معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۶/۲۹- ۱۰:۰۰ - مشاهده: ۳۱۹

اخبار اقتصادی میانمار و لائوس(هفته چهارم شهریور1399)

برخی از مهمترین خبرها و تحولات اقتصادی در کشور های میانمار و لائوس که در هفته چهارم شهریور ماه 1399 در رسانه‌های این کشور منتشر شده در ادامه آمده است:

الف) میانمار

درآمد میلیاردی ارتش میانمار از شرکت های تجاری

سازمان عفو بین الملل طی گزارشی مدعی شده است که به شواهد و اسنادی دست یافته که نشان می دهد ارتش میانمار طی سالیان اخیر 18 میلیارد دلار از هلدینگ اقتصادی میانمار (MEHL)، یکی از بزرگترین گروه‌های تجاری در میانمار، سود و سهام دریافت کرده است. این گزارش می افزاید که کل اعضای هیات مدیره این هلدینگ بزرگ از نظامیان فعلی و سابق میانماری تشکیل شده است. به گزارش این نهاد حقوق بشری در میان کسانی که مستقیما از این شرکت سود می ‌برند، ژنرال هیلانگ، فرمانده کل ارتش میانمار تنها بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۱، بیش از ۵۰۰۰ سهم این هلدینگ را در اختیار داشته و در حدود 250 هزار دلار نیز سود دریافت کرده است. این هلدینگ هنوز به گزارش عفو بین الملل، که از دولت میانمار نیز خواستار قطع کامل پیوند بین نیروهای مسلح و اقتصاد کشور شده، پاسخ نداده است. لازم به ذکر است که MEHL دارای منافع گسترده ای در بخش معادن، تولید و بانکداری در سرتاسر میانمار بوده و با تعدادی از شرکت های بین المللی از چین، ژاپن، کره جنوبی و سنگاپور همکاری می‌کند. (عفو بین الملل، الجزیره)

کاهش 70 درصدی ثبت سفارش جدید پوشاک و منسوجات میانماری

بنا به اعلام انجمن تولیدکنندگان پوشاک میانمار، بسیایر از کارخانجات پوشاک این کشور به دلیل کاهش بیش از 50 درصدی ثبت سفارش جدید از اروپا، در مرز ورشکستگی و تعطیلی کامل قرار گرفته اند. پوشاک یکی از مهمترین صنایع و محصولات صادراتی میانمار محسوب شده که بیش از 1.2 میلیون نفر – که بیش از نیمی از آنها زن هستند - در این بخش مشغول بکار می‌باشند. میانمار تنها در سال 2019 بیش از 2.2 میلیارد دلار منسوجات به کشورهای مختلف جهان، بویژه اروپا صادر کرده است. (ایراوادی)

برنامه دولت میانمار برای جلوگیری از کاهش تولیدات کشاورزی و دامی‌کشور

وزارت کشاورزی و دامداری میانمار اعلام کرد که دولت این کشور قصد دارد به منظور تضمین امنیت غذایی در میانمار و با هدف کاهش تاثیرات اقتصادی شیوع کرونا و کمک به کشاورزان روستایی این کشور، برنامه ای را با همکاری و هماهنگی سایر وزارتخانه‌ها طراحی و اجرا نماید. تمرکز بر افزایش میزان تولید، فرآوری، ذخیره سازی و توزیع در داخل کشور و تلاش برای صادرات مازاد آن، از اولویت های این طرح است. نگرانی‌ها پیرامون امنیت غذایی در میانمار به واسطه همه گیری کرونا بشدت افزایش یافته است. طی ماه‌های اخیر بسیاری از کشاورزان میانماری به دلیل تداوم محدودیت های مسافرتی و شرایط قرنطینه و همچینن کاهش شدید قیمت محصولات کشاورزی بدلیل متوقف شدن صادرات...، نتوانسته اند محصولات خود را بفروش برسانند و از این رو برخی از انها با شروع فصل جدید کاشت انگیزه چندانی نداشتند. در همین ارتباط یکی از مقامات فائو ماه گذشته در میانمار اعلام کرد که این روند کاهش تولید مواد غذایی، محدودیت حمل و نقل و نوسانات قیمتی می‌تواند منجر به اختلال در زنجیره‌های تأمین مواد غذایی و حتی بروز اشکالی از قحطی در این کشور شود. لازم به ذکر است که در برنامه جامع محرک اقتصادی (CERP) دولت میانمار برای کمک به کشاورزان طرح هایی، از جمله اعطای وام های کم بهره به کشاورزان خرد، پیش خرید محصولات و...، در نظر گرفته است. کشاورزی یکی از مهمترین بخش های اقتصاد میانمار است و محصولات کشاورزی پس از نفت و گاز، دومین کالای صادراتی این کشور می‌باشد. بخش کشاورزی طی دو سه سال اخیر بیش از 25 درصد از کل تولید ناخالص داخلی و حدود 60 درصد از نیروی کار این کشور را به خود اختصاص داده است. (میانمار تایمز، خبرگزاری میانمار)

جدیدترین چشم انداز بانک توسعه آسیا از اقتصاد میانمار در سال 2021

بر اساس جدیدترین گزارش چشم انداز بانک توسعه آسیا (ADB) در خصوص میانمار، پیش بینی می‌شود که رشد اقتصادی این کشور در سال مالی آینده بهبود یابد، اما وضعیت شکننده اقتصاد جهانی می‌تواند بر روند جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی (FDI) در این کشور تاثیر منفی بگذارد. با این وجود در چشم انداز اخیر این بانک، رشد اقتصادی میانمار طی سال مالی جاری  (20-2019 ) 1.8 درصد پیش بینی شده است، این درحالی است که در پیش بینی ماه اوریل این بانک رشد اقتصادی میانمار 4.2 درصد براورد شده بود. با این وجود این بانک پیش بینی می‌کند که علیرغم کاهش شدید درامدهای توریستی و صنعت پوشاک میانمار، بواسطه رشد حدود 20 درصدی بخش کشاورزی این کشور و افزایش صادرات در این بخش، در سال آینده دولت میانمار وضعیت بهتری به نسبت سالجاری تجربه نماید. (بانک توسعه آسیا)

طرح جنجالی دولت میانمار برای اعطای مجوز واردات خودرو به مقامات دولتی

دولت خانم سوچی بار دیگر برای لغو طرح جنجالی اعطای مجوز واردات، بدون پرداخت عوارض گمرکی بعنوان پاداش به برخی مقامات دولتی (مدیران کل، معاون مدیران و کارمندان بالای 25 سال سابقه خدمتی) تحت فشار قرار گرفت. انجمن خودروسازی و برخی اتاق های بازرگانی مشترک از جمله مهمترین مخالفان این طرح هستند. این طرح برای اولین بار از سوی وزارت صنعت در ماه ژانویه 2020 اعلام شد ولی با افزایش فشارها و انتقادات، اجرای آن به حالت تعلیق درآمد. اما هم اکنون در آستانه انتخابات دولت خانم سوچی سعی دارد به منظور جلب حمایت برخی اشخاص و مدیران دولتی ذینفوذ (نظامی و غیرنظامی) این طرح را مجددا اجرایی نماید. پیش بینی می‌شود که حدود 100 هزار نفر در سراسر کشور می‌توانند از این طرح استفاده کنند. لازم به ذکر است که سالانه بطور متوسط در حدود 25 هزار خودرو در میانمار خریداری می‌شود. دولت میانمار از سال 2011 بشدت سیاست مونتاژ خودرو در داخل را تشویق می‌کند و هم اکنون برخی کمپانی‌های بزرگ خودروسازی، از جمله سوزوکی، تویوتا، نیسان و کیاموتور در میانمار خودروهایی را بصورت مونتاژ به بازار عرضه می‌کنند. (میانمار تایمز)

برنامه میانمار برای صادرات پیاز به بنگلادش

با بسته شدن کلیه مرزهای زمینی میانمار به چین، دولت میانمار قصد دارد با مقامات بنگلادش برای اخذ مجوز صادرات پیاز به ان کشور از مسیر دریایی مذاکره نماید. میانمار در سال جاری بین 15 تا 20 هزار تن پیاز (عمدتا به چین) صادر نموده است اما باتوجه به بسته شدن مرزها، پیاز زیادی روی دست کشاورزان میانماری باقی مانده است. لازم به ذکر است میانمار از صادرات 87000 تن پیاز در سال مالی 2018-2019 بیش از 20 میلیون دلار درآمد کسب کرده است. صادرات پیاز میانمار بیشتر به چین ، تایلند ، هند و بنگلادش می‌باشد. (میانمار دیجیتال نیوز)

برگزاری نشست کمیته تجاری میانمار و کره جنوبی در سطح وزرا

روز گذشته (27 شهریور) نشست کمیته تجاری میانمار و کره جنوبی در سطح وزرای تجارت و بازرگانی دو کشور از طرق ویدئو کنفرانس برگزار شد و طی ان دو کشور توافق کرده که همکاری اقتصادی خود؛، به ویژه در بخش های تجاری، سرمایه گذاری و انرژی برای کمک به میانمار برای غلبه بر پیامدهای اقتصادی ناشی از همه گیری ویروس کرونا، تقویت کنند. طبق اعلام اداره سرمایه گذاری میانمار، کره جنوبی طی سال جاری در حدود 4 میلیارد دلار بخش های مختلف اقتصادی این کشور سرمایه گذاری نموده است. (ایراوادی)

ب) لائوس

واگذاری کنترل شبکه برق لائوس به یک شرکت چینی

بنا به اعلام برخی گزارش ها شرکت دولتی برق لائوس طی روزهای گذشته یا امضا یک توافقنامه با یک شرکت چینی، اختیار کنترل شبکه برق داخلی و نیز خرید و فروش آن را به این شرکت واگذار نموده است. با تعطیلی گردشگری و بسته شدن مرزها و نیز کاهش صادرات لائوس، این کشور بشدت با مشکلات اقتصادی مواجه شده است. در همین ارتباط در حال حاضر سررسید بدهی‌های خارجی و عمومی، بزرگترین مشکل دولت لائوس می‌باشد. «دفیتچ ریتینگ» در ماه مه ۲۰۲۰ هشدار داد که بدهی عمومی این کشور تا پایان سال جاری به ۱۲.۶ میلیارد دلار، یعنی در حدود ۶۵ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور افزایش خواهد یافت. بخشی از این بدهی (بیشتر از ۸ میلیارد دلار) به چین و تایلند است. (رادیو آسیای آزاد)

لائوس و بدهی‌هایخارجی

مراحل پایانی احداث خط آهن سریع السیر چین-لائوس اندکی بیش از یکسال دیگر (2 دسامبر 2021) به وین تیان خواهد رسید. این روز بطور سنتی یاداور تسخیر حکومت لائوس بدست کمونیست ها در سال 1975 و نماد پیشرفت اقتصادی و اجتماعی جامعه سنتی لائوس از منظر حکومت این کشور است.  ذخایر ارزی این کشور به زیر 1 میلیارد دلار رسیده و این در حالی است که میزان بدهی خارجی این کشور بالغ بر 12 میلیارد دلار می‌باشد. از این رو وزارت دارایی لائوس، از چین بعنوان بزرگترین طلبکار خارجی این کشور خواسته برای جلوگیری از ورشکستگی (نکول کردن)، ساختار این بدهی‌ها را تغییر دهد و به همین منظور لائوس حاضر به اعطای امتیازات ویژه اقتصادی به این کشور شده است.

همکاری مشترک فیسبوک و کمیسیون رودخانه مکونگ برای هشدار سیل

دبیرخانه کمیسیون رودخانه مکونگ (MRC) و شرکت فیسبوک یک ابتکار جدید به منظور اعلان هشدار جاری شدن سیل و خشکسالی را آغاز کرده اند. MRC در بیانیه مطبوعاتی ای که اخیرا منتشر کرده است، اعلام نموده که هدف این همکاری افزایش آگاهی در میان شهروندان چهار کشور عضو (لائوس، کامبوج، تایلند و ویتنام) و ارائه اطلاعات لازم و فوری برای کاهش خطرات جاری شدن سیل برای جوامع حاشیه نشین این رودخانه، می‌باشد.

کمک 14.5 میلیون یورویی دولت آلمان به کارگران بخش پوشاک لائوس و شش کشور دیگر

دولت المان از طریق سازمان بین المللی کار (ILO) قصد دارد مبلغ 14.5 میلیون یورو به کارگران آسیب دیده بخش پوشاک و منسوجات در هفت کشور، شامل بنگلادش، اتیوپی، کامبوج، ماداگاسکار، اندونزی، ویتنام و لائوس و به منظور به حداقل رساندن تاثیرات منفی همه گیری کرونا، کمک نماید. از کل این مبلغ قرار است 1.7 میلیون یورو به لائوس اختصاص یابد. طبق اعلام انجمن پوشاک لائوس، بیش از 26000 کارگر کارخانه‌های نساجی لائوس، تحت پوشش این برنامه کمک و حمایت مالی قرار خواهند گرفت. لازم به ذکر است که بیش از 90 درصد از شاغلین بخش پوشاک و کارگران کارخانه‌های نساجی در لائوس، زنان هستند. این کشور در سال 2018 بیش از 185 میلیون دلار صادرات پوشاک به کشورهای مختلف جهان، بویژه اتحادیه اروپا داشته است. (وین تیان تایمز)

هشدار برای وقوع توفان و جاری شدن سیل در لائوس

اداره هواشناسی لائوس طی اطلاعیه ای به کلیه ساکنان کشور هشدار داد که طی روزهای آینده ممکن است با وقوع طوفان و بارندگی شدید، سیل در برخی مناطق جاری شود. همچنین در این اطلاعیه نسبت یه وقوع رانش زمین هم هشدار داده شده است. لازم به ذکر است لائوس طی سال های اخیر بشدت از وقوع سیل بواسطه تغییرات اقلیمی و فعالیت های سد سازی خود، متضرر شده است. طبق برخی گزارش ها لائوس از سال 1970 شاهد 33 سیل ویرانگر بوده که این سیلاب ها، علاوه بر تأثیر مستقیم بر زندگی صدها هزار نفر در این کشور، بالغ بر 4.4 میلیارد دلاری خسارت بر اقتصاد این کشور فقیر آسیایی نیز تحمیل نموده است. براورد می‌شود که هزینه اقتصادی فجایع طبیعی برای لائوس سالانه حدود ۲.۸ تا ۳.۶ درصد از کل تولید ناخالص داخلی این کشور است. (وین تیان تایمز)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما