معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۶/۱۸- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۷۸۳

اخبار اقتصادی عربستان( نیمه اول شهریور ماه 1399)

مهمترین اخبار اقتصادی عربستان در نیمه اول شهریور ماه 1399 که توسط رسانه‌ها و نشریات این کشور منتشر شده است به شرح ذیل می‌باشد:

نقش چین در ساخت تأسیسات فرآوری اورانیوم در عربستان سعودی

به گزارش گاردین، چند تن از نمایندگان دموکرات از پمپئو خواستار تحقیق در مورد نقش ادعایی چین در نقش چین در ساخت تأسیسات فرآوری اورانیوم در شمال غرب عربستان سعودی شدند. نقش چین در انتقال فناوری هسته ای و موشکی به عربستان ادعا شده است. وجود تأسیسات تولید کیک زرد در عربستان را اخیراً وال استریت ژورنال مطرح کرده است، هرچند تصاویر ماهواره ای آن را مورد تائید قرار نداده است. عربستانی‌ها به شکل مخفیانه ظرفیت خود را برای ساخت سلاح هسته ای افزایش می دهند، اگرچه از تولید کیک زرد تا دستیابی به غنی سازی مورد نیاز برای کلاهک هسته ای چندین سال فاصله است.

روسیه عربستان را با تولید حدود 9 میلیون بشکه نفت در روز، پشت سر گذاشت

 روسیه موفق شده از نظر تولید نفت خام در جهان، گوی سبقت را از عربستان سعودی ربوده و پس از آمریکا در جایگاه دوم قرار بگیرد. میزان تولید نفت در روسیه در ماه ژوئن (خرداد-تیر) بیش از هشت میلیون و 788 هزار بشکه در روز بوده است. روسیه در حالی در جایگاه دوم قرار گرفته که تولید نفت این کشور طبق توافق کاهش تولید برای جلوگیری از سقوط قیمت نفت میان اعضای اوپک و غیر اوپک همکار با اوپک موسوم به اوپک پالس، 16.8 درصد کاهش یافته بود. عربستان طبق این توافق 29.3 درصد از تولید نفت خود کاست.

سخنگوی وزارت بهداشت عربستان : بازگشت هوشمندانه ی مردم به زندگی طبیعی مایه ی ثبات اوضاع بهداشتی در کشور شده است

دکتر محمد العبدالعالی، دستیار وزیر بهداشت و سخنگوی رسمی وزارت بهداشت سعودی گفت: بیش از 40 پروتکل برای حفاظت از خود در فعالیتهای روزمره وجود دارد که افراد میتوانند با مراجعه به پایگاه اینترنتی covid19awarenewss.sa  از آن اطلاع حاصل کنند. ایشان در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با ارتشبد طلال الشلهوب سخنگوی امنیتی وزارت سعودی گفت: 1109 مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا در کشور ثبت شده است تا مجموع مبتلایان در کشور به 307479 نفر برسد که 23686 نفر بیماری آنها همچنان فعال بوده و حال اکثر آنها اطمینان بخش بوده و حال 1644 نفر وخیم گزارش شده است. ایشان افزود: مجموع بهبودیافتگان در کشور 280143 نفر بوده که 1702 مورد آن تازه گزارش شده است و مجموع فوتی‌ها در کشور 3649 نفر بوده ازجمله 30 نفر که تازه جان خود را از دست داده اند. کما اینکه مجموع پایش ها در کشور 4674950 مورد بوده که 52313 مورد طی 24 ساعت گذشته انجام شده است. سخنگوی وزارت بهداشت سعودی در پایان گفت: بازگشت هوشمندانه ی مردم به زندگی طبیعی نقش مهمی در ثبات اوضاع بهداشتی و سلامتی در کشور داشته و از همه می خواهیم پروتکل های بهداشتی ازجمله پوشیدن ماسک، دست ندادن، کاهش حضور در تجمعات و مراجعه به پزشک در صورت مشاهده ی  نشانه‌های کرونا را رعایت کنند.

یادداشت همکاری وزارت انرژی سعودی و شرکت نیوم در زمینه ی انرژی

 شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان بن عبدالعزیز آل سعود وزیر انرژی سعودی و مهندس نظمی النصر رئیس اجرایی شرکت نیوم در ریاض یک یادداشت تفاهم همکاری به هدف هماهنگی و تقویت همکاری‌های دوجانبه در زمینه ی انرژی به طور کل و انرژی تجدد پذیر به طور ویژه و تولید هیدروژن، تقویت تولیدات داخلی، ابتکار  و خلاقیت، استفاده از هوش مصنوعی در بخش انرژی امضا کردند. به همین مناسبت، وزیر انرژی سعودی از سلمان بن عبدالعزیز آل سعود و ولیعهد شاهزاده محمد بن سلمان بن عبدالعزیز آل سعود بابت توجه و عنایت ویژه به بخش انرژی در کشور جهت پیشبرد اهداف چشم انداز 2030 کشور تشکر و قدردانی کردند. وزیر انرژی سعودی گفت: شرکت نیوم یکی از مهمترین پروژه‌های چشم انداز 2030 عربستان سعودی و بلندپروازانه ترین آن است که در واقع راهبردهای عربستان برای استفاده از انرژی تجدیدپذیر مانند، انرژی خورشیدی، انرژی بادی، تولید برق را اجرا می‌کند و طی همکاری با وزارت انرژی می‌کوشد برای تحقق توسعه ی پایدار کشور و حفاظت از محیط زیست، هیدروژن الزام را تولید نماید. ایشان در ادامه افزود: همکاری میان وزارت انرژی و شرکت نیوم شامل جوانب مختلف می‌شود مانند تشکیل انرژی‌های مخلوط برای تولید برق، پروژه‌های انرژی تجدد پذیر، استفاده از برنامه‌های مرکز انرژی، بهسازی خدمات هوش مصنوعی، تقویت زیرساخت های برقی و نقش آفرینی در برنامه ی توسعه ی تقاضای مواد هیدروکربنی.

صعود عربستان سعودی در رتبه شاخص جهانی نوآوری

عربستان سعودی در جدیدترین گزارش شاخص جهانی نوآوری از میان 131 کشور جهان در سال 2020 میلادی در رتبه 66 قرار گرفت، که نسبت به سال گذشته 2 رتبه صعود کرده است. در گزارش سالانه نوآوری که از سوی سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO)، دانشگاه کورنل (Cornell University)  و دانشگاه اینسیاد (INSEAD) تحت عنوان "پشتیبانی مالی از نوآوری" صادر شده، پیشرفت عربستان سعودی در این زمینه به چند شاخص مختلف نسبت داده شده که برخی از آنها عبارتند از: شاخص خروجی‌های نوآوری که از رتبه 85 سال گذشته به رتبه 77 صعود کرده است، شاخص خروجی‌های نوآورانه که از رتبه 86 به رتبه 69 صعود کرده و شاخص توسعه بازار که از رتبه 47 به رتبه 44 رسیده است. شاخص عملکرد نوآوری در کشورها از طریق دو محور ورودی‌ها و خروجی‌های نوآوری سنجیده می‌شود، که در بخش ورودی‌های نوآوری محورهای موسسات، سرمایه‌های انسانی، پژوهش ها، زیرساخت، توسعه بازار و توسعه تجارت مدنظر قرار گرفته، و در بخش خروجی‌ها خروجی‌های معرفت شناختی و فنآوری و خروجی‌های نوآوری محورهای اصلی هستند.

دیدار عبدالعزیز الشمری سفیر عربستان و ناصر حسین الشبلی وزیر حمل و نقل عراق

عبدالعزیز الشمری سفیر عربستان و ناصر حسین الشبلی وزیر حمل و نقل عراق دیدار نمودند. در این دیدار بر تسریع بازگشایی گذرگاه عرعر تاکید شد. همچنین افتتاح یک مسیر دریایی میان دو کشور و نیز راه اندازی مسیر هوایی میان فرودگاه‌های دمام و جده و مدینه با فرودگاه بغداد بررسی شد. وزیر حمل و نقل در این ملاقات نشان ویژه وزارتخانه را به سفیر عربستان داد.

واردات نفت آمریکا از عربستان به کمترین رقم طی ۳۵ سال گذشته رسید

به نقل از اویل پرایس، عربستان سعودی، بزرگترین صادرکننده نفت جهان تلاش می‌کند با کاهش صادرات خود به آمریکا که شفاف ترین بازار نفت دنیا را دارد، از بازار جهانی نفت و قیمت آن حمایت کند. اطلاعات ردیابی نفتکش ها نشان می دهد عربستان سعودی در ماه اوت تنها 177 هزار بشکه در روز نفت به آمریکا فرستاده است. عربستان سعودی در ماه آوریل 1.3 میلیون بشکه در روز نفت به آمریکا فروخته بود. عربستان که در اواخر مارس و اوایل آوریل در یک جنگ قیمت با روسیه به سر می‌برد، ناوگانی از نفتکش های بزرگ خود را برای پر کردن بازار آمریکا فرستاده بود. ارسال اولین محموله‌های نفت از طرف عربستان به آمریکا همزمان شد با سقوط تقاضای نفت و ذخایر نفت آمریکا را پر کرد. پس از آنکه عربستان و روسیه طی ائتلاف اوپک پلاس قراردادی برای کاهش تولید نفت و حمایت از قیمت آن بستند، عربستان اعلام کرد که با کاهش عرضه نفت به آمریکا کمک می‌کند موجودی نفت این کشور کاهش یابد. طبق اطلاعات شرکت تحقیقاتی کلیپر دیتا، واردات نفت آمریکا از عربستان سعودی در ماه آگوست برابر با 264 هزار بشکه در روز خواهد بود که پایین ترین رقم از 1985 است. این رقم شامل نفتکش‌هایی هم می‌شود که عربستان را در ماه‌های ژوئن و جولای ترک کرده اند. تخمین‌های اولیه این شرکت تحقیقاتی نشان می‌دهند واردات نفت آمریکا از عربستان در ماه سپتامبر احتمالاً کاهش بیشتری داشته و به حدود 140 هزار بشکه در روز می رسد.

رکود مجدد اقتصاد عربستان سعودی در ماه اکتبر

آمار ارائه شده توسط مدیریت خریداران HIS Markit عربستان نشان می دهد که شرایط تجاری در بخش غیر نفتی و خصوصی عربستان در ماه اوت به نسبت ماه ژوئیه بدتر شده و اقتصاد این کشور دچار رکود شده است. دلیل این امر افزایش سه برابری مالیات بر ارزش افزوده و ادامه قوانین پیشگیرانه برای مقابله با ویروس کرونا بیان شده است. لازم به ذکر است مالیات بر ارزش افزوده عربستان در ماه ژوئیه از 5 درصد به 15 درصد افزایش یافته است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما