معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۶/۰۷- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۴۳

اخبار اقتصادی آفریقا شماره 39( هفته چهارم مرداد ماه 1399)

مهمترین عناوین و اخبار تحولات اقتصادی داخلی و خارجی کشورهای آفریقائی و سازمان‌های منطقه ای این قاره در هفته چهارم مرداد ماه 1399 که در رسانه‌های کشورهای این قاره انتشار یافته به شرح زیر بوده است:

آفریقای جنوبی:

دکل حفاری چاه‌های گاز  شرکت توتال وارد کیپ تاون شد

گوودا مانتاشه از ورود دکل حفاری چاهای عمیق گاز به کیپ تاون استقبال کرد. شرکت توتال و شرکایش در نظر دارد نسبت به حفاری در عمق اقیانوس در سواحل Mossel Bay در استان کیپ غربی اقدام کنند. مانتاشه در بیانیه خود اعلام کرد ورود دکل حفاری شرکت توتال در شرایط بحرانی کورونا حاکی از آن است که آفریقای جنوبی مقصد مناسبی برای سرمایه گذاران می‌باشد. پیش بینی می‌شود که عملیات حفاری این دکل پس از نصب، بین 180 تا 300 روز طول بکشد. مانتاشه اظهار داشت که این سرمایه گذاری آفریقای جنوبی را قادر می سازد تا با استفاده از تمام منابع انرژی که در کشور وجود دارد، از جمله گاز ، ترکیب انرژی خود را متنوع سازد.

 خسارت 90 میلیارد راندی شرکت ساسول

شرکت ساسول غول پتروشیمی آفریقای جنوبی در 12 ماه گذشته (تا پایان ماه ژوئن) معادل 91 میلیارد راند دچار خسارت شده است. این در حالی است که در دوره دوازده ماهه پیش از آن بیش از 6 میلیارد راند سود کسب کرده بود. بر اساس بیانیه ای که روز دوشنبه بخش خبری بازار بورس ژوهانسبورگ منتشر کرد، شرکت ساسول آفریقای جنوبی با توجه به کاهش قیمت نفت، شیوع ویروس کورونا و خسارت هایی که در پروژه خود در ایالت لوئیزیانای آمریکا دیده، دچار این خسارت شده است. این خسارات باعث شده است که شرکت ساسول علاوه بر درخواست از وام دهندگان خود برای استمهال، فروش برخی از دارائی‌های خود در مناطق مخلف دنیا از جمله آفریقا و کاهش فرصتهای شغلی برای صرفه جوئی را در دستور کار قرار دهد.

 غنا:

 انتقاد وزیر خارجه نیجریه از بسته شدن فروشگاه نیجریه ای در غنا

با توجه به بسته شدن فروشگاه متعلق به یک نیجریه ای در غنا، جفری اونیاما، وزیر خارجه نیجریه در پیامی اظهار داشت، دولت نیجریه با نگرانی، فیلمهای مربوط به بسته شدن فروشگاه نیجریه ای در غنا را مشاهده کرده است و اقدامات فوری انجام خواهد شد. گفتنی است صاحب فروشگاه در فیلم منتشره شده مدعی است که دولت غنا به وی اعلام کرده که باید 1 میلیون دلار مالیات پرداخت کند و بدین خاطر، این فروشگاه را پلمپ کرده است.

 تحویل ساختمان دبیرخانه دائمی سازمان منطقه آزاد تجاری آفریقا (AfCFTA)

آقای آکوفو آدو، رئیس جمهوری غنا، ساختمان دبیرخانه دائمی سازمان منطقه آزاد تجاری آفریقا (AfCFTA) را به دفتر اتحادیه آفریقا در غنا تحویل داد. در این مراسم که به طور نمادین کلید این ساختمان تحویل دبیرکل منطقه آزاد تجاری آفریقا شد، آقای آکوفو آدو عنوان داشت که متاسفانه در حال حاضر سهم تجارت میان کشورهای آفریقایی از GDP تنها 16 درصد می‌باشد و این در حالی است که این عدد در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا 75 درصد است. وی از کشورهای عضو اتحادیه آفریقا خواست تمامی تلاش خود را جهت حل و فصل مسائل مربوط به آغاز به کار این سازمان در شورای اتحادیه آفریقا در نشست فوق العاده این اتحادیه در دسامبر 2020 با هدف تسهیل فعالیت این سازمان از تاریخ 1 ژانویه 2021 بکار ببندند. گفتنی است، آقای وامکله مِن، دبیر کل این سازمان نیز، استوارنامه خود را تقدیم خانم بوچوِی، وزیر امور خارجه و همگرایی منطقه ای غنا نمود. خانم وزیر در این ملاقات ضمن استقبال از انتقال دبیرخانه موقت این سازمان از آدیس آبابا به محل دائمی خود در آکرا، از وی خواست مساعی جمیله خود را برای تشویق تمامی ‌کشورهای عضو این سازمان برای تصویب این توافق در پارلمان‌های خود به کار ببندند. گفتنی است تا کنون 30 کشور از 54 عضو این سازمان این توافق را به تصویب پارلمان‌های خود رسانده اند.

 تانزانیا:

 پایان نشست سازمان سادک

نشست عادی سالیانه کشورهای عضو سادک که امسال بصورت مجازی برگزار شد پایان یافت. مهمترین دستور کارهای مورد بحث این نشست ارتقای تجارت میان کشورهای عضو، کاهش تعرفه‌های وارداتی و همکاری‌های متقابل برای مقابله با شیوع ویروس کورونا اعلام شد. تجارت میان کشورهای عضو سادک کمتر از 10 درصد می‌باشد که نسبت به سازمان‌های منطقه ای مشابه در آسیا، اروپا و آمریکا رقم بسیار پایینی می‌باشد. مگوفولی رئیس جمهوری تانزانیا با حضور در اختتامیه این نشست یک هفته ای، فقر ، بیکاری، و گرسنگی را مهمترین چالش های این سازمان دانست که می‌بایست در سال های آتی به آن توجه شود. با اتمام ریاست یک ساله تانزانیا بر سادک، مگوفولی ریاست این سازمان را به سفیر موزامبیک در تانزانیا به نمایندگی از دولت این کشور تحویل داد.

 نامیبیا:

کوچک تر شدن اقتصاد نامیبیا در سال 2020

بانک مرکزی نامیبیا اعلام کرد که اقتصاد این کشور در سال جاری میلادی 7.8 کوچک تر خواهد شد بانک مرکزی در گزارش خود، دلیل کوچک شدن اقتصاد نامیبیا و کاهش شدید رشد اقتصادی این کشور را شیوع ویروس کووید 19 دانسته است اما در عین حال پیش بینی کرده که در سال 2021 اقتصاد نامیبیا رو به بهبودی رفته و 2.1 درصد رشد خواهد داشت. براساس گزارش بانک مرکزی، هتل ها و رستوران‌ها، معادن، حمل و نقل و ساخت و ساز بیشترین آسیب را از شرایط ناشی از شیوع کووید 19 دیده اند.

 نیجر:

سفر کاری رئیس ECOWAS  به نیجر

آقای سیدی محمد تونس، رئیس پارلمان جامعه اقتصادی کشورهای آفریقای غرب (ECOWAS) در روز شنبه مورخ 8 اوت 2020 جهت انجام برنامه کاری به نیامی سفر نمود.  وی در طول اقامت خود با رئیس پارلمان  ECOWAS  و بالاترین مقامات نیجری از جمله آقای محمدو ایسوفو، رئیس جمهور و رئیس سران کشورها و دولتهای ECOWAS ملاقات خواهد کرد. آقای سیدی محمد تونس در فرودگاه بین ­المللی دیوری همانی نیامی، توسط آقای ایوبا حسن، معاون سوم رئیس مجلس شورای ملی نیجر مورد استقلال قرار گرفت. سیدی محمد تونس در پنجمین مجلس قانونگذاری اکوواس (9 تا 12 مارس 2020 در نیام ) بعنوان رئیس پارلمان ECOWAS  انتخاب شد.

 تاسیس آژانس جدید برای توسعه گردشگری در نیجر

نیجر برای توسعه بخش گردشگری، آژانس جدید توسعه گردشگری (APTN) را ایجاد می­نماید. آژانس برای اصلاح نواقص عملکرد مدیریت بخش گردشگری نیجر و ارتقاء گردشگری اقدام نموده است. آژانس توسعه گردشگری مؤسسه اداری دولتی و با هدف ترویج پایدار گردشگری ایجاد شده است. ساختار جدید کیفیت خدمات گردشگری را بهبود خواهد بخشد، در حال حاضر به دلیل بحران کووید-19 تعداد گردشگر خارجی در نیجر کاهش یافته است. براساس برآوردهای انجمن ملی گردشگری و حرفه­ ای هتل در نیجر پس از شروع بحران این بخش حدود 11.3 میلیارد فرانک سیفا ضرر کرد. در این بخش 6000 نفر در آن اشتغال دارد.

 آنگولا:

 روابط اقتصادی چین و آنگولا

سفیر چین در آنگولا در مصاحبه ای با خبرگزاری پرتغالی زبان لوزا روابط اقتصادی بین چین و آنگولا  را مورد توجه قرار داد. وی در این مصاحبه گفت که در سال جاری، چین 120 میلیون دلار که بیشتر از نصف میزان سرمایه گذاری این کشور در سال 2019 می‌باشد  را در آنگولا سرمایه گذاری کرده است. چین شریک اصلی تجارت آنگولا و یکی از بزرگترین سرمایه گذاران در این کشور بوده و نشان می دهد که دو کشور می دانند چگونه مکمل یکدیگر باشند و از مزایای اقتصادی و تجاری متقابل بهره مند شوند. وی گفت حتی در زمان همه گیری کورونا که مبادله اقتصادی و تجاری بین المللی تحت تأثیر قرار گرفته است، حضور و فعالیت سرمایه گذاران و کارآفرینان چینی در آنگولا قابل توجه است.

 جمهوری‌کنگو (برازاویل):

آغاز عملیات اتصال فیبر نوری جنوب کامرون و شمال کنگو

بعنوان بخشی از اجرای مرحله دوم پروژه پیوند اصلی مرکز آفریقا Central Africa Backbone [CAB] دولت های کنگو برازاویل و کامرون به تازگی عملیات‌های اتصال فیبر نوری نزدیکی مرزهای خود به طول حدود 350 کیلومتر را آغار کردند. پروژه‌ای که به مبلغ 66.5 میلیون یورو از سوی بانک توسعه آفریقا (BAD) تامین اعتبار شده است. کارهای مربوط به این مرحله در گذرگاه مرزی Ntam توسط دو شرکت چینی با هدف جبران کسری اینترنت می‌باشد که به اعتقاد کارشناسان کمیسیون اقتصادی سازمان ملل برای آفریقا (CEA) نرخ نفوذ اینترنت در منطقه زیرصحرا (sous-région) نزدیک به 12% ارزیابی شده است. این مرحله از پروژه قادر خواهد بود که مردم شمال کنگو و ساکنین جنوب کامرون را از طریق شبکه مخابراتی با استفاده ار فیبر نوری با سرعت بالا با یکدیگر متصل کند.

 جمهوری دموکراتیک کنگو (کینشازا):

روابط چین و ج.د.کنگو

سفیر چین در ج.د.کنگو در مصاحبه‌ مطبوعاتی خود تصریح کرد: « ما از روابط دوجانبه راضی و خرسندیم. وی افزود: در شش ماهه اول سال۲۰۲۰ دولت چین تصمیم گرفت که همکاری و همبستگی خود با ج.د.کنگو را افزایش دهد. ج.د.کنگو در حال حاضر نایب رئیس اتحادیه آفریقا بوده و قرار است در سال آینده ( میلادی) ریاست دوره‌ای اتحادیه آفریقا را نیز احراز کند. به همین دلیل افزایش هر چه بیشتر و تقویت در روابط میان دو کشور در زمینه‌های تجاری و بهداشتی در دستور کار قرار گرفته است. وی همچنین به  نشست اخیر چین و آفریقا اشاره و گفت: بر اساس پیشنهاد رئیس جمهور چین برنامه‌ای برای کشورهای آفریقایی برای خواهرخواندگی با بیمارستان‌های چینی در دستور کار قرار دارد تا از این طریق واکسن‌های چینی در اختیار آنها قرار بگیرد. سفیر چین در مورد همکاری‌های اقتصادی و معدنی فی‌مابین دو کشور چنین گفت: در زمان همه‌گیری ویروس کرونا هیچ یک از شرکت‌های چینی فعالیت‌های خود را در بخش معادن، متوقف نکردند. گرچه شرکت‌های چینی با مشکلات لجستیکی و مالی همراه شدند، اما آنها توانستند بر مشکلات فائق آمده و سطح تولید خود را نیز حفظ کنند. اکنون به دنبال افزایش ظرفیت تولیدات از معادن ج.د.کنگو هستند تا از این طریق شرکت‌های چینی به رونق و توسعه اقتصاد در این کشور کمک کنند.

 کنگو و کاهش ارزش کبالت

ج.د.کنگو با در اختیار داشتن بیش از 60 درصد ذخایر کبالت جهان، بزرگترین تولید‌کننده این ماده راهبردی در عصر نوین برای ساخت باتری‌های ماشین‌های هیبریدی و استفاده آنها در ساخت تلفن‌های هوشمند و مهمتر از آن در صنایع هوا و فضا، با زمانی که هر تن کبالت به 90 هزار دلار معامله می‌شد، فاصله نسبتا زیادی دارد. اظهارات سفیر چین بیانگر این واقعیت است که تقریبا همه کبالت استخراجی در معادن ج.د.کنگو به طرق مختلف به چین ارسال می‌شود. بهای کبالت از فوریه ۲۰۲۰ تاکنون ۱۵ درصد کاهش یافت و به حدود ۳۰ هزار دلار در هر تن رسیده است. با چنین چشم‌اندازی، تقاضای بخش جهانی هوا و فضا به 4۴۴۲ تن در سال جاری خواهد رسید که در مقایسه با آمار سال گذشته (۲۰۱۹) افت ۱۸ درصدی را نشان می‌دهد. 

 اوگاندا:

 برنامه شرکت هواپیمایی چین برای بازگرداندن اوگاندایی‌ها و چینی‌های مقیم کشورهای یکدیگر

 سفارت اوگاندا در پکن در بیانیه‌ای اعلام کرده است که به دنبال موافقت و همکاری مقامات کشور چین، قرار است شرکت هواپیمایی چین اوگاندایی‌های مقیم شرق آسیا را که تمایل به بازگشت به کشورشان دارند را بازگرداند. این پرواز قرار است در بازگشت نیز شهروندان چینی مقیم اوگاندا را به موطنشان منتقل کند. با انتشار این خبر در روز جمعه ۳۱ مرداد، برخی از فعالان رسانه‌ای، تصمیم دولت اوگاندا مبنی بر ادامه بسته ماندن مرزهای این کشور را محتمل دانسته‌اند.

انتقال فراورده‌های نفتی از ترمینال نفتی شهر جینجا به کشورهای همسایه

آقای پیتر مولیسا مدیر حقوقی شرکت ملی نفت اوگاندا روز ۱۸ آگوست طی مصاحبه‌ای گفت: اوگاندا به دنبال انتقال هفته‌ای ۳ میلیون لیتر فراورده‌های نفتی از طریق دریاچه ویکتوریا و احیای ترمینال نفتی شهر جینجا است.  این طرح مبتنی بر استفاده از ظرفیت‌های دریاچه ویکتوریا به جای انتقال پرهزینه و خطرناک فراورده‌های نفتی از طریق کامیون می‌باشد. قرار است بخشی از بنزین و گازوئیل کشورهای بوروندی، رواندا، سودان جنوبی و مناطق شرقی جمهوری دمکراتیک کنگو از این طریق تأمین شود.

 کنیا:

 گسترش نفوذ وزیر نفت

وزیر نفت و پتروشیمی‌ کشور از این پس مسئول کاهش قیمت بنزین و دفاع از حقوق صاحبان وسایل نقلیه خواهد بود. این وزارت خانه همچنین با بهره برداری از افزایش 5.4 درصدی مالیات بنزین، قصد ذخیره این مازاد درآمد در صندوق کمک هزینه را دارد تا در صورت افزایش قیمت بنزین مصرف کنندگان را حمایت کرده و تعادل را در بازار بنزین حفظ کند. وزارت نفت همچنین مسئول محدودسازی مصرف بنزین در صورت افزایش بالای قیمت آن در کشور خواهد بود. طبق این قانون که هم اکنون در پارلمان در حال بررسی است، افزایش مالیات بنزین با هدف مدیریت قیمت این کالا و سرمایه گذاری در توسعه صنعت نفت کشور تنظیم شده است. این افزایش مالیات سالانه 30 میلیارد شیلینگ سود برای دولت به همراه خواهد داشت. از 2010 تا کنون سازمان نیرو و پتروشیمی حداکثر قیمت بنزین در بازار را در نیمه هر ماه تعیین می‌کرد اما حالا وزیر نفت این وظیفه را بر عهده خواهد گرفت.

 رواندا:

تأسیس مرکز اطلاعات مالی

هیأت دولت رواندا تأسیس یک مرکز اطلاعاتی مالی با هدف تقویت ظرفیت کشور برای جلوگیری، مبارزه و جرم‌انگاریِ پولشویی و تأمین مالیِ تروریسم  را تصویب کرد. به گفتۀ یکی از مقامات دفتر دادستان کل این کشور، یکی از مشکلات رواندا مبارزه با جرایم فراملی است و این کشور طی پنج سالِ گذشته از کشورهایی مانند نیجریه، اوگاندا، لهستان، آمریکا، اسپانیا، جمهوری آفریقای مرکزی و کانادا درخواست کرده است پول‌هایی را که این کشورها گمان می‌کنند متعلق به روانداست به این کشور بازگردانند؛ اما تنها دو کشور به این درخواست پاسخ داده‌اند. این مرکز جدید با همکاری و هماهنگی با نهادهای بین‌المللی به فعالیت خواهد پرداخت.

 بروندی:

بروندی بابت اقدامات استعماریِ بلژیک ادعای غرامت می‌کند

پس از اعتراضات سیاهپوستان در آمریکا، دولت بروندی نیز به جنایات استعماری بلژیک و آلمان در این کشورِ آفریقایی اعتراض کرده و همراه با جمهوری دموکراتیک کنگو خواستار دریافت ۴۲ میلیارد دلار غرامت از این دو کشور اروپایی شده است. پس از ابراز پشیمانی پادشاه بلژیک دربارۀ فجایعی که کشورش در این منطقۀ آفریقایی به بار آورده است، یکی از وزرای کنگو لب به اعتراض گشود و اکنون دولت بروندی نیز از این اعتراض حمایت کرده و همچنین از کشورهای اروپایی خواسته اشیایی را که در دوران استعمار از این کشور مصادره کرده‌اند به بروندی بازگردانند.

 مالاوی:

کمک های نقدی و غیر نقدی هند به مالاوی

سفیر هند در مالاوی طی مراسمی ‌به مناسب روز استقلال هند در سفارت این کشور گفت دولت هند به ادامه حمایت از توسعه مالاوی متعهد است و از جامعه هندی برای کمک و مشارکت در توسعه اقتصادی و اجتماعی مالاوی تشکر کرد. او افزود: من خوشحالم که اخیرا دولت هند از طریق بانک  EXIM توانسته است خط اعتباری  به ارزش 215.68 میلیون دلار برای پروژه اب آشامیدنی در مالاوی ایجاد کند. همچنین هند اخیرا 10 آمبولانس ساخت این کشور، 100000 کتاب درسی دست دوم و لوازم پزشکی مورد نیاز به ارزش 2 میلیون دلار را به مالاوی اهدا کرده است. آقای بوشمن در ادامه به تعدادی از پروژه‌ها اشاره کرد که کامل شده اند و در حال سودرسانی به مالاوی است. این پروژه‌ها  شامل کارخانه شکر سلیما، پروژه مخزن سوخت، پنبه و پروژه آبی می‌باشد.

 مالاوی حساب بانکی رئیس جمهور پیشین آقای موتاریکا و همسرش را بست

ستاد مبارزه با فساد در مالاوی طی بازرسی‌ها و تحقیقات خود، حساب بانکی اقای موتاریکا و همسرش گرترود موتاریکا را بستند. آنها همچنین دستور بسته شدن حساب معاون مدیر کل درآمدی مالاوی، ژنرال روزا امبیلیزی و همچنین معاون عالی امنیت آقای موتاریکا، نورمن چیزاله را نیز داده اند. این چهار نفر در یک پرونده فساد اداری مربوط به واردات بحث برانگیز سیمان به ارزش 5 میلیارد کواچوی دخیل هستند.

سنگال:

دستور دولت سنگال جهت تخلیه 3000 تن نیترات آمونیاک از بندر داکار

در پی انفجار وحشتناک بیروت، وزارت شیلات و اقتصاد دریایی سنگال در بیانیه ای خواستار تخلیه 3050 تن نیترات آمونیاک از بندر داکار به مقاصد موردنظر شد. رئیس جمهور نیز طی حکمی خواستار نظارت و اتخاذ تدابیر امنیتی جهت رفع خطر از این محموله شیمیایی شد.

 مشکلات بوروکراتیک و مدیریتی عامل وقفه در فعالیت پالایشگاه نفت خام سنگال (SAR)

بعد از سه هفته توقف کامل فعالیت های شرکت پالایش نفت سنگال، مجدداً به دلیل عدم تامین نفت خام، فعالیت این پالایشگاه متوقف شده است. فرایند مدیریتی حاکم بر این پالایشگاه شامل دولت، سهامداران و مدیریت پالایشگاه، چرخه معیوب مدیریتی را در این نهاد ملی ایجاد نموده است. با توقف های مقطعی در فعالیت این پالایشگاه، بنزین و گازوئیل و دیگر محصولات مورد نیاز داخل از طریق واردات تامین می‌شود. SAR  تنها مرجع تولید بنزین و گازوئیل و توزیع آن به جایگاه داران از  جمله شرکت های مختلفی نظیر توتال فرانسه، اویل لیبی، پوما، شل و دیگر شرکت های بومی می‌باشد.

 کمک ژاپن به سنگال در زمینه امنیت غذایی

سفیر ژاپن در سنگال با وزیر اقتصاد و برنامه سنگال یک تفاهم نامه متضمن تعهد ژاپن به سنگال در زمینه خرید برنج (به میزان 5300 تن) امضا کرد. این کمک مالی جهت تضمین امنیت غذایی سنگال که متأثر از بحران کوید – 19 شده است، ارائه می‌شود. www.lesoleil.sn

افزایش سهام شرکت ملی نفت سنگال در پروژه میدان نفتی سانگومار

شرکت ملی نفت سنگال (پتروسن) به دنبال افزایش سهام خود در پروژه میدان نفتی سانگومار Sangomar از 10 درصد به 18 درصد می‌باشد و 8 درصد افزوده شده از سهام شرکت های خارجی فار لیمیتد و کرن انرژی خواهد بود.

 مشکلات بوروکراتیک و مدیریتی عامل وقفه در فعالیت پالایشگاه نفت خام سنگال (SAR)

بعد از سه هفته توقف کامل فعالیت های شرکت پالایش نفت سنگال، مجدداً به دلیل عدم تامین نفت خام، فعالیت این پالایشگاه متوقف شده است. فرایند مدیریتی حاکم بر این پالایشگاه شامل دولت، سهامداران و مدیریت پالایشگاه، چرخه معیوب مدیریتی را در این نهاد ملی ایجاد نموده است. با توقف های مقطعی در فعالیت این پالایشگاه، بنزین و گازوئیل و دیگر محصولات مورد نیاز داخل از طریق واردات تامین می‌شود.

SAR  تنها مرجع تولید بنزین و گازوئیل و توزیع آن به جایگاه داران از  جمله شرکت های مختلفی نظیر توتال فرانسه، اویل لیبی، پوما، شل و دیگر شرکت های بومی می‌باشد.

 فروش آنتن‌های مخابراتی شرکت فری سنگال FREE به یک شرکت بریتانیایی

شرکت چندملیتی هلیوس تاورز Helios Towers مستقر در لندن، در 12 آگوست 2020 قرارداد کسب 1200 سایت مخابراتی سنگال به مبلغ 160 میلیون یورو را اعلام داشت. این شرکت بریتانیایی یک اپراتور زیرساختی می‌باشد که دکل ها و آنتن‌های مخابراتی، اینترنتی و زیرساخت ها را نصب، تعمیر و نگهداری می نماید.

 ساحل عاج:

ساحل عاج مرزهای خود با کشور مالی را بست

وزارت اداره سرزمینی و تمرکز زدایی ساحل عاج روز سه شنبه  18 آگوست از بسته شدن مرزهای زمین و هوایی این کشور با کشور مالی خبر داد. به دنبال شورش نظامیان در کشور مالی در روز سه شنبه18 آگوست، جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (اکواس) در همان روز تصمیم گرفت که کشورهای عضو این جامعه مرزهای زمینی، هوایی و دریایی خود را با کشور مالی ببندند. بدنبال تصمیم اکواس، دولت ساحل عاج روز سه شنبه تصمیم گرفت مرزهای زمینی و هوایی خود را تا اطلاع ثانوی با مالی ببندد.

 ساحل عاج کلیه روابط اقتصادی، مالی و تجاری خود با کشور مالی را به حالت تعلیق درآورد

در پی کودتای نظامی در کشور مالی در روز سه شنبه و تصمیم جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (اکواس) مبنی بر توقف کلیه معاملات اقتصادی، تجاری و مالی کشورهای عضو این سازمان با این کشور، وزارت اقتصاد و دارایی ساحل عاج با صدور بیانیه ای از کلیه ادارات مالی دولتی، بانک ها و موسسات مالی، شرکت های مدیریت و واسطه گری، موسسات مالی (شرکتهای بیمه) و فعالان بازار مالی خواست تا کلیه روابط اقتصادی و تراکنش های مالی خود را تا اطلاع ثانوی با کشور مالی تعلیق نمایند.

 مالی:

 سازمان اقتصادی کشورهای غرب آفریقا ECOWAS مرزهای زمینی، هوایی و معاملات با کشورمالی را به  تعلیق در آورد

به نقل از وب سایت خبری "مالیژت" و روزنامه مستقل ایندیپندنت در کشورمالی، سازمان اقتصادی کشورهای غرب آفریقا "اکوواس" طی بیانیه ای مورخ 18 آگوست 2020 کودتای نظامیان کشورمالی و استعفای اجباری آقای ابراهیم بوبکر کیتا، رئیس جمهور را به شدت محکوم نموده و خواستار برقراری مجدد و فوری نظم قانونی شدند. سازمان اکوواس، هچنین در این بیانیه آزادی سریع آقای ابراهیم بوبکر کیتا را از دست نظامیان طلب کردند. مسئولان سازمان مذکور، از سوی دیگر مسدود شدن تمامی مرزهای زمینی، هوایی و توقف معاملات مالی، تجاری و اقتصادی کشورهای منطقه با کشورمالی را خبر داده و از تمامی سازمان‌های بین المللی، خواستند تدابیر مذکور را اجرا نمایند. سازمان اکوواس در خاتمه به منظور بازگشت فوری نظم قانونی، اعزام هیأتی بلند پایه را از طرف این سازمان به کشورمالی اعلام داشت.

درخواست سادک برای لغو تحریم های زیمبابوه

در چهلمین نشست سادک که در روز 17 آگوست و به صورت مجازی برگزار شد، موضوع تحریم های زیمبابوه یکبار دیگر مطرح گردید و اعضا خواهان لغو تحریم های این کشور شدند. آقای جان ماگوفولی، رئیس دوره ای سادک خواهان لغو این تحریم ها شد و تأکید کرد برداشته شدن تحریم های زیمبابوه نه تنها بر این کشور که بر کل منطقه تأثیرات مثبتی بر جای خواهد گذاشت.

همچنین روز 25 اکتبر روز همبستگی با مردم زیمبابوه علیه تحریم های غیرقانونی نام گرفت و سادک خواهان لغو بدون پیش شرط تحریم های زیمبابوه شد.

اتحادیه آفریقا :

 پیام رئیس دوره ای اتحادیه آفریقا به مناسبت تعیین مقر دائم برنامه «منطقه آزاد تجارت قاره ای آفریقا»

بمناسبت تعیین مقر دائم برنامه «منطقه آزاد تجارت قاره ­ای اتحادیه آفریقا» به عنوان خانه این طرح، سیریل رامافوزا، رئیس دوره­ای اتحادیه آفریقا پیامی صادر کرد. این پیام به نیابت از وی، طی نشست مجازی اتحادیه به همین مناسبت با حضور روسای جمهور غنا و نیجر، رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا، دبیرکل طرح یاد شده، وزرای دست اندر کار و سفرای کشورهای عضو قرائت شد. در این پیام از ملت و دولت غنا به دلیل اختصاص ساختمان مناسب به برنامه و اقامتگاه برای دبیرکل آن تشکر شده است. همچنین رامافوزا، این روز را نقطه عطفی در تاریخ همگرایی آفریقا دانسته که 57 سال پیش، پدران موسس سازمان وحدت آفریقا از جمله قوام نکرومه خواهان تحقق آن بوده­اند.

لازم به ذکر است مراسم افتتاح این طرح در 19 مارس 2020 برگزار شد؛ اما اجرای آن به دلیل شرایط ناشی از کووید -19 به تعویق افتاد.

جامعه توسعه جنوب آفریقا (سادک):

برگزاری بیست و چهارمین نشست چشم انداز اقلیمی جامعه توسعه جنوب آفریقا (سادک)

نشست چشم انداز اقلیمی جامعه توسعه جنوب آفریقا (سادک) با همکاری مرکز سرویس دهی اقلیمی سادک و مراکز اقلیمی سازمان آفریقا-کارائیب-پاسفیک (Intra-ACP) و برخی برنامه‌هایی که از سوی یازدهمین صندوق توسعه اروپایی تامین مالی می‌شود، از 27 الی 28 اوت 2020 به صورت مجازی برگزار خواهد شد. هدف از این نشست بررسی اثرات تغییرات اقلیمی ‌بر روی کشاورزی، منابع آب و تولید انرژی آبی (هیدروالکتریک) در کشورهای عضو جامعه توسعه جنوب آفریقا و پیشبرد همکاری‌ها در جهت ارائه هشدارهای به موقع و آمادگی در برابر فجایع طبیعی است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما