معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۶/۲۲- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۵۵۲

بررسی عملکرد صنعت خودرو در چین و استان گواندونگ

صنعت خودرو یکی از صنایع اصلی در چین بشمار آمده و این کشور از سال 2009 تاکنون موقعیت خود را بعنوان بزرگترین تولیدکننده خودرو در جهان حفظ نموده است. در سال 2019 بیش از 25 میلیون دستگاه خودرو در چین تولید شد و ارزش صادرات خودرو به 15 میلیارد دلار رسید. استان گواندونگ با در اختیار داشتن 12 درصد از کل تولید خودرو در چین رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است. دولت چین در سال های اخیر توجه ویژه ای به تولید خودروهای برقی نموده و مشوق های زیادی برای توسعه این صنعت به سرمایه گذاران داخلی و خارجی ارائه می دهد.

در سال 2009، چین با تولید 13.791 میلیون دستگاه خودرو برای اولین بار به بزرگترین تولیدکننده خودرو در جهان تبدیل شد و از آن زمان تا کنون، این کشور جایگاه خود در بازار جهانی خودرو را حفظ کرده است. در سال 2019، حجم تولید و فروش خودرو در چین به ترتیب به 25.721 میلیون و 25.769 میلیون دستگاه رسیده است. ده استان (شهر) برتر که دارای بالاترین میزان تولید خودرو می‌باشند به ترتیب عبارتند از: گوانگدونگ، جیلین، شانگهای، هوبئی، گوانشی، پکن، چونگ چینگ، هبی، تیانجین و ژجیانگ. طی سال 2019، چین 1.22 میلیون دستگاه خودرو- که از این تعداد، 254 هزار دستگاه خودروهای سواری برقی می‌باشند- به ارزش 104.89 میلیارد یوان (15 میلیارد دلار) را صادر نمود. مقاصد خودروهای صادراتی چین عمدتاً کشورهای آمریکای جنوبی، خاورمیانه، آسیای جنوب شرقی، روسیه و ایالات متحده هستند. ایران از سال 2016 تا 2018 طی سه سال متوالی به بزرگترین مقصد صادراتی خودروهای چینی تبدیل شده بود. به عنوان مثال چین در سال 2018 بیش از 160 هزار دستگاه خودرو به ایران صادر کرد. با این حال، به دلیل تحریم های ایالات متحده، خودروهای چینی در سال 2019 به ایران صادر نشدند.

صنعت خودرو در استان گواندونگ

استان گواندونگ به عنوان بزرگترین تولیدکننده خودرو در چین، در سال 2019 با میزان تولید 3.117 میلیون دستگاه، 12.2 درصد از کل میزان تولید خودرو چین را به خود اختصاص داده و در رتبه اول این کشور قرار گرفته است. شهرهای گوانجو، شنجن و فوشان سه پایگاه اصلی صنعت خودرو در استان گواندونگ می‌باشند. در سال 2019 تولید اتومبیل در شهر گوانجو به 2.92 میلیون دستگاه رسید که بیش از 90٪ تولید استان گواندونگ را تشکیل می دهد و در بین شهرهای چین رتبه اول را دارد. گروه خودروسازی گوانجو (GAC)، شرکت BYD و گروه Evergrande تولیدکننده‌های اصلی خودرو در استان گواندونگ هستند. علاوه بر این، بسیاری از خودروسازان مشهور خارجی مانند هوندا، تویوتا، نیسان، میتسوبیشی، فولکس واگن و فیات پایگاه‌های تولیدی خود را در استان گواندونگ ایجاد کرده و با شرکت های GAC، دانگ فنگ موتور و FAW سرمایه گذاری مشترک انجام داده اند. سرمایه‌گذاری مشترک بخش مهمی از صنعت خودروسازی چین است.

تولید خودروهای برقی در استان گواندونگ

استان گواندونگ پایگاه مهم تولید وسایل نقلیه برقی در چین است. بر اساس اطلاعات منتشر شده در سال 2019، تولید خودروهای برقی این استان 191 هزار دستگاه بود که 15.39٪ از کل تولید وسایل نقلیه برقی کشور چین را تشکیل می دهد؛ شرکت BYD مهمترین تولیدکننده خودروهای برقی در استان گواندونگ است. این شرکت در سال 1995 در شهر شنجن تأسیس شد و در حال حاضر دومین تولیدکننده خودروهای برقی در جهان محسوب می‌شود. تولیدات این شرکت شامل خودرو، اتوبوس و کامیون برقی بوده، همچنین، BYD دومین تولیدکننده باتری‌های قابل شارژ در جهان است. کل فروش وسایل نقلیه این شرکت (خودروهای بنزینی و برقی) در سال 2019 به 451,246 دستگاه رسیده است. اتوبوس K9 شرکت BYD با قیمت بیش از 3 میلیون یوان گواهینامه‌های اتحادیه اروپا، ایالات متحده و ژاپن را دریافت کرده و در بیش از 50 کشور از جمله ایالات متحده، ژاپن، آلمان و انگلستان مورد بهره برداری قرار گرفته است.

گروهEvergrande  گوانجو که در بخش املاک و مستغلات چین فعالیت دارد و  درآمد عملیاتی سالانه آن 69.127 میلیارد دلار می‌باشد، در ژوئن سال 2018 توسعه وسایل نقلیه الکتریکی را آغاز کرد. این شرکت در سال 2020 شش مدل خودروی برقی را معرفی کرد که قرار است سال آینده تولید انبوه آنها آغاز گردد. این شرکت اعلام نموده که طی 3 تا 5 سال با پشت سر گذاشتن تسلا به بزرگترین تولیدکننده وسایل نقلیه الکتریکی جهان تبدیل خواهد شد. در حال حاضر، این شرکت کارخانه‌هایی در گوانجو و شانگهای ایجاد کرده و سیستم تولید آن استاندارد صنعتی 4.0 که پیشرفته ترین فناوری در آلمان است، را کسب نموده است.

در ماه مه 2019، GAC-تویوتا، یکی از شرکت های تابعه گروه خودروسازی گوانجو (GAC) اعلام کرد که پروژه خودرو برقی جدیدی را با سرمایه گذاری 1.64 میلیارد دلار در منطقه آزاد نانشا-گوانجو با ظرفیت تولید 400 هزار دستگاه در سال احداث می‌کند. گروه خودروسازی گوانجو در سال 2005 تأسیس شد و از سال 2013 به مدت هفت سال متوالی در فهرست فورچون ۵۰۰  قرار گرفته است.

دولت گواندونگ در ژوئیه 2020 سیاست جدیدی را برای تشویق سرمایه گذاری خارجی در زمینه تولید خودروهای الکتریکی صادر کرد که طبق آن محدودیت های موجود در نسبت سهام طرف خارجی به چینی کاهش یافته و به سرمایه گذاری‌های مشترک حداکثر 100 میلیون یوان کمک می نماید.

سرمایه گذاری خارجی، وجود خوشه‌های صنعتی مرتبط، بازار گسترده داخلی و انتقال فناوری‌های پیشرفته در کنار سیاستگذاری صحیح دولت از عوامل پیشرفت صنعت خودروسازی در چین می‌باشد. توجه ویژه دولت و سرمایه گذاران به توسعه خودروهای الکتریکی در چین و کاهش قیمت تمام شده این محصولات، آینده روشنی پیش روی این صنعت قرار داده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما