معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۵/۲۱- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۱۰۳

اخبار اقتصادی قطر( هفته دوم مرداد ماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی قطر در هفته دوم مرداد ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

اخبار و تحولات داخلی

از سر گرفتن 75 مقصد جهانی شرکت هواپیمایی قطر 

شرکت قطر ایرویز بیان کرد: در حال حاضر پروزاهای خود را به بیش از 75 مقصد جهانی از دفتر مرکزی در فرودگاه بین المللی حمد، سومین فرودگاه با امن ترین در جهان را از سر گرفته است، این شرکت اعلام کرد که 11 پرواز در هفته به کوالالامپور پایتخت مالزی دارد و این فرصت مناسبی است برای مسافران جهت سفر به مقصدهای جهانی دیگر...

بالاترین استانداردهای ایمنی در فرودگاه بین المللی حمد 

دروازه‌های فرودگاه بین المللی حمد برای استقبال از مسافران به دوحه و مسافرانی که قصد سفر به مقصدهای جهانی دارند به عنوان بخشی از اقدامات جدید پس از کاهش محدودیت های اعمال شده برای محدود نمودن شیوع ویروس کرونا دوباره کار خود را از سر گرفتند. شبکه ماهواره ای تلویزیونی قطر گزارشی در این زمینه از فرودگاه را پخش کرد که در آن نشان داد، کلیه اقدامات پیشگیرانه در داخل راهروهای فرودگاه بین المللی حمد رعایت شده و اولویت کار آنها سلامتی مسافران و پرسنل فرودگاه می‌باشد. در فرودگاه ربات های استریلیزه و کلاه ایمنی برای معاینه حرارتی با بالاترین استانداردهای ایمنی وجود دارد.

فرودگاه بین المللی حمد دومین فرودگاه برتر در جهان

مجله برجسته "تراول پلاس لیجر" فرودگاه بین المللی حمد را دومین فرودگاه برتر در جهان اعلام کرد ـ فرودگاه حمد اولین جایزه این مجله را برای اولین بار به خود اختصاص داد و جایگاهی برای خود در جهان پروازی بوجود آورد. این جایزه به وسیله آراء و نظرات خوانندگان این روزنامه که به فرودگاه‌های بهتر در جهان رأی می دهند؛ اتخاذ می‌شود و تسهیلات ارائه شده به مسافران در فرودگاه، بازرسی‌های امنیتی، رستوران‌ها، بازاریابی و دیزاین‌های فرودگاه در نظر گرفته می‌شود و بر اساس اینها بهترین فرودگاه‌ها مشخص می‌شود.

ورود 922 هزار تن کالا طی 7 ماه در بندر بین المللی حمد 

تعداد کل کشتی‌های دریافت شده توسط بندر بین المللی حمد در هفت ماه اول سال جاری 2020 به حدود 902 کشتی تجاری رسیده است. بر اساس آخرین داده‌های ماهانه صادره از شرکت کیوتیرمنلز که مرحله اول پروژه بندر حمد را انجام داد و در حال حاضر پروژه دومین ایستگاه کانتینرها را مدیریت می‌کند آمده است که نسبت استقبال بندر از کشتی‌های تجاری نسبت به همین تاریخ در سال قبل 2019 به میزان 1 درصد افزایش داشته و این بندر نزدیک به 922.2 هزار تن کالا متنوع طی این 7 ماه استقبال کرده است. 

قطر ایرویز دارای بزرگترین ناوگان هواپیماهای ایرباس در جهان است 

قطر ایرویز تأکید کرده است که بزرگترین اپراتور، سری هواپیماهای ایرباس A350 که 49 فروند هواپیما از نوع A350 را در ناوگان خود را دارا است، به شمار می آید. این شرکت هواپیمایی ملی اشاره کرد که روزانه پروارهایی را به شهر دارالسلام تانزانی و همچنین پروازهایی را به شهرهای کلیمنجارو و زنجبار دارد. 

اتمام 95 درصد از تأسیسات جام جهانی 2022 قطر

کمیته عالی پروژه‌های جام جهانی 2022 (ارث): اعلام کرد که 200 میلیون ساعت کار در پروژه‌های جام جهانی فوتبال 2022 از آغاز تا الآن به اتمام رسانده است.  این کمیته از تعدادی از کارکنان در پروژه‌های گوناگون این جام تکریم و تجلیل به عمل آورد. از زمان آغاز تا الآن می‌توان گفت که نزدیک به 95 درصد از تأسیسات و باشگاه‌های جام جهانی آماده‌شده است. طی سال‌های گذشته کارهای توسعه استادیوم بین‌المللی خلیفه و افتتاح مجدد آن، رونمایی از استادیوم جنوب در شهر الوکره، ساخت 3 مجتمع زمین تمرین متکامل که مجموع کل این زمین‌های تمرین به 40 تا رسیده رونمایی شد. علاوه بر این کمیته عالی پروژه‌های جام جهانی فوتبال قطر اعلام کرد که در نیمه دوم سال جاری دو استادیوم الریان و البیت در شهر الخور افتتاح شد.

قطر با گام ثابت به سمت خودکفایی پیش می‌رود

تعدادی از کارشناسان اقتصادی تأکید کردند که قطر در زمینه‌های کشاورزی و دامداری و مرغداری بعد از محاصره ظالمانه تحمیل‌شده از ژوئن 2017 اهمیت قابل‌توجهی داده است جائیکه سرمایه‌گذاری‌هایش را در این زمینه‌ها با استفاده از فنّاوری‌های پیشرفته توسعه داده است. این کارشناسان در ادامه افزودند: استراتژیک امنیت غذایی 2019 ـ 2023 در قطر در 4 عنصر اصلی بنا می‌شود که عبارت‌اند از: اول؛ تولیدات داخلی با تکیه ‌بر فناوری‌های مدرن به‌منظور فراهم ساختن محصولات و کالاهای مصرفی با کمترین استفاده از آب و برق مانند کاشت سبزیجات گلخانه‌ای زیرا دولت در تلاش است که به 70 درصد از خودکفایی در سبزیجات دست یابد و فقط به 30 درصد از خارج اکتفاء کند، دوم و سومین عنصر در مورد انبارداری استراتژیک و تجاری بین‌المللی و خدمات لجستیک و تنوع در واردات است و چهارمین عنصر استراتژیک در بازار محلی و چگونگی دستیابی به کالاهای مصرفی با قیمت‌های مناسب و باکیفیت عالی است.

ایجاد و راه اندازی مرکز پژوهش ها و تحقیقات پرورش ماهی با هزینه 300 میلیون ریال قطری

 تخصیص بودجه ای به میزان 300 میلیون ریال قطری برای ایجاد و راه اندازی مرکز پژوهش های و تحقیقات آبزیان در منطقه "راس مطبخ" قطر در مساحتی بالغ بر ۱۱۰ هزار متر مربع. مرکز فوق, به عنوان یک موسسه علمی، تخصصی، پژوهشی و مطالعاتی است که در زمینه محیط زیست دریایی و پرورش ماهی و انواع آبزبان فعالیت خواهد نمود. انتظار می رود که ۱۴ پروژه پرورش ماهی شامل ۴ پروژه استراتژیک پرورش انواع ماهی به آن افزوده شود.

مازاد تراز تجاری 14 میلیارد ریالی قطر

سازمان برنامه ریزی و آمار اولین گزارش آمار تجارت خارجی در ماه ژوئن سال جاری را منتشر کرد و در آن گزارش بیانیه‌های صادره واردات و صادرات کشور را آورده است؛ در این گزارش حجم کل صادرات قطر را حدود 22.0 میلیارد ریال با کاهشی به نسبت 18.2 درصد نسبت به همین تاریخ در سال 2018 و حجم واردات را نزدیک به 8.1 میلیارد ریال با کاهشی به میزان 9.6 درصد نسبت به سال قبل بوده و در این گزارش مازاد تراز بازرگانی کشور را در ماه فوق الذکر حدود 14 میلیارد ریال اعلام شد.

حجم ذخایر خارجی 195 میلیارد ریالی قطر در ماه ژوئن

بانک مرکزی قطر با انتشار بیانیه ای رسمی حجم ذخایر این بانک را در ماه ژوئن گذشته سال جاری بالغ بر 195.6 میلیارد ریال معادل با 54.45 میلیارد دلار اعلام کرد که نسبت به همین تاریخ در سال قبل رشدی به نسبت 1.4 درصدی داشته است.

اعطای تسهیلات بانکی 598 میلیارد ریالی به بخش خصوصی توسط سازمان برنامه ریزی و آمار قطر

سازمان برنامه‌ریزی و آمار قطر در گزارش ماهیانه‌اش منتشر کرد که بخش خصوصی این کشور نزدیک به 61.5 درصد از حجم اعتبار بانکی که به ارزش 598 ریال است را در اختیار دارد و رشدی سالانه به نسبت 16.6 درصدی نزدیک به 295 میلیارد ریال داشته است.

سرمایه گذاری 5.5 میلیارد ریالی شرکت توسعه المتحده طی 5 سال آتی

ابراهیم جاسم العثمان رئیس اجرایی و عضو هیئت مدیره شرکت توسعه المتحده طی اظهاراتی به روزنامه الرایه اقتصادی گفت که این شرکت طی پنج سال آینده سرمایه گذاری‌هایی به ارزش 5.5 میلیارد ریال در دو جزایر لولوه و جیوان قطر خواهد داشت وی تأکید کرد که محاصره ظالمانه نتوانست تأثیری بر پروژه‌های این شرکت وارد کند و این شرکت همانند قبل از محاصره پروژه‌هایش را با گام های وسیعتری ادامه داد و اخیراً قراردادی برای توسعه جزیره جیوان با بانک های ملی قطر و التجاری تا سقف 1.25 میلیارد ریال به امضاء رسانده ایم.

احداث اولین نیروگاه انرژی خورشیدی در قطر

مؤسسه آب و برق قطر( کهرماء) پنج پیشنهاد از توسعه دهندگان واجد الشرایط جهانی برای پیشنهاد نخستین پروژه ایستگاه انرژی خورشیدی در قطر برای تولید برق با استفاده از فناوری فتوولتائیک را دریافت کرد. این پروژه در ایستگاه انرژی خورشیدی واقع در غرب شهر دوحه در نزدیکی به منطقه / الخرسعه / با مساحتی بالغ بر 10 کیلومتر مربع با ظرفیت کل پروژه انرژی خورشیدی نزدیک به 700 مگاوات ایجاد می‌شود و 350 مگاوات آن را با شبکه در سه ماهه اول سال 2021 متصل می‌کنند و کار راه اندازی تجاری آن در سه ماهه اول سال 2022 آغاز می‌گردد.

مؤسسه کهروماء قبل از این 16 شرکت بزرگ جهانی برجسته در ساخت و توسعه ایستگاه‌های انرژی خورشیدی را در این راستا واجد شرایط اعلام کرده است؛ پیشنهاداتی را از شرکت ها و ائتلاف های جهانی از فرانسه، ژاپن، کره جنوبی و چین دریافت کرد و این نشان دهنده قوت و جذاب بودن بازار قطر و اهمیت دادن شرکت های جهانی برای مشارکت در این طرح می‌باشد. این پروژه با مکانیسم ساخت و راه اندازی به مدت 25 سال راه اندازی شده است؛ سپس انتقال مالکین آن به کهروما بر اساس سیستم ساخت و مالکیت و بهره برداری BOOT که در جهان شناخته شده است. این ایستگاه بخشی از برنامه‌های مؤسسه برای کاهش وابستگی به منابع سوخت فسیلی و کاهش انتشار کربن و افزایش بهره وری انرژی از طریق متنوع سازی منابع تولید برق و افزایش سهم انرژی تجدید پذیر است.  مؤسسه عمومی آب و برق قطر « کهروماء» تنها مالک و اپراتور سیستم انتقال و توزیع برق و آب در قطر است این مؤسسه در ژوئیه سال 2000 برای تنظیم و تأمین برق و آب برای کلیه شرکت کنندگان با راندمان بالایی تأسیس شد. موسسه کهرماء مسئولیت خرید و توزیع و فروش برق و آب، تهیه و امضای قراردادهای خرید برق و آب از تولیدکنندگان مستقل و فراهم ساختن حمایت فنی و مؤسسه ای برای اجرای پروژه‌های ایستگاه‌های تولید برق و تصفیه آب و مالکیت و ایجاد و راه اندازی شبکه‌های حمل و نقل و توزیع برق و آب در قطر و تهیه طرح ها و برنامه‌های توسعه ای شبکه‌های حمل و نقل و توزیع آن بر اساس قوانین منظم و اتصال برق و رساندن آب به ساختمان‌ها و پایگاه‌های مختلف و ارائه خدمات و مشاوره‌ها در این زمینه را برعهده دارد.

حجم 167.3 میلیارد ریالی تولید داخلی

داده‌های سازمان برنامه ریزی و آماری قطر نشان می دهد که تولید ناخالص داخلی کشور در قیمت های ثابت در یک سال پایه ( 2018=100 ) در سه ماهه اول سال جاری نزدیک به 167.33 میلیارد ریال با افزایش کمی‌به نسبت 0.9 درصدی در مقایسه با سال گذشته 2019 داشته است.

 اخبار و تحولات خارجی

حجم معامله خارجی‌ها 35.5 میلیارد ریالی در بورس قطر

گزارش سالانه بورس سهام قطر نشان داد که خریدهای خارجی طی سال گذشته بالغ بر 35.5 میلیارد ریال بوده است که از این میزان 4 میلیارد ریال برای افراد، 29.1 میلیارد ریال بوده که خارجی‌ها نزدیک به 52.2 درصد از معاملات بازار را به خود اختصاص دادند، در حالیکه فروش آنها 30.4 میلیارد ریال ثبت شده است که 6.9 میلیارد ریال برای اشخاص و 23.5 میلیارد ریال برای مؤسسات است به طوری که گردش نقدی خالص سرمایه گذاران خارجی در بورس سهام به 5.1 میلیارد ریال رسید، این همزمان شد با ورود سرمایه گذاری‌های جدید خارجی به بازار و این امر اعتماد سرمایه گذاران در سراسر جهان از اقتصاد قطر علیرغم محاصره ناعادلانه تأکید می‌کند.

سرمایه گذاری دستگاه سرمایه گذاری قطر در شرکت تولید کننده خودروهای برقی چین

منابع آگاه فاش کردند که دستگاه سرمایه گذاری قطر برای سرمایه گذاری در شرکت خودروسازی Xpen چین یکی از شرکت های رقیب شرکت ( تسلا) آمریکا با سرمایه گذاران آن وارد مذاکره شده است. این معامله یکی از 6 معاملات عمده دستگاه سرمایه گذاری قطر در طول سال 2020 است که تأکیدی است بر تمایل دستگاه سرمایه گذاری برای سرمایه گذاری و استراتژی آن به سمت بخش های فناوری، بهداشت و زیر ساخت ها و بهره گیری از ارزش دارایی‌های جاری جهت افزایش نمونه کار سرمایه گذاری‌هایش در سطح جهان طی ده سال آینده می‌باشد. این معاملات در بخش هایی مانند صنایع واکسن، ماشین‌های برقی و زیر ساخت ها توزیع شده است. پیش بینی می‌شود این شرکت چینی، قبل از تاریخ پذیره نویسی اولیه عمومی در آمریکا حدود، 300 میلیون دلار از این مذاکرات جمع کند، دو منبع آگاه افزودند، که مبلغ نهایی جمع آوری شده ممکن است بیشتر از 300 میلیون دلار باشد، زیرا تعداد سرمایه گذاران هنوز در حال بحث و گفتگو است تا بتوانند پول خود را در شرکت Xpeng چینی قرار دهند(لوسیل اقتصادی).

گزارش های جهانی: توسعه بازار گاز قطر در اروپا

 گزارش های اقتصادی تأکید کرده است که قطر به دنبال گسترش بازارهای صادرات گاز طبیعی مایع است و چشم خود را به سمت بازارهایی که در نیاز مبرم به گاز دارند، دوخته است، مانند قاره قدیمی اروپا که فاقد منابع انرژی پاک است، در این گزارش ها اشاره شده است که دوحه از نظر تولید و صادرات گاز طبیعی مایع قدرتمندترین در جهان است. گزارش ها حاکی از آن است که قطر به اجرای فاز اول پروژه گسترش میدان گاز شمالی برای افزایش تولید از 77 میلیون به بیش از 110 میلیون تن در سال ادامه داده است که این افزایش علیرغم پیامدهای اپیدمی‌شیوع کرونا در سطح جهان، 43 درصد افزایش در سال را داشته است. در گزارشی از پایگاه میدل ایست ایه انگلیس آمده است که برای رسیدن به هدف خود در بازار گاز اروپا به همه جهات تکیه خواهد کرد. میدل ایست ایه تأکید کرد که قطر توسعه بازده قطری در تولید گاز طبیعی مایع را گسترش می دهد و این به برنامه ریزی برای بزرگ کردن اندازه ناوگان تانکرهای گازی کمک کرده است( الرایه).

افزایش حجم معامله تجاری بین قطر و عُمان به 6.8 میلیارد ریال

"راشد بن حمد العذبه" معاون دوم رئیس اتاق بازرگانی قطر بر مستحکم بودن روابط دو جانبه بین قطر و سلطنتی عُمان در همه زمینه‌ها به ویژه در بخش های اقتصادی و تجاری تأکید کرد. وی گفت بخش کسب و کار قطر اخیراً همکاری‌هایی با همتایان عُمانی خود داشته که بسیار امیدوارکننده است و مشتاقیم این همکاری‌ها توسعه و تقویت بیشتری یابد به خصوص در پروژه‌های سرمایه گذاری و این دو کشور دارای امکانات مناسبی برای این کار را دارا هستند، وی در ادامه اظهاراتش به روزنامه الشرق اقتصادی گفت؛ دو کشور در زمینه‌هایی مانند بنادر، خدمات لجستیک، حوضچه‌ها، جهانگردی، معدن، کشاورزی، شیلات، پتروشیمی، حمل و نقل، ارتباطات و دیگر زمینه‌ها همکاری دارند و حدود 145 شرکت عُمانی در قطر در بخش های گوناگون در حال فعالیت می‌باشند وی در ادامه گفت: حجم معامله تجاری بین دو کشور در سال 2019 بالغ بر 6.8 میلیارد ریال بوده است در حالیکه در سال 2017 حدود 3.8 میلیارد بوده که بر این اساس رشدی به نسبت 240 درصد را نشان می دهد. 

حجم مبادله تجاری 12 میلیارد دلاری قطر با هند

محمد بن احمد بن طوار الکواری معاون اول رئیس اتاق بازرگانی قطر  با هیئت تجاری هند به ریاست انمول مؤدی مشاور تجاری اجلاس و نمایشگاه فایبر نت گوا جهانی دیدار نمود. طی این دیدار پیرامون افق‌های توسعه و تقویت همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های تجاری، فناوری اطلاعات، انرژی خورشیدی، ساخت کشتی‌ها، استخراج معدن، مواد غذایی، ریسندگی و بافندگی، ساخت خانه‌های چوبی، مصالح ساختمانی و مشاوره‌های تجاری بحث و تبادل‌نظر شد. بن طوار در این جلسه گفت، مبادله تجاری میان قطر و هند طی سال‌های اخیر بسیار رشد داشته است و حجم مبادله تجاری فیما بین بالغ بر 12 میلیارد دلار بوده است و حدود 11 هزار شرکت هندی در بازار قطر در حال فعالیت می‌باشند و دو کشور می‌توانند همکاری‌های قابل‌توجهی در تمام زمینه‌ها با یکدیگر داشته باشند.

توسعه حضور قطر پترولیوم در آفریقا

شرکت پترولیوم قطر قراردادی با شرکت اینی ایتالیا و شرکت توتال فرانسه به امضاء رساند که بر اساس آن پترولیوم قطر به نسبت 25 درصد از امتیازات کشف و مشارکت در تولید در سه مناطق دریایی نزدیک سواحل کینیا را در اختیار خواهد داشت. بر اساس این امتیاز پترولیوم قطر مناطق L11A و L12 واقع در آب های شرقی کینیا را پوشش خواهد داد.

گانه زنی‌ها در خصوص رشد سرمایه گذاری‌های قطر در اردن

سرمایه گذاری‌های قطر در اردن طی دو سال گذشته به دو میلیارد دلار رسید و پیش بینی می‌شود طی سه سال آینده سرمایه گذاری‌های قطر در اردن به 4 میلیارد دلار افزایش یابد. سرمایه گذاری‌های قطر در امان در بخش های بانکداری، خدمات مالی، آموزش، دانشگاه‌ها، انرژی تجدیدپذیر، حمل و نقل، جهانگردی، ارتباطات، فناوری اطلاات، مراقبت های بهداشتی، صنعت داروسازی، تولید انرژی برق، تصفیه آب و ساختمانی متمرکز شده است.

 جذب شرکت های جدیدی از 12 کشور جهان توسط مرکز مالی قطر

"شیخه العنود بنت حمد آل ثانی" مدیر اجرایی توسعه کار در مرکز قطر المال تأکید کرد این مرکز توانسته است شرکت های جدیدی را از بازارهای اصلی 12 کشور از جمله گرجستان، فرانسه، لهستان، انگلیس، آلمان، غنا، آفریقای جنوبی، مالزی، پاکستان، چین، مکزیک و آمریکا را به خود جذب کند. وی افزود که این مرکز در توسعه و تقویت موقعیت قطر به عنوان یک مقصد ممتاز برای کار و در تنوع اقتصادی موفق گردیده است و توانسته سرمایه گذاری‌های خارجی را به طور مستقیم به خود جذب کند؛ وی با اشاره به اینکه این مرکز یک بستر برای کمک به شرکت ها در گسترش تجارت خود در قطر و خاورمیانه ایجاد کرده است. شیخه العنود افزود، مرکز المال توانسته نزدیک به 700 شرکت از ملیت های مختلف جهانی مانند Bloomberg، Pwc، KPMG، Uber و بانک چین ـ قطر را به خود جذب کند.

تسلیم اولین محموله گاز طبیعی مایع به بلژیک

شرکت "پترولیوم" قطر اولین محموله گاز طبیعی مایع را با نفتکش کیوماکس به بلژیک تسلیم کرد. این محموله از ایستگاه رأس لفان قطر در تاریخ 22 ژوئن گذشته به حرکت در آمد و در تاریخ 22 جولای جاری به ایستگاه فوق الذکر رسید. شرکت پترولیوم قطر در سال جاری تاکنون 8 محموله را به کشورهای مختلف رسانده است.

کسب سهام اکتشاف در سواحل آمریکای جنوبی شرکت پترولیوم قطر

شرکت پترولیوم قطر قراردادی با شرکت توتال فرانسه به امضاء رسانده است بر اساس این قرارداد پترولیوم قطر سهم مشارکت در اکتشاف دو منطقه دریایی در سواحل گویان در آمریکای جنوبی را دارد و سهام پترولیوم به میزان 40 درصد و توتال 25 درصد می‌باشد. مهندس "سعد بن شریده الکعبی" وزیر مشاور در امور انرژی و عضو مشاور و رئیس اجرایی شرکت پترولیوم قطر گفت: ما از این توسعه جدید و حضور بین المللی در زمینه اکتشاف و همکاری با شریکمان شرکت توتال در عملیات اکتشاف در حوزه گویان دریایی آمریکای جنوبی بسیار خوشحالیم و جا دارد که از شرکایمان نسبت به تلاش ها و همکاری‌هایشان و حکومت گویان از حمایت های مداومشان تشکر و قدردانی کنم.

بررسی همکاری‌ها در زمینه حمل‌ونقل میان قطر و مالزی

کاپیتن عبدالعزیز الیافعی مدیر بندر بین‌المللی حمد که در مالزی بسر می‌برد،  با محمد رضوان وزیر توسعه کارآفرینی کسب‌وکار با حضور فهد محمود کافود سفیر قطر در آن کشور دیدار نمود. طی این دیدار پیرامون همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های حمل‌ونقل دریایی و راه‌های توسعه و تقویت آن بحث و تبادل‌نظر شد. قابل‌ذکر است شرکت بنادر قطر اخیراً تعدادی از خطوط کشتیرانی مستقل بین بندر حمد و تعدادی از بنادر منطقه و خارجی را راه‌اندازی کرده است و این قوت و مستحکم بودن اقتصاد قطر را منعکس می‌کند.

صادرات 4.2 میلیارد ریالی قطر به ژاپن

در گزارش‌ها آمده است که ژاپن در صدر کشورهایی قرار دارد که قطر محصولاتش را به آن صادر می‌کند و در ماه ژوئن گذشته سال جاری صادرات قطر به‌طور تقریبی به ژاپن به 4.2 میلیارد ریال رسید و دومین کشور بعد از توکیو کره جنوبی است که به ارزش 3.5 میلیارد ریال صادرات قطر را به کشورش وارد کرده است؛ اما در واردات کشور قطر امریکا به ارزش 1.8 میلیارد ریال را به خود اختصاص داده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما