معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۶/۱۲- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۵۹۱

اخبار اقتصادی برونئی دارالسلام (مرداد ماه 1399)

مهمترین اخبار اقتصادی برونئی دارالسلام در مرداد ماه 1399 که در رسانه‌های داخلی این کشور انتشار یافته است به شرح زیر بوده است:

تمرکز بر فرصتهای تجاری 

بندر سری بگاوان (بورنئو بولتن – 18 جولای 2020):

آقای حاجی عبدالحلیم بن سعیم، رئیس اتحادیه غذا و نوشیدنی آ.سه.آن در کنفرانس مجازی"سرمایه گذاری آ.سه.آن و نمایشگاه 2020 " که در تاریخ 17 جولای توسط شورای تجاری چین و آ.سه.آن برگزار شد گفت: لزوم حفظ و ایجاد فرصت های جدید تجاری حتی در زمان بیماری همه گیر کووید 19 همیشه مورد توجه برونئی دارالسلام بوده است و این کشور هم‌چنان برای تقویت رشد اقتصادی و باز کردن فرصت های صادراتی برای مشاغل محلی تلاش می‌کند. وی افزود بر اساس گزارش وزارت برنامه ریزی اقتصادی و آمار وزارت دارایی و اقتصاد برونئی در خصوص تولید ناخالص داخلی برای دوره سه ماهه اول سال جاری ،اقتصاد برونئی دارالسلام 2.4 درصد رشد داشته است. این رشد تا حد زیادی به بخش پایین دست منتهی می‌شود که در آن صادرات کالاها و خدمات به میزان 29.1 درصد رشد داشته است. حاجی عبدالحلیم گفت: محصولات کشاورزی و مواد غذایی همچنان دسته اصلی در منطقه هستند. طی دو دهه گذشته، زنجیره تأمین مواد غذایی آسیا به طور فزاینده‌ای یکپارچه شده است. موافقت نامه‌های تجاری موفقیت آمیز در آ.سه.آن، بین اقتصادهای آسیا و در سطح جهانی، میانگین تعرفه واردات مواد غذایی به آسیا را نصف کرده است. تعرفه‌های پایین تر باعث افزایش تجارت مواد غذایی شده است. داده‌های اقتصادی آکسفورد نشان می دهد تجارت غذایی داخلی آسیا از 22 میلیارد دلار در سال 2000 به بیش از 70 میلیارد دلار در سال 2018 رسیده است. آزادسازی و ادغام تجارت مواد غذایی مزایای بسیاری را برای استانداردهای زندگی در اقتصادهای نوظهور، از جمله آسیا به ارمغان آورده است. چین شریک تجاری مهمی‌ برای آ.سه.آن بوده است. براساس اطلاعات اداره کل گمرک چین، در دو ماه اول سال 2020 ، آ.سه آن از اتحادیه اروپا پیشی گرفت و بزرگترین شریک تجاری چین شد. با این حال ، مانند هر بخش اقتصادی دیگر، صنایع غذایی آسیا نیز مجبور به مقابله با تأثیرات ناشی از شیوع کووید 19 بر زنجیره‌های تأمین است. اقتصادهای منطقه بخاطر کووید 19 محدودیت های عمده رفت و آمد ایجاد کرده اند. اما با درک اهمیت امنیت غذایی، اکثر دولتهای منطقه کارگران بخش‌های مرتبط را از این محدودیتهای سفر به منظور اهداف کاری معاف کرده اند. علاوه بر این، شرکت های فعال در این بخش نیز از اقدامات دولت ها مانند وام های تجاری یا یارانه‌های اشتغال به منظور کاهش هزینه‌ها بهره مند شدند. روابط تجاری قوی که آ.سه.آن با چین دارند از زمان ورود به مرحله پس از کووید 19 بسیار مهم خواهد بود. هیچ بخشی از زندگی و اقتصاد با بازگشایی مجدد و عادی شدن فعالیت های تجاری در کشورها، مانند گذشته نخواهد بود. این امر مستلزم آن است که جوامع تجاری در مقابل  چالش ها بایستند و از فرصت ها برای به حداکثر رساندن پتانسیل بخش غذایی در آسیا استفاده کنند. تاکنون هیچگاه متحد شدن مشاغل برای یکپارچه سازی اقتصادی منطقه ای بهتر در آ.سه.آن و چین به این اندازه حائز اهمیت نبوده است.

بندر سری بگاوان در جایگاه 63 گرانترین شهر های جهان قرار دارد.

بندر سری بگاوان (بورنئو بولتن – 20 جولای 2020):

سایت آماری numbeo  فهرستی از گران‌ترین شهرهای جهان برای زندگی را منتشر کرده است. بر اساس این گزارش پایتخت کشور برونئی دارالسلام، شهر بندر سری بگاوان از لحاظ شاخص هزینه زندگی با 10 پله صعود از میان 135 کشور در جایگاه 63 ام جدول قرار دارد. سال گذشته بندر سری بگاوان در جایگاه 73 قرار داشت. بندر سری بگاوان همچنین سومین شهر گران در منطقه جنوب شرق آسیا و نهمین در منطقه آسیا و اقیانوسیه است. در این گزارش آمده است که شاخص هزینه زندگی بندر سری بگاوان 55.86 درصد پایین تر از نیویورک است. اجاره خانه نیز به طور متوسط 77.88 درصد پایین تر از نیویورک است. بندر سری بگاوان دارای شاخص هزینه زندگی 44.14 است. وعده‌های غذایی در یک رستوران ارزان قیمت در بندر سری بگاوان به ازای هر فرد 4.99 دلار برونئی است. یک کاپوچینو معمولی 4.64 دلار برونئی هزینه دارد، یک قوطی 0.33 لیتری نوشابه 1.20 دلار برونئی و 12 عدد تخم مرغ (معمولی) 3.46 دلار برونئی می‌باشد. در این گزارش آمده است که هزینه ماهیانه یک خانواده چهار نفره بدون در نظر گرفتن اجاره خانه در برونئی 2776 دلار برونئی و برای یک فرد مجرد هزینه ماهیانه بدون اجاره خانه 800 دلار برونئی است. 

ژاپن به تجار برونیایی اجازه ورود می دهد

بندر سری بگاوان (برونئو بولتن – 24 جولای 2020):

برونئی دارالسلام در میان 12 کشور یا منطقه ای است که دولت ژاپن محدودیت های ورود برای مسافرین کاری از این کشورها را تسهیل کرده است. نخست وزیر ژاپن، شینزو آبه گفت: کامبوج، سنگاپور، کره جنوبی، چین، هنگ کنگ، ماکائو، برونئی دارالسلام، مالزی، میانمار، مغولستان، لائوس و تایوان در این فهرست قرار دارند. مسافران باید به مدت 14 روز خود قرنطینه شوند ، تست کرونا ویروس بدهند و از استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی خودداری کنند.

میزان باروری برونئی در حال کاهش است، امید به زندگی بالا می رود

بندر سری بگاوان (بورنئو بولتن- 27 جولای 2020):

براساس یک مطالعه اخیر، جمعیت برونئی دارالسلام ممکن است در سال 2050 به 530 هزار نفر برسد. این مطالعه که در ژورنال پزشکی The Lancet منتشر شده است، سناریوهای جمعیتی از سال 2018 تا 2100 را برای 195 کشور و سرزمین با استفاده از تخمین‌های مطالعه جهانی بار بیماری سالانه (GBD) ، که یک مطالعه اپیدمیولوژیکی است که مرگ و میر ، مرگ و میر ناشی از بیماری‌های عمده، صدمات و احتمال زیان و ضرر سلامت در سطح  ملی، منطقه ای و جهانی را توصیف می‌کند، پیش بینی کرده است. براساس این گزارش جمعیت برونئی در سال 2017 ، 430 هزار نفر بوده است. در این مطالعه همچنین آمده است که کل باروری برونئی در سال 2100 به 1.67 و در سال 2050 به 1.67 می رسد که در مقایسه با 1.88 در سال 2017 کاهش خواهد یافت. انتظار می رود امید به زندگی در مردان برونئی در سال 2050 ، 77 سال و در سال 2100 ،79 سال باشد در حالی که برای خانمها در سال 2050، 80.4 سال و در سال 2100، 82.5 سال خواهد بود. امید به زندگی در مردان در سال گذشته 76.4 در مقایسه با 74.8 در سال 2017  بوده است در حالی که برای زنان سال گذشته 78.4 سال و در سال 2017، 78.3 سال بوده است.

امضای تفاهم نامه بین دو موسسه آموزش عالی برونئی

بندر سری بگاوان (بورنئو بولتن – 28 جولای 2020):

دانشگاه تکنولوژی برونئی دارالسلام و انستیتوی آموزش فنی برونئی (IBTE) با امضای تفاهم نامه ای بر همکاری با یکدیگر در جهت ارتقاء کیفیت آموزش و تحقیق در کشور به ویژه در زمینه‌های محصولات کشاورزی توافق کردند. استادیار معاون دانشگاه تکنولوژی برونئی (حوزه تحقیقات) پروفسور دکتر محمد حسنیا عیسی به نمایندگی از این دانشگاه و دکتر حاجی محمد زمری بن حاجی سبلی مدیر عامل انستیتوی آموزش فنی برونئی این سند همکاری را به امضا رسانند. این تفاهم نامه بر گسترش همکاری و تحقیقات علمی‌کاربردی در فناوری کشاورزی و زراعت تمرکز داشته و هدف اصلی آن ارتقاء بهره‌وری محصولات زراعی بویژه تولید برنج و پیشبرد بخش کشاورزی ملی به سمت نوسازی و پایداری می‌باشد.

کنفرانس مجازی منطقه آزاد آزمایشی تجاری آ.سه.آن و استان هوبئی چین

بندر سری بگاوان (بورنئو بولتن- 28 جولای 2020):

حاجی حلیم بن سعیم معاون دبیرکل اتاق ملی تجارت و صنایع برونئی دارالسلام اخیرا طی یک نشست مجازی در کنفرانس سرمایه گذاری و بازرگانی منطقه آزاد آزمایشی تجاری آ.سه.آن ـ هوبئی چین اظهار داشت: همه گیری کووید 19 موجب برجسته شدن ضرورت بررسی برنامه‌های اقتصادی و دیجیتالی موجود شده است. وی افزود: این امر به ویژه از نظر صنعتی سازی و امنیت غذایی صادق است. وی با اشاره به طرح جامع اقتصاد دیجیتال کشور گفت مهمترین عامل تبدیل شدن برونئی دارالسلام به یک کشور هوشمند، دولت دیجیتال، اقتصاد دیجیتال و جامعه دیجیتال است. وی تصریح نمود که برای تحقق این چشم انداز، کشور مستلزم استفاده از فناوری‌های دیجیتال و غنی سازی جامعه با دانش و مهارت های لازم است. وی گفت کشورهای عضو آ.سه.آن و چین باید همکاری نزدیکتری در زمینه فناوری 5جی داشته باشن ، انقلاب صنعتی چهارم را تسریع کنند و از هوش مصنوعی بهره بگیرند. این نشست آنلاین با هدف تقویت همکاری‌های اقتصادی و تجاری در زمینه سرمایه گذاری بین استان هوبئی چین و کشورهای عضو آ.سه.آن برگزار شد.

تقویت روابط تجاری بین چین و آ. سه .آن

بندر سی بگاوان (بورنئو بولتن – 6 آگوست 2020):

اعضای اتاق بازرگانی و صنایع ملی برونئی دارالسلام (NCCIBD) روز چهارشنبه گذشته در نشست مجازی شورای تجارت چین و آ.سه.آن در خصوص دولت استان شانشی شرکت کرد. این نشست بر ایجاد همکاری و مشارکت در سرمایه گذاری بین آ.سه.آن و استان شانشی چین تمرکز داشت. رئیس اجرایی شورای تجارت چین و آ.سه.آن ، شو نینگینگ گفت: امسال آ.سه.آن بزرگترین شریک تجاری چین شد و توجه جهان را به خود جلب کرد. در مواجهه با شیوع جهانی بیماری همه گیر کرونا، که مانعی بزرگ بر سر راه تجارت جهان ، سرمایه گذاری و تبادل کالاها و تحرکات شده است، تجارت چین و آ.سه.آن و سرمایه گذاری دو طرفه نیز روند رشد داشته است، و این به یک نقطه روشن در اقتصاد جهانی تبدیل شده است. توسعه همکاری‌های اقتصادی بین المللی در طول اپیدمی، الگویی را فراهم کرده و نقش اصلی را در جلوگیری از رکود اقتصادی جهانی ایفا کرده است. امسال دهمین سالگرد تأسیس منطقه تجارت آزاد چین و آ.سه.آن است. نتایج همکاری‌های اقتصادی و تجاری بین چین و آ.سه.آن نشان از رشد قوی و سرزنده ناشی از اجرای سیاست های تجارت آزاد و چند جانبه دارد. شورای تجارت چین و آ.سه.آن به عنوان یکی از مکانیسم های گفتگو و همکاری بین دوطرف، بیش از ده‌ها کنفرانس بین المللی را برای تقویت همکاری‌های اقتصادی در سال جاری تشکیل داده است. چین و آ.سه.آن با یک سرنوشت مشترک برای پیشگیری و کنترل بیماری همه گیر، نیاز مشترکی برای تقویت همکاری دارند، و در حال نوآوری و عملی ساختن طرح "کمربند و جاده" هستند. بروزرسانی منطقه تجارت آزاد چین و آ.سه.آن منجر به یک بازار آزاد بزرگتر می‌شود. چین ، آ.سه.آن و سایر کشورها بمنظور ادغام و توسعه، امسال به ترویج امضای توافقنامه مشارکت جامع اقتصادی منطقه ای (RCEP) خواهد پرداخت. حاجی محمد حنفی بن حاجی عبدالرحمن رئیس اتاق بازرگانی و صنایع ملی برونئی و ماکوم لیم معاونش در این رویداد مجازی شرکت داشتند. شورای تجارت چین و آ.سه.آن بیش از 160 مقام از کشورهای عضو آ.سه.آن ، رهبران تجاری و نمایندگان کارآفرین را دعوت کرده بود.

در سال 2020 تولید ناخالص داخلی برونئی 1.6 درصد رشد خواهد کرد

بندر سری بگاوان (بورنئو بولتن – 10 آگوست 2020):

بر اساس پیش بینی دفتر تحقیقات کلان اقتصادی آ.سه.آن. بعلاوه سه (آمرو AMRO) ، پیش بینی می‌شود تولید ناخالص داخلی برونئی دارالسلام در سال 2020 به میزان 1.6 درصد رشد کند. بر اساس این گزارش انتظار می رود تنها کشورهای برونئی، ویتنام (3.1 درصد) ، چین (2.3 درصد) ، میانمار (1.1 درصد) و لائوس (0.5 درصد) رشد مثبتی داشته باشند. آمرو که از هر ده کشور آ.سه .آن بعلاوه ژاپن، چین و کره جنوبی عضو دارد رشد برونئی در سال آینده را 3.1 درصد پیش بینی کرده است. صندوق بین المللی پول IMF در ماه آوریل طی اولین گزارش چشم انداز اقتصادی جهانی خود رشد تولید ناخالص داخلی برونئی دارالسلام در سال جاری را 1.3 درصد و در سال آینده 3.5 درصد پیش بینی کرده بود. بانک توسعه آسیا (ADB) نیز در ژوئن امسال، رشد تولید ناخالص داخلی برونئی در سال جاری را 1.4 درصد و در سال آینده سه درصد پیش بینی کرده بود. دکتر هو هئه خور اقتصاددان آمرو ضمن اشاره به بحران اقتصادی ناشی از شیوع همه گیری کوید 19 گفت انتظار می رود رشد منطقه ای امسال به شدت سقوط کند و از 4.8 درصد در سال 2019 به صفر درصد برسد، اما دوباره در سال 2021 به 6 درصد رشد کند. هو گفت انتظار می رود به جز برونئی، چین، ویتنام، لائوس و میانمار، اقتصاد 9 کشور دیگر آمرو در سال جاری منقبض شود.   

افزایش شاخص بهای مصرف کننده در برونئی

بندر سری بگاوان (بورنئو بولتن – 11 آگوست 2020):

به گزارش اداره برنامه ریزی و آمار اقتصادی در وزارت دارایی و اقتصاد، شاخص بهای مصرف کننده برونئی دارالسلام (CPI) در ژوئن گذشته نسبت به ماه قبل 2.6 درصد افزایش داشته است. بر اساس این گزارش قیمت مواد غذایی و نوشیدنی‌های غیر الکلی 2.8 درصد و قیمت کالاهای غیرغذایی 2.5 درصد افزایش یافته است. افزایش شاخص بهای مصرف کننده برونئی دارالسلام تا حد زیادی به افزایش قیمت و هزینه کالاها و خدمات متفرقه تا (11.6 درصد) ، مواد غذایی و نوشابه‌های غیر الکلی تا (2.8 درصد) و پوشاک و کفش تا (11.5 درصد) مربوط می‌شود. افزایش قیمت کالاها و خدمات، ناشی از افزایش هزینه بیمه، به ویژه بیمه اتومبیل، در مقایسه با سال گذشته بوده است. همچنین محدودیت در واردات کالا به دلیل شیوع کووید 19 باعث افزایش قیمت مواد غذایی و نوشابه‌های غیر الکلی، به ویژه سبزیجات، و گوشت های وارداتی شده است.

1.3 میلیارد دلار برونئی کل تجارت برونئی دارالسلام در ماه می 2020

بندر سری بگاوان (بورنئو بولتن – 14 آگوست 2020):

حجم کل تجارت برونئی دارالسلام در ماه می 2020 به ارزش 1302.8 میلیون دلار برونئی بود که نسبت به ماه مشابه در سال گذشته (1290.7 میلیون دلار برونئی ) به میزان 0.9 درصد و نسبت به ماه آوریل 2020 به میزان 13.9 درصد افزایش داشته است. حجم کل صادرات در این ماه نسبت به ماه مشابه در سال 2019 به میزان 20.5 درصد افزایش داشته است و از 718.1 میلیون دلار در می 2019 به 865.2 میلیون دلار در می 2020 رسید که بیشتر به دلیل افزایش صادرات مواد شیمیایی از 20.7 میلیون دلار برونئی در می 2019 به 235.2 میلیون دلار برونئی در ماه می 2020 بوده است. این افزایش عمدتا با تولید جدید محصولات شیمیایی از فعالیت های پایین دست انجام شده است. صادرات سوخت های معدنی در ماه می سال 2020 مطابق با صادرات ناچیز نفت خام و گاز طبیعی مایع به دلیل کاهش تولید و قیمت، کاهش یافته است. بازار اصلی صادرات برای برونئی دارالسلام در ماه می سال 2020 کشورهای جمهوری خلق چین (36.2 درصد) و ژاپن (20.3درصد) و سنگاپور (17.4 درصد) بود. از نظر نوع کالای صادراتی، سوخت های معدنی ( 70.9 درصد) و پس از آن مواد شیمیایی (27.2 درصد) و کالاهای متفرقه (0.7 درصد) از سهم صادرات را تشکیل داده اند. در همین حال کل واردات برونئی در ماه می 2020 نسبت به ماه مشابه سال قبل 23.6 درصد کاهش یافته و به 437.6 میلیون دلار برونئی رسیده است. پنج کالای اصلی وارداتی در این ماه عبارتند از ماشین آلات و تجهیزات حمل و نقل (37.3 درصد) و پس از آن سوختهای معدنی (14.6 درصد)، مواد شیمیایی (13.7 درصد)، کالاهای تولیدی و مواد غذایی (هرکدام 12.6 درصد) بود. بر اساس شاخص مصرف کننده نهایی، واردات کالاهای واسطه 58.5 درصد، کالاهای سرمایه (33.4 درصد) و کالاهای مصرفی (8.1 درصد) از کل واردات در این ماه را تشکیل می دهند. بیشترین سهم مربوط به واردات کالا به برونئی از کشورهای مالزی (26.5 درصد) و پس از آن سنگاپور و جمهوری خلق چین (هر کدام 12.0 درصد) بوده است. از نظر تجارت کالا براساس نحوه حمل و نقل در ماه مه سال 2020 ، حمل و نقل از طریق دریا به ارزش 1219.4میلیون دلار برونئی، حمل و نقل هوایی  66.7 دلار برونئی و زمینی 16.7 میلیون دلار برونئی ثبت شده است. 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما