معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۶/۱۷- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۱۲

اخبار اقتصادی اوکراین (هفته اول شهریور ماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی کشور اوکراین در هفته اول شهریور ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور انتشار یافته به شرح ذیل اعلام می‌گردد:

 امتناع نفت و گاز اوکراین از فروش اموال خود در مصر

شرکت دولتی نفت و گاز اوکراین دیگر قصد فروش اموال و دارایی‌های خود در مصر را ندارد و حتی برای توسعه سرمایه‌گذاری‌های خود در مصر برنامه دارد. سرگئی پرلوما معاون اول رئیس هیات مدیره نفت و گاز اوکراین در نشست سهامداران شرکت Petrosannan Company که کمپانی مشترک نفت و گاز اوکراین وEgyptian General Petroleum Corporation می‌باشد اعلام داشت: هیات مدیره و همچنین شورای ناظر نفت و گاز اوکراین برای ما یک تکلیف مشخص کرده و آن توسعه دارایی‌ها در مصر است و ما باید این وظیفه را به ویژه برای بهبود شاخص‌های مالی و اقتصادی پروژه با کیفیت انجام دهیم و این یکی از اولویت‌های ما می‌باشد. لازم به ذکر است که در دسامبر سال گذشته اعلام شد که شرکت نفت و گاز اوکراین قصد دارد واحدها و دارایی‌های خود در مصر را به شرکت Apex International Energy بفروشد اما پس از مدتی آندری کوبولیف رئیس شرکت نفت و گاز اوکراین اعلام کرد سازمان امنیت اوکراین مخالف این موضوع است.

تشکیل شورای هماهنگی برای توسعه آبیاری صنعتی در اوکراین

اقداماتی برای ایجاد و تشکیل یک شورای هماهنگی جهت توسعه آبیاری صنعتی در جریان می‌باشد. اتحادیه کشاورزی اوکراین که یکی از مبتکرین این طرح است، اعلام کرد یک کارگروه که وظیفه آن آماده‌سازی فوری و تنظیم اسناد و مدارک لازم برای شورای هماهنگی است، تشکیل شده تا دانشمندان پیشرو، کارشناسان، نمایندگان انجمن‌ها و اتحادیه‌های کشاورزی که در آن عضویت دارند؛ دیدگاه‌ها و روش‌های لازم برای مدیریت مشترک واحدها و تاسیسات آبیاری صنعتی و نرخ گذاری را تنظیم نمایند. رئیس اتحادیه کشاورزان اوکراین در این خصوص گفت: پروسه نرخ گذاری باید توسط اتحادیه‌ای از مصرف‌کنندگان آب کنترل شود و آن‌ها باید در تعیین تعرفه‌ها و قیمت‌ها و سیاست‌های نرخ‌گذاری مشارکت داشته باشند.

حداقل حقوق پایه اوکراین در سه مرحله افزایش می‌یابد

شاخص حداقل دستمزد در اوکراین در سه مرحله افزایش می‌یابد. دفتر ریاست جمهوری اوکراین اعلام داشت که ولادیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور تاکید دارد که شاخص حداقل دستمزد پایه در اوکراین باید در سه مرحله افزایش یابد. مرحله اول برای سپتامبر 2020 برنامه‌ریزی شده است و حداقل دستمزد به 5000 گریونا افزایش می‌یابد. در مرحله دوم در ژانویه سال آینده حداقل حقوق به 6000 گریونا و در مرحله سوم در جولای سال 2021 حداقل دستمزدهای پایه به 6500 گریونا خواهد رسید. پس از هر افزایش بر اساس درجه‌بندی حقوق‌ها، دستمزدهای پایه همه کارکنان دولت نیز افزایش خواهد یافت. هیات دولت نیز در همین رابطه اعلام داشت با افزایش حداقل دستمزد، حقوق بازنشستگی اکثر بازنشستگان اوکراینی نیز افزایش خواهد یافت. لازم به ذکر است که بر اساس قوانین اوکراین شاخص حداقل حقوق بازنشستگی نباید کمتر از 40 درصد شاخص حداقل دستمزد پایه باشد.

بانک مرکزی تعیین هدف تورمی‌کمتر از 5 درصد را زودهنگام دانست

بانک مرکزی اوکراین کاهش تورم هدف در برنامه‌های اقتصادی و تنزل آن را به زیر 5 درصد در آینده نزدیک را بسیار زودهنگام و بی‌موقع دانست. بانک مرکزی اعلام کرد هدف تورم 5 درصدی پنج سال پیش تعیین شده اما تنها در سال گذشته این هدف محقق شد. بانک مرکزی تشریح کرد با هدف کاهش انتظارات تورمی از سوی مشاغل و مردم، و به عبارت دیگر هراس آن‌ها از افزایش قیمت‌ها، بانک‌های مرکزی طبق روال، سال‌ها هدف تورمی را در یک سطح حفظ می‌کنند و چنانچه بانک مرکزی بتواند تورم را در این سطح حفظ کند، در میان مردم و سرمایه‌گذاران نسبت به این نهاد مالی مرکزی اعتماد ایجاد می‌شود که این امر تاثیر مثبتی در رشد و توسعه اقتصادی دارد. بانک مرکزی در اطلاعیه خود افزود: تورم هدف در کشورهای توسعه‌یافته معمولا در حدود 2 درصد و در کشورهای در حال توسعه کمی‌بالاتر می‌باشد؛ زیرا باید برای رشد اقتصادی انگیزه ایجاد نمود تا به سطح کشورهای پیشرفته رسید.

توضیحات نخست وزیر اوکراین در خصوص سرنوشت دلار

دنیس شمیگال نخست وزیر اوکراین اعلام داشت که تا پایان سال جاری نرخ دلار در اوکراین در حدود 27 تا 28 گریونا در نوسان خواهد بود اما از 29 گریونا فراتر نخواهد رفت هر چند که در بودجه دولتی سال جاری نرخ آن برابر 29.5 گریونا پیش بینی شده است. وی افزود: همانگونه که مشاهده می‌کنیم وضعیت اقتصادی مطابق با سناریوی نسبتا پایدار و باثبات پیش می‌رود، به اعتقاد من نرخ دلار در حد 27 الی 28 دلار در سال جاری باقی خواهد ماند. بودجه دولتی در ماه‌های آوریل و می اصلاح شده و این زمانی بود که ما انتظار داشتیم بحران تبعات بسیار منفی برای اقتصاد جهانی و اوکراین داشته باشد و در نتیجه مسئولان «محکم کاری» کرده و نرخ دلار و شاخص‌های تورمی را در سطح بالایی در بودجه تعیین کردند. 

رئیس بانک مرکزی: همکاری با صندوق بین‌المللی پول ضروری است

کیریلو شوچنکو رئیس بانک مرکزی اوکراین در مصاحبه با نشریه بلومبرگ خود را «حامی جدی» ادامه همکاری‌ها با صندوق بین‌المللی پول نامید. وی گفت: روابط اوکراین با صندوق بین‌المللی پول یک شاخص می‌باشد که بر روی روابط ما با کمیسیون اروپا، بانک جهانی و سرمایه‌گذاران خارجی تاثیرگذار است، همکاری با صندوق بسیار ضروری می‌باشد. وی افزود: بر اساس سناریوی خوش‌بینانه اوکراین دو قسمت دیگر از کمک‌های صندوق هر یک به ارزش 1.4 میلیارد دلار را در سال جاری دریافت خواهد کرد. وی تاکید نمود که از ملی شدن «پریوات بانک» در برابر شکایات مالکین پیشین آن دفاع خواهد کرد. وی گفت که با هر گونه فشاری بر بانک مرکزی مقابله می‌کند.

سازمان دولتی آمار اوکراین: کاهش 7.5 درصد حمل و نقل ریلی

بر اساس اعلام سازمان دولتی آمار اوکراین حمل و نقل ریلی در 7 ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 7.5 درصد کاهش داشته است. از ابتدای سال تا آخر جولای در مجموع 168.3 میلیون تن بار و محموله از طریق راه آهن حمل و نقل و جابجا شده است. گردش بار در همین زمان برابر 96 میلیارد 737 میلیون تن کیلومتر بوده است که نسبت به زمان مشابه در سال گذشته 9 درصد کاهش داشته است. لازم به ذکر است که کاهش عملکرد بخش حمل و نقل در اوکراین در 7 ماه نخست سال جاری برابر 15.1 درصد اعلام شده است. بیشترین کاهش در بخش حمل و نقل جاده ای و به میزان 23.5 درصد ثبت شده است.

پیش‌بینی کارشناسان در خصوص کاهش ارزش گریونا در پاییز

در حالی که ارزش دلار پیش از تعطیلات آخر به طور ناگهانی کاهش یافت، شرکت سرمایه‌گذاری Concorde Capital پیش‌بینی کرده است با توجه به روند سنتی افزایش تقاضا برای خرید ارز در پاییز، گریونا شاهد کاهش ارزش خواهد بود. تحلیلگر این موسسه اعلام داشت: از اوایل ماه آگوست ما شاهد روند اصلاحی در نرخ گریونا پس از کاهش نسبتا شدید ارزش آن در ماه جولای بودیم، بانک مرکزی در ماه آگوست فعالانه اقدام به خرید ارزهای خارجی در بازار بین بانکی کرده است تا از رشد سریع قیمت ارزهای خارجی در مقابل گریونا جلوگیری کند، وضعیتی که حتی در آخر معاملات در برخی از روزها تقاضای خرید از سوی بانک مرکزی بیش از تقاضا بوده است، در نتیجه ارزش گریونا در حال رشد می‌باشد. وی تاکید نمود: اما با این حال ما انتظار داریم که در پاییز و انتهای سال جاری با توجه به رشد سنتی تقاضا برای خرید ارز در این دوره سال روند کاهش ارزش گریونا تشدید شود.

گفتگوی نخست‌وزیر اوکراین با وزیر امور خارجه آلمان

دنیس شمیگال نخست وزیر اوکراین روز دوشنبه 24 آگوست با هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان فدرال ملاقات و گفتگو نمود. وی در این دیدار نسبت به خاتمه پروسه انعقاد توافقنامه فضای مشترک هوایی میان اوکراین و اتحادیه اروپا در آینده نزدیک ابراز امیدواری نمود. شمیگال گفت: ما دشواری‌های موجود را درک می‌کنیم اما آماده‌ایم تمام تلاش خود را برای امضای این سند انجام دهیم، این سند می‌تواند به یک ابزار مشخص برای مساعدت به احیای بخش حمل و نقل هوایی شود که در اوکراین و هم‌چنین در اتحادیه اروپا از همه‌گیری کرونا آسیب دیده است. شمیگال هم‌چنین اعلام داشت که اوکراین قصد دارد تا آخر ماه جاری بیانیه مشترکی با وزارت اقتصاد و انرژی آلمان در خصوص آغاز همکاری‌ها در بخش انرژی امضا نماید. وی گفت: ما انتظار داریم که درچارچوب چنین مشارکت و همکاری از حمایت آلمان در موضوع اصلاح و تغییرات در مناطق دارای صنعت ذغال‌سنگ در اوکراین برخوردار شویم. شمیگال به ماس توضیح داد که دولت اوکراین هم‌اکنون کار آماده‌سازی و تنظیم برنامه سالانه ملی برای سال آینده را آغاز کرده است و در این برنامه توجه خاصی به ارتقای حوزه امنیت و دفاعی اوکراین به استانداردهای ناتو خواهد شد. طرفین هم‌چنین درباره موضوعات برگزاری چهارمین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور در همایش سال آینده در برلین به گفتگو نشستند. نخست وزیر اوکراین تاکید نمود: تجربه سه همایش و نشست پیشین نشان داد که چنین رویدادهایی با حضور مقامات عالیرتبه دو کشور انگیزه‌های قدرتمندی برای ایجاد اعتماد دو جانبه خلق می‌کند. شمیگال از سهم و نقش آلمان در احیای تمامیت ارضی و حاکمیت اوکراین و حمایت قاطع از تحریم‌ها علیه فدراسیون روسیه تشکر نمود. وزیر امور خارجه آلمان به نوبه خود اعلام داشت که کشورش در آینده نیز در چارچوب نرماندی به حمایت از اوکراین ادامه خواهد داد و هم‌چنان به اجرای اصلاحات اروپایی در اوکراین کمک خواهد کرد. وی هم‌چنین خاطرنشان کرد: آلمان آماده است تا در دوره ریاست خود در شورای اتحادیه اروپا که تا پایان سال 2020 ادامه خواهد داشت، از اوکراین حمایت کامل به عمل آورد.

زلنسکی خواهان جذب سرمایه‌گذاران خارجی شد

ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در سالگرد روز استقلال اوکراین ویدیوهایی منتشر و اعلام کرد ما مشابه مالدیو و ونیز در اوکراین داریم، وی در این ویدئوها که در آن‌ها به زبان انگلیسی درباره اوکراین توضیح داده از سرمایه‌گذاران خارجی برای سرمایه‌گذاری در اوکراین دعوت نموده است. وی شهرهای اوکراین را با شهرهای سیاحتی معروف جهان مقایسه نمود و اودسا را هم‌تراز با ونیز و خرسون را شبیه جزایر مالدیو دانسته است. وی کی‌یف را برلین جدید خواند و اعلام کرد: اوکراین کشوری سرسبز و صلح دوست با آغوشی باز است و بزرگترین کشور اروپا تبدیل به یک پیشرفت بزرگ خواهد شد و جهان با اوکراین می‌تواند به موفقیت‌های بزرگ دست یابد.

میزان محصول‌دهی آفتابگردان در سال جاری اعلام شد

بر اساس آمار و اطلاعات ارایه شده تا تاریخ 20 آگوست سال جاری از مزارع اوکراین 40.7 میلیون تن نباتات برداشت شده است. هم‌چنین برداشت آفتابگردان و ارزن از مزارع اوکراین نیز آغاز شد. بدین ترتیب کشاورزان دو استان جنوبی تا کنون 149.4 هزار تن دانه آفتابگردان از 93.3 هزار هکتار (1 درصد مزارع تحت کشت آفتابگردان) برداشت کرده‌اند. میانگین محصول آفتابگردان تاکنون در استان نیکولایف 1.14 تن در هکتار و در استان خرسون 1.799 تن در هکتار بوده است.

سازمان مالیات 14.6 میلیارد گریونا بیش از برنامه درآمد داشته است

سازمان مالیات اوکراین در 8 ماه نخست سال جاری نه تنها مالیات‌های معوقه گذشته به ارزش 11.7 میلیارد گریونا را دریافت کرده بلکه به میزان 14.6 میلیارد گریونا بیش از برنامه درآمدهای بودجه، درآمد برای دولت کسب کرده است. این سازمان اعلام داشت که هر چند تولید ناخالص داخلی اوکراین در نیم سال نخست سال جاری 6.5 درصد کاهش داشته، اما مالیات دریافتی در 8 ماه نخست سال 10.1 درصد افزایش یافته است. در مجموع بودجه عمومی‌کشور 49.3 میلیارد گریونا یا 16.3 درصد بیش از دوره زمانی مشابه در سال گذشته از محل مالیات درآمد داشته است.

اوکراین در سال تجاری گذشته پس از آمریکا در جایگاه دوم صادرات غلات قرار گرفت

نیکلای گورباچف رئیس اتحادیه غلات اوکراین اعلام کرد: این کشور در سال تجاری گذشته توانسته است از نظر صادرات غلات پس از آمریکا در جایگاه دوم جهانی قرار گیرد. وی گفت: البته اوکراین باید صادرات محصولات با ارزش افزوده را توسعه و افزایش دهد. اتحادیه غلات اوکراین در سال‌جاری، محصول غله و دانه‌های روغنی را حدود 96.7 میلیون تن پیش‌بینی می‌کند که از این مقدار 58 میلیون تن صادر خواهد شد. وضعیت ذرت در دو هفته گذشته رو به وخامت گذاشته است اما پیش‌بینی می‌‌شود که محصول سال جاری 3 میلیون تن کمتر شود، با این و جود حتی اگر33 میلیون تن برداشت کنیم باز هم محصول خوبی خواهد بود.

افزایش تقاضای جهانی برای روغن تصفیه شده اوکراینی

اتحادیه صنایع روغن نباتی اوکراین اعلام داشت که در سال تجاری گذشته تقاضا برای خریداری روغن آفتابگردان تصفیه شده تولید اوکراین در بازار جهانی افزایش یافته است و در دوره زمانی سپتامبر – جولای 2019 – 2020 در مقایسه با دوره زمانی مشابه در سال تجاری پیش از آن اوکراین بطور چشم‌گیری صادرات روغن تصفیه شده آفتابگردان را از نظر وزنی (129 درصد -627 هزار تن) و از نظر ارزشی (136 درصد – 555 میلیون دلار) افزایش داده است.

افزایش 65 درصدی صادرات بز و گوسفند زنده از اوکراین

سازمان دولتی گمرک اوکراین اعلام داشت که در 7 ماه نخست سال جاری 21هزار و 650 راس گوسفند و بز زنده به وزن کل 832 تن از اوکراین صادر شده است که 50 درصد بیش از مدت زمانی مشابه در سال گذشته می‌باشد. ارزش صادرات این گروه کالایی در دوره زمانی فوق‌الذکر برابر 1.4 میلیون دلار بوده است که 65 درصد بیش از دوره زمانی مشابه در سال پیش از آن می‌باشد. کشورهای عربستان سعودی (48.6 درصد)، لبنان (20.3 درصد) و ترکیه (15.5 درصد) بزرگترین واردکنندگان بز و گوسفند زنده از اوکراین بوده‌اند.

صندوق بین‌المللی پول هنوز تاریخ سفر هیات خود به اوکراین را تعیین نکرده است

صندوق بین المللی پول قصد دارد همکاری‌های خود با اوکراین در قالب برنامه استند- بای را ادامه دهد اما تاریخ سفر بعدی هیات این صندوق که باید موضوع تخصیص بخش بعدی کمک مالی به اوکراین را تایید کند، تاکنون مشخص نشده است. یوستا لیونگمان نماینده دائمی صندوق در اوکراین ضمن اعلام این مطلب، توضیح داد: گفتگوها در خصوص اجرای مشخصات و شاخص تعیین شده در برنامه ادامه دارند، تاریخ آغاز ماموریت جدید هیات صندوق در خصوص مرحله نخست بررسی‌ها هنوز تعیین نشده است. نمایندگان صندوق اعلام داشته‌اند که در حال حاضر مذاکرات درباره مهلت اجرای اصلاحات که شرط دریافت پول از صندوق برای اوکراین می‌باشند، با دولت اوکراین ادامه دارند، هم‌چنین گفتگوهایی در خصوص سیاست‌های اقتصادی و مالی کشور در جریان می‌باشند که خاتمه اصلاحات در سازمان‌های مالیاتی و گمرکی، تایید برنامه آتی برای برنامه‌های غیرفعال در سامانه بانکی و مشابه آن از جمله موضوعات این گفتگوها هستند. لیونگمان افزود: مهم این است که سیاست‌های اقتصادی جاری کشور با آن معیارهایی که بر اساس آنها تفاهم‌نامه سیاست‌های مالی و اقتصادی تنظیم شده است، مطابقت داشته باشند و محتوا و قالب زمانبندی اجرای برنامه اصلاحات تا حد امکان روشنتر باشند، زیرا دقیقا با این معیارها گفتگوها ادامه خواهند یافت.

تصویب تفاهم‌نامه کمک 1.2 میلیارد یورویی اتحادیه اروپا در شورای عالی اوکراین

در جلسه فوق‌العاده روز 25 آگوست شورای عالی اوکراین، قانون تفاهم‌نامه و همچنین توافقنامه میان اوکراین و اتحادیه اروپا در خصوص وام 1.2 میلیارد یوروی این اتحادیه به اوکراین در قالب کمک اقتصادی کلان به کی‌یف، تصویب شد. 248 نماینده شورای عالی به تصویب این سند رای موافق دادند. بر اساس مصوبه مذکور، اوکراین در چارچوب برنامه جدید کمک کلان مالی اتحادیه اروپا، این امکان را خواهد داشت تا وام با بهره بسیار کم به مبلغ کل 1.2 میلیارد یورو از این اتحادیه دریافت کند. شورایعالی با تصویب این تفاهم‌نامه شروط دریافت این وام را تایید نمود. در همین راستا اوکراین متعهد شده است که کمیسیون عالی تعیین صلاحیت قضات را تجدید سازمانی نماید.

سرمایه‌گذاری‌ها در اقتصاد اوکراین 35 درصد کاهش داشته‌اند

سرمایه‌گذاری‌های اساسی در اقتصاد اوکراین در نیمه نخست سال جاری برابر 163.8 میلیارد گریونا بوده است که 34.9 درصد کمتر از سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در دوره زمانی مشابه در سال گذشته می‌باشد. بر اساس اطلاعات ارایه شده از سوی سازمان آمار، کمترین کاهش سرمایه‌گذاری‌های اساسی در حوزه مالی و بیمه گزاری بوده است – منفی 0.2 درصد، و هم‌چنین در حوزه فن‌آوری‌های رایانه‌ای و  ارتباطات 8.3 درصد کاهش سرمایه‌گذاری ثبت شده است. بیشترین کاهش سرمایه‌گذاری‌های اساسی در حوزه صنعت و کشاورزی ثبت شده است: به ترتیب 37.5 و 44.5 درصد.

تیم زلنسکی اعتقاد دارد که افزایش حداقل دستمزدها منجر به رشد تورم نمی‌شود

الگ اوستنکو مدیر اجرایی بنیاد بین‌المللی بلیزر و مشاور ولادیمیز زلنسکی رئیس جمهور اوکراین اعلام کرد: افزایش شاخص حداقل دستمزد پایه مصوب قانون به 5000 گریونا منجر به رشد سریع تورم نخواهد شد. وی در همین حال تاکید کرد که اوکراین همکاری با صندوق بین‌المللی پول را ادامه خواهد داد. وی گفت که در صورت افزایش حداقل دستمزد پایه تورم اقتصادی رشد ناچیزی در حد کمتر از 1 درصد خواهد داشت. وی گفت: ما در دوره زمانی تاریخی کمترین سطح تورم اقتصادی قرار داریم- حدود 2 درصد، این شاخص در صورت این میزان رشد حداقل دستمزدها جهش نخواهد داشت، هر چند که شاخص تورم برنامه‌ریزی شده توسط بانک مرکزی در سال جاری حدود 5 درصد تعیین شده است، با این حال در بدترین حالت ما باز هم به این سطح از تورم نخواهیم رسید. وی همچنین تاکید نمود که افزایش حداقل حقوق پایه منجر به کاهش ارزش گریونا نخواهد شد.

اوکراین از یونان گاز طبیعی خریداری می‌کند

کمپانی «ارو تریدینگ» خبر از آغاز انتقال معکوس گاز از دریای آدریاتیک به اوکراین داد. این کمپانی اعلام داشت که اوکراین از یونان گاز طبیعی خریداری می‌کند و این سوخت از طریق سامانه‌های انتقال گاز یونان و رومانی به اوکراین انتقال خواهد یافت. در حال حاضر انتقال آزمایشی گاز صورت گرفته است تا در صورت موفقیت برای تامین گاز مورد نیاز بصورت صنعتی اقدام شود. این کمپانی اعلام داشت: کوریدور گازی جدید یونان – رومانی- اوکراین ( ارو ) به ما این امکان را می‌دهد تا بخشی از طرح اروپایی سه دریا شویم، گروه کمپانی‌های ارو برای نخستین بار گاز مایع از آمریکا به اوکراین وارد نماید.

کاهش 18 درصدی تولید در بخش خدمات

سازمان دولتی آمار اوکراین اعلام کرد: میزان خدمات ارایه شده توسط بنگاه‌های اقتصادی و کسب وکارها به مصرف‌کنندگان در سه ماهه دوم سال جاری برابر 192.7 میلیارد گریونا بوده است که با قیمت‌های قابل مقایسه با دوره مشابه در سال پیش 18.3 درصد کمتر می‌باشد. در همین حال حجم خدمات ارایه شده به مشترکین عادی 16 درصد کل خدمات ارایه شده بوده است. لازم به ذکر است که بر اساس آمار و اطلاعات مذکور ارزش کل خدمات ارایه شده در سه ماهه نخست سال جاری برابر 227 میلیارد گریونا بود که با احتساب قیمت‌های قابل مقایسه با دوره مشابه زمانی در سال قبل 1.7 درصد کمتر بوده است.

گرما و عدم بارندگی دلایل کاهش احتمالی محصول ذرت

انستیتوی غله دانشکده علوم کشاورزی اوکراین اعلام کرد: به دلیل کاهش رطوبت در خاک در نتیجه عدم بارندگی در دهه دوم آگوست، به احتمال زیاد محصول ذرت در سال جاری 30 درصد کمتر خواهد بود. این انستیتو اعلام داشت که گرمای بی‌سابقه نیز یک دلیل دیگر برای کاهش رطوبت خاک و کاهش محصول ذرت در سال جاری می‌باشد.

کاهش شدید سود موسسات اوکراینی در نیمه نخست سال جاری

سازمان دولتی آمار اوکراین اعلام کرد: سود موسسات و سازمان‌های اوکراینی در نتیجه عملکرد اقتصادی آن‌ها در شش ماهه نخست سال جاری تا پیش از پرداخت مالیات برابر 29 میلیارد و 188 میلیون گریونا بوده است در حالیکه سود آنها در دوره زمانی مشابه در سال گذشته برابر 218 میلیارد 94 میلیون گریونا اعلام شده بود. مطابق با اطلاعات ارایه شده در نیمه نخست سال جاری 36.6 درصد موسسات دارای نتایج منفی مالی بودند در حالی که این میزان در نیم‌سال نخست سال گذشته برابر 24.9 درصد بوده است. ضرر موسسات اقتصادی و تجاری در شش ماه نخست سال جاری برابر 233 میلیارد 161 میلیون دلار اعلام شده است که سه برابر شاخص‌های دوره زمانی مشابه در سال 2019 می‌باشد. در همین حال سود شرکت‌هایی که نتایج مثبت مالی در شش ماه نخست سال جاری داشتند برابر 262 میلیارد گریونا اعلام شده است که 10.1 درصد کاهش یافته است.

بازدید مجدد زلنسکی از مجمع «پیودن ماش»

موضوع دیون موسسه حل شده است: ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در جریان سفر رسمی خود به استان دنیپروپتروسک برای بار دوم از موسسه دولتی «پیودن ماش» که از موسسات صنعتی راهبردی اوکراین محسوب می‌شود بازدید کرد و بر اهمیت و لزوم احیای مالی این کارخانه تاکید ورزید و اعلام داشت که «پیودن ماش» همواره یکی از بهترین موسسات صنعتی اوکراین بوده و خواهد بود. وی گفت: برای حل مسائل مالی موسسه شورای عالی اوکراین در ماه جولای قانونی را تصویب نمود تا موضوع دیون موسسه و همچنین حقوق معوقه کارکنان این کارخانه مرتفع شود. هزینه این موضوع بیش از 2 میلیارد گریونا می‌باشد و تمامی دیون بخصوص حقوق معوقه باید در ماه سپتامبر حل شوند.

اوکراین نهمین کشور تولیدکننده چدن در جهان

اوکراین در هفت ماه نخست سال جاری از نظر تولید چدن در جایگاه 9 و از نظر تولید فولاد در رتبه 13 جهانی قرار گرفت. طبق اطلاعات ارایه شده از سوی اتحادیه جهانی فولاد WorldSteel شرکت‌های متالورژی و ذوب آهن جهان 790 میلیون تن چدن تولید کرده‌اند. اوکراین با تولید 11.74 میلیون تن چدن در رده 9 جهانی در میان 40 کشور تولیدکننده چدن جای گرفته است. بر اساس همین گزارش تولید جهانی فولاد در 7 ماه نخست سال جاری 1027.41 میلیون تن بوده است و اوکراین با تولید 11 میلیون و 860 هزار تن فولاد در بین 62 کشور تولیدکننده فولاد در جهان در جایگاه 13 قرار گرفته است.

اوکراین و ترکیه به دنبال تولید مشترک هواپیما

روزنامه ملیت ترکیه اعلام کرد: این کشور قصد دارد با اوکراین به تولید مشترک هواپیما اقدام کند. موضوع همکاری میان موسسه ترکیه‌ای TUSAŞ و آنتونوف اوکراین برای نخستین بار سه سال پیش مطرح شد. هفته گذشته آلکساندر لوس رئیس کمپانی آنتونوف در سفر خود به ترکیه بار دیگر موضوع تولید مشترک بزرگترین هواپیمای ترابری در جهان را مطرح نمود. در جریان مذاکرات لوس با مقامات ترکیه‌ای جزئیات همکاری‌های دو کشور در این حوزه مورد بحث و مذاکره قرار گرفت. آندری سبیخا سفیر اوکراین در ترکیه در این باره گفت: ما به طرف ترک اعلام داشتیم که آماده تولید مشترک هواپیما هستیم و موسسات آنتونوف برای این امر آمادگی دارند، معاون نخست وزیر اوکراین با هیاتی این هفته به ترکیه سفر می‌کند و مذاکرات نه تنها در سطح سیاسی بلکه در سطح کارشناسان فنی ادامه خواهند داشت، هم‌اکنون در انتظار گام‌های بعدی طرف ترک می‌باشیم. تولید هواپیمای آنتونف 178 در ترکیه کاملا امکان‌پذیر می‌باشد. لازم به توضیح است که هواپیمای آنتونوف 178 یک هوایپمای ترابری با برد کوتاه با موتورهای جت می‌باشد که بر اساس مدل هواپیمای مسافری آنتونف 158 طراحی و تولید شده است.

اوکراین و ترکیه تفاهم‌نامه همکاری در بخش‌های راهبردی امضا کردند

تفاهم‌نامه همکاری‌های راهبردی میان وزارت حوزه‌های صنعتی راهبردی اوکراین و آژانس دولتی صنایع دفاعی ترکیه امضا شد. اسماعیل دمیر رئیس آژانس ترکیه در مراسم استقبال از هیات اوکراینی اعلام داشت: ما خوشحالیم که از چنین هیات بزرگ و توانمندی از اوکراین در ترکیه استقبال می‌کنیم، آگاهم که این سفر شامل بازدید از امکانات و توانمندی‌های صنعتی ما می‌باشد، ما بخاطر مساعدت به توسعه مناسبات ترکیه و اوکراین در حوزه دفاعی قدردانی می‌کنیم. اولگ اوروسکی معاون نخست وزیر و وزیر حوزه صنایع راهبردی اوکراین و سرپرست هیات اوکراین در پاسخ اعلام داشت: ما دارای نمایندگی‌های قوی در کشورهای یکدیگر می‌باشیم، اطمینان دارم که این موضوع تضمین موفقیت ما خواهد بود.

توافق اوکراین و چین برای افزایش تجارت دو جانبه

اوکراین و چین در ششمین نشست کمیته فرعی همکاری‌های تجاری و اقتصادی کمیسیون مشترک دو کشور، موضوعات همکاری‌های تجاری و اقتصادی سودمند متقابل را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند. طرفین توافق نمودند که تلاش‌ها برای افزایش حجم تجارت کالا و خدمات ادامه یابند و موضوع آزادسازی تجارت، تنوع بخشی به تجارت دو جانبه از طریق حضور و دستیابی به بازار چین برای کالاهای اوکراین، تعیین طرح‌های مشترک در حوزه کشاورزی، زیرساختها، انرژی و صرفه‌جویی در انرژی بررسی شوند. تاراس کاچکا معاون وزیر توسعه اقتصادی، بازرگانی و کشاورزی اوکراین گفت: توافق‌های کسب شده باعث توسعه همکاری‌های سودمند تجاری و اقتصادی میان دو کشور، سبب افزایش تماس‌ها در سطح نمایندگان گروه‌های تجاری و اجرای طرح‌های مشترک می‌گردند. لازم به ذکر است که صادرات محصولات کشاورزی اوکراین در 5 ماه گذشته 46 درصد افزایش داشته است.

تولید روغن آفتابگردان در اوکراین در سطح سال گذشته خواهد بود

پیش‌بینی می‌شود که در سال جاری میزان محصول‌دهی آفتابگردان در مزارع اوکراین به میزان 5 درصد کمتر از سال گذشته و در سطح 2.56 تن محصول در هکتار باشد اما با این حال تحلیلگران و کارشناسان این حوزه اعلام داشته‌اند که در مجموع کشاورزان اوکراینی 16.2 میلیون تن دانه روغنی آفتابگردان برداشت خواهند کرد که 1 درصد بیش از سال تجاری گذشته می‌باشد. کاهش محصول‌دهی آفتابگردان با افزایش سطح مزارع زیر کشت این محصول که 6 درصد بیشتر از سال گذشته است، جبران می‌شود. از طرف دیگر کارشناسان اعلام داشتند که در روسیه محصول‌دهی آفتابگردان در هکتار 4 درصد کاهش می‌یابد و به 1.78 تن در هکتار خواهد رسید و هم‌چنین برداشت کل این محصول در کشور برابر 14.8 میلیون تن خواهد بود که 5 درصد کمتر از سال گذشته می‌باشد.

سیتنیک میزان خسارت ناشی از اختلاس‌ها در پرونده پریوات بانک‌ها را اعلام داشت

آرتم سیتنیک مدیر دفتر ملی ضد فساد مالی اوکراین درباره پرونده اختلاس از «پریوات بانک» اوکراین توضیحاتی داد وی گفت: این یک پرونده بسیار مهم و بزرگ می‌باشد و برای تشریح آن نیاز به زمان زیادی دارد اما ما تلاش داریم تا حداقل اطلاعات را فاش نماییم تا برای تحقیقات مانع ایجاد نکنیم، ما درک می‌کنیم که این موضوع در مرکز توجه کارشناسان، جامعه و شرکای بین‌المللی اوکراین می‌باشد بنابراین ما تمام تلاش خود را می‌کنیم تا این روند تکمیل و بررسی پرونده در کوتاه‌ترین زمان انجام شود. به گفته سیتنیک، میزان خسارات مالی و اقتصادی وارده که موضوع تحقیقات این پرونده است بیش از 100 میلیارد گریونا می‌باشد. وی تاکید نمود: این تنها نیمی از خسارات مالی و اقتصادی است که در پرونده‌هایی که در دفتر ملی ضد فساد مالی اوکراین تشکیل شده تعیین گشته‌اند، این رقم در حال حاضر تقریبی تعیین شده است زیرا در پرونده‌هایی که در این خصوص تشکیل می‌شوند مهم این است که آسیب و خسارت وارده با تحقیقات کارشناسی لازم تایید شود.

اوروسکی: اوکراین و ترکیه به سطح همکاری‌های راهبردی رسیده‌اند

اولگ اوروسکی معاون نخست وزیر اوکراین و وزیر صنایع راهبردی اوکراین پس از دیدار و گفتگو با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد: اوکراین و ترکیه به سطحی از همکاری‌ها رسیده‌اند که امکان گفتگو در خصوص ایجاد یک اتحاد راهبردی میان دو کشور در حوزه دفاعی را فراهم کرده است. وی گفت: ما به چنان درجه‌ای از مشارکت راهبردی رسیده‌ایم که اکنون می‌توانیم از اتحاد استراتژیک صنایع دفاعی خود صحبت کنیم، صنایعی که علیه کشورهای ثالث نیست بلکه در راستای منافع کشورهای ما می‌باشند، ما تمامی‌پیش‌نیازهای این امر را داریم و یکدیگر را تکمیل می‌کنیم.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما