیاسی آغاز می‌شود. وی گفت: ما امیدواریم که در کوتاه‌ترین مدت در مورد کمک‌های مالی کلان از اتحادیه اروپا و حمایت از صندوق بین‌المللی پول به توافق برسیم.

پیش‌بینی دولت در خصوص درآمدهای مالیاتی و گمرکی در سال آینده

دولت پیش‌بینی کرده در سال آینده درآمدهای مالیاتی و عوارض و گمرکی با 18.5 درصد افزایش به 929 میلیارد گریونا برسند. بر اساس پیش‌نویس لایحه بودجه سال آینده درآمدهای غیر مالیاتی در سال آینده با 29.7 درصد کاهش برابر 129 میلیارد گریونا خواهد بود که شامل سود خالص شرکت‌های دولتی و سهام دولتی در موسسات مختلف خواهد بود.

زلنسکی تفاهم‌نامه دریافت کمک مالی کلان از اتحادیه اروپا را امضا کرد

ولادیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین تفاهم‌نامه میان این کشور و اتحادیه اروپا در خصوص دریافت کمک مالی کلان از اروپا به مبلغ 1.2 میلیارد یورو را امضا نمود. تفاهم‌نامه مذکور در تاریخ 25 آگوست 2020 در شورای عالی اوکراین تصویب شده بود. این کمک مالی در دو بخش پرداخت می‌شود. بخش نخست به میزان 600 میلیون یورو بدون هیچ پیش‌شرطی پرداخت می‌گردد اما برای پرداخت بخش دوم کمیسیون اروپا باید ارزیابی خود در خصوص وضعیت اجرای توافقنامه‌های اوکراین با صندوق بین‌المللی پول، وضعیت استقلال کاری بانک مرکزی، حاکمیت قانون و پیشرفت در اجرای توافقنامه عضویت وابسته را اعلام نماید.

اتریش یک میلیون یورو کمک مالی برای دانباس تخصیص می‌دهد‌

آلکساندر وان در بلن رئیس جمهوری فدرال اتریش در جریان کنفرانس مطبوعاتی مشترک با ولادیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین در وین اعلام داشت که زندگی افرادی که در مناطق درگیری در دانباس ساکن هستند برای این کشور مهم است. وی گفت: ما کمک‌های بشردوستانه به آوارگان داخلی اوکراین ارایه خواهیم کرد. وی توضیح داد که در چارچوب سفر زلنسکی به اتریش توافقنامه‌ای در خصوص تخصیص 1 میلیون یورو از سوی اتریش برای کمک از مناطق درگیری در دانباس امضا خواهد شد.

امضای چند توافقنامه میان اوکراین و اتریش در جریان سفر زلنسکی

در جریان سفر رسمی ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین به اتریش و در حضور او و رئیس‌جمهوری فدرال اتریش چند توافقنامه دو جانبه میان دو کشور به امضا رسید. الکسی چرنیشف وزیر توسعه جوامع و استان‌های اوکراین و اگنس زاونر مدیر اجرایی سازمان حفاظت محیط‌زیست GLOBAL 2000 توافقنامه همکاری برای حمایت از کودکان و خانواده‌های استان خارکوف در چارچوب طرح «کودکان چرنوبیل» امضا نمودند. توافقنامه مشابهی برای حمایت از استان لوگانسک امضا شد. در چارچوب این توافقنامه‌ها کمک و همکاری در ارایه مراقبت‌های پزشکی و ارزان به کودکان مبتلا به سرطان و هم‌چنین دیگر امور پزشکی و بهداشتی و درمانی انجام خواهد شد. علاوه بر این یک توافقنامه میان استان کی یف و دولت منطقه‌ای اتریش سفلی برای افزایش همکاری‌ها در زمینه‌های اقتصادی، علمی، فنی و فرهنگی امضا شد. زلنسکی در جریان امضای این توافقنامه‌ها اعلام داشت: برنامه‌های همکاری ما بزرگ و بلندپروازانه است و با تلاش مشترک دو کشور به طور حتم تمامی این توافقنامه‌ها اجرا خواهند شد.

زلنسکی از سرمایه‌گذاران اتریشی برای سرمایه‌گذاری در اوکراین دعوت کرد

ولادیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین در جریان سفر خود به اتریش از سرمایه‌گذاران، بازرگانان و کارآفرینان اتریشی برای مشارکت در پروژه‌های اوکراین در بخش‌های مالی، گردشگری و انرژی دعوت نمود. وی گفت که اوکراین علاقمند به حضور شرکت‌های اتریشی در پروژه‌های بانکی، انرژی، زیرساخت‌ها و احداث تاسیسات ورزشی می‌باشد. وی خواهان گسترش همکاری‌های تجاری و اقتصادی دوجانبه شد و به موفقیت‌های کمپانی‌های اتریشی در اوکراین اشاره نمود.

کوبولیف درآمد اوکراین از محل ترانزیت گاز روسیه را اعلام داشت

آندری کوبولیف رئیس شرکت دولتی «نفت و گاز اوکراین» اعلام کرد: روسیه بابت انتقال و حمل و نقل گاز طبیعی خود به اروپا از طریق اوکراین و استفاده از سامانه انتقال گاز اوکراین باید حدود 2 میلیارد گریونا بپردازد. وی گفت اصل درج شده در قرارداد تحت عنوان «پمپاژ کن یا پرداخت کن» تاثیر مثبتی بر سامانه انتقال گاز اوکراین داشته است، زیرا روسیه موظف به پرداخت هزینه ظرفیت رزرو شده این سامانه برای انتقال گاز خود به اروپا می‌باشد. وی گفت: این اصل به خصوص در جریان بحران اقتصادی ناشی از همه‌گیری کرونا برای اوکراین بسیار موثر و مثبت بود. وی هم‌چنین اعلام کرد: درباره لغو اجرای پروژه «جریان شمالی 2» از سوی آلمان شک و تردید دارد اما همه چیز به سیاست‌های تحریمی آمریکا بستگی خواهد داشت.

مارچنکو: اوکراین امیدوار است تا پایان سال 1.4 میلیارد دلار از صندوق بین‌المللی پول دریافت کند

سرگئی مارچنکو وزیر دارایی گفت: اوکراین قصد دارد تا آخر سال جاری 1.4 میلیارد دلار دیگر از صندوق بین‌المللی پول دریافت کند. وی در مصاحبه‌ای در پاسخ به سوال« چه برنامه‌ای برای وام گرفتن داریم؟» گفت: در واقع، ما برنامه‌هایی برای دریافت دو بخش دیگر از کمک‌های صندوق بین‌المللی پول، هر یک به میزان 700 میلیون دلار داریم. اگر این سناریو محقق شود، می‌توان گفت که برای یک سال مشکلی نخواهیم داشت. وزیر دارایی افزود: برنامه همکاری با اوکراین که در تاریخ 9 ژوئن توسط هیات‌مدیره صندوق بین‌المللی پول تصویب شد، تخصیص 5 میلیارد دلار وام برای اوکراین را در نظر گرفته است. این مبلغ بر اساس برنامه‌ها در 4 قسمت پرداخت خواهد شد، اوکراین در تاریخ 12 ژوئن 2.1 میلیارد گریونا در چارچوب اولین بخش دریافت نمود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما