معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۵/۲۹- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۲۵

اخبار اقتصادی حوزه آسیای غربی( نیمه اول مرداد ماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی حوزه آسیای غربی در نیمه اول مرداد ماه 1399 که در رسانه‌های این کشورها منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

افغانستان

ادامه کمک های پزشکی ایران به افغانستان

محموله جدید کمکهای پزشکی ایران شامل بسته تشخیصی کرونا، ماسک N95، دستگاه تنفس مصنوعی، تب سنج، اکسیژن سنج و مواد ضدعفونی کننده به ارزش 75هزار یورو با حضور سفیر ایران در افغانستان عصر 8مرداد به مقامات وزارت بهداشت افغانستان تحویل شد. وحید مجروح معاون وزارت بهداشت افغانستان در اینباره گفت، تجربه و ظرفیت منابع انسانی ایران در مبارزه با کرونا برای افغانستان ارزشمند است. خواستار استفاده از تجارب پزشکی ایران و همکاری بیشتر این کشور در زمینه آموزش کارکنان درمانی افغانستان هستیم.

ایران پیشتر نیز محموله 11تنی شامل دستگاه تنفس مصنوعی، بسته‌های تشخیص کرونا، نقاب، دستکش و مواد ضدعفونی کننده و دیگر اقلام بهداشتی به افغانستان اهدا کرده است.

صادرات افغانستان ۶۵ درصد کاهش یافته‌است

صادرات افغانستان که در سه ماۀ نخست سالجاری مالی با بیش از چهار درصد افزایش ‌همراه بود، در سه ماه دوم ۶۵درصد کاهش یافت. ارزش صادرات کشور در فرورین، اردیبهشت و خرداد از ۱۴۳میلیون دلار سال گذشته، امسال به ۵۰ میلیون دلار کاهش یافته‌است. طبق هدف وزارت صنعت و تجارت انتظار می‌رفت امسال ارزش صادرات کشور به یک و نیم میلیارد دلار برسد، اما به نظر میرسد، گسترش کرونا دستیابی به این هدف را ناممکن ‌است. آمارهای اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری نشان می‌دهند، در شش ماه سال مالی تنها شانزده درصد این هدف بدست آمده‌است.

امین بابک، رییس اطلاعات و روابط عامه اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری گفت، به کشورهایی مانند چین، هند، امارات و کشورهای اروپایی صادرات بصورت هوایی و زمینی۲۵۰ میلیون دلار صادرات داشته ایم. 6ماه نخست سال مالی گذشته ارزش صادرات کشور به بیش از ۳۲۵میلیون دلار می‌رسید.

سازمان برنامه غذایی جهان به 10میلیون افغان کمک می‌کند

دفتر برنامه غذایی جهان در افغانستان در خبرنامه‌ای اعلام کرد، میلیون‌ها افغان با عدم مصونیت غذایی مواجه هستند. آغاز سال2020، 12میلیون شهروند افغانستان با عدم مصونیت غذایی مواجه بودند، اما شیوع کرونا میلیون‌ها افغان دیگر را با خطر گرسنگی مواجه ساخته است. این سازمان به 10.3میلیون افغان که مصونیت غذایی ندارند، کمک می‌کند.

معاون و سرپرست دفتر این سازمان در افغانستان گفت، برای کمک به افغانهای آسیب‌دیده از کرونا به 53میلیون دلار نیاز دارند.

جمعیت کابل بیش از ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر اعلام شد

اداره‌ آمار و اطلاعات افغانستان چهارشنبه 15مرداد گزارش داد، در استان کابل 5 میلیون و ۲۰۴هزار و ۶۶۷ نفر شامل ۲میلیون و ۶۴۷ هزار و۳۹۰ تن مرد و ۲میلیون و ۵۵۷ هزار و ۲۷۷ زن زندگی می‌کنند. جمعیت کل افغانستان سالجاری به ۳۲.۹میلیون نفر خواهد رسید. حدود ۱۶.۸میلیون نفر، ۵۱ درصد جمعیت کشور را مردان و حدود ۱۶.۱میلیون نفر، ۴۹درصد را زنان تشکیل می‌دهند. ۲۳.۴میلیون نفر، ۷۱درصدروستایی و۸ میلیون نفر، ۲۴.۴درصد شهری، ۱.۵میلیون نفر، ۴.۶ درصد کوچی هستند. طی یک و نیم دهه‌ اخیر جمعیت افغانستان بیش از ۴۰ درصد رشد داشته‌است. ناظران اقتصادی گفتند، با ادامه این وضع جمعیت افغانستان تا ۲۰۵۰ میلادی دوبرابر می‌شود.

وزارت بهداشت افغانستان:10میلیون شهروند افغانستان به کرونا مبتلا شدند

 عثمانی سرپرست وزارت بهداشت افغانستان چهارشنبه 15مرداد در نشست خبری گفت،10 میلیون تن، ۳۱.۵درصد شهروندان افغانستان به کرونا مبتلا شدند.

میزان ابتلا به کرونا در مناطق مختلف متفاوت بوده است. در کابل ۵۳ درصد، در شرق ۴۲.۳درصد، در مرکز ۳۶.۳درصد، در ولایت‌‌های غربی ۳۴.۱درصد و در استانهای شمال‌شرقی ۳۲.۴درصد مبتلا به کرونا هستند. کمترین میزان ابتلا در استانهای دایکندی و غور است. ۲۱ درصد ساکنان این دو استان به کرونا آلوده شده‌اند.

این در حالی است که مقامات بهداشتی افغانستان چهارشنبه 15مرداد اعلام کردند، در 24ساعت گذشته 275  فرد مشکوک به کرونا مورد آزمایش قرار گرفتند که نتیجه 47 تن مثبت بود. مجموع مبتلایان کرونا در افغانستان به ۳۶هزار و ۸۲۹ نفر است.

 پاکستان

دیدار سفیر ایران با وزیر امنیت غذایی پاکستان

آقای سید محمد علی حسینی در دیدار (روز چهارشنبه مورخ ۸ مرداد) با فخر امام در باره توسعه همکاری‌های دوجانبه تجاری، کشاورزی، دامپروری و پژوهشی رایزنی کرد. سفیر کشورمان در پاکستان همچنین با اشاره به توان بالای ایران در حوزه ماشین آلات، تجهیزات کشاورزی و صنایع وابسته، برای تامین نیاز‌های پاکستان و همکاری در بخش شیلات و زیتون کاری و مقابله با افت ملخ‌ها تاکید کرد. فخر امام نیز گفت: ایران می‌تواند تجارب و دانش خود در زمینه دامپروری و بهبود نسل را با پاکستان به اشتراک بگذارد.

دیدار معاون اول رئیس جمهور با سفیر پاکستان

 اسحاق جهانگیری در دیدار (چهارشنبه 8 مردادماه) با رحیم حیات قریشی با ابراز رضایت از روند رو به رشد امنیت در مرزهای ایران و پاکستان، اظهار داشت: رویکرد قاطع جمهوری اسلامی ایران جلوگیری از هرگونه اقدام امنیتی در مرزها علیه پاکستان است و انتظار داریم که دولت پاکستان نیز با جدیت از اقدامات امنیتی علیه جمهوری اسلامی ایران جلوگیری کند. سفیر پاکستان در ایران با یادآوری 950 کیلومتر مرز مشترک و اقدامات مشترک صورت گرفته برای ممانعت از سوءاستفاده از مرزها، خاطرنشان کرد: با تشدید نظارت و فنس کشی در مرزها، هم از قاچاق انسان و مواد مخدر جلوگیری می‌شود و هم امنیت مرزها ارتقاء پیدا خواهد کرد.

برگزاری وبینار «سرمایه گذاری‌های چین در پاکستان و ایران؛ چشم‌انداز همکاری‌های سه جانبه» به ابتکار اندیشکده مطالعات اسلام‌آباد (IPI) و با حضور کارشناسان بین المللی از جمهوری اسلامی ایران و چین،

این وبینار به ریاست سناتور مشاهد حسین سید رییس کمیته روابط خارجی مجلس سنای پاکستان برگزار شد. کارشناسان بین‌المللی در این وبینار ضمن طرح پیشنهاد ایجاد سازوکار مشترک میان این سه کشور در راستای مقابله با اقدامات یکجانبه گرایانه آمریکا در منطقه، تاکید کردند، برنامه همکاری راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین باعث توسعه و ارتقای امنیت در منطقه می‌شود.

پاکستان مرز چمن را بروی مسافران افغان گشود

گراه هیواد سخنگوی وزراتخارجه افغانستان از بازگشایی گذرگاه سپین بولدک-چمن از سه شنبه 14مرداد بصورت یکطرفه از سوی مرزبانان پاکستان خبر داد و گفت، قرار است، صد‌ها تن از مهاجرین افغان در پاکستان وارد این کشور شوند. هفته گذشته درگیری مرزبانان افغانستان و پاکستان به دلیل انسداد مرز از سوی پاکستان به دلیل شیوع کرونا آغاز شد و پاکستان حملاتی علیه مرز افغانستان در قندهار انجام داد. عبدالباسط انصاری سخنگوی وزارت مهاجرین افغانستان گفت، با پاکستان توافق شد، در هفتۀ یکبار مرز افغانستان و پاکستان باز‌شود.

 هند

موافقت نامه تجارت ترجیحی فرصتی برای گسترش مناسبات ایران و هند

معاون وزیر و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران و سفیر هند در تهران در نشستی که هفته گذشته برگزار شد، با تاکید بر تقویت مناسبات تجاری و تداوم مذاکرات تجارت ترجیحی بین دو کشور بر آمادگی برای برگزاری هرچه سریعتر مقدمات برگزاری ششمین دور مذاکرات موافقت تجارت ترجیحی و مذاکرات از طریق ویدئو کنفرانس تاکید کردند.

"گدام دارمندرا" سفیر هند در تهران دراین نشست با اشاره به هفتادمین سال از سرگیری روابط دیپلماتیک بین دو کشور بر تعهدات هند در تقویت و توسعه مناسبات با ایران تاکید کرد. اگرچه سابقه گفت وگو در باره امضای موافقتنامه تجارت ترجیحی بین ایران و هند به بیش از یک دهه قبل می رسد، اما به رغم برگزاری پنج دوره گفت وگو تاکنون این موافقتنامه امضا نشده است. حسین بامیری دبیر میز هند سازمان توسعه و تجارت ایران در این نشست اظهار امیدواری کرده بود که در این دور از مذاکرات، ایران و هند بتوانند بر سر متن موافقت نامه تجارت ترجیحی به توافق برسند و در فاز بعدی مذاکرات، فهرست کالاهای دارای تعرفه ترجیحی تعیین شود.

بامیری افزود: "با انعقاد این موافقت نامه در مورد برخی اقلام کالایی که مورد توافق دو طرف است، تجارت ترجیحی برقرار می‌شود و حجم تجارت دو کشور افزایش می یابد. در این دور از مذاکرات در مورد بندهایی از موافقت نامه که از دوره‌های قبل مانده است، بحث و تبادل نظر می‌شود تا به توافق کلی بر روی متن نائل آییم".

افت تقاضا در چین و هند باعث افت قیمت فولاد دنیا شد

چین و هند در مجموع ۶۰ درصد فولاد دنیا را تولید می‌کنند و بالغ بر ۷۰ درصد مصرف فولاد دنیا را دارند. لذا کاهش تولید فولاد در کارخانه‌های کشور چین باعث شد تا تقاضای سنگ آهن از استرالیا کمتر شود و قیمت این محصول تنزل یابد. اما تنها چین نیست که در این بازار نقش ایفا می‌کند. بلکه هند هم در سال گذشته به عنوان دومین کشور فعال در صنعت فولاد – هم از نظر تولید و هم از نظر مصرف – معرفی شده است.  اتحادیه بین المللی آهن و فولاد در گزارش اخیر خود نوشت: «در سال گذشته ۱۸۶۹ میلیون تن فولاد در دنیا تولید شده است که ۹۹۶.۳ میلیون تن از آن در کشور چین و ۱۱۱.۲ میلیون تن در کشور هند تولید شد. سهم چین در تولید فولاد دنیا برابر با ۵۳.۳ درصد و سهم هند  برابر با ۶ درصد بود و این دو کشور در مجموع حدود ۶۰ درصد از تولید فولاد دنیا را به خود اختصاص  دادند. به همین دلیل است که در گزارشهای جهانی از آسیا به عنوان قطب صنعت فولاد دنیا نام برده می‌شود و سیاستهای این منطقه روی قیمت این محصول ارزشمند صنعتی در دنیا اهمیت زیادی دارد.» با این اوصاف می‌توان به خوبی دریافت که چرا افت تولید و تقاضا در کشورهای چین و هند در ماه‌های اخیر و پیش بینی تداوم این وضعیت تا انتهای سال جاری باعث کاهش قیمت فولاد و سنگ اهن و زغال سنگ شده است

مشارکت 22 کمپانی مطرح در پروژه عظیم تبدیل هند به قطب تولید موبایل

غول فناوری کره‌ای، سامسونگ و سازندگان محصولات اپل یعنی فاکسکان، ویسترون و پگاترون به همراه شرکت‌های هندی «میکرومکس» و «لاوا» خواهان شرکت در برنامه تشویقی 6.6 میلیارد دلاری هندوستان برای تولید گوشی در این کشور هستند.طرح دولت دهلی نو که با نام «طرح تشویقی مرتبط با تولید» شناخته می‌شود، برنامه‌های تشویقی زیادی برای کمپانی‌ها در نظر گرفته که شامل 6 درصد مشوق مالی برای فروش مازاد کالاها در مدت زمان 5 سال می‌شود و 2019 - 2020 به عنوان سال پایه درنظر گرفته شده است.تا به امروز 22 کمپانی برای حضور در این برنامه تشویقی درخواست کرده‌اند که شامل سازندگان قطعات الکترونیکی نیز می‌شود. این شرکت‌ها 60 درصد از تولیدات خود را به خارج از خاک هند صادر خواهند کرد. به گفته وزیر فناوری اطلاعات هند ، «راوی شانکار پراساد» ارزش تولیدات این کمپانی‌ها در مدت زمان 5 سال به 153 میلیارد دلار خواهد رسید.دولت دهلی نو می‌خواهد هند را تبدیل به یک مرکز جهانی برای تولیدات باکیفیت شامل گوشی‌های هوشمند کند. کمپانی‌های حاضر در این برنامه نزدیک به 1.2 میلیون شغل در کشور هند ایجاد خواهند کرد.

ناکامی دولتمردان هندی در کنترل کرونا و رکوردزنی‌های روزانه

به نقل از هندوستان تایمز، تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در هند یک میلیون و 751 هزار و 919 نفر رسید.

همچنین مسئولین وزارت بهداشت هند مرگ 37 هزار و 403 نفر را بر اثر ابتلا به این بیماری تأیید کردند تا شرایط بحرانی در هند پایدار بماند. یک میلیون و صد و چهل و شش هزار و هشتصد و هفتاد و نه نفر نیز بهبود یافته اند. این در حالی است که بیش از نیم میلیون بیمار در سراسر هند تحت مراقبت قرار دارند و در بیمارستان‌های این کشور بستری شده‌اند. ایالت های جنوبی هند و به خصوص مهاراشترا بیشترین تعداد درصد بیماران کرونایی را دارند و وضعیت قرمز در این ایالت ها ادامه دارد. از سوی دیگر دولت هند که با مشکلات اقتصادی ناشی از قرنطینه 2 ماهه کشور دست و پنجه نرم می‌کند حاضر به تعطیل کردن مجدد کسب و کارها و حمل و نقل های خارج از شهر نشده است. دهلی نو به موفقیت پژوهشگران و دانشمندان خود برای ساخت واکسنی علیه کرونا چشم امید دارد و تنها برخی نقاط پر خطر را قرنطینه کرده است. تراکم بالای جمعیت در هند و مسافرت کارگران مهاجر که روزانه از شهرها و روستاهای کوچک به شهرهای بزرگ تر می روند یکی از عوامل اصلی گسترش کرونا در هند است.

بندر دریایی جدید روسیه برای تقویت تجارت با ایران، هند و قزاقستان

به گزارش اقتصادبازار، یک بندر با ظرفیت ۱۲.۵ میلیون تن در منطقه کالمیکیای روسیه در نزدیکی شهر لاگان احداث خواهد شد تا بنادر فعال ایران، هند و قزاقستان را به روسیه مرتبط کند. این بندر جدید شامل ۳۲ پایانه تخلیه بار خواهد بود که هر کدام تأسیسات کاملی مانند بالابرهایی با ظرفیت ۳۰۰,۰۰۰ تن، سیلوهای ذخیره غلات و همچنین پایانه‌هایی برای ذخیره‌سازی و صادرات روغن‌های گیاهی، میوه و سبزیجات و سایر کالاها، دارند. هر کدام از ترمینال‌های غلات و کانتینر این بندر تا ۵ میلیون تن ظرفیت دارند، در حالی که ترمینال‌های محموله‌های مایع ظرفیتی ۵۰۰,۰۰۰ تنی دارند.  یکی از اهداف اصلی این بندر حمل‌ونقل کانتینر است، چراکه مراکز حمل‌ونقل موجود دریایی در همسایگی این منطقه برای این نوع حمل‌ونقل سازگار نیستند. انتظار می‌رود بیشتر ترافیک کانتینری از هند و کشورهای حاشیه خلیج فارس از طریق ایران به این بندر برسد.

احساسات ضدچینی در هند به نفع سامسونگ شد

سامسونگ تنها بازیگر غیرچینی بزرگ در بازار هند به شمار می رود و پس از درگیریهای مرزی ژوئن میان پکن و دهلی نو که باعث افزایش موج احساسات ضدچینی شده،  تلاش برای تقویت کسب و کار خود در این کشور را آغاز کرده است.سامسونگ در سه ماهه دوم امسال با ۲۶ درصد سهم بازار در هند پس از شیائومی چین با ۲۹ درصد قرار گرفت. زنجیره تامین متنوع و بومی سامسونگ کمک کرد از تاخیرهای مشابهی که رقیبانش در جریان قرنطینه مقابله با ویروس کرونا تجربه کردند، اجتناب کند. این شرکت کره ای در سه ماهه اول در بازار هند ۱۶ درصد سهم داشت.سامسونگ زمانی بزرگترین بازیگر در دومین بازار بزرگ تلفن هوشمند جهان بود اما در سه سال گذشته مشتریان هندی خود را به برندهای چینی واگذار کرد. با این همه هند همچنان حدود ۷.۵ میلیارد دلار درآمد سالانه از گوشیهای هوشمند برای سامسونگ داشته است.

سامسونگ در حومه دهلی نو یک کارخانه تولید گوشی تلفن همرا ساخته که آن را بزرگترین کارخانه تولیدی جهان توصیف کرده است و در آن گوشیهای جدید را امتحان کرده و گاهی محصولاتش را برای صادرات مونتاژ می‌کند. اکنون این شرکت با تکیه با روند مذکور، هفت مدل جدید تلفن هوشمند از ژوئن عرضه کرده که سه مدل پایین ۱۰۰ هزار روپیه معادل ۱۳۳.۶۳ دلار هستند و ارزانترین آنها ۷۵ دلار قیمت دارد.

مشکل هند در چابهار

پایگاه مرکز مطالعات دفاعی هند (IDSA)، طی مقاله ای در تجزیه و تحلیل عملکرد، منافع و مشکلات هند در چابهار به چاپ رسانده و بعد از تشریح فعالیت های هند در توسعه این بندر نوشته است: تعهد هند برای تسریع توسعه بندر چابهار در جریان دیدار اس. جی شنکر وزیر خارجه هند از ایران در دسامبر سال 2019 تجدید شد. حجم و حمل محموله از طریق این بندر از سال 2018 تا کنون به میزان چشمگیری افزایش یافته است. این بندر 82 شناور، 2/1 میلیون تن بار و 8200 عدد کانتینر را از دسامبر سال 2018 تا کنون جابجا کرده است. در ادامه این مقاله آمده است: پیشرفت در بهره برداری کامل از امکانات این بندر و تعهدات مربوطه دهلی نو، علیرغم تعهد مستمر هند نسبت به طرح بندر چابهار و معافیت این بندر از تحریم های آمریکا، کند بوده است. تحقق این امر را می‌توان به عوامل بی شمار از قبیل تحریم های شدید اعمالی آمریکا از سال 2018 تا کنون، موضوعات فنی و دیوان سالاری هم در ایران و هند، نگرانی بخش خصوصی از سرمایه گذاری در ایران و سرانجام شیوع ویروس کرونا نسبت داد.

 نویسنده در ادامه این مقاله، اثرات توافق 400 میلیارد دلاری حاصله بین ایران و چین را بر روی هند تشریح کرده و گفته است: چین روابط سیاسی، نظامی و اقتصادی خود را با ایران و جهان عرب روز به روز تقویت می‌کند. گفته می‌شود که موفقیت چین در کسب جای پایی در توسعه بندر چابهار توازن قدرت را در منطقه اقیانوس هند به نفع چین تغییر خواهد داد. علاوه براین، ظهور یک گروه متشکل از ایران، چین، پاکستان و روسیه به ضرر منافع هند خواهد بود. در ادامه این مقاله آمده است: نزدیکی جغرافیایی، مشکلات امنیتی مشترک در افغانستان و غرب و مرکز آسیا، همکاری نزدیک را بین هند و ایران ضروری می سازد. هند به تقویت روابط خود با ایران، جدای از روابط دوجانبه خود با آمریکا و شورای همکاری خلیج (فارس) و اسرائیل در این منطقه ادامه خواهد داد. در پایان این مقاله گفته شده است: دهلی نو سال ها است که در برخورد با ایران یک رویکرد متوازن و محتاطانه اتخاذ کرده است. ولی اظهارات رهبران ایران در مورد مسائل داخلی هند از قبیل لغو ماده 370 قانون اساسی، قانون جدید شهروندی و تنش های فرقه ای برای پیشبرد همکاری دوجانبه به یک سطح بالاتر خوب نیست.

 بنگلادش

 بنگلادش از بانک جهانی 202 میلیون دلار برای امنیت غذایی دریافت می‌کند

هیئت مدیره اجرایی بانک جهانی (2 اوت 2020میلادی) 202 میلیون دلار بودجه اضافی برای پروژه تسهیلات ذخیره سازی مدرن مواد غذایی برای افزایش ظرفیت ذخیره ذخایر غلات راهبردی بنگلادش( 535.500 تن برای 4.5 میلیون خانوار) تصویب کرد.براساس بیانیه مطبوعاتی منتشر شده در این باره ، این پروژه به بنگلادش در رسیدگی به ناامنی مواد غذایی در زمان‌های دشوار مانند فاجعه مکرر ناشی از آب و هوا یا شرایط بحرانی مانند بیماری همه گیر کرونا  کمک می‌کند.

نروژ برای حمایت از بازیافت کشتی در بنگلادش 1.5 میلیون دلار تامین مالی خواهد کرد

نروژ متعهد به حمایت 1.5 میلیون دلاری برای بازیافت کشتی در بنگلادش شد. مرحله سوم انجام پروژه سازمان بین المللی دریایی برای گسترش بازیافت امن و سازگار با محیط زیست کشتی در بنگلادش در حال پیشرویی است. مرحله سوم بر بهبود استانداردهای بازیافت کشتی مطابق با کنوانسیون هنگ کنگ و تقویت ظرفیت برای دولت بنگلادش در زمینه قانونگذاری و مدیریت دانش تمرکز خواهد کرد.

کاهش فروش سوخت به دلیل تعطیلی‌های ناشی از کرونا

فروش گازوئیل در بنگلادش در ماه گذشته کاهش شدیدی داشته است زیرا بسیاری از استان‌ها مجددا محدودیت های تردد را جهت مهار شیوع ویروس کرونا اعمال نمودند. بر اساس آمارهای فروش گازوئیل 13 درصد در ماه جولای نسبت به ماه قبل از آن کاهش یافته و 21 درصد نیز به صورت سالیانه افت داشته است.  تقاضا برای گازوئیل معمولا در این فصل از سال به خاطر باران‌های موسمی‌کاهش پیدا می‌کند اما اینک از 8 درصد کاهش ماهیانه در دوره مشابه در سال گذشته پیشی گرفته است.

رسیدن ذخایر ارزی بنگلادش به بالاترین سطح خود

بنا بر گزارش رسانه‌های بنگلادش اگر چه بسیاری از مهاجران بنگلادشی به دلیل گسترش بیماری کرونا شغل خود را در خارج از دست داده اند، با این وجود میزان ارسال حواله‌ها کم نشده است. حواله‌های ارسال شده توسط بنگلادش های شاغل در خارج از کشور به عنوان یکی از ارکان اصلی اقتصاد بنگلادش به حساب می آید. با این حال، هنگامی‌که بنگلادشی‌ها در آغاز شیوع ویروس کرونا ،در حال از دست دادن شغل خود در بسیاری از کشورها بودند، آن وقت دولت در مورد احتمال کاهش وجوه ارسالی در نگرانی‌ها فرو رفته بود. اما خوشبختانه چنین اتفاقی نیفتاده است، بلکه مهاجران بنگلادش در ماه ژوئیه تمام رکورد های گذشته را شکسته اند! بدین ترتیب وزارت اقتصاد و دارایی بنگلادش اعلام کرده است، بنگلادشی‌های شاغل در خارج از کشور تنها در ماه ژوئیه 2.6 میلیارد دلار ارسال کرده اند. به گفته وزارت اقتصاد و دارایی بنگلادش، پیش از این، هرگز بنگلادش نتوانست تنها در یک ماه آنقدر حواله دریافت کند. قبل از این در ماه ژوئن 1.833 میلیارد دلار نصیب این کشور شد که بالاترین رقم بود. مقامات وزارت اقتصاد بنگلادش گفته اند که اقدامات اخیر این وزارت به ویژه اعلام بسته تشویقی 2 درصد نقدی تاثیر زیادی در ادامه روند صعودی وجوه ارسالی داشته است. بسته تشویقی 2 در صد نقدی باعث تشویق مهاجران شده است تا پول های خود را بجای راه‌های غیر قانونی فقط با کانال بانکی ارسال نمایند. در نتیجه، میزان حواله‌ها به طرز چشمگیری افزایش یافته است. در بیانیه وزارت اقتصاد و دارایی بنگلادش آمده است: مهاجران در این شرایط دشوار کرونا نیز به طور منظم حواله‌ها را به وطن ارسال کرده اند. این حواله‌ها که در دوران بسیار دشوار از طرف مهاجران ارسال شده است، باعث تقویت ذخایر ارزی شده است. در این حالت عشق و مسئولیت پذیری آنها نسبت به کشور و خانواده آشکار شده است.

 سری لانکا

کاهش صادرات چای سریلانکا

در نیمه اول سال 2020 میلادی، سریلانکا 129.04 تن چای تولید و صادر کرد. بنا بر آمار گمرکات سریلانکا منتشره توسط دلالان چای سیلان، تولید 18.76% و صادرات 14.50% از خود کاهش نشان می دهد. کشورهای اصلی وارد کننده چای به ترتیب عراق، ترکیه، روسیه، ایران، کشورهای آسیای مرکزی، چین، شیلی، سوریه، عربستان و امارات متحده عربی بوده اند. سریلانکا در شش ماهه اول سال 2020 با فروش 56.8 میلیون کیلوگرم چای به صورت فله 42.7 میلیارد روپیه درآمد کسب کرد. این میزان سال پیش 59.9 میلیون کیلوگرم، معادل 44.4 میلیارد روپیه بود. در شش ماه نخست امسال، سریلانکا 54.2 میلیون کیلوگرم چای بسته ای معادل 43.7 میلیارد روپیه فروخته است، این میزان سال پیش 69.4 میلیون کیلوگرم بود. میزان تولید چای پایین(Low 75.4 )میلیون کیلوگرم، چای متوسط(Mid 22.7 )میلیون کیلوگرم و چای بالا(High 30.8 ) میلیون گرم بوده است. عایدات کلی صادرات حاکی از افزایش 1.39 میلیون روپیه ای نسبت به سال گذشته در همین ماه است. در ماه ژوئن 26.8 میلیون کیلوگرم چای تولید شد. این میزان ، سال پیش 27.5 میلیون کیلوگرم بود. درصدهای چای پائین، متوسط و بالا تولید شده به ترتیب 57.1، 15.9 و 27 بود. مزایده الکترونیکی فروش چای به علت بروز کرونا و کمبود کذایی ایجاد شده در بازار حالت عادی نداشت.

ژاپن به کودکان سریلانکایی کمک غذایی می‌کند

در راستای اجرای برنامه ملی غذای مدارس سریلانکا که از جانب برنامه جهانی غذا برای دهه‌های متمادی حمایت شده است، کیتامورا توشی هیرو ( Kitamura Toshihir ) کاردار ژاپن در کلمبو، محموله غذایی به وزن 388 تن غذای کنسرو به ارزش 300 میلیون ین معادل 519 میلیون روپیه به وزارت آموزش و پرورش سریلانکا اهداء نمود. این امر در قدردانی به ارسال کمک انسان دوستانه سریلانکا به ژاپن به هنگام وقوع زلزله و سونامی در ماه مارس 2011 صورت پذیرفته است و  قرار است دو سال استمرار داشته باشد. برنامه جهانی غذا از سال 2003 سریلانکا را مورد حمایت خود قرار داده است اما اخیراً بخاطر شیوع کرونا دچار اختلال شده است.  کنسروهای اهدائی که محتوی ماهی است قرار است هفته ای دوبار برای ایجاد تنوع غذایی و اطمینان به عمل آوردن از رشد مناسب میان کودکان سریلانکایی توزیع شود. از سال 2011 تاکنون ژاپن 1500 متریک تن، کنسرو ماهی به ارزش یک میلیارد ین به سریلانکا اهداء نموده است. آقای چیترآنآدآ ( Chitranada ) وزارت آموزش و پرورش سریلانکا را در دولت برادران راجاپاکسا بر عهده دارد.

با احداث پالایشگاه جدید در بندر هامبانتوتا، سریلانکا به خودکفایی تولید محصولات نفتی خواهد رسید

به گفته وزیر ترابری، برق و نیرو سریلانکا، دولت سریلانکا به دنبال جلب سرمایه گذاری در دومین پروژه پالایشگاهی است. شرکت نفت سیلان به دستور وزیر موظف شده است این طرح را برپایه PPP ( شراکت دولتی-خصوصی ) عملی سازد. ارزش این پروژه 2.5 میلیارد دلار خواهد بود و روزانه 100 هزار بشکه پالایش و 100% احتیاجات کشور مرتفع خواهد شد. امکان سنجی این طرح در دوران ریاست جمهوری ماهیندا راجاپاکسا در سال 2014 به عمل امد و پیشنهاد آن به کابینه ارایه  و موافقت ضمنی آن کسب شد. هزینه اجراء این طرح در آن زمان 95 میلیون دلار بود که به علت بر سرکار آمدن دولت جدید در سال 2015 و کنار گذاشتن پروژه هزینه اجراء آن در سال 2020 به 2.5 میلیارد دلار رسیده است. در سال 2019 دولت وقت اعلام کرد قصد ساختن مجموعه پالایشگاهی در منطقه آزاد صادراتی MIrijjawila را دارد. این طرح قرار بود با سرمایه گذاری مستقیم کشور عمان و سنگاپور با مبلغی معادل 3.85 میلیارد دلار تحقق یابد. سرمایه گذاران این طرح Silver Park International Ltd. و وزارت نفت عمان بودند. این طرح در صورت عملیاتی شدن سالانه 7 میلیارد دلار عاید سریلانکا خواهد کرد. شرکت سیلور در انقیاد خانواده سیاستمدار اهل تامیل نادو و وزیر سابق هندی  Jagathrakshakan که خود  متهم به فساد مالی است. نخست وزیر اسبق رانیل ویکرمه سینگ در روز 24 مارس 2019 کلنگ احداث پالایشگاه را بدون امضاء قرار داد اجاره زمین زد اما طرح به حال خود رها شد.

ملاحضه: Sapugaskanda تنها پالایشگاه سریلانکا، در سال 1969 توسط ایران ساخته شد. این پالایشگاه با ظرفیت اسمی‌پالایش 38 هزار بشکه نفت خام Upper Zakum ایران و نفت خام سبک عربی شروع به کار کرد. پالایش سایر اقلام نفتی نیاز به فن آوری مدرن دارد که سریلانکا فاقد ان است. این پالایشگاه پنجاه ساله 50 هزار بشکه نفت را پالایش و محصولاتی همچون گازوئیل، نفت سفید، بنزین، نفت کوره و نفتا تولید می‌کند. این مجموعه واجد 5 مخزن 40 هزار متریک تنی در مساحتی معادل 165جریب در منطقه Sapugaskanda قرار گرفته است. در سال 2002 هزینه بازسازی این پالایشگاه قدیمی 18 میلیون دلار بود که اینک به 69 میلیون دلار افزایش پیدا کرده است ولی دولت قصد به روز رسانی آن را همچنان دارد. حداکثر ظرفیت این پالایشگاه 65 هزار بشکه در روز بوده و تنها 20% نیاز سریلانکا را برآورده می سازد.

از سرگیری پروازها به سریلانکا

به گفته ژنرال چاندراسیری مدیر کل شرکت خدمات فرودگاهی و هواپیمایی سریلانکا، در راستای از سرگیری روند تدریجی مراجعت اتباع سریلانکا به کشور از مورخه 8 اوت پروازها از دو فرودگاه باندرانایکه و ماهیندا راجاپاکسا مجاز به فرود هستند. این اجازه تنها برای انتقال اتباع سریلانکایی از خارج کشور و بر اساس برنامه از پیش تعیین شده صادر شده است و سایر پروازها فعلاً اجازه ورود به کشور را ندارند.

فرار ارز از سریلانکا

به گفته بانک مرکزی و بورس کلمبو تا کنون مبلغی بالغ بر 122 میلیارد روپیه سهام و اوراق قرضه دولتی از کشور به صورت ارز از چرخه پولی خارج شده است( بر اساس اخرین نرخ مبادله ارز مورخ 30 ژوئیه این میزان 680 میلیون دلار بوده است). از اول ژانویه 2020 تا 24ژوئیه 91.85 میلیارد روپیه از 122.5 میلیارد روپیه به صورت سفته خزانه دولت ( Treasury bills) به صورت خالص از سیستم پولی کشور خارج شده است. این امر دال بر اُفت هنگفت 12.8 میلیارد روپیه ای از عدد 104.6 میلیارد روپیه در اول سال است. در بانک مرکزی، سهامی‌به ارزش 103.95 میلیارد روپیه توسط اتباع بیگانه فروخته وتنها 73.18 میلیارد روپیه سهم در بازه زمانی اول ژانویه تا 30 ژوئیه خریداری شده است. این روند بیانگر خروج 31 میلیارد روپیه از چرخه پولی است. در هفت ماه اول سال 2020 به صورت خالص شاهد خروج 50 میلیارد روپیه از چرخه پولی بوده ایم. این درحالی است که این میزان در سال 2019 عدد 72 میلیارد روپیه را نشان می دهد. فرار ارز تنها برای سریلانکا مصداق ندارد و سایر کشورها هم این وضعیت را در اثر کرونا تجربه کرده اند. در سه ماه اول سال 2020 اقتصاد سریلانکا شدیداً تحت تاثیر سوء شیوع کرونا قرار گرفته است.

نپال

بانک توسعه آسیایی: ممکن است نپال 28.7 درصد کاهش در درآمد را در سال 2020 تجربه کند که بالاترین میزان در بین کشورهای آسیایی در حال توسعه است

گزارش جدید حاکی است، نپال در صدر کشورهایی قرار دارد که به دلیل بیماری همه گیر کرونا ممکن است با بیشترین میزان کاهش در درآمد روبرو شود. براساس سناریوی بدترین حالت ، درآمد حاصل از حواله‌های کشور ممکن است در سال 2020 به 28.7 درصد کاهش یابد ، زیرا بسیاری شغل خود را از دست داده و کارفرمایان حقوق و دستمزدها را در کشورهای پذیرنده کارگران مهاجر کاهش داده اند. براساس داده‌های بانک جهانی ، کارگران مهاجر نپالی در سال 2018 8.29 میلیارد دلار به خانه فرستادند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما