معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۵/۰۸- ۱۹:۰۰ - مشاهده: ۱۶۸

افزایش درآمدهای معدنی تانزانیا

دولت تانزانیا در راستای اجرای فاز پنجم برنامه موسوم به ریشه کن کردن قاچاق تولیدات معدنی و مقابله با فرارهای مالیاتی، بازارها و مراکز تجارت تولیدات معدنی را در سراسر این کشور تأسیس نموده است

دولت تانزانیا در راستای اجرای فاز پنجم برنامه موسوم به ریشه کن کردن قاچاق تولیدات معدنی و مقابله با فرارهای مالیاتی، بازارها و مراکز تجارت تولیدات معدنی را در سراسر این کشور تأسیس نموده است. این مراکز در چارچوب بخشی از تلاش های دولت برای بهینه سازی درآمد ناشی از مواد معدنی تلقی گردیده، علاوه بر دولت، به نفع معدنچیان، کارگزاران و دلالان کوچک نیز بوده و موجب حصول اطمینان نسبت به افزایش درآمد از منابع طبیعی کشور می‌گردد.  

وزیر معادن تانزانیا با اشاره به اهمیت ایجاد مراکز فروش مواد معدنی، تصریح کرد که تا اواخر سال جاری میلادی 28 مرکز معدنی دیگر در سراسر کشور شروع به فعالیت خواهند کرد. وی افزود: این مراکز به منظور آسان سازی پروسه فروش سنگ های معدنی از جمله طلا و فراهم آوردن یک سیستم معاملاتی رسمی و قانونی با نرخی ثابت زیر نظر سازمان‌های مربوطه دولتی تاسیس شده اند. مراکز مزبور همچنین این امکان را به دولت داده تا نسبت به دریافت وجوه مالیاتی از معدنچیان و سرمایه گذاران نظارت دقیقتری داشته باشد. وی ایجاد سیستم الکترونیکی بازاریابی معادن که از ژانویه سال جاری فعال گردیده را اقدامی موثر برای نظارت بر روند فروش تولیدات معدنی توصیف نمود.  

از سوی دیگر به گزارش وزارت معادن تانزانیا، از زمان راه اندازی این مراکز و در بازه زمانی مارس 2019 تا فوریه 2020، حداقل 33 تن طلا، حدود 14 هزار قیراط الماس، 20 تن قلع ، 550 تن سنگ های قیمتی خام و بیش از 90 هزار قیراط سنگهای قیمتی دیگر در این بازارها معامله گردیده است. علاوه بر آن این مراکز باعث رفع کلیه محدودیت های موجود در زنجیره تجارت مواد معدنی شده، ارتقاء صنعت و بهره مندی تانزانیایی‌ها از فواید آن را به ارمغان آورده است. نکته مهم اینکه راه اندازی این مراکز موجب ایجاد تغییرات قابل توجهی در بخش معادن از جمله سرعت بخشیدن به رشد 12.6 درصدی آن نموده که این میزان در مقایسه با 0.9 درصد بازه زمانی مشابه در سال 2018 حاکی از عملکرد موفق این مراکز می‌باشد.

در همین راستا وزیر دارایی و برنامه ریزی تانزانیا نیز طی اظهاراتی در پارلمان، عملکرد دولت در بخش معادن را بسیار مثبت خوانده، تکمیل پروژه‌های ساخت چهار مرکز فروش مواد معدنی در شهرهای مختلف ، همچنین راه اندازی دو کارخانه ذوب طلا و بهره وری از مرکز باسکول ترانزیتی را از اقدامات موثر در توسعه بخش معادن خواند. وی همچنین به راه اندازی بازار بین المللی مبادله طلای در اوایل سال 2019 اشاره کرد و گفت: از زمان تأسیس مرکز تجارت معدنی در منطقه گیتا، فروش 198 کیلوگرم طلا به ثبت رسیده است که این میزان معادل فروش یکساله این معدن تا پیش از تاسیس این بازار بین المللی بشمار می آید.

در سایه آنچه بیان شد، مهمترین اقدامات و سیاست های دولت تانزانیا در مبارزه با قاچاق سنگ های قیمتی و توسعه بخش معادن که منجر به افزایش درآمد سالانه معادن از 85 میلیون دلار در بازه زمانی  2015  تا 2016 به بیش از 200 میلیون دلار در بازه   2019  تا 2020 گردیده، عبارتند از: 

تعدیل سیاست های معادن در سال 2017 توسط رئیس جمهور

بازنگری در قراردادهای معادن با شرکت های خارجی در راستای حفظ منافع ملی

اخراج شرکت طلای اقاقیا بعنوان بزرگترین شرکت خارجی فعال درتانزانیا 

نظارت دقیق بر سیستم جذب درآمدهای مالیاتی معادن

احداث دیوار 25 کیلومتری در اطراف معدن جواهرات تانزانیت در منطقه مریرانی

بالا بردن سطح امنیت مرزی با افزایش تعداد نیروهای حفاظتی

مبارزه و برخورد قاطع با فساد مقامات دولتی و رشوه خواری در معادن

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما