معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۵/۲۰- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۸۶۸

تحولات و اخبار اقتصادی ایتالیا (هفته سوم مرداد ماه 1399)

مهم ترین تحولات و اخبار اقتصادی ایتالیا در هفته سوم مرداد ماه 1399 که در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور انتشار یافته به شرح ذیل می‌باشد:

بسته حمایتی دولت از خودروسازان

هفته اول آگوست اولین تجربه موفق فروش خودرو با بسته حمایتی دولت بود. هرچند فروش  خودرو در ماه گذشته نیز باکاهش قابل ملاحظه ای روبرو بود، اما دولت در نظر دارد با این بسته حمایتی که تا اخر دسامبر معتبر خواهد بود، 50 میلیون یورو را در قالب مشوق به خریداران خودرو ارائه نماید. در اولین گام، بیش از 10 میلیون یورو از این اعتبار به ثبت رسید. بر طبق بسته حمایتی جامع دولت به صنعت خودرو، مشوق های مختلفی برای احیاء صنعت خودرو  و بازار آن با اعتبار 500 میلیون یورو درنظر گرفته شده است.

تهدید به اعتصاب کارگران

اتحادیه‌های کارگری،هفته گذشته اعلام نمودند چنانچه دولت در خصوص تمدید وضعیت فوق العاده ضرورت عدم اخراج کارکنان تا پایان سال 2020 اقدام نکند که زندگی صدها هزار نفر را در ایتالیا تحت تاثیر قرار خواهد داد، اعتصاب عمومی‌به راه خواهند انداخت. در حال حاضر این ابتکار عمل برای 18 سپتامبر اعلام شده است که می‌تواند به یک اعتصاب عمومی تبدیل شود، دولت و کنفدراسیون صنایع مسئول عواقب این تصمیم خواهند بود. در صورت عدم ممانعت دولت از اخراج کارگران، خطر شیوع درگیری‌های اجتماعی و شورش ها افزایش خواهدیافت. اتحادیه‌های Cgil Cisl و Uil Maurizio Landini ، Annamaria Furlan ، Pierpaolo Bombardieri  این ابتکار عمل را برای 18 سپتامبر تعیین کرده اند.

فرمان جدید دولت برای احیاء اقتصاد و مقابله با کرونا

دولت ایتالیا فهرست طولانی اقداماتی شامل آئین نامه‌هایی برای احیاء اقتصاد کشور و ساماندهی مشاغل را منتشر نموده که در  آن حمایت از تقاضا و مشوق ها و بخشودگی‌هایی برای فعالیت های اقتصادی و مراکز سیاحتی و تاریخی منظور شده است. در این دستور اجرایی بودجه بیشتری برای اضافه کاری در  بخش مراقبت های بهداشتی برای مقابله با کرونا، خدمات سرپایی، غربالگری و بستری که در دوره قرنطینه  که قبلا منظور نشده، نیز  لحاظ شده است. اعتبار منظور شده در این فرمان بیش از 480 میلیون یورو می‌باشد و به مناطق اجازه می دهد تا حدود 1 درصد محدودیت هزینه را افزایش دهند. افزایش پاداش فوق العاده برای مشاغل پزشکی، بهداشتی، دامپزشکی و مراقبت های بهداشتی، استخدام کارمندان جدید موقت ازجمله موارد مصرف این افزایش  هزینه اعلام شده است. دراین  فرمان همچنین نحوه فعالیت مشروط به رعایت پرتکل های بهداشتی، توقفگاه‌های سیاحتی، متل ها،  کمپ ها، مراکز سیاحتی در دریاچه‌ها و رودخانه‌ها، نمایشگاه‌ها و سینماها و تئاترها نیز همراه معافیت های مربوطه مشخص و در خصوص مراکزی که فعالیت آنها متوقف شده برای سالهای 2021 و 2022 نیز تمهیداتی در خصوص بخشودگی مالیاتی به پرداخت مالیات تعمیم داده می‌شود. تمدید بازپرداخت مالیات تا 15 اکتبر که قبلا تعلیق آن 31 آگوست پیش بینی شده بود نیز بخشی از این فرمان می‌باشد. در این فرمان همچنین یک میلیارد یورو اضافه بر بودجه آموزش و پرورش برای راه اندازی مجدد مدارس و تامین کادر آموزشی مورد نیاز برای سالهای 2020 و 2021 تخصیص داده شده است. این افزایش 400 میلیون نفر در سال 2020 و 600 میلیون نفر در2021 از محل صندوق اضطراری اپیدمیولوژیک کووید 19 برای وزارت آموزش و پرورش می‌باشد  که دو برابر شدن بودجه قبلی می‌باشد، همچنین از طریق اجاره بناهای مورد نیاز موقتی برای جایگزین کردن فعالیت جمعی و تفریحی، با کسب مهارت های فرهنگی، هنری، خلاقانه، موسیقی و حرکتی مجوز  لازم  صادر شده است. باتوجه به اعمال محدودیت تعداد دانش آموزان در کلاس ها، بکارگیری موقت کارمندان اضافی و حق التدریسی، فنی نیز مجاز خواهد بود(آنسا).

افزایش 20 میلیارد یورویی هزینه‌های تامین اجتماعی

سازمان تامین اجتماعی ایتالیا اعلام نمود افزایش هزینه‌های این سازمان در طول دوره کرونا از ماه فوریه تا ژوئن بالغ بر 6 . 19 میلیارد یورو بوده است. تعداد 3. 13 میلیون ایتالیایی مشمول کمک های این سازمان در این مدت بوده اند. هزینه  های مختلفی که این سازمان پوشش می دهد شامل بیمه بیکاری، بسته‌های معیشتی که دولت تامین می‌کند، جبران خسارات کار و خدمات بهداشتی و درمانی می‌باشد(ایل سوله  ص 2).

افزایش تخلفات ایتالیا از مقررات اتحادیه اروپا

براساس گزارش کمیته سیاسی اتحادیه اروپا در طول 3 سال گذشته آمار تخلفات ایتالیا از قواعد، استانداردها و مقررات الزامی اتحادیه از 58 مورد در 2017 به 92 مورد در سال گذشته رسید. بیشترین تخلفات ایتالیا در طول دوره این اتحادیه در سال 2012 با 122 مورد به ثبت رسیده است. اهم این تخلفات در حوزه حقوق بشر و امور پناهندگان می‌باشد که در دوره وزارت کشور سالوینی در دوسال گذشته بیشتر آمار تخلفات به ثبت رسید. مشروح این تخلفات روز گذشته در صحن مجلس سنا نیز ارائه شد(ایل سوله، ص 9).

عدم  موفقیت ایتالیا در همسان سازی بودجه استان‌ها

دولت ایتالیا بعلت عدم امکان تامین نیمی از بودجه مورد نیاز همسان سازی استان‌های این کشور از کمک قابل توجه اتحادیه اروپا محروم مانده است. بر اساس مقررات اتحادیه، چنانچه کشورهای عضو 50% از هزینه همسان سازی استان‌ها (توسعه متعادل) متقبل شوند، این اتحادیه نیز مابقی را تامین و این روند را تسریع خواهد کرد. لازم به ذکر است استان‌های جنوبی  و مرکزی ایتالیا نسبت به استان‌های شمالی در وضعیت نامناسبی بسر برده و سطح زندگی، درآمد، نرخ اشتغال کمتر و بالتبع بزه اجتماعی و معضلات آن بیشتر می‌باشد(ایل سوله، ص 9).

افتتاح اولیه کافه بیت کوین اروپا در رم

اولین کافه بیت کوین اروپا در خیابان باربرینی رم افتتاح می‌شود. این مرکز از طریق باربرینی، اولین bistro متصل به بورس خواهد بود که امکان تبادل و دریافت اطلاعات مربوط به ارزهای رمزپایه را فراهم می‌کند. امکان پرداخت به صندوق های نقدی و همچنین خرید و تجارت با ثبت نام در چارچوب مشخص شده این کافه امکان پذیر است. جیان لوکا کاماندینی، که بخشی از کارگروه وزارت توسعه اقتصادی در بخش رمز ارز مسئول بوده و مدیر مرکز آموزشی بیت کوین می‌باشد، دراین خصوص اظهار داشت سرانجام، پس از سالها ابهام در فعالیت رمز ارزها، ما اکنون با ورود به دانش رمزنگاری ارزها و فناوری زیربنایی  پیشرفت خوبی کسب کرده ایم.  

کمک 300 میلیون یورویی اتحادیه اروپا به شرکت های صادراتی ایتالیا

 اتحادیه اروپا کمک 300 میلیون یورویی را برای کمک به شرکت  های فعال صادراتی این کشور که در طرح made in Italy تائید شده اند، تا سقف 50% هزینه‌ها تخصیص داد.  سیمست (بیمه ساچه و شرکت بازرگانی خارجی) بعنوان مرکز این کمک شناخته شده که با کمک وزارت امور خارجه ایتالیا انرا اجرایی خواهد نمود. این کمک خارج از کمک و وام مصوب اتحادیه (209 میلیارد یورو) می‌باشد(ایل سوله –ص 5).

تداوم بحران در بخش گردشگری ایتالیا

فدراسیون اتحادیه گردشگری ایتالیا وابسته به کنفدارسیون صنایع این کشور  اعلام داشت کاهش درآمد صنعت گردشگری درسال جاری بالغ بر 50 میلیارد یورو خواهد بود که معضل بیکاری کارکنان آن نیز آنرا پیچیده تر خواهد نمود. این فدارسیون از دولت درخواست نمود همانند انگلیس مشوق هایی از قبیل حذف  یا تخفیف مالیات بر درآمد و همچنین اعطای یارانه غذا در رستوران‌ها تا 50% را برای رونق این بخش تخصیص دهد(ایل سوله ص 6)

بحران سیاه در بخش خودروسازی ایتالیا

فروش خودرو در ایتالیا طی 7 ماه اول سال جاری میلادی با 42% کاهش بحرانی می‌باشد. این امر موجب کاهش درآمد 9.6 میلیارد یورو خودروسازان و کاهش 2.1 میلیارد یورویی درآمد مالیاتی دولت شده است(ایل سوله ص 10).

فروش یک جزیره به یک تاجر اوکراینی

در منطقه لیگوریا، جزیره گالینارا با قیمت بیش از 10 میلیون به یک ثروتمند اوکراینی فروخته شد. این جزیره در فاصله 1.5 کیلومتری ساحل، بین آلاسیو و آلبنگا قرار دارد. در قرون وسطی، پناهگاه مقدسین و پاپ ها بود. اولکساندر بوگوسلاف آنرا خریداری کرد. این تنها جزیره واقعی در لیگوریا است که یک ذخیره طبیعی غنی از تاریخ  بوده که متعلق به کلیسا برای قرون وسطی بوده و سپس، در 150 سال گذشته، به بانکداران ثروتمند و صنعتگران داده شده است.  یوگوسلاف تبعه اوکراین 42 ساله، با تابعیت گرناادا و گروه خانوادگی پیمونته و لاژوریایی است.

کاهش فرصت های شغلی در ایتالیا

برابر  اعلام اداره امار ایتالیا در ماه ژوئن 46 هزار فرصت شغلی در این کشور از بین رفته است. از ابتدای سال جاری تعداد مشاغل حذف شده از اقتصاد این کشور بالغ بر 600 هزار عنوان شده است(ایل سوله31 جولای، ص 2).

هزینه‌های سنگین انرژی بر شرکت های ایتالیایی

99% از شرکت های ایتالیایی اعلام نموده اند به طور متوسط 54% هزینه ای بیشتر از شرکت های اتحادیه اروپا بابت مصرف انرژی صرف میکنند. ایتالیا در کنار دانمارک گرانترین انرژی را بر دوش  تولیدی تحمیل کرده و بطور متوسط 31% برای مصارف بیش از 20 مگاوات بر هزینه مصرفی انرژی آنها افزوده شده است(ایل سوله 31 جولای ص 11).

بازبینی در طرح ها و هزینه‌های شرکت ملی نفت ایتالیا

اسکالزی مدیرعامل شرکت ملی نفت ایتالیا اعلام نمود این شرکت بعلت مشکلات و بحران مالی، در برنامه‌های خود تجدیدنظر نموده و 5 میلیارد یورو از طرح های خود را کاهش و 2.85 میلیارد یورو از هزینه‌های خود رانیز خواهد کاست. وی در مصاحبه خود در خصوص کاهش سود سهامداران، پیش بینی وضعیت نفت در سال جاری و برنامه‌های این شرکت برای مقابله با بحران اشاره نمود.

کاهش تولید ناخالص داخلی ایتالیا

با اعلام کاهش تولید ناخالص داخلی، بسیاری از برنامه‌های دولت مستلزم تغییر و بازنگری می‌باشد. هر چند آمارهای متغیری در این خصوص ارائه شده لیکن همگی بر قابل ملاحظه بودن این سهم تاکید دارند. بر طبق پیش بینی دولت کاهش تولیدناخالص داخلی 8%، بانک مرکزی ایتالیا 9.5%- ، صندوق بین المللی پول 12.8% - ، کمیسیون اروپا 11.2 %-  می‌باشد. این مقدار کاهش تولید ناخالص داخلی از سال 1995 بی سابقه می‌باشد(ایل سوله 2 آگوست ص 4).

مشارکت شرکت های ایتالیایی و چینی

بیش از 100 شرکت تولیدی چین توسط موسسه تجارت خارجی ایتالیا با قراردادی که با شرکت علی بابا چین منعقد کردند، از خدمات آن برای توزیع کالاهای خود در چین و شبکه جهانی  آن بهره مند خواهند شد. باتوجه به محدودیت های کرونایی در عرضه ای نمایشگاهی، بسیاری از شرکت های ایتالیایی مستقلا یا با همکاری این موسسه بر موسسات خدمات بازرگانی اینترنتی در خارج  برای عرضه مستقیم محصولات خود متمرکز شده اند(ایل سوله 1 آگوست ص 10).

اعلام خروج کامل ویرپول از ایتالیا

شرکت ویرپول امریکا اعلام نمود 31 اکتبر بطور کامل فعالیت های خود را  در ایتالیا متوقف خواهد نمود. علیرغم مذاکرات متعدد سندیکاهای ایتالیایی و نهادهای پشتیبانی دولتی، این شرکت موفق به تامین  نظرات خود نشده و از ایتالیا خارج خواهد شد. گروه صنعتی لئوناردو جهت خرید زیرساخت ها این شرکت و انتقال کارکنان آن برای تولیدات هوافضا و قطعه سازی ابراز تمایل کرده است(ایل سوله اول آگوست ص 10).

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما