معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۶/۲۹- ۰۹:۰۲ - مشاهده: ۶۰۳

تجارت خارجی سوئد در شش ماهه اول 2020

تجارت خارجی سوئد در شش ماهه اول 2020 در مقایسه با سال قبل هم در بخش کالا و هم در بخش خدمات ، افت نسبتا شدیدی داشته که عمدتا تحت تاثیر شیوع کرونا بوده است. درعین حال جهت گیری‌های تجاری در برخی گروه‌های کالایی و همچنین مناطق شریک تجاری، تغییراتی داشته است. به عنوان مثال صادرات محصولات دارویی هم در داخل اتحادیه اروپا و هم به خارج از EU افزایش داشت. واردات خدمات از آمریکا و صادرات کالا به چین نیز در این مدت رشد داشته است.

براساس گزارش منتشره از سوی هیات ملی تجارت سوئد، شاخص های تجارت خارجی این کشور در شش ماهه اول 2020 به شرح زیر می‌باشد:

1-  واردات و صادرات کالا :

صادرات کالا در شش ماهه اول 2020 به 718 میلیارد کرون  (حدود 72 میلیارد یورو) رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزن 4.0 درصد و از نظر ارزش 6.6 افت نشان می دهد. واردات کالا نیز به رقم 976 میلیارد کرون (97 میلیارد یورو)  رسید که از نظر وزنی 7.1 درصد و از نظر ارزش 9.8 درصد کاهش داشته است.

- صادرات کالا  براساس مناطق شریک تجاری:

براساس این آمار ، اروپا 71 درصد مقصد صادراتی کالاهای سوئدی را تشکیل می دهد که سهم 28 کشور عضور EU  حدود 56 درصد است. صادرات به آسیا افزایش داشته (8.4درصد) اما صادرات به سایر مناطق کاهش نشان می دهد. بیشترین کاهش صادارت به منطقه اقیانوسیه بوده (19- درصد) و  پس از آن اتحادیه اروپا (با 10- درصد) ، آفریقا (9.5- درصد) سایر مناطق اروپا (5.5- درصد) و آمریکا (1.9- درصد ) قرار دارند. افزایش صادرات به آسیا ، عمدتا به چین بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل حدود 13 درصد افزایش داشته و به رقم حدود 42 میلیارد کرون رسید. 

اما صادرات کالایی به آلمان به عنوان یکی از شرکای اصلی تجاری سوئد در اتحادیه اروپا نسبتا کاهش شدیدی داشت. تجارت کالا با انگلیس نیز در این مدت افت داشت.

- واردات کالا براساس مناطق شریک تجاری:

حدود 84 درصد از واردات سوئد از اروپا تامین می‌شود که در این میان سهم EU حدود 71 درصد است. واردات به غیر از آمریکا ( که حدود 0.3 درصد رشد داشته) از سایر مناطق کاهش نشان می دهد. بیشترین کاهش از آفریقا ( 61- درصد) و سپس از منطقه اقیانوسیه (12- درصد) ، اتحادیه اروپا (9.3- درصد ) و  آسیا (7.9- درصد)  بوده است.

- صادرات  بر اساس گروه‌های کالایی :

صادرات گروه‌های کالایی به مناطق مختلف، متفاوت است. اما صادرات محصولات شیمیایی هم از نظر وزن و هم از نظر ارزش تقریبا دو برابر شده است که صادرات محصولات دارویی بخش اعظم این افزایش را از آن خود کرده است. صادرات محصولات دارویی هم در داخل اتحادیه اروپا و هم به خارج از EU افزایش داشت. اما بیشترین کاهش صادرات در گروه کالایی محصولات انرژی بوده است.

واردات براساس گروه‌های کالایی :

واردات محصولات معدنی و انرژی با کاهش 9.8 درصدی بیشترین سهم در کاهش واردات را از نظر ارزشی داشته است. از نظر حجمی نیز ، تولیدات معدنی و محصولات کارگاهی بیشترین سهم در کاهش واردات را داشتند. واردات تجهیزات محافظتی مرتبط با کرونا از کشورهای خارج از EU حدود 32 درصد رشد داشته است.

2-  تجارت خدمات :

ارزش صادرات بخش خدمات در نیمه اول 2020 به رقم 312 میلیارد کرون و واردات خدمات نیز به 315 میلیارد کرون رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل صادرات خدمات 7.4 درصد و واردات خدمات 8.5 درصد کاهش دارد. صادرات خدمات ، عمدتا در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات ، حمل نقل ، حقوق مالکیت معنوی و سایر بخش های خدمات بازرگانی صورت گرفته است.

صادرات خدمات بر اساس شرکای تجاری:

اعضای اتحادیه اروپا حدود 52 درصد تجارت خدمات سوئد را تشکیل می دهند که  8.2 درصد کاهش را نشان می دهد. ایالات متحده آمریکا ، نروژ و انگلیس از جمله کشورهایی بودند که بیشترین صادرات خدمات سوئد را دریافت کرده اند.

در عین حال بیشترین کاهش صادرات خدمات به نروژ صورت گرفته است که حدود 11 میلیارد کرون یعنی 27 درصد کاهش  دارد.

واردات خدمات براساس شرکای تجاری :

واردات خدمات از اتحادیه اروپا 64 درصد کل واردات خدمات را تشکیل می دهد. ایالات متحده آمریکا ، انگلیس و آلمان بیشترین صادرات خدمات به سوئد را تشکیل داده اند. واردات خدمات از آمریکا افزایش داشت و به 6.4 میلیارد کرون (15 درصد افزایش) رسید. بیشترین کاهش واردات خدمات نیز از دانمارک بوده است (  6.4 میلیارد کرون و 26 درصد کاهش) . 

3- سرمایه گذاری مستقیم :

جریان (خروج) سرمایه گذاری مستقیم سوئد در خارج از کشور از 185 میلیارد کرون به 245 میلیارد کرون افزایش یافت. ورود سرمایه گذاری مستقیم خارجی به سوئد نیز از 131 میلیارد کرون به 192 میلیارد کرون افزایش یافته است.  

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما