معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۶/۰۴- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۲۳

اخبار اقتصادی اوکراین( هفته چهارم مرداد ماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی کشور اوکراین در هفته چهارم مرداد ماه 1399 که در رسانه های این کشور انتشار یافته به شرح ذیل اعلام می‌گردد:

کارشناسان وزارت کشاورزی آمریکا در پیش بینی جدید خود از افزایش برداشت گندم در اوکراین خبر دادند

در آخرین گزارش منتشر شده توسط وزارت کشاورزی آمریکا، کارشناسان این وزارتخانه پیش بینی قبلی خود در خصوص میزان برداشت گندم در سال جاری را تغییر دادند و در برآورد جدیدی اعلام داشتند که محصول امسال گندم اوکراین 27 میلیون تن خواهد بود که 0.5 میلیون تن بیشتر از پیش بینی قبلی می‌باشد. این کارشناسان همچنین میزان محصول گندم روسیه را 1.5 میلیون تن افزایش داده و اعلام داشتند که روسیه در سال کشاورزی جاری 78 میلیون تنن گندم برداشت خواهد کرد. بر اساس پیش بینی جدید وزارت کشاورزی آمریکا اوکراین و روسیه در سال تجاری جاری به ترتیب 18 و 37.5 میلیون تن گندم صادر خواهند کرد. در همین حال این کارشناسان تاکید کرده اند که کشورهای اتحادیه اروپا غله کمتری نسبت به پیش بینی‌های قبلی تولید کنند و کل برداشت غله در این کشورها 135.5 میلیون تن برسد که 4 میلیون تن کمتر از پیش بینی پیشین می‌باشد. این تحلیلگران اعلام داشته اند که صادرات گندم از کشورهای اتحادیه اروپا در سال جاری برابر 25.5 میلیون تن خواهد بود که 1.5 میلیون تن کمتر از تخمین قبلی می‌باشد.

 مباهات وزیر دارایی به انجام موفقیت آمیز طرح ارائه وام های ارزان به مشاغل

از آغاز اجرای برنامه وام های ارزان با بهره‌های  5-7-9 درصدی در فوریه 2020 تا جولای، 75 درصد از کل وام های دریافت شده توسط بنگاه‌های کوچک و متوسط با درآمد سالانه حداکثر 2 میلیون گریونا در چارچوب این برنامه بوده است. سرگئی مارچنکو وزیر دارایی اوکراین اعلام داشت: 75 درصد از وام هایی که اخیرا توسط بانک ها برای کسب و کارهای خرد و متوسط صادر شده است تحت برنامه وام های ارزان با بهره‌های 5، 7 و 9 درصد بوده است. وی گفت از هر 5 کارآفرین که واجد شرایط و معیارهای اصلی برنامه بوده است، یک نفر وام دریافت داشته است. مارچنکو افزود تا کنون 1991 فقره وام در چارچوب این برنامه به ارزش کل 4 میلیارد 227 میلیون گریونا ارایه شده است.

 هشدار بانک مرکزی به دریافت کنندگان وام های «فوری»

سرویس مطبوعاتی بانک مرکزی نسبت به دریافت وام های مصرفی معروف به «وام های فوری» به اوکراینی‌ها هشدار داد. این بانک اعلام داشت که بهره ناچیز اعلام شده در زمان دریافت این بانک ها تنها برای مدتی کوتاه اعمال می‌شود- به عنوان مثال تنها برای 5 روز- پس از آن وام گیرنده باید بر اساس شرایط استاندارد و تعرفه معمول بهره به پردازد که بین 100 تا 700 درصد در سال می‌باشد. بانک مرکزی اعلام داشت حتی بهره 1700 درصد در سال نیز از سوی برخی بانکها اعمال شده است. بانک مرکزی همچنین هشدار داده است که موسسات مالی غیر بانکی در تبلیغات خود تنها بهره متعلقه به یک روز را اعلام می‌کنند و از طرف دیگر جریمه‌ها و کارمزدهای بسیار زیادی در صورت عدم پرداخت به موقع اقساط وام دریافت می نماید. بانک مرکزی در همین رابطه اعلام داشت: از تغییر در قوانینی که شرط افشا و اعلام تمامی‌بهره‌ها، کارمزدها و جرایم مربوط به وام ها برای همه موسسات اجباری شوند حمایت می‌کنیم. لازم به ذکر است که هم اکنون طرح قانونی 1109 برای تصویب در شور دوم آماده می‌شود که در صورت تصویب برای جریمه تاخیر در بازپرداخت اقساط وام سقف تعیین خواهد شد.

 افزایش تعرفه برق در سال جاری

دولت اخیرا اعلام داشت که تعرفه برق در سال جاری ممکن است به شدت افزایش یابد. به احتمال بسیار افزایش تعرفه برق پس از انتخابات محلی که 25 اکتبر برگزار خواهد شد، رخ خواهد داد. آندری کوچرنکو رئیس کمیته پارلمانی انرژی و خدمات عمومی تاسیسات شهری ضمن اعلام این مطلب، تاکید نمود: من علنا اعلام می‌کنم که انتخابات محلی برگزار خواهند شد و پس از آن خود را در وهله نخست برای افزایش قیمت برق آماده کنید، زیرا دولت نخواهد توانست قیمت برق برای مشترکان عادی را در سطح کنونی حفظ کند. وی اعلام داشت با توجه به کاهش 10 درصدی مصرف برق در زمان قرنطینه و عدم توانایی دولت برای کنترل تعیین تعرفه‌ها، از بازار انرژی برق پولشویی و می‌شود.

 وزارت دارایی: همکاری با صندوق بین المللی پول خاتمه نخواهد یافت

وزارت دارایی اوکراین هر گونه احتمال خاتمه همکاری کی یف با صندوق بین المللی پول را رد کرد. وزیر دارایی اوکراین در این رابطه اعلام داشت که هیچ لزوم و پیش شرطی برای خاتمه همکاری‌ها میان اوکراین و صندوق وجود ندارد. وی تاکید نمود که اوکراین در حال حاضر قصد دارد همکاری‌های خود را با صندوق ادامه دهد و بر همین اساس تمامی الزامات تعیین شده از سوی صندوق بین المللی پول را اجرا می‌کند.  سرگئی مارچنکو وزیر دارایی اوکراین در این خصوص اعلام داشت که اصلاحات اصلی یا بطور کامل انجام شده اند یا در مرحله نهایی قرار دارند. وی افزود: فکر نمی‌کند اصولا دلیلی برای صحبت درباره خاتمه برنامه همکاری‌ها با صندوق وجود داشته باشد. لازم به ذکر است که صندوق بین المللی پول به احتمال بسیار در سپتامبر سال جاری الزاماتی برای تخصیص قسط بعدی وام به اوکراین را تعیین و خواهان مذاکره در این خصوص با طرف اوکراینی شود.

 توضیحات وزیر دارایی درباره احتمال برابری ارزش دلار در مقابل گریونا

سرگئی مارچنکو وزیر دارایی اوکراین در خصوص وضعیت ارزش گریونا و احتمال رشد ارزش دلار نسبت به گریونا و نرخ 30 گریونا به ازای دلار اعلام داشت: من پیش شرط هایی برای افزایش ارزش دلار به چنین نرخی مشاهده نمی‌کنم و من هیچ ابزاری نمی‌بینم که با استفاده از آن افرادی بتوانند بر روی افزایش نرخ دلار نسبت به گریونا تاثیر بگذارد، علاوه بر این با توجه به قرنطینه حجم واردات به اوکراین 18 درصد کاهش یافت در حالی که صادرات تنها 6 درصد کمتر شده است و عملا تراز پرداختی متوازن شده است، و به عبارت دیگر خروج ارز از کشور کمتر شده است و فشار بر روی بازار ارز کاهش یافته است. وی افزود: چنانچه زمینه برای کاهش یا افزایش ارزش گریونا وجود داشته باشد، این فراینده باید بصورت تدریجی انجام شود تا وضعیت شوک در بازار ایجاد نشود.

مارچنکو: دیون دولتی اوکراین در پایان جولای 85 میلیارد دلار بود

سرگئی مارچنکو وزیر دارایی اوکراین اعلام داشت که کل دیون دولتی اوکراین در پایان جولای سال جاری به رقم 85 میلیارد دلار رسید که از این میزان 42 میلیارد دلار دیون خارجی اوکراین را تشکیل می دهد. وی گفت که دیون دولتی اوکراین در سال جاری به دلیل لزوم تامین مالی کسری بودجه دولتی به 7.5 درصد تولید ناخالص داخلی اوکراین خواهد رسید. وی تاکید نمود که اوکراین می‌باید در ماه سپتامبر 2.1 میلیارد دلار از دیون خود را تسویه کند اما تاکید نمود که کشور دارای منابع مالی کافی برای بازپرداخت این مبلغ را دارد و فشار مالی  ناشی از بازپرداخت دیون در ماه‌های اکتبر تا دسامبر در حدود توانایی‌های اوکراین می‌باشد. مارچنکو تاکید نمود که هیچ زمینه و دلیلی – سیاسی یا اقتصادی- برای تغییر ساختار دیون اوکراین وجود ندارد: ما اجازه چنین امری را نمی دهیم و دیون خود را خواهیم پرداخت و به عنوان یک وام گیرنده قابل اعتماد باقی خواهیم ماند، در صورت از دست دادن اعتماد وام دهندگان، ده‌ها سال برای احیای این اعتماد باید تلاش کرد.

 اوکراینی‌ها سالانه بیش از 1 میلیون تن مرغ مصرف می‌کنند

مصرف جهانی گوشت مرغ طی سال های متوالی رو به افزایش بوده است و دلیل اصلی این روند ارزانی این نوع گوشت نسبت به انواع دیگر و همچنین چربی کم آن می‌باشد که گوشت مرغ در بین طرفداران سبک زندگی سالم می‌شود. مصرف گوشت مرغ در اوکراین نیز بطور فزاینده ای رو به رشد می‌باشد. بر اساس اطلاعات و آمار ارایه شده از سوی کمپانی «ام خا پ» که بزرگترین تولید کننده و صادرکننده گوشت مرغ و طیور در اوکراین می‌باشد، اوکراینی‌ها در سال نزدیک به 1 میلیون 8 هزار تن گوشت مرغ مصرف می‌کنند. مصرف سرانه هر اوکراینی در سال 45 کیلو گوشت می‌باشد که 25 کیلو از این میزان را گوشت مرغ تشکیل می دهد. لازم به ذکر است که مصرف سرانه گوشت مرغ در مالزی 63 کیلوگرم، در آمریکا 58 و در برزیل 57 کیلوگرم در سال می‌باشد.

 پیش بینی‌های دولت در خصوص شاخص های اقتصادی در سال آینده

مطابق با پیش بینی‌های پایه دولت در خصوص اقتصاد کلان کشور، پس از سقوط تولید ناخالص داخلی به میزان 4.8 درصد در سال جاری، این شاخص در سال آینده 4.6 درصد و در سالهای 2.22 و 2.23 به ترتیب 4.3 و 4.7 درصد رشد خواهد داشت. دولت همچنین پیش بینی کرده است که در آخر سال جاری رشد قیمت های مصرفی در مقیاس سالانه 5.9 درصد و در پایان سال آینده 7.3 درصد باشد، تورم در سالهای 2022 و 2023 بر اساس این پیش بینی‌ها 6.2 و 5.3 درصد خواهد بود. میانگین دستمزدهای پرداختی پایه در آخر سال جاری 4.3 درصد افزایش خواهد یافت. این شاخص در سه سال آینده به ترتیب 12.1 درصد، 6 و 5.1 درصد بیشتر خواهد شد. دولت در پیش بینی‌های خود پیش شرط های ذیل را مفروض دانسته است: دریافت منابع مالی از سوی صندوق بین المللی پول در سال جاری به میزان 3.5 میلیارد دلار و در سال آینده 1.5 میلیارد دلار. دولت برای دریافت وام از صندوق در سالهای 2022 و 2023 برنامه ای ندارد. نرخ متوسط گریونا نسبته به دلار در سال جاری 27 گریونا به ازای هر دلار و در سه سال آتی به ترتیب برابر 29.1 و 29.3 و 29.5 درصد خواهد بود. دولت پیش بینی کرده است که نرخ بهره محاسباتی بانک مرکزی تا آخر سال جاری به 6.5 درصد، در سال آینده به 8 درصد و در دو سال پس از آن به 7 و 6.5 درصد برسد. حد نهایی کسری بودجه دولتی برای سال جاری در سطح 7.5 درصد، در سال آینده بین 5 تا 7 درصد، برای سال 2022 در سطح 3.5 تا 5.5 درصد و در سال 2023 حدود 2 تا 4 درصد تولید ناخالص داخلی پیش بینی شده است. در همین راستا میزان دیون دولتی در سال جاری معادل 59.7 درصد، در سال های 2021 – 2023 به ترتیب برابر 57.1، 55.6 و 52.8 درصد تولید ناخالص داخلی اوکراین تخمین زده شده است.

 کسری تجارت خارجی در شش ماه اول سال 66.1 درصد کاهش داشته است

تراز منفی تجارت خارجی اوکراین در بخش کالایی در دوره زمانی ژانویه- ژوئن 2020 در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته 66.1 درصد کاهش یافته است و از 3 میلیارد 767 میلیون دلار در نیمه نخست سال 2019 به رقم 1 میلیارد 277 میلیون دلار در شش ماه اول سال جاری کاهش یافته است. مطابق با آمار قطعی سازمان دولتی آمار اوکراین صادرات کالا در دوره محاسباتی مذکور در سال جاری برابر 22 میلیارد و 913 میلیون دلار بوده که حاکی از کاهش 6.4 درصدی و واردات کالا به اوکراین در همین دوره برابر 24 میلیارد و 189 میلیون دلار بوده است که 14.3 درصد نسبت به شش ماه نخست سال گذشته کمتر شده است.

 کاهش تولید ناخالص داخلی در سه ماهه دوم به 11.4 درصد رسید

تولید ناخالص داخلی واقعی اوکراین در سه ماهه دوم سال 2020 در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته 11.4 درصد کاهش یافته است. بر اساس اطلاعات اولیه سازمان دولتی آمار اوکراین این شاخص در ارزش واقعی در سه ماهه دوم سال جاری در مقایسه با سه ماهه با احتساب عوامل فصلی نخست 9.9 درصد کمتر بوده است.

 رئیس بانک مرکزی: دلیلی برای نگرانی در خصوص انتشار پول نیست

 کیریلو شوچنکو رئیس بانک مرکزی اوکراین شایعات درخصوص انتشار پول برای تجدید سرمایه مالی بانک های دولتی از طریق خرید اوراق قرضه دولتی داخلی را تکذیب کرد. وی گفت که این نگرانی‌ها واقعی نبوده و باید فراموش شوند. شوچنکو گفت: وزارت دارایی تمامی‌برنامه‌های فروش اوراق قرضه دولتی را به موقع و مطابق با برنامه‌های اعلام شده بانک مرکزی انجام داد، این برنامه ادامه خواهد یافت و ما باید نگرانی‌ها (در خصوص انتشار بدون پشتوانه پول) را فراموش کنیم. وی تاکید نمود که در حال حاضر بانکها دارایی نقدینگی بیش از نیاز می‌باشد که نه تنها برای پرداخت های نقدی به مشتریان و انجام تعهدات در مقابل سپرده گذاران کافی است بلکه برای سرمایه گذاری در ابزارهای مالی مختلف نیز کفایت می‌کند.

 وزارت دارایی: تورم شدید منجر به افزایش نرخ بهره اعتبارات می‌شود

سرگئی مارچنکو وزیر دارایی اوکراین اعلام داشت: به اعتقاد من تورم بیش از 10 درصد غیر منطقی می‌باشد زیرا میان ارائه برای ایجاد انگیزه جهت رشد تولید ناخالص داخلی بر اساس مولفه‌های تورمی و راه اندازی سامانه ارایه وام به نرخ پایین باید تعادلی پیدا کنیم. وی گفت: ما به چنان شاخص تورمی نیاز داریم که به ما امکان ایجاد شرایط خوب جهت ارایه منابع وامی دهد اما تورم شدید بر عکس موجب افزایش نرخ بهره وام ها می‌شود در نتیجه ما باید آن میانه طلایی را بیابیم. لازم به ذکر است که تورم اقتصادی در نیمه نخست سال جاری 2 درصد بوده است و بانک مرکزی انتظار دارد که این شاخص تا آخر سال جاری به 5 درصد برسد.

 رئیس بانک مرکزی نسبت به شناور باقی ماندن نرخ ارز اطمینان داد

کیریلو شوچنکو رئیس بانک مرکزی اوکراین اعلام داشت: نرخ ارز در این کشور شناور می‌باشد و در نتیجه انعکاسی از میزان عرضه و تقاضا در بازار است، سال گذشته جریان ورود ارز به کشور قوی بود و در نتیجه عرضه بیشتر از تقاضا بود و گریونا تقویت شد این امر برای بازار یک موضوع عادی محسوب می‌شود، گریونا نباید تنها ارزان شود، بلکه امکان تقویت آن نیز باید وجود داشته باشد. وی افزود که بانک مرکزی معیارهای مشخصی در این خصوص منتشر نخواهد کرد و تنها برای مقابله با سودجویی در بازار ارز ورود خواهد نمود. در رابطه با همکاری با صندوق بین المللی پول، شوچنکو معتقد است که اوکراین تا پایان سال جاری میلادی قسط دوم وام بر اساس برنامه همکاری با این صندوق را دریافت خواهد کرد. وی گفت: در حال حاضر ما با رعایت مفاد تفاهم نامه از جمله شاخص های ساختاری با موفقیت حرکت می‌کنیم، ما هم با صندوق بین المللی پول و هم با سایر شرکای بین المللی در حال گفتگو هستیم و من معتقدم که ادامه این آهنگ مثبت در همکاری‌ها ضمانتی برای دریافت بخش های بعدی وام در سال جاری خواهد بود.

 شمیگال: شاهد بهبود وضعیت اقتصادی اوکراین هستیم

 دنیس شمیگال نخست وزیر اوکراین در صفحه فیس بوک خود نوشت: در سه ماهه سوم، اقتصاد اوکراین بهبود یافته است، علاوه بر افزایش و احیای میزان مصرف، این امر به دلیل آغاز برداشت محصولات کشاورزی نیز حادث شده است، امری که در واقعیت به دلیل شرایط آب و هوایی از سه ماهه دوم به سه ماهه سوم به تعویق افتاد. وی افزود: همچنین طبق پیش بینی‌های وزارت اقتصاد، در 3 سال آینده، تولید ناخالص داخلی بطور متوسط سالانه حدود 4 درصد رشد خواهد کرد. وی تاکید نمود که وضعیت بحران ناشی از همه گیری کرونا در جهان باعث یکی از بزرگترین رکودهای اقتصادی در 70 سال گذشته شده است. نخست وزیر اوکراین خاطرنشان ساخت: تقریباً تمام اقتصادهای جهان شاهد کاهش سریع تولید ناخالص در سه ماهه دوم سال جاری بوده اند.

 اوکراین و آرژانتین در حوزه بهداشت نباتی همکاری می‌کنند

 کارشناسان اوکراین و آرژانتین در خصوص موضوع تقویت مناسبات و همکاریهای دو جانبه در زمینه اقدامات بهداشتی و بهداشت نباتی بصورت ویدئویی مذاکره نمودند. اولگا شوچنکو سرپرست موقت سازمان دولتی کالاهای مصرفی و حمایت از مصرف کنندگان اوکراین، النا لتیسیا ترزا میکوسینسکی سفیر فوق العاده و تام الاختیار جمهوری آرژانتین در اوکراین، والری الیفیر کاردار موقت اوکراین در آرژانتین، نمایندگان سازمان دامپزشکی و کیفیت مواد غذایی آرژانتین و همچنین نمایندگان سازمانهای مربوطه اوکراینی در این کنفرانس زنده ویدیویی حضور داشتند و درباره موضوعات مرتبط با بهداشت نباتی و دامپزشکی و همچنین نظارت و کنترل دولتی در این حوزه‌ها، گفتگو و مذاکره نمودند.

 رئیس جمهور قانون تمدید ممنوعیت مصادره اموال تحت وثیقه در بانک ها را وتو کرد

ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین قانون تمدید ممنوعیت مصادره مستغلات تحت وثیقه در بانکها در صورت عدم پرداخت وام از سوی وام گیرندگان را وتو نمود. در سایت ریاست جمهوری در خصوص وضعیت بررسی این قانون اعلام شده است: پیشنهادات رئیس جمهور در خصوص این قانون (به پارلمان) ارسال شده است.  لازم به ذکر است که بر اساس این قانون ممنوعیت موقت مصادره منازل تحت وثیقه وام های رهنی ارزی (ضامن وام گیرنده، شخص وام گیرنده) در صورت عدم پرداخت نقض پرداخت اقساط وام، تمدید می‌شود. همچنین اعلام شده است که تمدید این ممنوعیت یکی از عوامل بازدارنده برای راه اندازی سامانه پرداخت وام های رهنی می‌باشد که در دوره زمانی کنونی با توجه به شرایط قرنطینه و دیگر عواقب شیوع این بیماری بسیار مهم است.

 اوکراین و بنگلادش همکاری‌های اقتصادی برقرار خواهند کرد

 اوکراین و بنگلادش قصد دارند همکاری‌های اقتصادی میان خود را افزایش دهند. وزارت امور خارجه اوکراین اعلام داشت که در جریان مذاکرات با سفیر بنگلادش در اوکراین طرفین به توافق رسیدند تا گفتگوهای میان دو کشور فعالتر شوند مذاکرات دو مرحله سیاسی و همچنین مشاوره‌های کنسولی را آغاز کنند. دیپلمات های دو کشور همچنین درباره موضعات همکاری در زمینه‌های سرمایه گذاری و تجارت، کشاورزی، ماشین سازی و همکاری‌های فنی صنعتی گفتگو کردند. طرفین در خصوص لزوم افتتاح متقابل نمایندگی‌های سیاسی دو کشور به اتفاق نظر رسیدند.

 ذخایر موقت گاز طبیعی در مخازن زیر زمینی به 24 میلیارد متر مکعب رسید

شرکت دولتی «اپراتور خطوط لوله انتقال گاز اوکراین» اعلام داشت که حجم ذخایر موقت گاز طبیعی در مخازن زیرزمینی اوکراین به 23 میلیارد و 965 میلیون متر مکعب رسید. تنها در تاریخ 16 آگوست 111.9 میلیون متر مکعب به این مخازن تزریق شده است.

 صادرکنندگان غله و دولت در خصوص سقف مجاز صادرات گندم به توافق رسیدند

شرکت ها و موسسات صادرکننده گندم در اوکراین در سال تجاری 2020 -2021 که از 1 جولای سال جاری آغاز شده است، می‌توانند در مجموع 17.5 میلیون تن گندم و 1 هزار تن چاودار صادر کنند. ایگور پتراشنکو وزیر توسعه اقتصادی، بازرگانی و کشاورزی اوکراین ضمن اعلام این خبر، تاکید نمود که شرایط صادرات گندم توسط موسسات صادرکننده در تفاهم نامه امضا شده میان دولت و موسسات مذکور درج شده است. وی گفت که با احتساب شیوع ویروس کرونا و همچنین نیازهای داخلی، میزان ذخایر باقی مانده گندم در پایان سال تجاری کنونی نسبت به سال گذشته 500 هزار تن افزایش یافته و در سطح 1.7 میلیون تن رسیده است. لازم به ذکر است که اوکراین در سال تجاری گذشته در مجموع 56.2 میلیون تن غله صادر کرد که یک رکورد بی سابقه محسوب می‌شد و 13 درصد بیشتر از صادرات غلات در سال پیش از آن بود.

 تشدید نظارت بر استخدام غیر رسمی و بازرسی بیشتر برای مقابله با این امر

کارزار جدیدی از سوی سازمان مالیات اوکراین برای تشدید نظارت بر کشف و شناسایی استخدام نیروی کار بطور غیر رسمی یا بدون ثبت برنامه ریزی شده از آغاز سپتامبر سال جاری شروع خواهد شد. در این چارچوب حتی بازرسانی بخصوص در بخشهای کشاورزی، عمرانی، بازرگانی و کسب و کارهای تجاری، هتل و رستوران اعزام خواهند شد. در همین راستا سازمان مالیات اوکراین تاکید کرده است که روسای تمامی موسسات در اشکال حقوقی مختلف، بنگاه‌ها و سازمان‌های تجاری و غیر تجاری که نیروی کار در استخدام خود دارند موظفند بر اساس قانون اظهارنامه‌های مربوط به اشتغال رسمی‌کارکان خود را به ادارات مالیات در محل استقرار و ثبت خود تسلیم و مالیات مرتبط با دستمزدهای آنها و دیگر پرداختی‌های الزامی مانند حق بیمه و بازنشستگی را پرداخت نمایند و کارفرمایان در قبال این موضوع مسئول خواهند بود.

 کاهش 6.7 درصدی جمعیت احشام بزرگ در اوکراین

در تاریخ اول آگوست سال جاری تعداد احشام بزرگ (انواع گاو) در اوکراین برابر 3 میلیون 450 راس بوده است که در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته 6.7 درصد کاهش یافته است. سازمان دولتی آمار اوکراین در این خصوص اطلاع داد که تعداد گاوهای پرورشی در اوکراین در تاریخ مذکور برابر 1 میلیون 780 هزار راس بوده است که 6.3 درصد کاهش یافته است. تعداد خوک ها در همین زمان با 4.4 درصد کاهش برابر 6 میلیون 120 هزار راس و تعداد گوسفندان و بزها با کاهش 6.2 درصد برابر 1 میلیون 450 هزار راس اعلام شده است. جمعیت مرغ و طیور در اوکراین در تاریخ اول آگوست سال جاری برابر 248.8 میلیون قطعه اعلام شده است که 3.4 درصد کاهش را نشان می دهد.

اوکراین یک توافقنامه دیگر با روسیه را فسخ نمود

هر چند که روسیه برای نخستین بار در هشت سال گذشته نماینده تجاری خود در اوکراین را منصوب کرده اما هیات وزیران اوکراین در یک جلسه فوق العاده توافقنامه تاسیس متقابل نمایندگی‌های تجاری میان این کشور با روسیه را فسخ نمود. در سند مذکور اعلام شده است که «اعتبار توافقنامه میان دولتین اوکراین و روسیه در خصوص تاسیس متقابل نمایندگی‌های تجاری منعقده در 22 اکتبر سال 1992 تعلیق می‌گردد». با وجود جنگ تجاری میان اوکراین و روسیه، مسکو مرتبا تاکید داشته است که از تعطیلی نمایندگی تجاری خود در اوکراین خودداری می‌کند. در همین حال آلکسی گروزدف معاون سابق وزیر صنایع و تجارت روسیه در این باره گفت: با توجه به این مهم که فعالیت های نمایندگی‌های تجاری بر پایه تماسهای رسمی صورت می‌گیرد و این تماسها عملا مسکوت مانده اند، در واقعیت فعالیتی انجام نمی‌شود.

50 درصد بازار غله اوکراین در سایه است

 اتحادیه کشاورزان اوکراین اعلام داشت که بطور متوسط 30 درصد از بازار غله در استانها در سایه می‌باشد و این میزان در برخی از استانها به 50 درصد نیز می رسد. این اتحادیه اعلام داشت: هر ساله وضعیت بازار وخیم تر می‌شود و حجم بیشتری از معاملات غلات با پول نقد انجام می‌گیرد. زمانی که صحبت از معاملات غیر نقدی می‌شود بسیاری از فروشندگان تمایلی برای معامله نشان نمی دهند و حتی موسسات بزرگ برای بهره وری بیشتر بطور گسترده بصورت نقدی غله خریداری می‌کنند.

 هیات وزیران برای واردات گازوئیل و گاز مایع از روسیه عوارض تعیین کرد

اوکراین بار دیگر عوارض ویژه ای برای واردات گاز میعان شده، گازوئیل و ذغال سنگ از روسیه تعیین نمود. بر اساس مصوبه 719 دولت؛ تعرفه تکمیلی 4 درصدی برای واردات سوخت های سنگین تقطیری وارداتی از روسیه که از طریق لوله به اوکراین وارد می‌شود تعیین می‌گردد طبق این لایحه برای گاز مایع این تعرفه اضافی 3 درصد و برای واردات ذغال سنگ از روسیه تعرفه تکمیلی 65 درصدی تعیین شده است. این مصوبه در راستای دفاع از منافع ملی و امنیت اوکراین در وضعیت دشوار و شرایط اضطراری تصویب شده است. علاوه بر این، در صورتی که نتوان مبدا اصلی واردات این نوع سوخت ها را تعیین نمود، چنین سوخت هایی تنها با پرداخت تعرفه ویژه گمرکی و عوارض مخصوص، قابل وارد کردن به اوکراین می‌باشند. پیش از این نیز کمیسیون بین سازمانی امور تجارت بین المللی در خصوص اعمال عوارض آنتی دمپینگی سیمان و کلینکر به اوکراین از کشورهای روسیه، بلاروس و مولداوی عوارض تکمیلی تصویب نموده بود.

 دیوان محاسبات: درآمد بودجه 38 میلیارد گریونا کمتر از برنامه است

دیوان محاسبات اوکراین با جمع بندی نتایج حاصله و برآوردهای اولیه بودجه دولتی در شش ماهه نخست سال جاری اعلام داشت که روندهای منفی همچنان شدت دارند و تولید ناخالص داخلی واقعی در شش ماه نخست سال جاری 6.7 درصد کاهش داشته است. تولید صنعتی در این مدت نیز 8.3 درصد کمتر شده است. واردات کالا و خدمات شاهد 19.7 درصد کاهش و میزان ارایه وام و سرمایه گذاری‌های مستقیم نیز تنزل داشته اند. همچنین تاکید شده است که برنامه بودجه دولتی در بخش درآمدها در شش ماه نخست سال جاری به میزان 38 میلیارد گریونا یا 7.8 درصد اجرا نشده است و بودجه به این میزان کسری درآمد داشته است. دولت در اواخر ماه مارس سال جاری پیش بینی خود در خصوص نرخ تبدیل دلار به گریونا را از 27 به 30 گریونا بابت هر دلار تغییر داد اما معدل نرخ تبدیل در شش ماه نخست سال عملا 25.98 گریونا به ازای هر دلار بوده است که 13.4 درصد کمتر از رقم پیش بینی شده است و در نتیجه این امر بودجه دولتی از 25.5 میلیارد گریونا درآمد محروم شده است.

 مذاکرات زلنسکی با رئیس بانک نوسازی و توسعه اروپا

ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین با یورپن ریگترینک سرپرست بانک نوسازی و توسعه اروپا تلفنی گفتگو کرد. طرفین در مورد پروژه‌های زیربنایی کنونی و آتی اوکراین و همچنین طرح های در حال اجرا با تامین مالی بانک گفتگو نمودند. زلنسکی در این گفتگوی تلفنی بر اولویت اجرای طرح «توسعه شبکه حمل و نقل فرااروپایی» به ارزش 900 میلیون یورو - که 450 میلیون یورو از آن از سوی بانک سرمایه گذاری اروپا و بقیه توسط بانک نوسازی و توسعه اروپا تامین خواهد شد- تاکید نمود. وی گفت: مقدمات برای اجرای این پروژه در مرحه نهایی می‌باشد و مشاوران بانک نوسازی و توسعه اروپا ممیزی ایمنی ترافیک و همچنین ارزیابی عوامل اقیلمی، زیست محیطی و اجتماعی پروژه را انجام می دهند. در قالب این طرح تعمیر اساسی راه‌های « ام 05 »کی یف - اودسا به طول 300 کیلومتر و احداث جاده کمربندی شمالی با دور زدن لووف انجام خواهد شد. قرار است توافقنامه دریافت وام از بانک اروپایی در اواخر سالجاری یا اوایل سال آینده میلادی امضا شود. طرفین در این گفتگوی تلفنی همچنین درباره آماده سازی تفاهمنامه میان اوکراین و بانک اروپایی در خصوص اجرای برخی اقدامات ضد فساد مالی در موسسات و شرکت های دولتی که طرح های مشترک را با بانک اجرا می‌کنند، به توافق رسیدند.

 بانک مرکزی 5 میلیارد گریونا به بانک ها وام داده است

 بانک مرکزی اوکراین در آخرین اقدام گزینشی برای انتخاب بانک های دارای شرایط برای دریافت وام، در مجموع مبلغ 5 میلیارد گریونا به 6 بانک اوکراینی وام داد. بهره سالانه این وام ها 6.5 درصد اعلام شده است. در مجموع از 9 بانک درخواست کننده دریافت 5.26 میلیارد گریونا با درخواست 6 بانک موافقت شد. لازم به ذکر است که با عنایت به اطلاعات و آمار مربوط به آهنگ سرمایه گذاری مستقیم خارجی در اقتصاد اوکراین، می‌توان اعلام داشت که اوکراین جذابیت خود را برای سرمایه گذاران خارجی از دست داده است و در حال حاضر رشد اقتصادی برای جذب مجدد سرمایه گذاران ضروری و مهم می‌باشد. همچنین باید سیاست های راهبردی کلان اقتصادی جدیدی تنظیم شوند. کیریل شوچنکو رئیس بانک مرکزی در همین رابطه اعلام داشت که نرخ شناور ارز و اصول اساسی کار بانک مرکزی حفظ خواهد شد.

 دفتر ضد فساد مالی خسارت ناشی از فساد در بخش انرژی را 3 میلیارد گریونا برآورد نمود

دفتر ملی مبارزه با فساد اداری اوکراین اعلام داشت: حوزه سوخت و انرژی در مبحث میزان خسارت و ضرر ناشی از ساختارها و اقدامات فساد مالی در صدر بخشهای اقتصادی اوکراین قرار دارند. در مجموع سه روش متداول فساد و سواستفاده از حوزه دولتی در اوکراین وجود دارد:

خرید و ابتیاع احتیاجات و کالاهای مورد نیاز موسسات و کمپانی‌های دولتی به قیمتی بالاتر از بازار،

بخشش غیر قانونی دیون انباشته شده در قبال مصرف برق و

عرضه گاز به قیمت نازل تر و با تخفیف.

دفتر ملی مبارزه با فساد مالی اداری سه ویژگی در روش های فساد مالی در بخش انرژی تعیین کرده است:

نخست: اکثر شرکت های دولتی که به فساد آلوده می‌باشند یا سهم مهمی از بازار را در اختیار دارند یا در کل دارای انحصار می‌باشند مانند نفت و گاز اوکراین، شرکت استخراج گاز اوکراین، اوکرنفت، انرگواتم، و شرکت های فعال در بخش ذغال سنگ.

دوم: رایج ترین روش سواستفاده و فساد در بخش انرژی معامله کالا و محصولات از طریق واسطه‌ها و باقیمت ها گرانتر یا تصویب موازینی به نفع اشخاص حقیقی یا حقوقی خاص می‌باشد.

سوم: پیچیدگی تحقیقات به دلیل روال پیچیده برای اثبات جرایم. بر اساس تحقیقات صورت گرفته در خصوص فساد در بخش انرژی، دفتر ملی ضد فساد اداری تا کنون بیش از 20 پرونده به دادگاه ارسال داشته است. این دفتر اعلام داشت که جرائم مرتبط با فساد مالی در حوزه انرژی در سال های 2012 تا 2018 نزدیک به 3 میلیارد گریونا به اقتصاد کشور ضربه زده است.

 نخست وزیر وضعیت بیکاران پس از پایان قرنطینه را ترسیم کرد

مقامات اوکراینی اعتقاد دارند که برنامه کمک به بیکاران موثر بوده است. هیات وزیران اوکراین پیشنهاد داده است که پس از پایان قرنطینه، برنامه کمک های مالی به بیکاران در نتیجه قرنطینه، تا حدودی حفظ شود. دنیس شمیگال نخست وزیر اوکراین اعلام داشت که این برنامه موثر بودن و نتیجه بخشی خود را در زمان بحران بیماری کرونا به اثبات رسانده و باید برای اجرای مداوم در آینده مورد تایید قرار گیرد. وی گفت: دولت باید راه حلی پیشنهاد کند که برنامه مذکور توسعه یابد و فرصتی برای کمک به بیکاران فراهم شود، نه تنها در چارچوب قرنطینه کنونی بلکه در صورت اعمال چنین محدودیت هایی در آینده در مورد سایر بیماری‌ها نیز این کمک های انجام شود. وی افزود که این برنامه باعث شد تا نزدیک به 400 هزار اوکراینی شغل خود را حفظ کنند و کارفرمایان همچنان به کار خود ادامه دهند. لازم به ذکر است که هیات وزیران بودجه صندوق بیمه را به 6 میلیارد گریونا افزایش داده است که 4.7 میلیارد گریونا برای پرداخت بیمه بیکاری در قالب بیکاری محدود تخصیص داده شده است. متذکر می‌شود که در چارچوب برنامه کمک به بیکاران در بحران بیماری کرونا تا کنون 1.63 میلیارد گریونا کمک مالی به بیکاران پرداخت شده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما