معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

انتشار جدیدترین نسخه کتاب راهنمای سرمایه گذاری خارجی در استان گواندونگ

دپارتمان بازرگانی استان گواندونگ جدیدترین نسخه کتاب راهنمای سرمایه گذاری خارجی در استان گواندونگ (2022) Invest Guangdong را منتشر کرد. این کتاب راهنما برای اولین بار در سومین اجلاس بین المللی چینگدائو (QMS) با هدف بیان دستاوردهای اقتصادی گواندونگ و محیط کسب و کار بهینه شده برای شرکت‌کنندگان از Fortune Global 500 و دیگر شرکت‌های چندملیتی پیشرو معرفی شد.

اخبار اقتصادی جنوب چین

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جنوب چین در هفته‌ اول آبان ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این حوزه به شرح زیر ارائه می‌گردد:

اخبار اقتصادی جنوب چین

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جنوب چین در هفته‌ سوم مهر ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این حوزه به شرح زیر ارائه می‌گردد:

معرفی بازار بورس اوراق بهادار شنجن

در سرزمین اصلی چین دو بازار بورس اوراق بهادار وجود دارد، بازار بورس اوراق بهادار شانگهای و بازار بورس اوراق بهادار شنجن که به ترتیب توسط دولت چین در سال 1990 و 1991 به منظور مدرن سازی اقتصاد چین راه اندازی شدند. بازار بورس اوراق بهادار شنجن در شهر شنجن، یکی از مدرن ترین شهرهای چین واقع شده است. این بازار با ارزش 2.5 تریلیون دلار در سال 2019، هشتمین بازار بزرگ بورس جهان بر پایه ارزش ‌بازار است. معمولاً سهام شرکت های فناور و کارآفرین در بورس اوراق بهادار شنجن معامله می‌گردد که رشد آنها یکی از مولفه‌های مهم اصلاحات اقتصادی چین است. این شرکت های خصوصی نوآورتر و سودآورتر از شرکت های دولتی هستند.

اخبار و تحولات اقتصادی جنوب چین (هفته چهارم اسفند 1399)

برخی از مهمترین خبرها و تحولات اقتصادی جنوب چین که در هفته چهارم اسفند ماه 1399 در رسانه‌های این حوزه در جنوب چین منتشر شده به شرح زیر بوده است :

معرفی ظرفیت های صنعت گردشگری جنوب چین

کشور چین بعنوان پرجمعیت ترین کشور و دومین اقتصاد بزرگ جهان یکی از منابع اصلی اعزام گردشگر به سایر کشورها می‌باشد. در سال 2017 در مجموع 130 میلیون نفر به خارج سفر کرده اند که بخش عمده ای از این سفرها در ایام تعطیلات سال نوی چینی در بهمن ماه بوده است. در سال 2019، در مجموع 62.88 میلیون نفر تنها از طریق آژانس های مسافرتی چین به خارج از کشور سفر کرده اند. استان گواندونگ بعنوان پرجمعیت ترین و ثروتمندترین استان چین با در اختیار داشتن 18.3% از گردشگران خروجی رتبه اول را در چین کسب نموده است. استان فوجیان نیز در منطقه جنوب چین 3.4% از گردشگران خروجی را به خود اختصاص داده و در رتبه دهم کشور قرار دارد. ،

برگزاری چهلمین سالگرد تأسیس منطقه ویژه اقتصادی شنجن با حضور رئیس جمهور چین

شی جینپینگ رئیس جمهور چین جهت بازدید از استان جنوبی گواندونگ و شرکت در مراسم چهلمین سالگرد تأسیس منطقه ویژه اقتصادی شنجن، قطب علم و فناوری چین و همچنین حضور در شهرهای شانتو و چاوژو به مدت سه روز به این استان سفر نمود. آقای شی توسعه شنجن طی 40 سال گذشته را معجزه ای در تاریخ توسعه جهان دانست و خواستار تعمیق اصلاحات همه جانبه و گسترش گشایش اقتصادی جهت مشارکت در ایجاد منطقه خلیج بزرگ گواندونگ- هنگ کنگ - ماکائو (GBA) شد.

بررسی عملکرد صنعت خودرو در چین و استان گواندونگ

صنعت خودرو یکی از صنایع اصلی در چین بشمار آمده و این کشور از سال 2009 تاکنون موقعیت خود را بعنوان بزرگترین تولیدکننده خودرو در جهان حفظ نموده است. در سال 2019 بیش از 25 میلیون دستگاه خودرو در چین تولید شد و ارزش صادرات خودرو به 15 میلیارد دلار رسید. استان گواندونگ با در اختیار داشتن 12 درصد از کل تولید خودرو در چین رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است. دولت چین در سال های اخیر توجه ویژه ای به تولید خودروهای برقی نموده و مشوق های زیادی برای توسعه این صنعت به سرمایه گذاران داخلی و خارجی ارائه می دهد.

اخبار اقتصادی جنوب چین (نیمه اول شهریور ماه 1399)

مهم ترین اخبار اقتصادی مربوط به حوزه جنوب چین به مرکزیت استان گوانگ دونگ که در نیمه اول شهریور ماه 1399 و در رسانه‌های این حوزه منتشر شده به شرح ذیل است:

شاخص های اقتصادی استان‌های جنوب چین در نیمه نخست سال 2020

بررسی شاخص های اقتصادی استان‌های جنوب چین در نیمه نخست سال 2020 نشان می دهد که بدلیل شیوع ویروس کرونا و محدودیت های اعمال شده ناشی از آن رشد اقتصادی این منطقه همانند میانگین کشوری منفی و یا کمتر از میزان پیش بینی شده بوده است. بمنظور کمک به کسب و کارها و خارج نمودن اقتصاد از رکود بسته‌های حمایتی از جمله کاهش میزان مالیات و توزیع کوپن‌های مصرفی در دستور کار دولت چین قرار گرفته است.